Elektrische wagens

Ze hebben ondertussen allemaal een andere dienstwagen. En het moet gezegd: niemand van de negen Vlaamse excellenties rijdt nog rond met een vervuilende dieselwagen. Twee ministers, Bart Somers (Open VLD) en Benjamin Dalle (CD&V), hebben een elektrische wagen, en de andere zeven een plug-inhybride.

Ik heb er eigenlijk zeer sterk mijn twijfels bij of die plug-in hybride wel zo goed is. Voor de gigantische km's die die ministers rijden, lijkt mij diesel beter dan plug-in hybride
Ministers rijden veel, lange afstanden, dus die batterij heeft amper nut op de autostrade. Je zit dan met een zwaardere wagen, met een minder efficiente motor voor het merendeel van de afstand.
Benzine stoot meer CO2 uit dan diesel per km
verkeer op autostrades is beter geschikt voor diesel dan benzine

Kan ik dit ergens beter narekenen?
Voor iemand die heel veel rijdt is het volgens mij EV > diesel > plug-in en niet EV > plug-in > diesel
EV is wrs voor die ministers niet mogelijk omdat ze niet altijd de zekerheid hebben om te laden

Ik heb er eigenlijk zeer sterk mijn twijfels bij of die plug-in hybride wel zo goed is. Voor de gigantische km's die die ministers rijden, lijkt mij diesel beter dan plug-in hybride
Ministers rijden veel, lange afstanden, dus die batterij heeft amper nut op de autostrade. Je zit dan met een zwaardere wagen, met een minder efficiente motor voor het merendeel van de afstand.
Benzine stoot meer CO2 uit dan diesel per km
verkeer op autostrades is beter geschikt voor diesel dan benzine

Kan ik dit ergens beter narekenen?
Voor iemand die heel veel rijdt is het volgens mij EV > diesel > plug-in en niet EV > plug-in > diesel
EV is wrs voor die ministers niet mogelijk omdat ze niet altijd de zekerheid hebben om te laden
Ik stel mij eerder de vraag bij efficiëntie:
Demir rijdt 100k km per jaar. Er zijn zo'n 250 werkbare dagen in een jaar, dus 400km élke dag.
Aan een gemiddelde snelheid van 70km/u is dat meer dan 5.5u per dag in de auto.

Ze zouden misschien eens kunnen proberen om hun planning zo op te stellen dat ze gewoon zoveel kilometers niet moeten rijden...

Demir rijdt 100k km per jaar. Er zijn zo'n 250 werkbare dagen in een jaar, dus 400km élke dag.

Ze zouden misschien eens kunnen proberen om hun planning zo op te stellen dat ze gewoon zoveel kilometers niet moeten rijden...

Precies ook mijn eerste bemerking toen ik dat las. En het gaat dan nog over 2020-2022, dus met COVID jaren meegerekend!

Jambon rijdt trouwens met een Mercedes S560e, prijs zonder opties 110 K€... Het belastingsgeld zal op moeten zeker?

En @Herman De Croo : wat mij betreft mogen de ministers het voorbeeld geven van EV te rijden als ze de bevolking quasi verplichten om dat te doen. Want wij hebben geen chauffeur die ervoor kan zorgen dat de auto opgeladen is, en genoeg jobs die veel minder gebruik kunnen maken van vaste laadplekken (denk maar aan vertegenwoordigers of auditors om maar iets te noemen)

Zuhal Demir woont nu wel in Genk, da's 200 km per dag heen-en-terug om gewoon al in Brussel te geraken. Daar komen alle ministerbezoeken bij, alle partijvergaderingen en bezoeken aan N-VA evenementen, en (ik vermoed) alle privéverplaatsingen.

Een PHEV is inderdaad redelijk onzinnig voor dit soort afstanden, tenzij dat er intelligente software zou in zitten die ervoor zorgt dat je in stadscentra altijd elektrisch rijdt (en dus op de snelweg bijlaadt op benzine).

Tot slot vind ik het nu geen groot probleem dat een minister-president met een S-klasse (of equivalent) rijdt. Ja, da's een dure en chique auto, maar ik kan dat plaatsen in de context van die functie.

Daarnet de Polestar 2 gaan testrijden:

+ Comfortabele rit, had hem harder afgeveerd verwacht
+ Dual motor, 5sec naar 100 = fun fun
+ Native android OS
+ Zeer mooi design imo

- Redelijk krap voor passagiers achteraan
- Koffer voldoende maar hatchback dus die aflopende lijn zorgt ervoor dat hij niet super praktisch is
- Handschoenenkastje was hele tijd aan het trillen, heb dat een paar keer moeten dichtvlammen tegen het stopte.

Met de facelift wordt hij zeer aantrekkelijk al zit hij met de config die ik voor ogen heb toch ook op 75k. Toch een respectabel verschil met de +-60k voor een Model Y maar die lijkt mij toch meer barebones.

Laatst bewerkt:

Allemaal een elektrische wagen, en voor ons Zuhal een helicopter.

Ik moest toch ook even fronsen toen ik las dat ze op drie jaar tijd 308.000 km heeft afgelegd met haar dienstwagen. Dat is waanzinnig veel. Volgens mij doet die een flexi-job in internationaal transport.

Allemaal een elektrische wagen, en voor ons Zuhal een helicopter.

Ik moest toch ook even fronsen toen ik las dat ze op drie jaar tijd 308.000 km heeft afgelegd met haar dienstwagen. Dat is waanzinnig veel. Volgens mij doet die een flexi-job in internationaal transport.

