Elektrische wagens

Met wat ben je dan bezig.. ook geen idee of dat wel goed is voor de wagen.
Voor die 15eur/pm capaciteitstarief uit te sparen :crazy:
Dat is letterlijk 10 minuten programmeerwerk dat je 1x moet doen he. Dat is gewoon een schakelbaar stopcontact...

De vraag is eerder of de software van de auto's daar mee overweg kan.

Dat is misschien eenvoudig voor een domme laadpoort, maar een slimme laadpaal van de firma moet opstarten, verbinden met het net en laadsessies starten met de backoffice.

Daarnaast wordt de batterij opgewarmd in de winter om grotere laadverliezen te voorkomen. Het laden elke paar minuten onderbreken zal dat process niet optimaal laten lopen. 'tis die paar euro's p\m niet waard of zelfs nadelig bij koudere temperaturen. En je hoeft maar 1x per maand sneller te moeten laden om je kleine besparing teniet te doen.

Dat is misschien eenvoudig voor een domme laadpoort, maar een slimme laadpaal van de firma moet opstarten, verbinden met het net en laadsessies starten met de backoffice.

Daarnaast wordt de batterij opgewarmd in de winter om grotere laadverliezen te voorkomen. Het laden elke paar minuten onderbreken zal dat process niet optimaal laten lopen. 'tis die paar euro's p\m niet waard of zelfs nadelig bij koudere temperaturen. En je hoeft maar 1x per maand sneller te moeten laden om je kleine besparing teniet te doen.
Een laadpaal die het laden pauzeert omdat de oven en de kookplaat worden opgezet, of omdat de zonnepanelen niks meer geven: geen probleem, knappe technologie, werkt goed, nuttig voor het net, goed voor de portemonnee!

Een laadpaal die het laden pauzeer omdat ... het algoritme zegt dat het tijd is om te pauzeren: groot probleem, werkt enkel voor een domme laadpoort, slimme laadpaal moet vanalle ingewikkelde zaken doen, backoffice software kan niet volgen, verbindingen en laadsessies worden onderbroken, ... .

Vreemd :p.

En ik zou denken dat laden aan hoger vermogen net beter is dan aan lager vermogen, als je dan toch kijkt naar de temperatuur van je batterij.

Een laadpaal die het laden pauzeert omdat de oven en de kookplaat worden opgezet, of omdat de zonnepanelen niks meer geven: geen probleem, knappe technologie, werkt goed, nuttig voor het net, goed voor de portemonnee!

Een laadpaal die het laden pauzeer omdat ... het algoritme zegt dat het tijd is om te pauzeren: groot probleem, werkt enkel voor een domme laadpoort, slimme laadpaal moet vanalle ingewikkelde zaken doen, backoffice software kan niet volgen, verbindingen en laadsessies worden onderbroken, ... .

En ik zou denken dat laden aan hoger vermogen net beter is dan aan lager vermogen, als je dan toch kijkt naar de temperatuur van je batterij.
Ik dacht ook dat (bepaalde) auto's niet goed overweg kunnen met dat constant starten en stoppen van laden. Laadpalen gaan vaak nog een laag vermogen geven ipv volledig af te slagen bij slim laden zodat de laadsessie niet stopt. Als je zelf een stopcontact aan en uit gaat schakelen is dat niet.

Vandaag weer een collega moeten op wijzen dat hij niet dagelijks zijn auto tot 100% mag laden. Dit is niet zo gezond voor de batterij liet ik langs mijn neus weg weten.
Antwoord. 'sja das mijnen baas zijn probleem. Als die batterij snel defect gaat moeten ze maar nen nieuwe kopen, ik ga mijne range niet opofferen daarvoor'

remind me om nooit een tweedehands elektrische te kopen. Zeker geen bedrijfswagen.

Vandaag weer een collega moeten op wijzen dat hij niet dagelijks zijn auto tot 100% mag laden. Dit is niet zo gezond voor de batterij liet ik langs mijn neus weg weten.
Antwoord. 'sja das mijnen baas zijn probleem. Als die batterij snel defect gaat moeten ze maar nen nieuwe kopen, ik ga mijne range niet opofferen daarvoor'

remind me om nooit een tweedehands elektrische te kopen. Zeker geen bedrijfswagen.
Ironisch, want door constant 100% op te laden wordt zijn range kleiner...

Tis de mustang mach e. Ik dacht dat die 10% reserve ingebouwd had maar volgens documentatie is 90% aangeraden voor dagelijks gebruik.
Die reserve moet je ook niet metellen voor tot hoeveel % je best dagelijks laadt. Je kan het beste dagelijks laden tot 80%, en dan bedoel ik tot de auto aangeeft dat ie 80% geladen is. Dat er nog eens een reserve bovenop zit moet je gewoon negeren.

Die reserve moet je ook niet metellen voor tot hoeveel % je best dagelijks laadt. Je kan het beste dagelijks laden tot 80%, en dan bedoel ik tot de auto aangeeft dat ie 80% geladen is. Dat er nog eens een reserve bovenop zit moet je gewoon negeren.
Haha… zo schiet er maar 72% meer over, en dan maar klagen over de range :)

Ik volg nét de omgekeerde redenering bij mijn BMW. Als de nettocapaciteit 74 is op een batterij van 80, dan gebruik ik sowieso al maximaal 92%.

Als ik oplaad tot 85% zit ik mooi onder de voorgeschreven 80% van de totale capaciteit.

De vraag is eerder wat levert het u op. En vooral hoelang duurt het voor een ingenieur van fluvius hierover valt en uw slimmigheidje onbruikbaar maakt?

Het doel van het capaciteitstarief is dat de belaster betaalt. Niet dat de belaster een manier zoekt om het net nog meer te belasten.
Want hetgeen jij voorstelt is dan wel ideaal voor de berekening, het is zeer nefast voor het net en net de reden waarom het capaciteitstarief er is.

De vraag is eerder wat levert het u op. En vooral hoelang duurt het voor een ingenieur van fluvius hierover valt en uw slimmigheidje onbruikbaar maakt?

Het doel van het capaciteitstarief is dat de belaster betaalt. Niet dat de belaster een manier zoekt om het net nog meer te belasten.
Want hetgeen jij voorstelt is dan wel ideaal voor de berekening, het is zeer nefast voor het net en net de reden waarom het capaciteitstarief er is.
Welkom in België! Waar slecht doordachte regelgeving omzeild wordt door creatief te zijn.

Het levert winst op... Niet veel (pak em beet 200 op jaarbasis). Maar dit kunnen ze niet echt tegengaan, het is nog altijd jou aansluiting en fluvius heeft weinig te koeken hoe jij die gebruikt. Je betaald er immers voor.
Ze moeten altijd meten over een tijdseenheid, om dat tegen te gaan moeten ze die tijd heel klein nemen, tot het nietmeer de moeite is te foefelen, maar de gemeten piek gaat dan pakken hoger liggen.

Ik vind met mijn verbruik het capaciteitstarief momenteel niet erg, kom er niet slechter uit. Ik zie dat als een extra kost voor EV rijden (buiten de voorlopig lage VAA van EV) en moet me dan voor de rest niets meer aantrekken. Ik zal enkel in de zomer trachten de piek lager te hebben door slim te laden.

Hangt er ook vanaf welk merk het is? ik dacht dat sommige merken dat 100% laden geen echt 100% batterijcapaciteit is.
Elk merk houdt wat marge, maar ook niet te veel want dan verlies je weer een heel stuk range.
En een paar keer voorbij die 'marge' zitten is ook niet zo schadelijk, zolang je er maar niet te vaak en te lang op zit.

Tesla raadt dan wel aan bij de LFP om altijd vol te laden, maar dat blijkt ook helemaal niet zo goed te zijn voor de batterij.
De reden dat ze dit doen is omdat LFP batterijen vaak gekalibreerd moeten worden. En dat doe je door vol te laden.

Als je trouwens elke dag 100% van de range nodig hebt, heb je imo de verkeerde auto gekozen.
80% van de batterij zou moeten volstaan voor het grootste deel van je ritjes. (90% tot 10%, met 3% thuiskomen vind ik persoonlijk nog niet echt comfortabel :p ).
En als je dan eens verder moet, laad je de auto tot 100% op.

