Elektrische wagens

Wel heel snel eigenlijk. Maar een nieuwe configuratie gaat altijd duurder uitkomen. De bedoeling is om hier 4 a 5 jaar mee rond te rijden om dan naar alle waarschijnlijkheid over te stappen op een EV.
Tgoh ik weet niet. Tweedehands is momenteel zeer duur, terwijl op 530Es veel korting wordt gegeven.
Ik ga morgen tekenen voor een nieuwe met veel opties voor 70K (en dus levering tussen maart en juni).

wow, er is dus wél een verschil met de LCI... Ik zat daar naar te zoeken maar vind dat alleszins niet bij mijn pre-LCI (noch in de app, noch in de wagen)

Het is het enigste verschil dat er toe doet tussen de pre-LCI en LCI.

52551400035_87267f770f_z.jpg

52551225609_4a8cfe805c_z.jpg

wow, er is dus wél een verschil met de LCI... Ik zat daar naar te zoeken maar vind dat alleszins niet bij mijn pre-LCI (noch in de app, noch in de wagen)
Het ging er aan komen met een softwareupdate... Maar ik heb de hoop opgegeven.

Verwarmd stuurwiel en m sport stuur toch ook imo.

QUOTE="anders., post: 850895, member: 257"]
Verwarmd stuurwiel en m sport stuur toch ook imo.
[/QUOTE]

Verwarmd stuur heb ik niet (mocht geen opties nemen buiten getint glas).
M sport stuur ligt wel goed in de hand ja.

[
Wel raar, zoiets zou toch softwarematig te fixen zijn.

Tegen mij hebben ze verteld dat de warmtepomp in de pre-LCI niet krachtig genoeg is voor het interieur en de batterij op te warmen.

Tgoh ik weet niet. Tweedehands is momenteel zeer duur, terwijl op 530Es veel korting wordt gegeven.
Ik ga morgen tekenen voor een nieuwe met veel opties voor 70K (en dus levering tussen maart en juni).
Ik ga ervan uit om op die 2de hands ook wat korting te krijgen maar als het prijsverschil miniem is met een nieuwe is die paar maanden extra wachten te overwegen waard. Van het weekend eens langs de garage en dan weet ik meer.

Ben vandaag eens naar een Tesla-garage gegaan om de Model 3 en Model Y eens in het echt te beleven/voelen. Ik had wel een klik met de model Y: ruime wagen (ben grote mens, 2 meter lengte) en het minimalistische interieur vind ik een verademing t.o.v. de knoppen-kakafonie in mijn X1. Ik vond de bouwkwaliteit ook wel een pak beter meevallen dan veel reviews van Tesla durven beweren. Ondertussen heb ik ook een testrit geboekt en kriebelt het toch om een bestelling te plaatsen, maar zit nog met een paar bedenkingen.
  1. De plug om een Tesla op te laden is "proprietary": zet je je hiermee niet vast in de zin van dat je sommige infrastructuur (publieke laadpalen) niet kan gebruiken? Of bestaan daar adapters voor?
  2. Standard Range vs Long Range: het is een aanzienlijk prijsverschil, welke is de beste om te nemen, als je kijkt naar resale value? De Standard Range is voor mij, qua actieradius, wel voldoende, maar hoe zit dat als de batterij na enkele jaren slechter wordt of je gewoon minder radius haalt door slechte weersomstandigheden? Het valt mij wel op dat tweedehands Tesla's op Autoscout bijna allemaal Long Ranges zijn...

Ben vandaag eens naar een Tesla-garage gegaan om de Model 3 en Model Y eens in het echt te beleven/voelen. Ik had wel een klik met de model Y: ruime wagen (ben grote mens, 2 meter lengte) en het minimalistische interieur vind ik een verademing t.o.v. de knoppen-kakafonie in mijn X1. Ik vond de bouwkwaliteit ook wel een pak beter meevallen dan veel reviews van Tesla durven beweren. Ondertussen heb ik ook een testrit geboekt en kriebelt het toch om een bestelling te plaatsen, maar zit nog met een paar bedenkingen.
  1. De plug om een Tesla op te laden is "proprietary": zet je je hiermee niet vast in de zin van dat je sommige infrastructuur (publieke laadpalen) niet kan gebruiken? Of bestaan daar adapters voor?
  2. Standard Range vs Long Range: het is een aanzienlijk prijsverschil, welke is de beste om te nemen, als je kijkt naar resale value? De Standard Range is voor mij, qua actieradius, wel voldoende, maar hoe zit dat als de batterij na enkele jaren slechter wordt of je gewoon minder radius haalt door slechte weersomstandigheden? Het valt mij wel op dat tweedehands Tesla's op Autoscout bijna allemaal Long Ranges zijn...
1) klopt niet voor de wagens hier geleverd. Je kan met de wagen overal opladen waar CSS of type2 is. Net zoals 99% van de andere EVs geleverd in België
2) Dat er tweedehands niet veel Standard Ranges zijn is gewoon ook doordat de SR nog niet lang op de markt is. Ik vind het zelf wel een moeilijke. Voordeel voor de SR is ook dat het een LFP batterij is die veel minder gevoelig is en ook steeds tot 100% mag opgeladen worden. Als ik echter kijk naar de range bij mijn LR in dit soort weer, dan kom ik rond de 350km max uit op autosnelweg. Voor dagelijks gebruik (mede door de LFP batterij) zeker geen probleem maar bij roadtrips in koud weer komt het wel een beetje vervelend volgens mij. Als ik het snel eens uitreken, kom je dan op een range van ~260km met de SR. Het prijsverschil is dan ook wel groot dus vandaar de moeilijke keuze die enkel jij kan maken.

