Energieleveranciers

Ben dit ook eens aan het bekijken voor mijn woning.

Zat vorig jaar met een gasverbruik van 21 538 kWh (alleenstaande woning, enkel dakisolatie - verwarming op gas).
Ondertussen gans de gevel en vloer geïsoleerd, dus dit zou een significante daling moeten zijn in verbruik.

Zit met Engie Direct variabel - opgestart 05/2022. Als ik tarief 08/22 bekijk is dit 0,1377 c€/kWh.

Als ik het goed voorheb : Optifix 2J fix = 23,76 c€/kWh?


Bijna een verdubbeling in tarief, vind dit persoonlijk een moeilijke beslissing om om te schakelen hierdoor.
Uiteraard hebben we geen zicht op variabel tarief voor winterperiode...
Volgens V-test staat Engie Direct Variabel al op 0,1908€/KWh. Dit is al achterhaald, en zeker die 0,1377€/KWh… Optifix is dus niet dubbel zo duur als Engie Direct Variabel.
 
Lijkt me dat die nog zitten op een berg oude goedkope future contracten voor de komende jaren. Je krijgt niet alles aan spot prijs verkocht I suppose, plus ze rekenenen er waarschijnlijk op dat mensen niet op tijd gaan overschakelen waardoor ze je goedkoper gas duurder kunnen verkopen. Hoewel ik dus betwijfel of gas in de komende jaren wel terug goedkoper gaat worden...

Ik heb geen zicht op hun portfolio maar ik vermoed hoe langer hoe meer dat Luminus een juiste gok heeft gedaan en zich een tijdje geleden long heeft gezet. Toch qua aardgas, qua elektriciteit hebben ze assets en dan kan je verwachte productie toewijzen aan klanten die een vaste prijs klikken.
Die long positie kunnen ze nog altijd unwinden op de markt zelf en de winst vastklikken. Maar blijkbaar verkiezen ze om marktaandeel op te bouwen.

Gaan mensen met een variabele nu ook niet massaal foefelen met hun meterstanden? Hogere meterstanden doorgeven dan effectief gebruikt, aangezien ze nu nog aan "lagere" prijzen gefactureerd zullen worden? Want meestal moet je deze toch zelf doorgeven dacht ik?

Wij wonen nu 5 jaar in onze woning, en heb volgens mij nog nooit iemand gehad die de meterstanden van gas, elektriciteit en water komt opnemen. Ik heb dat altijd zelf moeten doen.

Denk dat er in principe om de drie jaar iemand fysiek je meter komt opnemen (voor analoge meters natuurlijk, niet voor slimme meters).
Ook als je zelf de meterstand ingeeft kan je kan beperkt 'foefelen' maar als je opeens tweemaal zo veel verbruikt zou hebben als in de voorgaande periode gaan bij Fluvius ook de rode lichten af.

Ik geloof toch dat men daar nu wel serieus zal op controleren als energieleverancier zijnde, afwijkende meterstanden zullen nu wel rapper opgevolgd worden dan vroeger gezien het financieel verlies voor de leverancier.

Niet de leverancier maar de netbeheerder. Fluvius dus, voor de meeste mensen.
 
Ik heb bij eneco een variabel contract waarbij in de prijsformule de indexatieparameter TTFDAW-S31 wordt gebruikt. Op de website van eneco hebben ze de waarde van deze indexatieparameter al sinds begin dit jaar niet aangepast. Iemand die weet waar deze parameters (buiten de website van eneco dan) terug te vinden zijn of hoe die worden bepaald?
 
Moet je dan niet gewoon ook uw vaste kost helemaal betalen? Nu begrijp het wel, maar welke tariefkaart zou je verkregen hebben opt moment van stilzwijgend verlengen.
Geen idee van de vaste kost. Ik ga wel gewoon van Optifix naar terug Optifix.
Na stilzwijgend verlengen zou ik het tarief van oktober of november gekregen hebben.
Ons vast contract voor G en E bij Luminus vervalt op 01/01/2023 en begin november zouden we een nieuw voorstel ontvangen om te verlengen.
Maar de prijzen zullen waarschijnlijk weer hoger liggen in november/december dan nu. Is het mogelijk om nu al in te tekenen op een nieuw contract of dienen we gewoon te wachten tot we het nieuw voorstel van Luminus krijgen?
Mijn liep ook maar pas op 26 oktober af maar heb het toch al aangevraagd van vorig weekend. Het nieuwe tarief start al vanaf 10 september dan.
 
Niet de leverancier maar de netbeheerder. Fluvius dus, voor de meeste mensen.
Ik vermelde gewoon de leverancier gezien deze diegene is die het financieel moet verwerken. Fluvius zal inderdaad diegene zijn die het effectief zal controleren, al dan niet aangespoord door de leveranciers.
 
