Elektrische wagens

Een elektrische wagen zal over 20 jaar mits wat geluk nog wel rondrijden.
Maar als uw actieradius 300km is, dan zal die over 20 jaar misschien nog 30km zijn hé.

Maar voor bijvoorbeeld een gepensioneerd iemand is dat nog steeds voldoende om op en af naar de winkel te gaan akkoord?

Gaat die dan speciaal terug ne andere wagen kopen omdat de batterij nog amper 30km meegaat? Ook al moet hij daarvoor de batterij meer en langer opladen (en meer elektriciteit betalen)? Het antwoord gaat meestal neen zijn hoor.

Ik ken veel oudere mensen en velen redeneren gewoon: Ne nieuwe wagen? Tegen ben ik er 80! En de mijne bolt toch nog? :rofl:
De capacitiet van de accu verminderd. Hij moet niet meer laden/ betalen. 1kw blijft 1kw.
De motor en zijn stroomverbuik blijft nagenoeg hetzelfde.

Die branden is mss wat overdreven maar levensduur batterijen? Tijd zal raad geven.
Media en onderzoeken ? Welk onderzoek?? Een onafhangkelijk onderzoek niet gesponsord door de EV-lobby?
Feit is, ik haat iets opgedrongen te worden en dat is nu net wat ze doen met de EV.
We kennen ondertussen al genoeg voorbeelden v d eu en onze eigen regering en uiteindelijk komen we er na een tijd allemaal bedrogen uit
Kan je dan aangeven waar jij je info vandaan haalt dat die batterij na 6j er door is?
Ter info, de Tesla Model S rijdt al rond sinds 2012 en ik heb nog geen gefundeerde doemberichten tegengekomen dat ze na amper 6j al nieuwe batterijen nodig hebben.

Een elektrische wagen zal over 20 jaar mits wat geluk nog wel rondrijden.
Maar als uw actieradius 300km is, dan zal die over 20 jaar misschien nog 30km zijn hé.
Hou er wel rekening mee dat je ook nog wat vermogen uit die batterij moet krijgen, als die 20% gedegradeerd is, zal die vast niet goed genoeg meer zijn om rond te rijden. Tenzij je een 0-100 tijd van een halve minuut oké vindt :p.

Omdat je de wagen oplaad thuis. Stroom in een batterij proppen is altijd een risico, zowel bij uw smartphone, laptop als uw wagen.
Uw wagen is een extra risico door de hoge stroom/ spanning.
De brandveiligheid van die batterijen gaan met rasse schreden vooruit, imo is dit niet echt iets om je zorgen over te maken.

Omdat je de wagen oplaad thuis. Stroom in een batterij proppen is altijd een risico, zowel bij uw smartphone, laptop als uw wagen.
Uw wagen is een extra risico door de hoge stroom/ spanning.
En een benzinetank in een garage stokeren is geen risico? :p
Er zijn echt niet meer gevallen van spontaan ontbrandende EV's tov benzineauto's he

Vandaag gaan eten met luxemburgse collega. Heeft de EQA250 van mercedes.

'Ah ik laad altijd op tot 100%'....
Echt hoeveel mensen dat hun handleiding niet lezen en tot 100% constant laden is toch frappant veel.
Allezins mij zie je de eerste/tweede generatie niet shoppen op de tweedehandsmarkt tot EV gebruik wat beter ingeburgerd is.
Ik zie niet in waarom je die niet zou kopen. Je kan heel eenvoudig de status van een accu controleren, en dus de slecht onderhouden wagens laten staan.

Ik zie niet in waarom je die niet zou kopen. Je kan heel eenvoudig de status van een accu controleren, en dus de slecht onderhouden wagens laten staan.
Omdat er wel grotere kans is dat die accu in slechtere staat gaat zijn. Ik heb al een paar keer gelezen van mensen die hun Tesla elke keer tot 100% laden, dat ze toch redelijk hard degraderen tov andere Tesla's die telkens maar tot 80% geladen worden.

Bij tesla miss maar is dat mogelijk bij alle merken? En dan gewoon een setting in de boordcomputer die simpelweg bereikbaar is voor de eigenaar?
Mijn wagen stond ook mooi aan 100% te wachten toen ik hem kwam oppikken trouwens. Geen idee voor hoelang maar het stemde me toch wat ongerust moesten zelfs garage houders dit nog niet weten.

Bij tesla miss maar is dat mogelijk bij alle merken? En dan gewoon een setting in de boordcomputer die simpelweg bereikbaar is voor de eigenaar?
Mijn wagen stond ook mooi aan 100% te wachten toen ik hem kwam oppikken trouwens. Geen idee voor hoelang maar het stemde me toch wat ongerust moesten zelfs garage houders dit nog niet weten.
Er zijn effectief garage houders die aanraden om telkens tot 100% te laden bij batterijen die hier niet tegen kunnen.
De onwetendheid is echt nog gigantisch bij sommige dealers.

