Elektrische wagens

Als ik voor een diesel reken aan 8l/100km, dan zit je aan 160l. Zelfs aan €2/l is dit nog goedkoper.

Om met een diesel aan 8l/100km te komen, moet je het toch echt al gortig maken, me dunkt. Ik zit gemiddeld aan 6l/100km en helft van de tijd rijdt mijn vrouw die liever in Sport-modus rijdt (en dus meer verbruikt). Als we op reis gaan met volgeladen auto (Mercedes E) mét dakkoffer, zit ik rond de 5.5l/100km.

Wel leuk om eens eerlijke real-world ervaringen te lezen. Bevestigt toch ook een beetje mijn vrees: wachttijden aan laadstations zijn toch echt reëel en er is gewoon totaal niets deftigs voorzien qua wachtrij. Als ik jouw perikelen lees, zou ik er toch wel stress aan overhouden (ook al omdat ik dan denk dat mijn vrouw me de oren van mijn kop zaagt :) ).

Toch vreemd dat er wachtrijen staan aan de niet teslaladers. Zijn dat dan allemaal mensen die niet weten dat de teslaladers ook beschikbaar zijn?
Mogelijks omdat dit via de app loopt en niet via de laadpas van de werkgever?

In tegenstelling tot de tankkaarten zijn er naar mijn gevoel veel mensen waarbij hun laadpas ook in het buitenland werkt.

Toch vreemd dat er wachtrijen staan aan de niet teslaladers. Zijn dat dan allemaal mensen die niet weten dat de teslaladers ook beschikbaar zijn?
Mss zijn de tesla laders duurder?

En hij zei ook niet dat het belgische wagens waren natuurlijk dus waarschijnlijk niet betaald door de werkgever

In tegenstelling tot de tankkaarten zijn er naar mijn gevoel veel mensen waarbij hun laadpas ook in het buitenland werkt.

De bedrijven die ik ken (natuurlijk maar een steekproef) die overstappen op EV's, zorgen er van in het begin al voor dat de laadpassen ook beperkt zijn tot Benelux / BE, net zoals de tankkaarten.

Wat eigenlijk een stap terug is voor wie vaker grote ritten in het buitenland doet.

Ik weet niet of alle laders in DE open staan voor niet-Tesla rijders. In mijn geval kan ik ook niet laden bij een SuC in België op kosten van het werk dus dat zou ook een reden kunnen zijn.

Om met een diesel aan 8l/100km te komen, moet je het toch echt al gortig maken, me dunkt. Ik zit gemiddeld aan 6l/100km en helft van de tijd rijdt mijn vrouw die liever in Sport-modus rijdt (en dus meer verbruikt). Als we op reis gaan met volgeladen auto (Mercedes E) mét dakkoffer, zit ik rond de 5.5l/100km.

Wel leuk om eens eerlijke real-world ervaringen te lezen. Bevestigt toch ook een beetje mijn vrees: wachttijden aan laadstations zijn toch echt reëel en er is gewoon totaal niets deftigs voorzien qua wachtrij. Als ik jouw perikelen lees, zou ik er toch wel stress aan overhouden (ook al omdat ik dan denk dat mijn vrouw me de oren van mijn kop zaagt :) ).
Als je rijdt zoals ik heb gereden in DE en in dezelfde omstandigheden kom je wel (makkelijk) rond de 8l/100km. Toch met mijn vorige dieselwagen (5-reeks). Lange tijd in de file, stukken 140/150km/h, veel tegenwind, regen,...

Voor ons waren er trouwens nooit wachttijden. Er waren altijd meerdere plaatsen vrij bij de superchargers. Voor mij was dit in ieder geval indertijd een groot argument om voor Tesla te kiezen. Toen waren de laders nog exclusief en had ik al een paar keer in de rij moeten staan met de iX3 op langere trips.

Dit was trouwens wel een heel drukke dag op de wegen in DE. Op normale dagen heb je hier geen last van. Zelfde met naar Z. Frankrijk te rijden. Enkel op de zwarte zaterdagen heb je problemen (maar die zijn er zeker wel).

Mijn vrouw is er, sinds we bij Tesla SuCs kunnen laden, heel gerust in. Dat was wel anders toen dat niet kon. Ik voel ook direct de stress van de wachtenden aan die laders. Ergens dubbel geparkeerd staan en hopen om zo snel mogelijk te kunnen inpluggen.

Bij mij werkt het laden wel in het buitenland (Shell Recharge) maar ik mag hier niet mee opladen in het buitenland voor privé-trips. Omgekeerd kan ik geen gebruik maken van Tesla superchargers op kosten van de werkgever/lease.

Mss zijn de tesla laders duurder?

En hij zei ook niet dat het belgische wagens waren natuurlijk dus waarschijnlijk niet betaald door de werkgever
Meeste waren gewoon Duitsers en een handvol Nederlanders. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat dit geen leasewagens met laadpassen van de werkgever kunnen zijn.

Geef dat nog wat tijd, en dan verandert dat.
De bedrijven die ik ken (natuurlijk maar een steekproef) die overstappen op EV's, zorgen er van in het begin al voor dat de laadpassen ook beperkt zijn tot Benelux / BE, net zoals de tankkaarten.

