Elektrische wagens

Wat vinden we van deze keuzelijst, rekening houdend met een gezin van 3 kinderen? Ik vind een Model Y vreselijk lelijk en die ID4 heeft toch ook maar een subpar laadsnelheid aan een snellader... Al de rest is te klein toch :unsure:
Welke laadsnelheid ben je nu gewoon? Volgens specs zou de ID.4 aan 135kW kunnen laden, maar heb al meerdere berichten gelezen dat de 2023 ID.4's een geüpgrade SK batterij hebben die tot 170kW aan kan. Nog altijd geen Tesla snelheid maar alleszins al iets beter. Weet alleen niet of dit enkel voor de Amerikaanse auto's is of ook de Europese. Te checken bij de dealer.

Alleszins, als dit echt een hekelpunt is vrees ik dat Cupra en Skoda ook zullen wegvallen, zijn under the hood dezelfde wagens.

@lonniedarko heel eerlijk maakt dat ook niet zo erg veel uit denk ik, rijd nu met een E-Tron en die heeft wel een heel goeie laadcurve voor snelladen en haalt effectief die 150kW. Enfin, met alle info die ik nu heb is het wel een OK lijst, alleen jammer dat er geen iX3 op staat.

Ik vraag me ook af op basis waarvan je die 'te klein' oordeelt. Een Enyaq bvb is 6cm langer dan de ID.4, en heeft een koffer die 40 liter ruimer is. De Ioniq 5 is ook 5cm langer en 4cm breder, en koffer is ook maar 16 liter minder groot.
Ik denk dat veel EVs een kleine indruk geven gewoon doordat ze allemaal wel vrij hoog zijn en dus relatief gezien korter ogen. Maar als ik bvb naar mijn keuzelijst van vorig jaar kijk, dan hebben ze bvb allemaal een grotere koffer dan een BMW 330e Touring met uitzondering van de Polestar 2. Dus ik denk dat je sowieso best eens bekijkt bij de dealer. Ook niet onbelangrijk: met 3 kinderen achteraan is het wel interessant om een model te kiezen met een vlakke vloer in het midden (dus zonder transmissie-tunnel wat je nog wel vaak ziet bij EVs die afgeleid zijn van een ICE wagen).
Je moet ook niet de buitenafmetingen vergelijken. Een grote auto wil niet zeggen een ruime achterbank.

Je moet ook niet de buitenafmetingen vergelijken. Een grote auto wil niet zeggen een ruime achterbank.

Ja, maar dat zijn de enige afmetingen die constructeurs überhaupt systematisch publiceren én daardoor onderling vergelijkbaar zijn. Daarom dat ik zei dat je überhaupt je shortlist moet gaan bekijken bij de dealer. Zo vind ik het absurd dat koffer-inhouden altijd gerekend worden tot aan de hoedenplank, terwijl je bij een SUV (merendeel van de EVs dus) net het voordeel hebt van te kunnen stapelen tot aan het dak. Niet onbelangrijk als je op reis gaat bvb. Gelukkig hebben we nog Björn met zijn Banana Box Test :p.

paywall, maar ik vermoed dat het hier gaat om dwars over het voetpad gaat.
Dit dus:
20220311-002-5781.11b76dda.jpg
Zijn er mensen die ervaring hebben met zo een kabelgoot? Momenteel gebruik ik een publieke laadpaal in de buurt, maar het zou handiger zijn moest ik gewoon voor de deur kunnen laden. (Bijna altijd wel een parkeermogelijkheid)

Zijn er mensen die ervaring hebben met zo een kabelgoot? Momenteel gebruik ik een publieke laadpaal in de buurt, maar het zou handiger zijn moest ik gewoon voor de deur kunnen laden. (Bijna altijd wel een parkeermogelijkheid)
Wel checken met de gemeente want zelfs dat mag niet altijd.

Voor wie al ervaring met een EV heeft: laten we even range, prijs etc vergeten.
Welk verschil merk je in het rijden en gebruik van een EV vs ICE. Rijdt het effectief aangenamer?