Omdat er wel grotere kans is dat die accu in slechtere staat gaat zijn. Ik heb al een paar keer gelezen van mensen die hun Tesla elke keer tot 100% laden, dat ze toch redelijk hard degraderen tov andere Tesla's die telkens maar tot 80% geladen worden.
Dus lees je de BMS van die accu uit, en dan weet je hoeveel capaciteit de accu nog heeft
Er bestaan scansystemen voor bijna alle EV's (Björn gebruikt ze bij al zijn tests). Kabel aansluiten op CAN-bus van de wagen en uitlezen.
Andere optie is de wagen helemaal laden tot 100% en leegrijden tegen 90 km/h, dan weet je door het aantal km dat je nog kan rijden x het gemiddeld verbruik = perfect beeld van hoeveel capaciteit er nog is (maar dat duurt wel wat langer).

Dus lees je de BMS van die accu uit, en dan weet je hoeveel capaciteit de accu nog heeft

Er bestaan scansystemen voor bijna alle EV's (Björn gebruikt ze bij al zijn tests). Kabel aansluiten op CAN-bus van de wagen en uitlezen.
Andere optie is de wagen helemaal laden tot 100% en leegrijden tegen 90 km/h, dan weet je door het aantal km dat je nog kan rijden x het gemiddeld verbruik = perfect beeld van hoeveel capaciteit er nog is (maar dat duurt wel wat langer).

Marie josette van hier rechtover gaat uiteraard wel die kennis niet hebben uiteraard.
Gelukkig als ze een ID4 of zo koopt kan ze gemakkelijk in de OBD2 poort inpluggen en zien of de wagen nog voorzien is van een gezonde batterij.
:unsure:

maw zonder dealer hulp of technische kennis van zaken onmogelijk voor een leek om deze informatie te bekomen. :D
Allez ik wil maar zeggen. Meeste mensen kunnen nog geen ruitenwisservloeistof bijvullen zonder naar de garage te hollen. Tegen 2035 kunnen ze maar beter ingelezen zijn.

Marie josette van hier rechtover gaat uiteraard wel die kennis niet hebben uiteraard.
Gelukkig als ze een ID4 of zo koopt kan ze gemakkelijk in de OBD2 poort inpluggen en zien of de wagen nog voorzien is van een gezonde batterij.
:unsure:

maw zonder dealer hulp of technische kennis van zaken onmogelijk voor een leek om deze informatie te bekomen. :D
Allez ik wil maar zeggen. Meeste mensen kunnen nog geen ruitenwisservloeistof bijvullen zonder naar de garage te hollen. Tegen 2035 kunnen ze maar beter ingelezen zijn.
Marie josette koopt vandaag ook een tweedehands golf die helemaal afgeragt is en een versleten koppeling heeft. Ik zie dus geen enkel verschil

Marie josette koopt vandaag ook een tweedehands golf die helemaal afgeragt is en een versleten koppeling heeft. Ik zie dus geen enkel verschil
Een koppeling kan idd duur zijn om te vervangen. Andere gebreken gaan hoogstwss ook repareerbaar zijn. Een defecte batterij is meestal wel een zeer kostbaar iets om te vervangen. De kans op een economische 'pert totale' is gewoon groter bij een EV met defecte batterij.
Ik hoop wel dat ze naar de toekomst de modulariteit van de batterijen nog verder opdelen in kleinere packs zodat de vervangingskost niet zo hoog is.
Ik laat ook liever een auto met kapotte koppeling in mijn garage staan dan een EV laten opladen met een dubieuze batterij.

Laatst bewerkt:
Klopt er nu iets van ?? Van laadverliezen van 10 tot 20% voor EV's??

Ook leuk ... als ik benzine tank even op een tank van 40 liter 4 tot 8 liter op de grond laten lopen😊

Klopt er nu iets van ?? Van laadverliezen van 10 tot 20% voor EV's??

Ook leuk ... als ik benzine tank even op een tank van 40 liter 4 tot 8 liter op de grond laten lopen😊
Indien jij 40 liter in je tank gooit, wordt er, wanneer je het rendement van je motor in rekening brengt, 25 l verknoeit

Model 3 RWD, wltp 490 km, hoeveel schiet daarvan over in real life? Voornamelijk snelwegverkeer.
Hiermee kan je een vrij goeie schatting maken (kiezen tussen max 100 of 130 etc)

Model 3 RWD, wltp 490 km, hoeveel schiet daarvan over in real life? Voornamelijk snelwegverkeer.
Volgens ev-database tussen de 275km (winter) en 360km (zomer). Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen

Bjorn Nyland heeft denk ik ook een real life test gedaan met de laatste versie van de Model 3 SR. Je moet zoeken naar de 60kWh versie.

Er zijn effectief garage houders die aanraden om telkens tot 100% te laden bij batterijen die hier niet tegen kunnen.
De onwetendheid is echt nog gigantisch bij sommige dealers.
Tuurlijk mag dat. 100% geladen volgens display is de accu effectief tussen de 80 en 92% SOC afhankelijk van merk van de wagen.
In tegenstelling tot een gsm (die gemiddeld maar 2a3 jaar moet meegaan) calculeren ze dat in de software zodat de SOH niet te snel achteruit gaat.

Terug
Bovenaan