Wat eigenlijk een stap terug is voor wie vaker grote ritten in het buitenland doet.
Sommigen op het werk gebruiken dit als een nadeel voor een EV. Met een ICE kun je immers tanken aan de grens en ~1000km rijden op kosten van de werkgever. Maar als ik zie wat ik bespaar aan VAA alleen, dan kan ik echt wel heel veel in het buitenland rijden om gelijk uit te komen financieel.

Ik ben in afwachting van een Model Y Standard Range... Waarschijnlijk heb ik die pas ten vroegste februari-maart. Nu heb ik mijn huiswerk nog niet helemaal gemaakt, maar hoe zit dat met laadpasjes? Is er een "overkoepelende" laadpas die je kan bestellen/gebruiken die dan echt overal werkt of gaat dit eerder een combinatie zijn van verschillende?

Voor mijn dieselauto tank ik altijd bij DATS en daar ontvang ik dan ook een factuur van elke maand. Zij bieden ook laadpassen aan, maar als ik die prijzen zo bekijk per kWh, dan lijkt mij dat eigenlijk vrij duur... De wagen dient vooral voor mijn "professionele kilometers" (pakweg 300 km/week) en "rond de kerkentoren", dus in eerste instantie zal ik vooral veel thuis laden.

Ik ben in afwachting van een Model Y Standard Range... Waarschijnlijk heb ik die pas ten vroegste februari-maart. Nu heb ik mijn huiswerk nog niet helemaal gemaakt, maar hoe zit dat met laadpasjes? Is er een "overkoepelende" laadpas die je kan bestellen/gebruiken die dan echt overal werkt of gaat dit eerder een combinatie zijn van verschillende?

Voor mijn dieselauto tank ik altijd bij DATS en daar ontvang ik dan ook een factuur van elke maand. Zij bieden ook laadpassen aan, maar als ik die prijzen zo bekijk per kWh, dan lijkt mij dat eigenlijk vrij duur... De wagen dient vooral voor mijn "professionele kilometers" (pakweg 300 km/week) en "rond de kerkentoren", dus in eerste instantie zal ik vooral veel thuis laden.
Shell recharge? Is met maandelijkse facturatie.

...
Sommigen op het werk gebruiken dit als een nadeel voor een EV. Met een ICE kun je immers tanken aan de grens en ~1000km rijden op kosten van de werkgever. Maar als ik zie wat ik bespaar aan VAA alleen, dan kan ik echt wel heel veel in het buitenland rijden om gelijk uit te komen financieel.

Klopt helemaal :)

Voor mij zou het verschil in VAA genoeg zijn om elke maand ~500-600 km op eigen kosten in het buitenland te rijden met de huidige prijzen aan snelladers. En ik doe misschien 2 keer per jaar een serieuze afstand buiten België :p

Bij onze leasemaatschappij was er ook een mogelijkheid om een goedkopere wagen te leasen en een bepaald bedrag te reserveren om ik denk 10 dagen per jaar met een ICE te kunnen rijden, is trouwens ook een handige oplossing voor wie eventuele laadstress tijdens vakantieritten wil vermijden. Maar om dezelfde reden als hierboven, heb ik dat niet gekozen. Liever 200+ dagen per jaar met een betere auto rondrijden :)

Klopt helemaal :)

Voor mij zou het verschil in VAA genoeg zijn om elke maand ~500-600 km op eigen kosten in het buitenland te rijden met de huidige prijzen aan snelladers. En ik doe misschien 2 keer per jaar een serieuze afstand buiten België :p

Bij onze leasemaatschappij was er ook een mogelijkheid om een goedkopere wagen te leasen en een bepaald bedrag te reserveren om ik denk 10 dagen per jaar met een ICE te kunnen rijden, is trouwens ook een handige oplossing voor wie eventuele laadstress tijdens vakantieritten wil vermijden. Maar om dezelfde reden als hierboven, heb ik dat niet gekozen. Liever 200+ dagen per jaar met een betere auto rondrijden :)
Kon bij ons ook maar ik vraag me af hoe ze aan de vraag zullen kunnen voldoen op drukke momenten zoals 15 juli - 15 augustus voor de zomervakantie, Kerstvakantie, etc. Als ik een vervangwagen nodig had, kon ik meer dan een maand niks uit mijn eigen categorie krijgen omdat er gewoonweg geen wagena waren bij de leasemaatschappij. Laat staan als er plots een piek in vraag is voor die paar weken per jaar.

Ik heb de indruk dat het verbruik serieus de hoogte inschiet door op winterbanden te rijden.
Is ook voor een stuk door temperatuur en meer wind van de laatste weken. Bij mij lijkt het verbruik niet merkelijk hoger met winterbanden iig. Check ook eens je bandenspanning anders.