Welk verschil merk je in het rijden en gebruik van een EV vs ICE. Rijdt het effectief aangenamer?
Dat hangt er enorm vanaf welke EV en ICE je vergelijkt. Maar gemiddeld gezien rijdt een EV effectief een heel pak aangenamer imo.

Naar mijn ervaring rijdt het rustiger, constanter, stiller. Meer vermogen leidt bij mij ook duidelijk tot een rustigere rijstijl.
Kortom aangenamer, ik zou niet meer terug willen.

EV: Tesla Model 3
Vergelijkingspunten: VW Passat, BMW 1, Audi A3, …

Opletten als je de wagen in D(rive) zet en gas geeft. Het is niet omdat er geen geluid uit de motor komt, dan je de wagen dan niet tegen uwe gevel rijdt ;) Dat was eigenlijk wel vreemd: Uw motor start niet meer. Het is akelige stil als je de wagen start.

BTW, ik vraag me af of ik de enige ben die schrik heeft dat een onverlaat de laadklep gaat afstampen. Heb nochtans mijn eigen oprit, maar toen ik nu eens laadde met de auto voorwaarts geparkeerd waardoor de laadklep dus maar een meter van het voetpad verwijderd is, was dat eigenlijk het eerste waar ik aan dacht. Vond het precies behoorlijk uitnodigend voor vandalisme. Als je zo langs straat geparkeerd staat, lijkt me dat nog veel meer het geval.

Ik heb pas mijn EV, dus het zal wel wennen. Anderzijds wordt nu en dan toch ook eens ergens een spiegel afgestampt zeker als die niet in geklapt staan, en zo een laadklep lijkt me nog veel fragieler.
Dat gevoel gaat nooit weg :p

Opletten als je de wagen in D(rive) zet en gas geeft. Het is niet omdat er geen geluid uit de motor komt, dan je de wagen dan niet tegen uwe gevel rijdt ;) Dat was eigenlijk wel vreemd: Uw motor start niet meer. Het is akelige stil als je de wagen start.
+1

Ik rij nog maar een week elektrisch maar ik ben het gevoel van snelheid gewoon kwijt. Ik vermoed door gebrek van motorgeluid.

Hiervoor toyota, golf, audi A3, nooit de zwaardere motoren of snellere wagens. Momenteel ID4. Rijdt gewoon vlot, stil en ondanks het een van de tragere EV's is heeft ie toch meer power dan een standaard diesel.
Wel bizar dat ge nooit meer uw contact moet omdraaien of handrem op/afzetten, gewoon instappen in R of D zetten en op de pedaal duwen.
Wat vinden we van deze keuzelijst, rekening houdend met een gezin van 3 kinderen? Ik vind een Model Y vreselijk lelijk en die ID4 heeft toch ook maar een subpar laadsnelheid aan een snellader... Al de rest is te klein toch :unsure:
Mja onlangs twee keer geladen aan de snellader met de ID4. Eerste maal waren ze allemaal bezet en deed ik ±115kW. Tweede keer was in het midden van de nacht, niemand aant laden en deed ik maar ±68kW. Superchargen allemaal leuk en wel dat uw wagen dat kan maar de laadpaal zelf moet natuurlijk ook het vermogen kunnen leveren. Beide keren was de wagen goed leeg. <20%
Voor de rest hang je uw wagen 99,9% van de tijd aan een AC lader van 11kw ipv DC.

Hiervoor toyota, golf, audi A3, nooit de zwaardere motoren of snellere wagens. Momenteel ID4. Rijdt gewoon vlot, stil en ondanks het een van de tragere EV's is heeft ie toch meer power dan een standaard diesel.
Wel bizar dat ge nooit meer uw contact moet omdraaien of handrem op/afzetten, gewoon instappen in R of D zetten en op de pedaal duwen.
De handrem is er nog wel he. Je moet eens op het knoppeke 'P' drukken terwijl je aan het rijden bent :D
(Niet zomaar doen, dat is dan echt een noodstop)

Ivm optrekken: 6.6sec om naar 100km/u te gaan met de Cupra. Dat haalde mijn Audi A3 niet.

Terug
Bovenaan