Ze moeten maar dichter bij hun job gaan wonen! :p

5 keer het woord ‘elektrisch’ in 1 artikel terwijl het voorval nu eens niets te maken heeft met het feit dat het een EV was…

Volgens de Gentse politie zaten in de elektrische wagen twee inzittenden. “Zij werden beide in shock naar het ziekenhuis afgevoerd”

Sorry, dit is wel té grappig :D

Volgens de Gentse politie zaten in de elektrische wagen twee inzittenden. “Zij werden beide in shock naar het ziekenhuis afgevoerd”

Sorry, dit is wel té grappig :D
Ze hadden wel meer moeite mogen doen:
"Toen de hulpdiensten aankwamen, was de spanning te snijden. Door de stroom op de rivier ging het bergen van het voertuig moeilijk. Er was ook weerstand van de buurtbewoners.
1 van de buurt bewoners: "Ohm-my-god, wat is hier gebeurd. Ik had ampère iets gehoord."
"

Laatst bewerkt:
Ik begin de knoppen in de auto eindelijk blindelings te vinden. Na 12 jaar straight VAG is een overgang naar BMW niet evident qua plaatsing, bediening GPS, cruise control etc.

De ergernissen van in het begin ivm de ruimte zijn ook wel voorbij, het is anders stapelen maar het meeste past wel.
Begin de auto ook eigen te worden, weet hoelang de snuit is (en vooral hoe kort de kont tov vroeger).
Als je wat sportiever rijdt, dan merk je echt dat de iX3 wel wat grip heeft en zeer weinig body roll en hoe vlot dat je daarmee door het verkeer geraakt :).

Ik begin de knoppen in de auto eindelijk blindelings te vinden. Na 12 jaar straight VAG is een overgang naar BMW niet evident qua plaatsing, bediening GPS, cruise control etc.

De ergernissen van in het begin ivm de ruimte zijn ook wel voorbij, het is anders stapelen maar het meeste past wel.
Begin de auto ook eigen te worden, weet hoelang de snuit is (en vooral hoe kort de kont tov vroeger).
Als je wat sportiever rijdt, dan merk je echt dat de iX3 wel wat grip heeft en zeer weinig body roll en hoe vlot dat je daarmee door het verkeer geraakt :).
Alles is relatief zeker :p

Hebben we er eigenlijk al bij stilgestaan dat de ontwikkeling van batterijen en technologieen die gebruikt worden om elektrische wagens efficienter en veiliger te maken razendsnel evolueren. Heel anders dan bij verbrandingsmotoren, die doorheen de jaren wel wat efficienter en milieuvriendelijker werden, maar waarbij er nog marginale gains waren is het nu zo dat wanneer je een wagen vandaag koopt, die binnen 2 jaar hopeloos verouderd is, net zoals bij alle andere tech producten die dezelfde evolutie doorlopen hebben. En als het op batterijen gebaseerd is, dan komt de mobiele telefoon nog het dichtst in de buurt.

Gaat de wagen die ik vandaag aankoop binnen 2 jaar nog iets waard zijn, of worden het praktisch wegwerpproducten die om de 3 a 4 jaar vervangen moeten worden ?

Hebben we er eigenlijk al bij stilgestaan dat de ontwikkeling van batterijen en technologieen die gebruikt worden om elektrische wagens efficienter en veiliger te maken razendsnel evolueren. Heel anders dan bij verbrandingsmotoren, die doorheen de jaren wel wat efficienter en milieuvriendelijker werden, maar waarbij er nog marginale gains waren is het nu zo dat wanneer je een wagen vandaag koopt, die binnen 2 jaar hopeloos verouderd is, net zoals bij alle andere tech producten die dezelfde evolutie doorlopen hebben. En als het op batterijen gebaseerd is, dan komt de mobiele telefoon nog het dichtst in de buurt.

Gaat de wagen die ik vandaag aankoop binnen 2 jaar nog iets waard zijn, of worden het praktisch wegwerpproducten die om de 3 a 4 jaar vervangen moeten worden ?
Dat gaat volgens mij nog meevallen. Een nieuwe auto kopen is sowieso al énorm duur (nog duurder dan vroeger voorlopig), dus de tweedehandse markt zal altijd genoeg kopers trekken die er voor gaan zorgen dat (wegens de grote vraag) de prijzen niet te laag zullen zijn.
En zo hard vind ik het nu ook weer niet gaan, Tesla is nu al +10j bezig en ik vind nu niet dat de nieuwe model S de eerste model S'en volledig wegblaast dat die niets meer waard zou zijn.
Ik vrees meer voor de impact van batterijen buiten garantieperiode op de prijzen. Daar heb ik nog niet echt zicht op.

Ik denk ook dat het minder zwart-wit is: er zit wel evolutie in de efficiëntie van EV's maar op 2 jaar tijd is die niet dramatisch, zie bv. het verschil tussen Tesla's of Polestar met 1 generatie tussen. Er is een merkbaar verschil maar niet in die mate dat de vorige generatie ineens hopeloos verouderd is.
En ik denk zeker niet in die mate dat je binnen 3 à 4 jaar je EV zal moeten vervangen, zelfs de vorige generatie batterijen gaat gelukkig al langer mee dan dat. Doorverkoopwaarde binnen 2 jaar hangt van veel factoren af, maar zolang veel levertermijnen zo lang blijven en de andere merken Tesla niet volgen met drastische prijsverlagingen, zit dat wel goed...

Bij ICE's is er trouwens meer dan marginale verbetering geboekt naar efficiëntie, als ik zie dat mijn diesel nu in de praktijk maar evenveel verbruikt als een diesel van 10 jaar geleden in een auto van 500 kg lichter met maar half zoveel vermogen :)

Terug
Bovenaan