Is ook voor een stuk door temperatuur en meer wind van de laatste weken. Bij mij lijkt het verbruik niet merkelijk hoger met winterbanden iig. Check ook eens je bandenspanning anders.
Het is net door de hoge temperatuur dat ik de indruk krijg dat het wel aan de banden moet liggen. En de wind heb ik mee ingecalculeerd.
Ik ben trouwens niet de enige die dit opmerkt, een tijdje terug waren er nog anderen die hetzelfde zeiden. Zoals @poeperman dacht ik.

Het is net door de hoge temperatuur dat ik de indruk krijg dat het wel aan de banden moet liggen. En de wind heb ik mee ingecalculeerd.
Ik ben trouwens niet de enige die dit opmerkt, een tijdje terug waren er nog anderen die hetzelfde zeiden. Zoals @poeperman dacht ik.
Klopt - bij mij is het verbruik niet significant gezakt nu het weer warmer is. Het was echter wel meteen merkbaar bij montage van mijn winterbanden.

Ik heb hetzelfde met mijn dieselwagen. In de winter duidelijk een hoger verbruik dan in de zomer, en ik denk ook dat het aan de winterbanden ligt.

Hier verwacht ik de mijne volgende maand. Uiteindelijk als je een GLB gewoon bent, weet je er eigenlijk al veel van, want binnenkant is bijna 100% GLB. Enkel staat de achterbank ietsje hoger en zal dat wat wennen zijn voor de passagiers daar (kinderen vinden het ongetwijfeld de max). Verder hoorde ik in reviews vaak dat de EQB gewoon de beste 'GLB' is, zelfs beter dan de AMG 35, al kan dat concreet slaan op de EQB 350 (het model dat ik in bestelling heb).

Qua range is hij wel wat ondermaats voor zo een dure wagen, en hij snellaadt bovendien maar aan 100kW, al wordt dat laatste wel goedgemaakt door een zeer vlakke laadcurve (maw hij laadt tijdens de gehele laadsessie nagenoeg aan zijn max vermogen, wat bij andere merken geenszins het geval is). En qua looks is het ook niet meteen moeders mooiste (een GLB is minder lelijk :)) maar smaken verschillen. Zo vond mijn vrouw hem minder lelijk dan een iX3 waar mijn voorkeur naartoe ging. Voor de iX3 ging ik wel moeten bijbetalen, terwijl ik bij de EQB redelijk wat opties heb kunnen aanvinken (en hij daardoor duurder was dan de iX3, blijkbaar betere kortingen voor de leasing).
Kheb m besteld. Eta levering eind december 2023

ja de looks. Mn glb is een zwarte met amg pack. Zonder zou k die nooit nemen maar ben heel tevreden over de wagen.
eqb hebk in luxery line gekozen. Ik vond de amg pack niet mooier of lelijker. ev laden. Het gaat toch een aanpassing zijn

eqb hebk in luxery line gekozen. Ik vond de amg pack niet mooier of lelijker.

Hier ook Luxury Line. Zelfs met AMG Line kun je hem aan de buitenkant bezwaarlijk sportief qua looks noemen. En die alcantara ben ik toch ook geen fan van, terwijl de meerprijs toch stevig was.

Hier ook Luxury Line. Zelfs met AMG Line kun je hem aan de buitenkant bezwaarlijk sportief qua looks noemen. En die alcantara ben ik toch ook geen fan van, terwijl de meerprijs toch stevig was.
Idd. Er is eigenlijk wel 1 ding in mn amg glb datk minder vind. De zetels. De sportzetels zitten veel te strak aan de zijkanten. De wings als het ware. Heb er al wat aan zitten sleuren en duwen 😁

Kheb m besteld. Eta levering eind december 2023

ja de looks. Mn glb is een zwarte met amg pack. Zonder zou k die nooit nemen maar ben heel tevreden over de wagen.
eqb hebk in luxery line gekozen. Ik vond de amg pack niet mooier of lelijker. ev laden. Het gaat toch een aanpassing zijn

Ik kon kiezen tussen de AMG of Luxury line en ben voor de AMG line gegaan met nightpakket omdat ik vooral geen chrome wil. Interieur is persoonlijk ook iets mooier maar langs buiten is er idd weinig verschil.
Met de Luxury line had ik de adaptieve vering nog kunnen nemen, die paste niet meer in het budget maar gezien er de standaard 18" velgen onder liggen is dat niet echt een noodzaak. De testrit heb ik gedaan in een uitvoering met een normale vering en ik vond hem daarmee al comfortabeler dan de concurrenten.

Night pakket moet nieuw zijn, want kon ik destijds (mei 2022) niet aanvinken. Elektrische zetels waren ook niet mogelijk wegens chiptekorten, waar ik wel zwaar op gevloekt heb. Idem voor losse dodehoekassistent: ik moest direct het hele Driver Assistance Pack nemen terwijl ik die ACC wellicht nooit ga gebruiken.
En Adaptieve Vering was toen enkel mogelijk in combinatie met de Edition One lijn.

Al bij al was de optielijst vrij kort (ook vandaag als ik de online Configurator zie). Serieus contrast met wat ik bij BMW of Audi zag. Voordeel was: weinig stress want ik kon bijna alles aanvinken :).

Terug
Bovenaan