Auto Elektrische wagens

Tuurlijk mag dat. 100% geladen volgens display is de accu effectief tussen de 80 en 92% SOC afhankelijk van merk van de wagen.
In tegenstelling tot een gsm (die gemiddeld maar 2a3 jaar moet meegaan) calculeren ze dat in de software zodat de SOH niet te snel achteruit gaat.
Nee dat mag niet. Er zijn maar weinig accu's die je tot 100% mag doen. Waaronder de LFP batterij van de Tesla Model 3 RWD.
Als ze het zouden doen zoals jij zegt, zouden ze nog meer marge moeten aanhouden bovenop de marge die ze nu al aanhouden.
Ze laten die 100% toe voor de enkele keren dat je toch zo veel mogelijk bereik wilt, maar het is niet de bedoeling dat je dit vaak aanspreekt.
 
Nee dat mag niet. Er zijn maar weinig accu's die je tot 100% mag doen. Waaronder de LFP batterij van de Tesla Model 3 RWD.
Als ze het zouden doen zoals jij zegt, zouden ze nog meer marge moeten aanhouden bovenop de marge die ze nu al aanhouden.
Ze laten die 100% toe voor de enkele keren dat je toch zo veel mogelijk bereik wilt, maar het is niet de bedoeling dat je dit vaak aanspreekt.
Heel wat merken hebben een veiligheid ingebouwd (Porsche, Audi,...) 100% SOC op scherm is eigenlijk maar 90% IRL
 
Model 3 RWD, wltp 490 km, hoeveel schiet daarvan over in real life? Voornamelijk snelwegverkeer.
De model 3 RWD heeft een LFP accu, en mag dus steeds tot 100% geladen worden.
Range in de zomer aan 120 km/h is 310 km​
Range in de winter aan 120 km/h is 275 km​
 
Heel wat merken hebben een veiligheid ingebouwd (Porsche, Audi,...) 100% SOC op scherm is eigenlijk maar 90% IRL
Ik krijg het niet uitgelegd. De info komt nogthans van Stellantis zelf.
Het is, om er nog dieper op in te gaan, als je een voertuig hem een tijd op softwarematige 100% laat aan de lader hangen. Dat hij cellen begint te balanceren om de accu SOH en rijbereik ten goede te komen. (Peugeot 308, ds 4, Opel astra, Citroën c5) en mogelijk/waarschijnlijk dat andere merken dit ook doen.
 
Ik krijg het niet uitgelegd. De info komt nogthans van Stellantis zelf.
Het is, om er nog dieper op in te gaan, als je een voertuig hem een tijd op softwarematige 100% laat aan de lader hangen. Dat hij cellen begint te balanceren om de accu SOH en rijbereik ten goede te komen. (Peugeot 308, ds 4, Opel astra, Citroën c5) en mogelijk/waarschijnlijk dat andere merken dit ook doen.
Dat moet je met alle wagens doen, maar niet iedere keer. Je doet dat eens om de 6 maand of zo (calibratie van de BMS)
 
Dat moet je met alle wagens doen, maar niet iedere keer. Je doet dat eens om de 6 maand of zo (calibratie van de BMS)
Ja, enkel in de showrom willen ze dat het maandelijks gedaan wordt. Kwestie van garantie op de accu anders op de garage te verhalen.
Voertuig staat dan wel in een speciale showroommodus met constant een 12v lader bij aangesloten en 24/7 actieve verbruikers zoals display's, radio, ledverlichting...
 
Heel wat merken hebben een veiligheid ingebouwd (Porsche, Audi,...) 100% SOC op scherm is eigenlijk maar 90% IRL
Beetje meer dan 90%, maar die veiligheid is niet genoeg om batterij degradatie te voorkomen door die telkens op 100% (de fictieve 100% dus) vol te laden.
Waarom denk je dat ze bij alle merken aanraden om tot 80% vol te laden voor alledaags gebruik?

Het verbaast me wel dat jij daar niet van op de hoogte bent. Ik zou nochtans kunnen zweren dat jij dit al wist.
 
Als je geen enhanced autopilot neemt op de tesla, heb je dan nog cruise control?
En indien ja, nog altijd adaptatief met afstandhouden, of een vaste snelheid?

En als ik hem niet neem, dan kan ik me later nog bedenken en het gewoon laten activeren voor de auto, correct?
 
Als je geen enhanced autopilot neemt op de tesla, heb je dan nog cruise control?
En indien ja, nog altijd adaptatief met afstandhouden, of een vaste snelheid?

En als ik hem niet neem, dan kan ik me later nog bedenken en het gewoon laten activeren voor de auto, correct?
Adaptive cruise control met lane assist. Stuur ‘vasthouden’ (1 vinger volstaat) en de wagen regelt zelf snelheid en blijft mooi op het baanvak, rekening houdend met de rest van het verkeer.

Dat is de basis. Alle hardware is voorzien in de auto en je kan achteraf via de store een software upgrade kopen om de rest te unlocken.
 
Adaptive cruise control met lane assist. Stuur ‘vasthouden’ (1 vinger volstaat) en de wagen regelt zelf snelheid en blijft mooi op het baanvak, rekening houdend met de rest van het verkeer.