Ik heb eigenlijk nog geen antwoord gekregen op mijn vorige vraag.
Stel dat de prijzen toch blijken te zakken, bv in april 2023, kan ik dan gewoon terug intekenen op Optifix maar dan aan het nieuwe tarief van dat moment?
 
Oké mijn zonnepanelen zijn eindelijk in route.
Wat doe ik nu best ivm leverancier? Ik zit al 5 of 6 jaar ongewijzigd bij luminus.

Maar tegen volgende lente zal ik best eens gaan kijken voor de leverancier met het beste injectietarief ook zeker dan?
 
Oké mijn zonnepanelen zijn eindelijk in route.
Wat doe ik nu best ivm leverancier? Ik zit al 5 of 6 jaar ongewijzigd bij luminus.

Maar tegen volgende lente zal ik best eens gaan kijken voor de leverancier met het beste injectietarief ook zeker dan?
Welke formule heb je nu? Ik heb me zelf bij Luminus Optifix aangesloten omdat ze een goeie injectie vergoeding geven. Maar voor zover ik kon zien is de injectie vergoeding bij (bijna) al hun contracten hetzelfde.
 
In verband met Optifix (what else...):
1. Omdat ik nog maar net zonnepanelen heb schatten ze mijn opbrengst. Wat bij meer/minder opbrenst? Dat wordt verrekend op het einde van de rit, dus na 2 jaar?
2. Stel dat de prijzen in die 2 jaar sterk zakken, kan ik dan zonder verbrekingsvergoeding overstappen naar een andere leverancier? Normaal gezien wel, maar in deze rare tijden wil ik er zeker van zijn dat er geen kleine letters over het hoofd gezien worden.
 
Net Luminus aan de lijn gehad en maandelijkse afrekening aangevraagd. Dit kan tot 2 maanden duren door Fluvius zei de medewerkster.

Dit gaat pijn doen in de wintermaanden, relax in de zomer.

In verband met Optifix (what else...):
1. Omdat ik nog maar net zonnepanelen heb schatten ze mijn opbrengst. Wat bij meer/minder opbrenst? Dat wordt verrekend op het einde van de rit, dus na 2 jaar?
2. Stel dat de prijzen in die 2 jaar sterk zakken, kan ik dan zonder verbrekingsvergoeding overstappen naar een andere leverancier? Normaal gezien wel, maar in deze rare tijden wil ik er zeker van zijn dat er geen kleine letters over het hoofd gezien worden.
In het slechtste geval de vaste vergoeding die je moet betalen, maar verder geen promo's of andere zaken die je zou moeten terugbetalen.
 
Laatst bewerkt:
In verband met Optifix (what else...):
1. Omdat ik nog maar net zonnepanelen heb schatten ze mijn opbrengst. Wat bij meer/minder opbrenst? Dat wordt verrekend op het einde van de rit, dus na 2 jaar?
2. Stel dat de prijzen in die 2 jaar sterk zakken, kan ik dan zonder verbrekingsvergoeding overstappen naar een andere leverancier? Normaal gezien wel, maar in deze rare tijden wil ik er zeker van zijn dat er geen kleine letters over het hoofd gezien worden.

1. Opbrengst zal altijd na 1 jaar verrekend worden. (Mss met digitale meter vaker?)
2. Enige dat je verliest is de vaste kost, maar dat is niet veel. Maar stel dat de prijs van gas 2/3de van de huidige wordt, dan ben je al goedkoper uit. Zelfs veel eerder al.
 
In verband met Optifix (what else...):
1. Omdat ik nog maar net zonnepanelen heb schatten ze mijn opbrengst. Wat bij meer/minder opbrenst? Dat wordt verrekend op het einde van de rit, dus na 2 jaar?
2. Stel dat de prijzen in die 2 jaar sterk zakken, kan ik dan zonder verbrekingsvergoeding overstappen naar een andere leverancier? Normaal gezien wel, maar in deze rare tijden wil ik er zeker van zijn dat er geen kleine letters over het hoofd gezien worden.
1. Volgens mij maken ze na 1jaar (of korter, afhankelijk van wanneer de meteropname is) al een afrekening.
Je prijs staat gewoon 2jaar vast (afname, injectie weet ik niet)

2. Het eerste jaar betaal je de vaste kost volledig als verbrekingsvergoeding (maar die maar 17€), in het 2e jaar per dag dat je klant bent
 
Ik geloof toch dat men daar nu wel serieus zal op controleren als energieleverancier zijnde, afwijkende meterstanden zullen nu wel rapper opgevolgd worden dan vroeger gezien het financieel verlies voor de leverancier.
Enkel bij serieuze vermoedens dat het om een redelijk bedrag gaat denk ik. Want die controle kost ook geld natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan