Energieleveranciers

Maar zelfs met die optifix gaat de verwarming 2 graadjes minder hoor. Staat bij ons continue op 22. Zal 20 worden deze winter en ons wat warmer kleden.
Ik zet die op 19 (en in de week enkel op vanaf 16u tot 23u) en denk eraan om misschien nog ergens een kuub hout te kopen voor de haard. Ik weet niet of een warmtepomp voor onze woning interessant is: gebouwd in 1968 en hoewel ik het kelderplafond en het dak recent opnieuw heb geïsoleerd betwijfel ik of dat een rendabele investering is. We hebben veel glaspartijen met dubbel glas in een houten frame dat hier en daar toch zijn beste tijd heeft gehad, misschien dat hoogrendementsglas een betere investering is.
 
Zouden er bij Luminus nog geen Alarmbelletjes afgaan met hun optiflix.
Of hebben die nog zoveel voorraad en zekerheid ingebouwd
Lijkt me dat die nog zitten op een berg oude goedkope future contracten voor de komende jaren. Je krijgt niet alles aan spot prijs verkocht I suppose, plus ze rekenenen er waarschijnlijk op dat mensen niet op tijd gaan overschakelen waardoor ze je goedkoper gas duurder kunnen verkopen. Hoewel ik dus betwijfel of gas in de komende jaren wel terug goedkoper gaat worden...
 
Ik zet die op 19 (en in de week enkel op vanaf 16u tot 23u) en denk eraan om misschien nog ergens een kuub hout te kopen voor de haard. Ik weet niet of een warmtepomp voor onze woning interessant is: gebouwd in 1968 en hoewel ik het kelderplafond en het dak recent opnieuw heb geïsoleerd betwijfel ik of dat een rendabele investering is. We hebben veel glaspartijen met dubbel glas in een houten frame dat hier en daar toch zijn beste tijd heeft gehad, misschien dat hoogrendementsglas een betere investering is.

Warmtepomp is ook wel een ingrijpende verandering, niet zomaar iets dat je plug and play in je huis zet.

Dubbel glas naar HR glas kan je gemakkelijk uitrekenen wat de payback is (alleen opletten, 99% van de sites vergelijkt natuurlijk met enkelvoudig glas om de besparingen groter te laten lijken), voor verwarmde ruimtes zou dat wel interessant moeten zijn.

HR naar hogere HR categorieën is een andere zaak, zelf eens bekeken en dat was al vlug 20-30 jaar om die kosten terug te winnen.
 
Voor die paar BG'ers....

De rest van de Belgen neemt variabel want goedkoper, ge zijt zot om ne vaste te pakken!
Ik veronderstel dat er toch nog wel meer mensen dat zien of intelligent genoeg zijn om dat op te merken ?
Maar ik heb het inderdaad ook al gemerkt ja, nog een aantal mensen die het risico wel willen nemen. Wat is de kans hé..

Hier gaat de verwarming ook wat lager trouwens en liefst zo laat mogelijk pas inschakelen.
Die optifix is geen goedkoop contract, gewoon een soort verzekering eigenlijk
 
Wij gaan hier eens de limieten van ons nieuwbouwhuis uittesten qua isolatie. Verwarming blijft hier zo lang mogelijk uit staan.
Gezien we zonder de zon die op de westenramen valt de temperatuur bij 40 graden buitentemperatuur op een graad na gewoon gelijk kunnen houden voor 2/3 van de dag, lijkt me dat dat in de winter omgekeerd ook wel moet lukken.
En anders maken we eens koekjes in de oven ofzo, ineens alles opgewarmd.
 
Huidige situatie:
Elektriciteitsverbruik:
Dag: 1250 kWh
Nacht: 1250 kWh
Leverancier: TotalEnergies (voorheen Lampiris)
Digitale meter: Ja
Maandelijks €107 te betalen. Variabel contract loopt af in maart 2023.

Optifix:
Verbruik ingegeven.
We hebben nog maar net zonnepanelen (4 kVA), dus geen idee wat ze opbrengen op een jaar tijd.
Ze rekenen op
  • Injectie dag (per jaar): 1764 kWh
  • Injectie nacht (per jaar): 756 kWh
= Injectietarief in je voordeel: €752,78
Is hun schatting realistisch?
Dat zou de maandelijkse afrekening op €74,61 brengen als ik nu inteken op hun 2-jarig vast contract.
Doen of niet? Lijkt me wel toch een stuk voordeliger. Gaat dit contract direct in of duurt dat nog even?

Verwarming is op mazout.
 
Huidige situatie:
Elektriciteitsverbruik:
Dag: 1250 kWh
Nacht: 1250 kWh
Leverancier: TotalEnergies (voorheen Lampiris)
Digitale meter: Ja
Maandelijks €107 te betalen. Variabel contract loopt af in maart 2023.

