Elektrische wagens

Neen, vermogen is kW niet kWh. Je laadt dus aan 8kW of dat nu een kwartief of een uur is, dat vermogen is hetzelfde.
Ja... dat dacht ik dus ook.
Maar als ik naar op "Mijn Fluvius" kijk ligt mijn maandpiek maximaal op 1.8kW, exact 1/4 van mijn laadsnelheid thuis op 30A.

Dus, als ik mijn gegevens mag geloven, zorgt laden aan 6.9KW, voor een kwartierpiek van 1.7kW, ondanks dat ik uren lang op 6.9kW laad.

zie onder (staat op nacht omdat het een weekenddag was, maar ik heb die dag meer dan 60kWh geladen

Schermafbeelding-2023-01-26-132939.jpg

EDIT: nevermind, ik zit niet naar de juiste grafieken te kijken. Ik moet niet kijken naar dit verbruik (of toch niet zonder *4 te doen).

Thanks anyway

Ja... dat dacht ik dus ook.
Maar als ik naar op "Mijn Fluvius" kijk ligt mijn maandpiek maximaal op 1.8kW, exact 1/4 van mijn laadsnelheid thuis op 30A.

Dus, als ik mijn gegevens mag geloven, zorgt laden aan 6.9KW, voor een kwartierpiek van 1.7kW, ondanks dat ik uren lang op 6.9kW laad.

zie onder (staat op nacht omdat het een weekenddag was, maar ik heb die dag meer dan 60kWh geladen

Schermafbeelding-2023-01-26-132939.jpg

EDIT: nevermind, ik zit niet naar de juiste grafieken te kijken. Ik moet niet kijken naar dit verbruik (of toch niet zonder *4 te doen).

Thanks anyway
je moet denk ik gewoon kijken naar het piekvermogen tabje, dat lijkt mij accuraat te zijn:

piekvermogen.jpg

Op je digitale meter zelf zie je ook je hoogste 15' piekvermogen van die maand staan dacht ik? Niet 100% zeker, zou ook enkel actueel vermogen kunnen zijn.

je moet denk ik gewoon kijken naar het piekvermogen tabje, dat lijkt mij accuraat te zijn:

piekvermogen.jpg

Op je digitale meter zelf zie je ook je hoogste 15' piekvermogen van die maand staan dacht ik? Niet 100% zeker, zou ook enkel actueel vermogen kunnen zijn.
Yes, dat is dus het juiste… had het niet gezien (en had ook enkel december als referentie)

Thanks!

Seg,

met dat capacteitstarief... stel je laadt thuis aan 8kwh vermogen.

Dan heb je maar een kwartierpiek van 2KWh? Het lijkt niet onlogisch, en mijn Fluviusportaal geeft dat ook aan... dan is er toch écht geen reden tot paniek hé
Dat klopt niet. Als je een kwartier lang aan 8kW laadt, heb je 2kWh geladen met een piek van 8kW.
Bij mij werkt het alleszins zo. Wij zijn van 2,5kW piek naar een kleine 10kW gegaan sinds wij een laadpaal van 7,6kW hebben.

Dat klopt niet. Als je een kwartier lang aan 8kW laadt, heb je 2kWh geladen met een piek van 8kW.
Bij mij werkt het alleszins zo. Wij zijn van 2,5kW piek naar een kleine 10kW gegaan sinds wij een laadpaal van 7,6kW hebben.
ja hoor, ik was verkeerd. Ik zat naar de foute tabel te kijken. Daardoor ontstonden ook heel wat vraagtekens in mijn hoofd, want ik dacht dat ik het nu wel allemaal (eindelijk) helemaal door had.

piek is in jouw geval gewoon 8KW idd.

Waarom laadt je niet s’nachts? Dan zou je piek 2kWh lager zijn. Niet dat het verschil gigantisch is, maar het lijkt niet alsof je zonnestroom in de auto probeert te pompen.

Waarom laadt je niet s’nachts? Dan zou je piek 2kWh lager zijn. Niet dat het verschil gigantisch is, maar het lijkt niet alsof je zonnestroom in de auto probeert te pompen.
Ik laad gewoon vanaf het moment ik thuis kom aan 3kW. Die 10kw piek is nog van in 2022. Sinds dit jaar nog niet boven de 5kw piek uitgekomen.
De laadsnelheid verlagen is de enige effort die ik bereid ben om te doen. Ik ga geen effort in die dingen steken als ik weet dat ik maar 1x per maand een kwartiertje moet verpesten om alle moeite verloren te laten gaan.
En de lagere laadsnelheid betekent nu ook wel dat ik thuis van elk moment gebruik moet maken om bij te laden.

Ik verbruik trouwens genoeg elektriciteit met die EV om safe te zitten tot zeker 8kW piek (wegens die nettarieven die verlagen).

Ik laad gewoon vanaf het moment ik thuis kom aan 3kW. Die 10kw piek is nog van in 2022. Sinds dit jaar nog niet boven de 5kw piek uitgekomen.
De laadsnelheid verlagen is de enige effort die ik bereid ben om te doen. Ik ga geen effort in die dingen steken als ik weet dat ik maar 1x per maand een kwartiertje moet verpesten om alle moeite verloren te laten gaan.
En de lagere laadsnelheid betekent nu ook wel dat ik thuis van elk moment gebruik moet maken om bij te laden.

