Elektrische wagens

Volgens ChatGPT is 1/3 van de jaarlijks ingeschreven nieuwe wagens een firmawagen. Met de enorme fiscale push richting EV, mag je er dus van aan dat vanaf volgend jaar (if not dit jaar) dat aantal van 3% gewoonweg gaat exploderen. Ook volgens ChatGPT (telkens op basis van cijfers van Febiac) worden er jaarlijks zo'n 150.000 nieuwe firmawagens ingeschreven, dus je mag stellen dat er tegen 2028 minstens 600.000 EVs gaan bijgekomen zijn.
Toch wel benieuwd of de infrastructuur gaat kunnen volgen...
Wij merken toch dat er nu al meer en meer bedrijven beginnen nadenken over die investeringen. Een paar weken geleden hebben we nog een contract binnen gehaald voor een bedrijf in het Antwerpse voor het installeren van 100 laadplaatsen op een deel van hun parking incl. de nodige voorzieningen om in de toekomst ook de andere kant van dat deel van parking te doen (nog eens 100-150 plaatsen schat ik).

Er zijn dan ook bedrijven waar ze er totaal niet mee bezig zijn. De bezoekersparking van Procter & Gamble in Mechelen is bv echt schrijnend.
Dat was tot pakweg 1,5 jaar geleden zo van dat beige/geelachtige half-verharding . Dan heeft er iemand beslist dat heel die parking moest verhard worden en hebben ze volledig die parking in klinkers gelegd. Allemaal geen probleem op zich maar uiteraard heeft er daar niemand even gedacht van "misschien moeten we al wachtbuizen en sokkels voorzien om over x aantal jaar laadpalen te zetten"? Nu zijn ze aan het kijken om een aantal laadpalen te zetten... op een parking die net volledig heraangelegd is :woohoo:

Iemand een idee of de tarieven voor openbaar laden terug wat zouden dalen? Nu elektriciteit terug goedkoper wordt zou ik verwacht dat de tarieven hierop zouden aangepast worden.

Via google niet echt wijzer geworden..

Er zijn dan ook bedrijven waar ze er totaal niet mee bezig zijn. De bezoekersparking van Procter & Gamble in Mechelen is bv echt schrijnend.
Dat was tot pakweg 1,5 jaar geleden zo van dat beige/geelachtige half-verharding . Dan heeft er iemand beslist dat heel die parking moest verhard worden en hebben ze volledig die parking in klinkers gelegd. Allemaal geen probleem op zich maar uiteraard heeft er daar niemand even gedacht van "misschien moeten we al wachtbuizen en sokkels voorzien om over x aantal jaar laadpalen te zetten"? Nu zijn ze aan het kijken om een aantal laadpalen te zetten... op een parking die net volledig heraangelegd is :woohoo:
Ik zie Europa ook al afkomen: Tegen 2040 moeten alle woningen verplicht voorzien zijn van laadboxen én zonnepalen in de strijd tegen de vergroening.

Dan denk ik: Serieus? De helft van de appartementen in Brussel mag je dan gewoon afbreken tot het bot en heraanleggen hoor. Anders lukt dat dus NIET (zelfs niet in theorie). :tongue: Laat staan andere steden in België en Europa ..

Eerste Lotus Eletre lease prijzen staan online:

Is uiteraard operational lease en niet financial renting. Maar geeft al indicatie. R versie staat er ook (nog) niet bij.

Iemand een idee of de tarieven voor openbaar laden terug wat zouden dalen? Nu elektriciteit terug goedkoper wordt zou ik verwacht dat de tarieven hierop zouden aangepast worden.

Via google niet echt wijzer geworden..
Mijn vrouw (zelfstandige) laadt haar PHEV al maanden niet meer op vanwege die hoge elektriciteitsprijzen aan publieke laadpalen. Aangezien wij geen eigen garage of parkeerplaats hebben is ze voor het opladen van haar PHEV aangewezen op de publieke laadpalen in de buurt.

De huidige prijzen zijn:
  • €0,774 per kWh elektriciteit aan de 3 Allego laadpalen op 200 à 400 meter van onze woning.
  • €1,629 per liter benzine aan het tankstation aan de afrit van de snelweg

Vertaald naar een prijs per 100 km geeft dat volgende verbruikskosten:
  • 24 kWh per 100 km à €0,774 = €18,58 per 100 km elektrisch
  • 7 liter per 100 km à €1,629 = €11,40 per 100 km op benzine
Qua fiscaliteit zijn zowel haar tankkaart als haar laadkaart 100% aftrekbaar, dus daar zit geen verschil op. Je ziet dat het prijsverschil echt wel groot is, ten nadele van elektrisch rijden. Bovendien kan ze nu gewoon voor de deur parkeren waardoor ze 10 minuten per dag uitspaart die ze anders zou spenderen aan het wandelen van/naar de laadpaal en het in-/uitpluggen van de laadkabel.

