Energieleveranciers

Denk niet dat Optifix momenteel 2 keer duurder is dan je variabele 🙈. Jammer dat velen niet beseffen dat die tarieven van variabele die ze te zien krijgen achter lopen 🙈. Denk dat iedereen met variabel contract naar vast gaat overschakelen als de prijzen fors gedaald zijn, en de variabele tarieven duurder geafficheerd staan dan de vaste door het feit dat de tarieven van variabel achter lopen 🤔.
Het is idd wel 2x duurder op basis van de gegevens bij de berekening op de site van Luminus adhv mijn verbruik (heb nu Luminis optimal).

Nu..wel bizar. Ge kunt ook een berekening maken door een eindafrekening te uploaden ha. Zeggen ze daar dat ik 2€/mnd aan elektriciteit moet betalen en 77 aan gas. In hoeverre is zo'n tool wel betrouwbaar vraag ik mij dan af haha. Nu, wordt het voorschotfactuur berekend op basis van wat ik daar geupload heb?

Edit: als ik de v-test toe scheelt het contract Optimal vs. Optifix maar +-100€ op jaarbasis.
Kan iemand effe helpen..wa is nu de meest correcte? V-test/mijnenergie/luminus.
Bij luminus scheelt het op jaarbasis zogezegd 720€.. in het nadeel van Luminus
 
Laatst bewerkt:
Ik moet in de 3month variabele van eneco blijven tot 1 november 22, om de lopende korting niet te verliezen. Als ik nu inteken aan de vaste optifix, kan ik dan startdatum 2 november 22 nemen? Of loopt dat direct vanaf volgende maand?
 
Ik moet in de 3month variabele van eneco blijven tot 1 november 22, om de lopende korting niet te verliezen. Als ik nu inteken aan de vaste optifix, kan ik dan startdatum 2 november 22 nemen? Of loopt dat direct vanaf volgende maand?

Ik heb zonet optifix besteld met startdatum 01/11/2022 en kon nog wel een even verder gaan in de kalender.
 
Ik heb me vroeger weinig aangetrokken van energieprijzen maar ik ben in juni verhuisd en moest toen een nieuw contract aangaan. Ik had comfy bij Luminus en na wat oppervlakkige vergelijkingen leek me dat opnieuw de beste optie. Met dat het optifix-verhaal hier nogal veel aandacht krijgt heb ik alles nog eens naast elkaar gezet:

Huidige situatie: comfy vast sinds juni 2022
Elektriciteit 30,69 c€/kwh + €63/jaar
Gas 11,64 c€/kwh + €42/jaar
Als ik het goed heb gelden deze tarieven dus tot juni 2023 en dan zal het herbekeken worden?

Optifix in augustus 2022:
Elektriciteit 51,61 c€/kwh + €17/jaar
Gas 23,76 c€/kwh +€17/jaar
Voor twee jaar.

Dat betekent dus dat de prijs van optifix nu ongeveer het dubbel is van mijn huidig tarief maar dat het wel een jaar langer vaststaat. De gok is dus, gaat de prijs van gas en elektriciteit in juni 2023 hoger of lager zijn dan de huidige tarieven van optifix? Als ik het goed begrijp is de consensus in de thread dat de prijzen de komende twee jaar nog sterker gaan stijgen dan de huidige tarieven van optifix, anders zou men dit contract niet aangaan?
 
Ik heb me vroeger weinig aangetrokken van energieprijzen maar ik ben in juni verhuisd en moest toen een nieuw contract aangaan. Ik had comfy bij Luminus en na wat oppervlakkige vergelijkingen leek me dat opnieuw de beste optie. Met dat het optifix-verhaal hier nogal veel aandacht krijgt heb ik alles nog eens naast elkaar gezet:

Huidige situatie: comfy vast sinds juni 2022
Elektriciteit 30,69 c€/kwh + €63/jaar
Gas 11,64 c€/kwh + €42/jaar
Als ik het goed heb gelden deze tarieven dus tot juni 2023 en dan zal het herbekeken worden?

Optifix in augustus 2022:
Elektriciteit 51,61 c€/kwh + €17/jaar
Gas 23,76 c€/kwh +€17/jaar
Voor twee jaar.

Dat betekent dus dat de prijs van optifix nu ongeveer het dubbel is van mijn huidig tarief maar dat het wel een jaar langer vaststaat. De gok is dus, gaat de prijs van gas en elektriciteit in juni 2023 hoger of lager zijn dan de huidige tarieven van optifix? Als ik het goed begrijp is de consensus in de thread dat de prijzen de komende twee jaar nog sterker gaan stijgen dan de huidige tarieven van optifix, anders zou men dit contract niet aangaan?
Karton,
In jou geval zou ik blijven zitten, de Optifix tarieven komend jaar in de gaten houden, en indien Optifix in tussentijd zou dalen, hierop intekenen. Zeker vanaf april/mei 2023, omdat an bijna geen gas meer verbruikt wordt. Ook al is Optifix dan nog wat duurder dan het huidige.
 
Ik heb me vroeger weinig aangetrokken van energieprijzen maar ik ben in juni verhuisd en moest toen een nieuw contract aangaan. Ik had comfy bij Luminus en na wat oppervlakkige vergelijkingen leek me dat opnieuw de beste optie. Met dat het optifix-verhaal hier nogal veel aandacht krijgt heb ik alles nog eens naast elkaar gezet:

Huidige situatie: comfy vast sinds juni 2022
Elektriciteit 30,69 c€/kwh + €63/jaar
Gas 11,64 c€/kwh + €42/jaar
Als ik het goed heb gelden deze tarieven dus tot juni 2023 en dan zal het herbekeken worden?

