Energieleveranciers

En dit is uiteindelijk de enigste oplossing om echt te besparen. Optifix of niet, die prijzen zijn abnormaal duur. Mensen gaan hun verwarming beginnen dicht draaien als dit blijft stijgen, want het is gewoon onbetaalbaar. Bedrijven zullen deze winter de thermostaat ook wel lager gaan zetten tbh.
Dat denk ik dan weer niet. Mensen betalen graag voor hun comfort. Bedrijven daarentegen zullen inderdaad waarschijnlijk de thermostaat lager gaan zetten, al dan niet verplicht. Zal voor mij alvast een reden zijn om niet meer naar kantoor te gaan. Ik zat in de winter sowieso al altijd met een jas aan m'n desk op kantoor, dus als ze de thermostaat lager zetten werk ik permanent thuis.
 
Net ook ingetekend op optifix 2j aan volgende prijzen:

Elektriciteit:
download


Gas:
download
 
Dat denk ik dan weer niet. Mensen betalen graag voor hun comfort. Bedrijven daarentegen zullen inderdaad waarschijnlijk de thermostaat lager gaan zetten, al dan niet verplicht. Zal voor mij alvast een reden zijn om niet meer naar kantoor te gaan. Ik zat in de winter sowieso al altijd met een jas aan m'n desk op kantoor, dus als ze de thermostaat lager zetten werk ik permanent thuis.
Hoe koud is het dan op kantoor bij jullie?

Op de ene winter na dat er problemen waren met de verwarming loop ik bij ons in T-shirt rond in de winter. Comfort is ook gewoon iets dat mensen zich gewoon maken uiteindelijk, hier staat de thermostaat een hele winter op 20 °C en is dat ok.
 
Gewoon uit nieuwsgierigheid want lijkt me een heel onrealistisch scenario, maar als je die startdatum in de toekomst legt van bv Optifix (dus bv 30/12, de max) en tegen dan is de markt genormaliseerd (ja I know, no way, maar theoretisch), kan je dan dat contract opzeggen voor het begint?
 
Gewoon uit nieuwsgierigheid want lijkt me een heel onrealistisch scenario, maar als je die startdatum in de toekomst legt van bv Optifix (dus bv 30/12, de max) en tegen dan is de markt genormaliseerd (ja I know, no way, maar theoretisch), kan je dan dat contract opzeggen voor het begint?
Denk dat je sowieso voor 1 maand eraan vasthangt. Enkel binnen de 14 dagen na aangaan contract kan je het kosteloos opzeggen.
 
Toch ook de optifix maar vastgelegd. Vrij zeker dat ik startdatum 1/11/22 heb genomen (want dan eindigt huidig variabel tarief + lopende korting), maar in de mail van luminus staat "binnen 30d stap je over naar de grootste producent" en op het contract staat ook geen startdatum...
 
Toch ook de optifix maar vastgelegd. Vrij zeker dat ik startdatum 1/11/22 heb genomen (want dan eindigt huidig variabel tarief + lopende korting), maar in de mail van luminus staat "binnen 30d stap je over naar de grootste producent" en op het contract staat ook geen startdatum...
Contact opnemen dan, want bij mij staat de startdatum er wel op.
 
Toch ook de optifix maar vastgelegd. Vrij zeker dat ik startdatum 1/11/22 heb genomen (want dan eindigt huidig variabel tarief + lopende korting), maar in de mail van luminus staat "binnen 30d stap je over naar de grootste producent" en op het contract staat ook geen startdatum...
Open het contract eens in bijlage.
Daar staat bij mij op : Gewenste datum van overschakeling : 01/12/2022
 
Tekenen jullie allemaal in via de website van Luminus zelf? Ik zou ook 1 november nemen als startdatum, ervanuitgaande dat september en oktober nog goedkoper gaan zijn bij huidig variabel tarief.
 
Gewoon uit nieuwsgierigheid want lijkt me een heel onrealistisch scenario, maar als je die startdatum in de toekomst legt van bv Optifix (dus bv 30/12, de max) en tegen dan is de markt genormaliseerd (ja I know, no way, maar theoretisch), kan je dan dat contract opzeggen voor het begint?

Technisch gezien kan de nieuwe leverancier t.e.m. 7 dagen voor de bevestigde startdatum een annulatie aanvragen bij de DGO. (Tenminste als documentatatie UMIG II v4.1.1.16 01. Leverancierswissel nog actueel is.)

Best contact opnemen met de nieuwe leverancier en vragen of ze dat willen doen.
 
