Ben vandaag eens naar een Tesla-garage gegaan om de Model 3 en Model Y eens in het echt te beleven/voelen. Ik had wel een klik met de model Y: ruime wagen (ben grote mens, 2 meter lengte) en het minimalistische interieur vind ik een verademing t.o.v. de knoppen-kakafonie in mijn X1. Ik vond de bouwkwaliteit ook wel een pak beter meevallen dan veel reviews van Tesla durven beweren. Ondertussen heb ik ook een testrit geboekt en kriebelt het toch om een bestelling te plaatsen, maar zit nog met een paar bedenkingen.
- De plug om een Tesla op te laden is "proprietary": zet je je hiermee niet vast in de zin van dat je sommige infrastructuur (publieke laadpalen) niet kan gebruiken? Of bestaan daar adapters voor?
- Standard Range vs Long Range: het is een aanzienlijk prijsverschil, welke is de beste om te nemen, als je kijkt naar resale value? De Standard Range is voor mij, qua actieradius, wel voldoende, maar hoe zit dat als de batterij na enkele jaren slechter wordt of je gewoon minder radius haalt door slechte weersomstandigheden? Het valt mij wel op dat tweedehands Tesla's op Autoscout bijna allemaal Long Ranges zijn...