Optifix in augustus 2022:
Elektriciteit 51,61 c€/kwh + €17/jaar
Gas 23,76 c€/kwh +€17/jaar
Voor twee jaar.

Dat betekent dus dat de prijs van optifix nu ongeveer het dubbel is van mijn huidig tarief maar dat het wel een jaar langer vaststaat. De gok is dus, gaat de prijs van gas en elektriciteit in juni 2023 hoger of lager zijn dan de huidige tarieven van optifix? Als ik het goed begrijp is de consensus in de thread dat de prijzen de komende twee jaar nog sterker gaan stijgen dan de huidige tarieven van optifix, anders zou men dit contract niet aangaan?
Heb dezelfde tarief als jij en ik denk hetzelfde over de evolutie van de prijzen.
 
Als ik het goed begrijp is de consensus in de thread dat de prijzen de komende twee jaar nog sterker gaan stijgen dan de huidige tarieven van optifix, anders zou men dit contract niet aangaan?
Momenteel gaan de gasprijzen mede fors omhoog door de onzekerheid over bevoorrading en de daarmee gepaard gaande paniek. Voor het einde van de winter gaar er sowieso een piek komen vermoed ik. Wanneer weet niemand. Verder is het vertrouwen in Rusland definitief weg en zijn er nog bevoorradingsproblemen/structurele problemen op te lossen. Dit zal ervoor zorgen dat de gasprijzen nog wel een hele tijd hoog zullen blijven, maar de hoge prijzen zullen anderzijds wat meer getemperd worden als de paniek weg is. Denk dat na de top, de prijzen steun zullen vinden rond 210€/MWh, wat mogelijk zowat de prijzen zullen zijn naar volgende zomer toe. In tussentijd kan de top nog een stuk hoger oplopen als Poetin de gaskraan verder of geheel dicht draait.
 
Edit: als ik de v-test toe scheelt het contract Optimal vs. Optifix maar +-100€ op jaarbasis.
Kan iemand effe helpen..wa is nu de meest correcte? V-test/mijnenergie/luminus.
Bij luminus scheelt het op jaarbasis zogezegd 720€.. in het nadeel van Luminus
Eigenlijk is geen enkel van de 3 correct als ik het goed begreep, maar is de V-test nog "best case" voor variabele

Ik heb ook gezien dat de prijzen x2 zijn gegaan en wat is de kans hé..
Helaas zijn ze de laatste maanden al maal 5 - 6 - 7 of wat is het gegaan ?

Ik baseer me hier op de mening en ideeën van de mensen die er iets meer verstand van hebben
Had ik iets beter naar @makila geluisterd had ik eind vorig jaar 3j vast bij Engie afgesloten en dit voorjaar 2jaar vast bij Luminus
Mja wat was de kans toen..
 
Momenteel gaan de gasprijzen mede fors omhoog door de onzekerheid over bevoorrading en de daarmee gepaard gaande paniek. Voor het einde van de winter gaar er sowieso een piek komen vermoed ik. Wanneer weet niemand. Verder is het vertrouwen in Rusland definitief weg en zijn er nog bevoorradingsproblemen/structurele problemen op te lossen. Dit zal ervoor zorgen dat de gasprijzen nog wel een hele tijd hoog zullen blijven, maar de hoge prijzen zullen anderzijds wat meer getemperd worden als de paniek weg is. Denk dat na de top, de prijzen steun zullen vinden rond 210€/MWh, wat mogelijk zowat de prijzen zullen zijn naar volgende zomer toe. In tussentijd kan de top nog een stuk hoger oplopen als Poetin de gaskraan verder of geheel dicht draait.

Volgende week draait Rusland enkele dagen Nordstream 1 toe o.w.v. "onderhoud" als in het goed heb.
 
Volgende week draait Rusland enkele dagen Nordstream 1 toe o.w.v. "onderhoud" als in het goed heb.
Inderdaad. Die 3 dagen op zich maakt niet veel uit. Gasvoorraden in Europa zijn voor 77,74% gevuld. Het verder vullen zal een beetje vertragen. De gasprijs is door het nieuws van het onderhoud reeds gestegen en is dus ingeprijsd. De vraag is: gaat Poetin verder laten dalen naar 10% (dan stijgen de prijzen verder en verdienen ze nog goed aan gasprijs) of draait hij de gasprijs volledig dicht om zo sociale onrust te vormen in Europa (volksopstanden). Die sociale onrust wordt in het voorjaar van 2023 verwacht.
 
Ik zit hier nog op tot maart '23. Daarna gaat dus echt om te janken zijn, los X10 of meer :-/

Gas:

WtbTdPm.jpeg


Elektriciteit:

d3KaG63.jpeg
 
Maar zelfs met die optifix gaat de verwarming 2 graadjes minder hoor. Staat bij ons continue op 22. Zal 20 worden deze winter en ons wat warmer kleden.
En dit is uiteindelijk de enigste oplossing om echt te besparen. Optifix of niet, die prijzen zijn abnormaal duur. Mensen gaan hun verwarming beginnen dicht draaien als dit blijft stijgen, want het is gewoon onbetaalbaar. Bedrijven zullen deze winter de thermostaat ook wel lager gaan zetten tbh.
 
Terug
Bovenaan