Op de V-test stond trouwens max 30/12. Op de site van Luminus gaat dit precies nog een pak verder. Of zit de foutmelding veel verder?
 
Iemand een idee waarom je niet kan simuleren met enkelvoudig tarief voor elektriciteit op luminus website?
 
Het is idd wel 2x duurder op basis van de gegevens bij de berekening op de site van Luminus adhv mijn verbruik (heb nu Luminis optimal).

Nu..wel bizar. Ge kunt ook een berekening maken door een eindafrekening te uploaden ha. Zeggen ze daar dat ik 2€/mnd aan elektriciteit moet betalen en 77 aan gas. In hoeverre is zo'n tool wel betrouwbaar vraag ik mij dan af haha. Nu, wordt het voorschotfactuur berekend op basis van wat ik daar geupload heb?

Edit: als ik de v-test toe scheelt het contract Optimal vs. Optifix maar +-100€ op jaarbasis.
Kan iemand effe helpen..wa is nu de meest correcte? V-test/mijnenergie/luminus.
Bij luminus scheelt het op jaarbasis zogezegd 720€.. in het nadeel van Luminus
Geen enkele. Geen enkele kan de toekomst voorspellen met de huidige fluctuaties.

Let wel op dat optimal een versie is dat elk kwartaal indexeert. Dus elk kwartaal heb je andere prijzen. Optifix ligt 2 jaar vast.
Al moeten we wel eerlijk zijn dat het gasverbruik eerder het seizoen volgt (winter hoog verbruik) terwijl elektriciteit voor de meesten eerder hetzelfde is maand in maand uit (al zit er wel variatie op natuurlijk, vb airco in de zomer ;), wat meer binnen zitten in de winter dan dat je in de zomer mogelijks al wat meer buiten huis bent).

Mijn eerste gok zou dan ook zijn dat die v-test al rekening heeft gehouden met een indexering van de prijs van de initiële oorzaak waarom die op zijn +/- 14 cent ligt voor gas van 110€/mwh naar 170 - 190€/mwh voor augustus bij de variabele contracten die elke maand indexeren. Terwijl bij de optifix men die indexatie ook gedaan heeft + en extra risicoverrekening.

Maar de stijging van 170/190 -> 250 - 270 moet in mijn ogen nog gebeuren. Waarom ik dan ook verwacht dat voor de september versie de stijging zich dan nog verder moet doorzetten.

Dus persoonlijk zou ik zeggen schrijf in op die optifix, en afhankelijk van het contract dat je nu hebt en wanneer het stopt laat je dat ingaan op de eerstvolgende kwartaalwijziging.

Maar het is een gok. Aan u om te bepalen of je die gok wilt doen, en je liever zegt ach ik betaal nu 25 cent voor gas, en had anders 20 cent betaald. Of ach ik betaal nu 25 cent voor gas, en had anders 40 cent betaald. Welke u het meeste afschrikt en of je de zekere meerkost prefereert boven de onzekerheid.
Ik ben eerder voorzichtig en zou die zekere meerkost nemen, aan u de keuze. Waarvan je dan zelf op de blaren moet zitten. Mijn keuze is positief uitgedraaid. Maar verleden is geen garantie voor de toekomst.

Ik moet in de 3month variabele van eneco blijven tot 1 november 22, om de lopende korting niet te verliezen. Als ik nu inteken aan de vaste optifix, kan ik dan startdatum 2 november 22 nemen? Of loopt dat direct vanaf volgende maand?

Goed opletten, indien er tot staan, dan laat je uw nieuw contract ingaan vanaf 1 november. Staat er tot en met dan laat je het ingaan vanaf 2 november.

Meestal kijk je naar uw vorige contract en de datum dat het is ingegaan, en neem je uw wijzigingsdatum op dezelfde datum maar het jaartal aangepast.

Ik heb me vroeger weinig aangetrokken van energieprijzen maar ik ben in juni verhuisd en moest toen een nieuw contract aangaan. Ik had comfy bij Luminus en na wat oppervlakkige vergelijkingen leek me dat opnieuw de beste optie. Met dat het optifix-verhaal hier nogal veel aandacht krijgt heb ik alles nog eens naast elkaar gezet:

Huidige situatie: comfy vast sinds juni 2022
Elektriciteit 30,69 c€/kwh + €63/jaar
Gas 11,64 c€/kwh + €42/jaar
Als ik het goed heb gelden deze tarieven dus tot juni 2023 en dan zal het herbekeken worden?