Voor de acceleratie moet je het, volgens mij dan toch, echt niet doen. 500pk is leuk voor af en toe maar eigenlijk gewoon overkill in het kwadraat. de 350pk van de SR is eigenlijk ook al meer dan genoeg.

Test ook zeker eens alles en hou rekening met de typische Tesla beperkingen. Het is zeker niet allemaal rozengeur en maneschijn. TACC (active cruise control) werkt nog altijd niet echt optimaal en ook zaken zoals omschakeling naar vision only en het weglaten van de parkeersensoren zonder dat daar een werkende oplossing is, zijn dingen die je toch moet overwegen en mee kunnen leven.

Zelf, als ik nu opnieuw zou kunnen kiezen (en niet lang zou moeten wachten voor gelijk welk model) zou ik het echt niet meer weten. Elke lange rit met de Tesla ben ik blij dat ik een Tesla heb. Echter de gemiddelde dagelijkse rit door het stadscentrum is meestal één brok frustratie door bovenstaande.

Laatst bewerkt:
1) klopt niet voor de wagens hier geleverd. Je kan met de wagen overal opladen waar CSS of type2 is. Net zoals 99% van de andere EVs geleverd in België
2) Dat er tweedehands niet veel Standard Ranges zijn is gewoon ook doordat de SR nog niet lang op de markt is. Ik vind het zelf wel een moeilijke. Voordeel voor de SR is ook dat het een LFP batterij is die veel minder gevoelig is en ook steeds tot 100% mag opgeladen worden. Als ik echter kijk naar de range bij mijn LR in dit soort weer, dan kom ik rond de 350km max uit op autosnelweg. Voor dagelijks gebruik (mede door de LFP batterij) zeker geen probleem maar bij roadtrips in koud weer komt het wel een beetje vervelend volgens mij.
Wat je zegt over puntje 2: ik heb daarstraks een Engelstalig artikel daarover gelezen, wat ik nog wilde toevoegen als extra argument om voor SR te gaan maar vond de link niet meer. De LR is 533km in theorie en de SR is 430km. LR heeft meerprijs van 16K... dus stevige kost om erbij te pakken voor (in theorie) 100km meer bereik en vierwielaandrijving.

Naast het ontbreken van parkeersensoren, hebben de Tesla's momenteel ook geen radars meer.
Het schijnt dat die radars binnenkort gaan terugkomen, ik zou daar op wachten indien mogelijk. Het zal wellicht veel meer doen voor je restwaarde dan de keuze nu maken tussen RWD en LR.

Naast het ontbreken van parkeersensoren, hebben de Tesla's momenteel ook geen radars meer.
Het schijnt dat die radars binnenkort gaan terugkomen, ik zou daar op wachten indien mogelijk. Het zal wellicht veel meer doen voor je restwaarde dan de keuze nu maken tussen RWD en LR.
Zonder radar hebben die toch helemaal niks van Autopilot features meer over? Gaan ze die dan retrofitten? Anders zijn die huidige wagens echt niks meer waard op de tweedehandsmarkt.

Ook bij de huidige wagens die een radar hebben is deze uitgeschakeld in de laatste softwareversies en gaat alles vision-only. Parkeersensoren worden wel gebruikt als die aanwezig zijn.

Ook bij de huidige wagens die een radar hebben is deze uitgeschakeld in de laatste softwareversies en gaat alles vision-only. Parkeersensoren worden wel gebruikt als die aanwezig zijn.
Maar dan verliezen ze dus wel de mogelijkheid om "onder" uw voorligger te kijken? Want volgens verschillende videos deden ze dat toch om zo een noodsituatie al sneller te zien?
Lijkt me nooit slim om data van sensoren gewoon te negeren, ook al gebruik je camera's als "primary" databron...

Iemand ervaring hier met het abonnement van Elli by VW? Heb die afgesloten dit weekend met het gedacht dat ik deze via de app ging kunnen gebruiken van WeConnect - kwam ik even bedrogen uit. Tenzij ik iets over het hoofd zie :thinking:

In de app van WeConnect kan ik de laadpalen dus zien, maar kan die niet activeren/starten. Wat ik met bvb een bonnet / shell wel kan doen.

Laatst bewerkt:
Kwam deze tegen op Facebook 😅

Ik vraag me af of ik de enige ben die zot komt van die foto's en filmpjes met cirkeltjes en pijltjes op/naar de meest obvious dingen, alsof wij idioten zijn die anders niet zouden doorhebben waar we moeten naar kijken :p. Trouwens, waarom staan hier pijltjes naar boven, alsof de auto het appartement oplaadt :p ?

Die Q4 wou ik ook voor geen geld in de wereld. Lelijk, redelijk traag en zeer slappe range. Met een paar opties zit je ook meteen aan een belachelijke prijs voor een soort vliegend ei.

Terug
Bovenaan