Omdat ze zich toch wat schuldig voelt om steeds op benzine te rijden, laadt ze haar PHEV vaak (handmatig) op op de snelweg via de charge modus, zodat ze toch in de bebouwde kom zonder uitstoot kan rijden. Eigenlijk zou dat een automatische functie moeten zijn in elke PHEV, een "hybrid mode" die de auto op benzine oplaadt op snelwegen en N-wegen zodat je in de bebouwde kom altijd elektrisch rijdt.
Daarnaast rijdt ze ondertussen ook wat trager op de snelweg, waardoor ze per rit enkele minuten langer onderweg is, maar wel 0,5 l/100 km minder verbruikt. De minuten die ze vroeger spendeerde aan het laden, spendeert ze nu in de auto, zeg maar.

Eerste Lotus Eletre lease prijzen staan online:

Is uiteraard operational lease en niet financial renting. Maar geeft al indicatie. R versie staat er ook (nog) niet bij.
Prijzen zijn toch al even bekend. Dus snap niet waarom je zou afgaan op leaseplan.

Wij merken toch dat er nu al meer en meer bedrijven beginnen nadenken over die investeringen. Een paar weken geleden hebben we nog een contract binnen gehaald voor een bedrijf in het Antwerpse voor het installeren van 100 laadplaatsen op een deel van hun parking incl. de nodige voorzieningen om in de toekomst ook de andere kant van dat deel van parking te doen (nog eens 100-150 plaatsen schat ik).

Vorig jaar bij ons ook een parking volledig aangelegd in asfalt met 0 laadpalen en 0 voorzieningen voor de toekomst. Al zijn ze blijkbaar nu toch offertes aan het opvragen voor laadpalen.

Weekske later, en mijn laadpunt is nu ook zichtbaar in ABRP, maar nog niet in Chargemap. ABRP komt wel zeggen dat hij beperkte toegang heeft en daarom niet gebruikt wordt in de routeplanning. Nochtans had ik dus wel het laadpunt als publiek aangeduid. Nu ja, ABRP zegt dat ook van de Optimile laadpaal hier aan de Okay in het dorp, terwijl die toch echt 24/7 bereikbaar is. Ik zie in ABRP overigens ook nergens de tarieven.

Nog een weekske later en mijn laadpunt is nu ook zichtbaar in Chargemap.
Echter wel bizar: de kostprijs die Chargemap aangeeft ligt lager dan wat ik geconfigureerd heb in mijn Shell account. Nu ja, dit was gewoon een klein experimentje om te zien wat er gebeurt. Het is niet dat ik van plan ben de mijne effectief open te stellen (kan ook niet, want hangt in mijn garage).
Wel stel ik me nu de vraag hoe betrouwbaar geafficheerde tarieven zijn in die apps/websites. Bvb in welke mate loop je het risico dat je een goedkope laadpaal zoekt/vindt en eens daar gekomen die bvb 20c/kWh duurder blijkt te zijn ?

Begin stilaan toch betaalbaar te worden. Maar wat met de batterij na 10 jaar? Kan je dan nog eens 20k ophoesten?

€25k... eerst zien dan geloven. Dat is vergelijkbaar met een Polo maar bijna zo groot als een Golf. En zit dan ook direct al €20k onder een ID.3. Gaan ze dan van hun andere EVs ook de prijs serieus laten zakken ?
:sop:

€25k... eerst zien dan geloven. Dat is vergelijkbaar met een Polo maar bijna zo groot als een Golf. En zit dan ook direct al €20k onder een ID.3. Gaan ze dan van hun andere EVs ook de prijs serieus laten zakken ?
Met opties wss vanaf 40k of zo.

Zoals Tomski hierboven schrijft.
45 kWh batterij, laag vermogen, single motor en zonder opties misschien en dan zeer zwaar doorrekenen als je iets van opties wil.

Wat mee ook opvalt in de zoektoch naar de ideale EV is dat je op de website van de fabrikant een bepaalde prijs ziet maar als je dan naar een dealer gaat lappen ze er nog een paar duizenden bovenop de MSRP. Blijkbaar verkopen ze sowieso ofzo?

Renault heeft ook zo een EV. Vanaf 34k of zo, tenzij je een deftige range en wat vermogen wil.. dan ist vanaf 50k. En das een scheet groot.

Ben zelf geen ABRP gebruiker maar hoe weet die app wat je huidige range/batterij percentage is? (wat je nodig hebt om je laad-route te bepalen)
Of heb je dan zo een OBD dongle oid nodig?

ofwel via een schatting (weersomstandingheden, gereden snelheid en opgegeven type auto in je profiel) ofwel idd via een obd dongle en real time data.

aha, ik geef dat altijd manueel in. Dus dat zou automatisch kunnen? Lekkerr...
Al ben ik wel blij met de evolutie naar Waze... ABRP is toch een draak van een app

Hier komt er ook een elektrische wagen aan. Werkgever past de policy aan en vanaf nu enkel elektrische BMW's. Wat voor mij betekent: BMW iX1, zonder veel keuze. Iemand al ervaring met dit model?

Terug
Bovenaan