Ik verbruik trouwens genoeg elektriciteit met die EV om safe te zitten tot zeker 8kW piek (wegens die nettarieven die verlagen).

Ik snap je, ik ga daar ook niet zozeer naar kijken, denk gewoon dat ik de piek van 7,5kWh ga accepteren in de winter. In de zomer zal het traag laden worden in functie van de panelen overschot, uw piek wordt dan gemiddeld al veel lager. Betekend idd dat de auto in de zomer eigenlijk constant aan de lader hangt want volladen zal makkelijk 20h zijn (met opbrengst), maar met mijn gebruik zou dat perfect kunnen.

Bij 3kW heb je wel significant veel laadverlies. Dus zo eenvoudig is het niet.

Dat is wel een studie uit 2017, zou die nog kloppen? Zeker wanneer het over synthetische brandstoffen gaat en de verhoudingen van prijzen/100km?
Om een synthetische brandstof te maken heb je redelijk wat energie nodig. Ik vind hier niet echt cijfers over, maar uit een misleidende infografiek van de efuel alliance kan je wel afleiden dat ongeveer 17% van de benodigde elektriciteit uiteindelijk in nuttige kracht wordt omgezet (ik heb die eerste "power generation" stap even weggerekend, want die is in de praktijk toch voor iedereen gelijk; toch zeker wat het prijspeil betreft).

Dan kan je dus ook al afleiden dat als de prijzen voor elekrticiteit stijgen, dat de prijzen voor efuels ook fameus de hoogte in zullen gaan. Die studie zal nog altijd kloppen ja. Synthetische brandstoffen worden meer aanzien als alternatief waar elektriciteit onhandig is: bijvoorbeeld vrachtwagens die lange afstanden afleggen, of niches als sportwagens waar de prijs minder telt.

Significant veel meer dan 7,6kW (het maximale dat ik kan laden)? Want dat zie ik niet direct terug in dat artikel.

Significant veel meer dan 7,6kW (het maximale dat ik kan laden)? Want dat zie ik niet direct terug in dat artikel.

Volgens egear kan het wel redelijk wat schelen, maar de resultaten lopen héél erg uiteen tussen modellen. Bij de Model 3 en Fiat 500 scheelt het toch een kleine 4 resp. 8% als ze 3 keer trager laden. Maar als je laadverlies sowieso al 6-8% is, maakt dat misschien niet zoveel uit...

laadverlies-ADAC.png

Wat betalen jullie aan autoverzekering voor een EV? Ben in afwachting van een Model Y die waarschijnlijk 1ste week van maart zal geleverd worden en nu aan het rondhoren voor een autoverzekering.

Ik hoor vaak dat een autoverzekering voor EV veel goedkoper is t.o.v. brandstofwagen, maar is dat effectief zo? Voor mijn diesel X1 betaal ik nu 1400 euro/jaar voor een "grote omnium".

Laatst bewerkt:
Wat betalen jullie aan autoverzekering voor een EV? Ben in afwachting van een Model Y die waarschijnlijk 1ste week van maart zal geleverd worden en nu aan het rondhoren voor een autoverzekering.

Ik hoor vak dat een autoverzekering voor EV veel goedkoper is t.o.v. brandstofwagen, maar is dat effectief zo? Voor mijn diesel X1 betaal ik nu 1400 euro/jaar voor een "grote omnium".
Ik betaalde voor mijn model 3 een 1200 euro full omnium.

Ik betaalde voor mijn model 3 een 1200 euro full omnium.
Scheelt dus niet zo spectaculair veel t.o.v. mijn X1 (maar begrijp ook wel dat je dat moeilijk 1-op-1 kan vergelijken - appelen en peren). Moet nog wennen aan het idee dat mijn renting straks maandelijks dubbel zoveel gaat zijn voor de Tesla t.o.v. de BMW X1... :) Maar geloof wel nog altijd dat de "TCO" bij een EV beter is...

BIV en verkeersbelasting valt alvast weg (voorlopig):

Er is een simpele oplossing om die extra laadverliezen te vermijden: laden in geschrankte blokken van een kwartier.

Laadvermogen
00:07:30: 7 kW
00:22:30: 0 kW
00:37:30: 7 kW
00:52:30: 0 kW
...

Resultaat voor de kwartieren waarop je piekverbruik wordt berekend:
00:00 tot 00:15: 3,5 kW gemiddeld
00:15 tot 00:30: 3,5 kW gemiddeld
00:30 tot 00:45: 3,5 kW gemiddeld
00:45 tot 01:00: 3,5 kW gemiddeld
...

Het is wachten op de eerste laadpaal die dit laadpatroon aanbiedt om het capaciteitstarief te omzeilen zonder de laadverliezen van laden op lagere vermogens.

Met wat ben je dan bezig.. ook geen idee of dat wel goed is voor de wagen.
Voor die 15eur/pm capaciteitstarief uit te sparen :crazy:

Terug
Bovenaan