Elektrische wagens

Er worden in het artikel wel verschillende bronnen gequotet, waardoor ik toch effen ervan uitga dat het niet de typische HLN clickbait is, maar wellicht ben ik gewoon naïef.
De uiteindelijke bron lijkt dit te zijn:

De laatste alinea maakt duidelijk waarvoor dat stuk geschreven is:
Feel free to reach out to us today for more information on how re.alto can help you estimate these costs and budget more accurately to improve your company’s transition to EV.
Da's dus een verkoopspraatje voor een bedrijf wat kosten van een EV inzichtelijk wil maken voor grote bedrijven. Vervolgens lijkt mijnenergie.be (wat van DPG blijkt te zijn) dat getransformeerd te hebben naar een artikel, en is het dan ook maar aan HLN gegeven (want dat is ook van DPG).

Journalistiek is als vak precies toch wat veranderd ten opzichte van vroeger.

Dan zou een elektrische wagen op minder dan een maand in stilstand helemaal leeg zijn.
Krijg echt het schijt van HLN.

Dan zou een elektrische wagen op minder dan een maand in stilstand helemaal leeg zijn.
Krijg echt het schijt van HLN.

Na range anxiety, will HLN met hun kwaliteitsartikel "stand still anxiety" introduceren...

Die website spreekt trouwens over 3% batterijverlies over 24u stilstand << 3 kWh behalve voor die kleine groep 100 kWh batterijen. En idd buiten sentry mode of iets dergelijks, klinkt 2 kWh op 24u wel als een erg hoog verbruik tijdens stilstand, zeker als het zogezegd enkel data doorsturen is (daarvoor kan je een serieuze laptop op volle kracht laten draaien tijdens die 24u)

Aangezien het een marketing praatje is voor hun app, stel ik me ook vragen bij de kwaliteit van de data en de analyse.
Zelfs als je rekent met 3 kWh verlies bij 24u stilstaan, moet een auto al 300 - 500 dagen per jaar (!) stilstaan vooraleer dat stilstandverlies 20-25% van het totale verbruik bedraagt zoals ze claimen. Heel geloofwaardig dat dat het gemiddelde zou zijn :rolleyes:

Wat zijn de running costs voor een Tesla eigenlijk?
Moet je daar mee op onderhoud om de zoveel tijd?

Mogelijks aan het kijken voor een model 3 of model Y performance, model Y is wat ruimer zeker?

De Y heeft ten minste een fatsoenlijk bruikbare koffer (5de deur ipv een kleine achterklep), maar qua uiterlijk moet ik geen van beide hebben. Dan liever een tweedehands model S voor dezelfde prijs.

Ik bol nu 1,5j rond met een Model 3 en hoewel ik in het begin ook wat argwanend was naar die koffer toe (zeker komende van een Passat) valt dat in praktijk best wel mee voor mijn gebruik.
Ik vervoer heel veel materiaal etc en die koffer is eigenlijk echt wel ruim en diep, en de beperkte hoogte van de kofferklep heeft me nog maar zelden gestoord in praktijk. In dat geval zwier ik gewoon even de achterzetel plat en kan ik er zo ook aan.
Het was voor mij een beetje afstappen van het idee dat de auto àlles moet kunnen eigenlijk, ook die 'once a year' gebeurtenis.

Bijkomend heb ik ook wel een remorque dus dat scheelt wel :biglaugh:
Dus ik ben blij want ik vind de 3 ook stukken mooier dan de Y.

Mooi wrapke er op zal al veel maken.

Andere vraag,
Als je die thuis oplaadt.. hoeveel kwh trekt dat zo gemiddeld in real time?

Maw hoeveel opbrengst van de zonnepanelen moet je hebben om gratis te kunnen rijden?

Mooi wrapke er op zal al veel maken.

Andere vraag,
Als je die thuis oplaadt.. hoeveel kwh trekt dat zo gemiddeld in real time?

Maw hoeveel opbrengst van de zonnepanelen moet je hebben om gratis te kunnen rijden?

Afhankelijk van je installatie gaat dat van 3,7 kW (maar dat is maar 16 A, lijkt me voor de meeste huizen heel laag) tot 22 kW (3-fasig, 32 A) maar dan schiet je capaciteitstarief door het dak en voor de meeste mensen is aan 22 kW thuis laden ook niet nodig.

Volledig "gratis" rijden lijkt me in de meeste gevallen niet realistisch , dan moet je al gemakkelijk 3500 - 4000 kWh per jaar laden met hoger EV verbruik in de winter juist wanneer je thuis ook al wat meer elektriciteit verbruikt en je opbrengst het laagst is.
Gratis tussen aanhalingstekens omdat je zonnepanelen ook geld gekost hebben + je injectietarief misloopt waardoor je over de levensduur van je panelen misschien aan €0,15 - 0,20 / kWh zit.

De abonnementsprijs wordt wel niet vermeld :)

Ik bol nu 1,5j rond met een Model 3 en hoewel ik in het begin ook wat argwanend was naar die koffer toe (zeker komende van een Passat) valt dat in praktijk best wel mee voor mijn gebruik.
Ik vervoer heel veel materiaal etc en die koffer is eigenlijk echt wel ruim en diep, en de beperkte hoogte van de kofferklep heeft me nog maar zelden gestoord in praktijk. In dat geval zwier ik gewoon even de achterzetel plat en kan ik er zo ook aan.
Het was voor mij een beetje afstappen van het idee dat de auto àlles moet kunnen eigenlijk, ook die 'once a year' gebeurtenis.

Bijkomend heb ik ook wel een remorque dus dat scheelt wel :biglaugh:
Dus ik ben blij want ik vind de 3 ook stukken mooier dan de Y.
Hmja. Het hangt idd erg af van je persoonlijk gebruik. Ik heb al meerdere malen de volledige kofferruimte nodig gehad van mijn ix3. Vandaag nog 2dehands bed en matras erin gekregen. Allemaal vervoerd nadat ik van mijn klant kwam.

er zou blijkbaar een steunmaatregel in de maak zijn in de Vlaamse regering voor particulieren die een elektrische wagen kopen.
Achter de schermen is er sprake van 3.000€ (afhankelijk van het aankoopbedrag)

Absurd en belachelijk om zo met ons belastingsgeld te gooien.
Denk dat er wel belangrijkere zaken zijn op dit moment (zoals de opvangcrisis)

De prijzen van EV's zijn in dalende lijn en heeft geen enkele subsidie nodig.
En mensen die nu EV's kopen zijn geen arme sukkelaars die wat hulp nodig hebben.

Absurd en belachelijk om zo met ons belastingsgeld te gooien.
Denk dat er wel belangrijkere zaken zijn op dit moment (zoals de opvangcrisis)

De prijzen van EV's zijn in dalende lijn en heeft geen enkele subsidie nodig.
En mensen die nu EV's kopen zijn geen arme sukkelaars die wat hulp nodig hebben.
Ironisch genoeg geef je net aan dat de steunmaatregel dus nodig is.
Want die steunmaatregel is er niet voor de mensen die nu al een EV kopen. Die steunmaatregel is er voor die geen EV kopen en het wel zouden doen met die subsidie...

Terug
Bovenaan