Optifix in augustus 2022:
Elektriciteit 51,61 c€/kwh + €17/jaar
Gas 23,76 c€/kwh +€17/jaar
Voor twee jaar.

Dat betekent dus dat de prijs van optifix nu ongeveer het dubbel is van mijn huidig tarief maar dat het wel een jaar langer vaststaat. De gok is dus, gaat de prijs van gas en elektriciteit in juni 2023 hoger of lager zijn dan de huidige tarieven van optifix? Als ik het goed begrijp is de consensus in de thread dat de prijzen de komende twee jaar nog sterker gaan stijgen dan de huidige tarieven van optifix, anders zou men dit contract niet aangaan?
In uw geval zou ik voorlopig het houden wat je hebt afgesloten.
Prijsverschil is gewoon te groot en ik weet echt niet wat het gaat doen volgend jaar. Of we met heimwee gaan terugkijken naar de huidige prijzen van gas en elektriciteit of niet.
 
Hoe koud is het dan op kantoor bij jullie?

Op de ene winter na dat er problemen waren met de verwarming loop ik bij ons in T-shirt rond in de winter. Comfort is ook gewoon iets dat mensen zich gewoon maken uiteindelijk, hier staat de thermostaat een hele winter op 20 °C en is dat ok.
Heb ik eigenlijk geen idee van. Thuis als het 21 graden is heb ik het goed met een trui, dus ik vermoed kouder dan 21 graden. We hebben vorige winter thuis 19 en 20 graden geprobeerd en dat vonden we beiden niet aangenaam, zelfs niet met trui. Bij 21 graden heeft m'n vriendin met een trui aan zelfs een verwarmd kersenpitkussen bij haar. Ik denk dat wij op termijn gewoon naar een zuiders land moeten verhuizen, het klimaat hier is niets voor ons. ;)
 
Heb ik eigenlijk geen idee van. Thuis als het 21 graden is heb ik het goed met een trui, dus ik vermoed kouder dan 21 graden. We hebben vorige winter thuis 19 en 20 graden geprobeerd en dat vonden we beiden niet aangenaam, zelfs niet met trui. Bij 21 graden heeft m'n vriendin met een trui aan zelfs een verwarmd kersenpitkussen bij haar. Ik denk dat wij op termijn gewoon naar een zuiders land moeten verhuizen, het klimaat hier is niets voor ons. ;)

Ik heb toch ook schrik voor home office bij 20 graden. Zo stil zitten zal koud zijn.
 
Ik heb Luminus Comfy, contract van onbepaalde duur met een vaste prijs voor telkens een jaar. Ik ben alleen wat in de war met de voorschotten. In februari begon ik mijn gasmeterstand consequenter door te geven en meer te letten op mijn verbruik, want het leek erop dat ik 1000 euro of meer zou moeten opleggen. Dat bedrag groeide nog wat, zakte dan terug een beetje en toen ik in april mijn eindafrekening ontving kreeg ik geld terug. :unsure: Nu krijg ik opnieuw een geschat bedrag dat ik 2K zou moeten opleggen volgend jaar in april, maar dat lijkt me dus BS te zijn. Het rare is ook dat ik een digitale gasmeter heb en op Fluvius kan ik dat mooi opvolgen maar bij Luminus moet ik dat dus manueel doorgeven.

EDIT: ik moet dus niet in de war zijn ... blijkbaar wordt er pas rekening gehouden met de doorgegeven meterstanden vanaf november, omdat het nu te kort dag is om die berekening te maken. Benieuwd wat er dus van die 2K gaat overblijven dan.

Ik betaal nu €209/maand voor gas en electriciteit. Hun voorstel van april was €255/maand maar dat heb ik een beetje teruggeschroefd in de hoop dat mijn energiebesparende maatregelen hun vruchten zullen afwerpen. Vorig jaar zat ik rond deze tijd al aan 15K KwH, nu maar aan 8K KwH.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat mijn contract op 01/01 eindigt (in November had ik hem getekend, vandaar de verwarring).
Kan ik zo ver tekenen voor Optifix en aan de huidige prijzen?
 
Ik zie dat mijn contract op 01/01 eindigt (in November had ik hem getekend, vandaar de verwarring).
Kan ik zo ver tekenen voor Optifix en aan de huidige prijzen?
Als je vanaf een andere leverancier komt kan je nu inteken en het over maximaal 4 maand laten starten. Ben je al klant bij Luminus dan start het over 21 dagen.
 
Terug
Bovenaan