Optifix:
Verbruik ingegeven.
We hebben nog maar net zonnepanelen (4 kVA), dus geen idee wat ze opbrengen op een jaar tijd.
Ze rekenen op
  • Injectie dag (per jaar): 1764 kWh
  • Injectie nacht (per jaar): 756 kWh
= Injectietarief in je voordeel: €752,78
Is hun schatting realistisch?
Dat zou de maandelijkse afrekening op €74,61 brengen als ik nu inteken op hun 2-jarig vast contract.
Doen of niet? Lijkt me wel toch een stuk voordeliger. Gaat dit contract direct in of duurt dat nog even?

Verwarming is op mazout.
Straffe jongens daar, dat ze injectie voor nacht rekenen.
 
Maar is het dan geen probleem dat dit meer dan 4 maanden is? Ik las net dat dat niet mocht. Stel ik teken nu 23/08 en laat het starten op 31/12-> is in principe meer dan 4 maanden. Of bekijken ze enkel per maand?
Heb net naar Luminus gebeld hiervoor en ze zeiden dat dit geen enkel probleem is.
Ik heb 18/08 optifix aangevraagd en als startdatum 31/12 genomen.

Meer nog, je zou zelfs 6 maanden later kunnen starten ipv 4.
Zou eventueel wel kunnen dat de medewerker nog niet op de hoogte was van de wijziging van startdatum contracten voor nieuwe klanten.
 
Ben dit ook eens aan het bekijken voor mijn woning.

Zat vorig jaar met een gasverbruik van 21 538 kWh (alleenstaande woning, enkel dakisolatie - verwarming op gas).
Ondertussen gans de gevel en vloer geïsoleerd, dus dit zou een significante daling moeten zijn in verbruik.

Zit met Engie Direct variabel - opgestart 05/2022. Als ik tarief 08/22 bekijk is dit 0,1377 c€/kWh.

Als ik het goed voorheb : Optifix 2J fix = 23,76 c€/kWh?


Bijna een verdubbeling in tarief, vind dit persoonlijk een moeilijke beslissing om om te schakelen hierdoor.
Uiteraard hebben we geen zicht op variabel tarief voor winterperiode...
 
Straffe jongens daar, dat ze injectie voor nacht rekenen.
Daar zeg je zoiets, had ik nog niet door
Edit: Weekends dus, bedankt!

Heeft er iemand een idee of ik dit contract al kan laten starten begin september?
Edit: Gevonden: Na je contractondertekening start je levering bij Luminus op vandaag + 30 dagen
Dus net voor de herfst/winter (en nogmaals verwachte prijsstijgingen).
 
Gaan mensen met een variabele nu ook niet massaal foefelen met hun meterstanden? Hogere meterstanden doorgeven dan effectief gebruikt, aangezien ze nu nog aan "lagere" prijzen gefactureerd zullen worden? Want meestal moet je deze toch zelf doorgeven dacht ik?

Wij wonen nu 5 jaar in onze woning, en heb volgens mij nog nooit iemand gehad die de meterstanden van gas, elektriciteit en water komt opnemen. Ik heb dat altijd zelf moeten doen.
 
Ben dit ook eens aan het bekijken voor mijn woning.

Zat vorig jaar met een gasverbruik van 21 538 kWh (alleenstaande woning, enkel dakisolatie - verwarming op gas).
Ondertussen gans de gevel en vloer geïsoleerd, dus dit zou een significante daling moeten zijn in verbruik.

Zit met Engie Direct variabel - opgestart 05/2022. Als ik tarief 08/22 bekijk is dit 0,1377 c€/kWh.

Als ik het goed voorheb : Optifix 2J fix = 23,76 c€/kWh?


Bijna een verdubbeling in tarief, vind dit persoonlijk een moeilijke beslissing om om te schakelen hierdoor.
Uiteraard hebben we geen zicht op variabel tarief voor winterperiode...
Vind dit ook een moeilijke!
Ik had engie easy vast en ze zetten me op easy variabel (3 maandelijks) vanaf 17/09 en al mn berekeningen kloppen dan is dit voorlopig voor gas 0,1404 c€/kwh
Elec dag 47,665 en nacht 39,441
 
Gaan mensen met een variabele nu ook niet massaal foefelen met hun meterstanden? Hogere meterstanden doorgeven dan effectief gebruikt, aangezien ze nu nog aan "lagere" prijzen gefactureerd zullen worden? Want meestal moet je deze toch zelf doorgeven dacht ik?

Wij wonen nu 5 jaar in onze woning, en heb volgens mij nog nooit iemand gehad die de meterstanden van gas, elektriciteit en water komt opnemen. Ik heb dat altijd zelf moeten doen.
Ik geloof toch dat men daar nu wel serieus zal op controleren als energieleverancier zijnde, afwijkende meterstanden zullen nu wel rapper opgevolgd worden dan vroeger gezien het financieel verlies voor de leverancier.
 
Terug
Bovenaan