Haha… zo schiet er maar 72% meer over, en dan maar klagen over de range :)

Ik volg nét de omgekeerde redenering bij mijn BMW. Als de nettocapaciteit 74 is op een batterij van 80, dan gebruik ik sowieso al maximaal 92%.

Als ik oplaad tot 85% zit ik mooi onder de voorgeschreven 80% van de totale capaciteit.
Er is trouwens niet echt een groot probleem met opladen tot 100% als je er de dag nadien gewoon mee rijdt hoor. Het probleem zit hem in opladen tot 100% en hem dan een week laten staan. In praktijk laad ik gewoon tot 80% omdat ik nooit meer nodig heb.

Nog wel 2 vragen voor de technici hier:
1) Opladen gaat trager als de batterij bijna vol is. Is er op dat punt ook gewoon meer verlies, of gaat de capaciteit gewoon naar beneden?
2) De typische "bij koud weer is de capaciteit lager". Stel je laadt op bij -10 graden tot 100%. Dan kan je bvb 60kWh laden. Dan wordt het warmer, zakt uw percentage dan maar de opgeslagen energie blijft hetzelfde?

Nog wel 2 vragen voor de technici hier:
1) Opladen gaat trager als de batterij bijna vol is. Is er op dat punt ook gewoon meer verlies, of gaat de capaciteit gewoon naar beneden?
2) De typische "bij koud weer is de capaciteit lager". Stel je laadt op bij -10 graden tot 100%. Dan kan je bvb 60kWh laden. Dan wordt het warmer, zakt uw percentage dan maar de opgeslagen energie blijft hetzelfde?
Hier een mooie grafiek ivm laden & vermogen: https://cleantechnica.com/2019/06/2...-v3-adds-50-range-in-under-12-minutes-charts/
het gaat gewoon veel trager, niet omdat er minder verlies is.
Beetje vergelijkbaar met een parking: bij een lege parking heb je zeer snel plek (dus snel laden) maar bij een volle parking moet je al wat meer rondrijden.

Opladen gaat trager vanaf pakweg 80% om de batterijen niet te beschadigen. Ik ga hier even uit van standaard Lithium cellen zoals in de 18650. Onder de +- 80% is de voornaamste parameter de oplaadstroom (constant current) zelf. Naar mate de batterij meer opgeladen geraakt zal deze 4.2 Volt naderen en moet het laadproces vertraagd worden om de batterij niet te beschadigen. Om hieraan te voldoen zal de oplaadstroom ook afnemen. Er wordt minder energie per tijdseenheid (=vermogen) overgebracht en het laden gaat trager.
Of dat gedeelte laden significant hogere energieverliezen heeft kan ik mij niet over uitspreken maar vermoed dat dit wel meevalt.

Bij koud weer zal de capaciteit quasi hetzelfde blijven. Die Lithium ionen gaan niet plots van de anode naar de kathode omdat het kouder wordt. De interne weerstand van de batterij wordt wel hoger waardoor er hogere verliezen optreden en er buiten de batterij minder energie ter beschikking komt voor dezelfde hoeveelheid chemische reactie.
Warmt het terug op, dan stijgt je bereik met dezelfde batterijlading weer. Niet omdat er meer batterijlading is, maar omdat het dus wat efficiënter verloopt door lagere interne weerstand.

Hier een mooie grafiek ivm laden & vermogen: https://cleantechnica.com/2019/06/2...-v3-adds-50-range-in-under-12-minutes-charts/
het gaat gewoon veel trager, niet omdat er minder verlies is.
Beetje vergelijkbaar met een parking: bij een lege parking heb je zeer snel plek (dus snel laden) maar bij een volle parking moet je al wat meer rondrijden.
Zo kan je het zeggen.
Maar een andere goeie is een fietsband oppompen, van plat naar semi-hard vergt weinig moeite en gaat heel snel. Wil je die band tot 4 bar brengen dan gaat het steeds moeilijker en moeilijker worden naarmate de druk in de band stijgt.

Er is trouwens niet echt een groot probleem met opladen tot 100% als je er de dag nadien gewoon mee rijdt hoor. Het probleem zit hem in opladen tot 100% en hem dan een week laten staan. In praktijk laad ik gewoon tot 80% omdat ik nooit meer nodig heb.
Heb je daar een bron van? Ik ging er van uit dat dit over uren ging.

Terug
Bovenaan