Dat is de basis. Alle hardware is voorzien in de auto en je kan achteraf via de store een software upgrade kopen om de rest te unlocken.

Ja dan zie ik geen nood om 3800 euro extra uit te geven.
 
Ja dan zie ik geen nood om 3800 euro extra uit te geven.
Ik herinner mij nog dat het achteraf upgraden duurder was dan het wanneer je het er ineens bij nam. Maar ik weer niet of dat nu nog steeds zo is.
Wat wel vaststaat is dat het alleen maar duurder gaat worden, dus tenzij je van mening bent dat je dat toch niet nodig gaat hebben is het het voordeligst om het er ineens bij te nemen.
 
Ja dan zie ik geen nood om 3800 euro extra uit te geven.
Die basic uitbreiding zou ik twee jaar geleden wel genomen hebben, die Auto Lane Change is volgens mij echt wel handig om lazy op de autostrade te rijden (auto gaat zelf automatisch van rijvak veranderen om tragere wagen voorbij te rijden). Auto Lane zonder is amper bruikbaar op een drukke autostrade, omdat je dat elke keer je iemand voorbij rijdt moet afbreken en nadien opnieuw activeren
Ik herinner mij nog dat het achteraf upgraden duurder was dan het wanneer je het er ineens bij nam. Maar ik weer niet of dat nu nog steeds zo is.
Wat wel vaststaat is dat het alleen maar duurder gaat worden, dus tenzij je van mening bent dat je dat toch niet nodig gaat hebben is het het voordeligst om het er ineens bij te nemen.
Dat zeg jij.
Toen ik mijn wagen bestelde, was alleen FSD voorhanden voor 7500 EUR. Het goedkopere pakket bestond toen niet. En FSD zou duurder worden eens het werkt, maar aangezien dat absoluut niet werkt in Europa, heeft het ook geen zin geld aan FSD uit te geven
 
Vraagje (Newbie)

hoeveel kost een nieuwe batterij van tesla bvb want wat als je auto 8jaar is en batterij is ver “op”? De auto “weggooien”? Niks meer waard? Iemand een idee?
 
Die basic uitbreiding zou ik twee jaar geleden wel genomen hebben, die Auto Lane Change is volgens mij echt wel handig om lazy op de autostrade te rijden (auto gaat zelf automatisch van rijvak veranderen om tragere wagen voorbij te rijden). Auto Lane zonder is amper bruikbaar op een drukke autostrade, omdat je dat elke keer je iemand voorbij rijdt moet afbreken en nadien opnieuw activeren

ik vind 3800 euro voor automatisch voorbijsteken zot veel geld.
Ik heb genoeg aan een adaptieve cc, ik zal wel zelf pinken en inhalen en terug invoegen :laugh:

Wat wel jammer is aan Tesla is dat er geen instant speedlimiter is, dat je niet boven een bepaalde snelheid kan. Je kan via de boordcomputer blijkbaar wel ergens een max speed instellen om je kinderen die met de auto rijden te beschermen maar er zit niks in zoals bij Renault zodat je in een zone 30 met 1 tik op het stuur er voor zorgt dat je niet per ongeluk boven de 30 per uur op gps kan.

Da's toch een functie die ik best vaak gebruik en op dat gebied wint de E-Tech toch wel weer.

Kzal es een lijstje moeten maken met de pro's en cons.
 
Vraagje (Newbie)

hoeveel kost een nieuwe batterij van tesla bvb want wat als je auto 8jaar is en batterij is ver “op”? De auto “weggooien”? Niks meer waard? Iemand een idee?
Zo schrikbarend duur is een nieuwe accu voor een elektrische auto

Tem 8 jaar worden veel batterijen gratis vervangen. Maar als je echt een batterij moet vervangen en de kosten daarvan moet betalen dan vrees ik dat je beter af bent met een nieuwe wagen. Toch als ik dit artikel mag geloven.
 
Zo schrikbarend duur is een nieuwe accu voor een elektrische auto

Tem 8 jaar worden veel batterijen gratis vervangen. Maar als je echt een batterij moet vervangen en de kosten daarvan moet betalen dan vrees ik dat je beter af bent met een nieuwe wagen. Toch als ik dit artikel mag geloven.

Net zoals je beter af bent met een nieuwe wagen eens er grote kosten aan de motor/versnellingsbak komen.
Zie die prijzen ook nog wel wat zakken over tijd maar echt goedkoop zal dat nooit worden nee. Die batterijen moeten nu eenmaal hoge vermogens kunnen leveren en stockeren.
 
Ik rij ondertussen al 4 jaar met een BMW i3 en ik laad hem altijd tot 100%. Er is ook geen optie waar ik kan instellen dat hij maar tot 80% mag opladen. Op een batterij van 33 kWh is die 100% ook wel welkom.
 
Ivm je Espace is dat ook wel een sportieve wagen🤓

Alles is sportief na mijn Espace :laugh:

hell, 6 seconden naar 100, ik ga niet weten waar ik het heb :laugh: In theorie doet de mijne dat in 8,5 seconden maar ik rij al 2-3 jaar in Eco modus, dus 0-100 zal ergens rond het dubbele van de Tesla liggen :laugh:
 
Terug
Bovenaan