Elektrische wagens

Tov welke wagens dan? Want er zijn er wss wel veel stillere dan die 2. De EQE bvb is extreem stil.
De Megane E-tech? Want in alle reviews komt het windgeruis naar boven (snelweg).. is één van de zaken die mij zou tegenhouden om hen te kopen.
Zeker als ge hoort zeggen "ik dacht dta mijn venster openstond bij het rijden" 😅

Vandaag 250km gedaan met de iX3 en nog 44% over. 450km effectieve range dus.
Toch niet slecht.

Zegt niets zonder de omstandigheden te weten. Mijn auto doet tussen de 900-1300km, afhankelijk van weer, wind, snelheid,…

De Megane E-tech? Want in alle reviews komt het windgeruis naar boven (snelweg).. is één van de zaken die mij zou tegenhouden om hen te kopen.
Zeker als ge hoort zeggen "ik dacht dta mijn venster openstond bij het rijden" 😅

Heb geen reviews gezien van de e-tech. Die stond niet op mijn lijst en dus onnodig te bekijken.

Maar de looks van de E-tech blijven het toch doen voor mij, wat een vet ding toch :love:

VBlinZ8.jpg
Bweik wat een lelijk ding. Veel te kleine ramen. Lijkt op een verlaagde quashqai

Productie van de Sono Sion gepland voor 2023. Laad 120km op per week via zonnepanelen. Kost €30k. Groot prijsverschil met de Lightyear One.

Meningen over deze auto en zonnewagens in het algemeen?

Productie van de Sono Sion gepland voor 2023. Laad 120km op per week via zonnepanelen. Kost €30k. Groot prijsverschil met de Lightyear One.

Meningen over deze auto en zonnewagens in het algemeen?

Tweakers heeft recent nog een artikel over gepost: https://tweakers.net/reviews/10300/...on-aptera-mercedes-eqxx-squad-solar-city.html

Het is een plus artikel, dus zit achter een paywall maar als 'gratis' gebruiker kun je per maand 3 zo'n plus artikel gratis lezen.

Vandaag 250km gedaan met de iX3 en nog 44% over. 450km effectieve range dus.
Toch niet slecht.
Dat haal ik met de E-Tron zeker niet, anderzijds kom ik wel veel dichter bij de WLTP waarden dan wat hier te vinden is. Ze geven een vebruik aan van 25-27kWh in de zomer. Ik haal tot nu toe heel makkelijk 21-22kWh na een gemiddelde rit.

Anderzijds zijn de omstandigheden wel ideaal momenteel: ik doe veel banen van 50-100km/h en er is nu ook niet zo veel verkeer.

Tweakers heeft recent nog een artikel over gepost: https://tweakers.net/reviews/10300/...on-aptera-mercedes-eqxx-squad-solar-city.html

Het is een plus artikel, dus zit achter een paywall maar als 'gratis' gebruiker kun je per maand 3 zo'n plus artikel gratis lezen.
Vooral een beetje theoretisch geneuzel. En er is niemand die een echt jubelverhaal vertelt en aangeeft dat je geen stekker meer nodig hebt...

Zelfs een beperkt zonnepaneel op het dak van je wagen heeft nut (zoals bij de Ioniq 5). Heel wat EV's hebben last van 'vampire drain', het verliezen van lading bij langdurige stilstand. Zo'n zonnepaneel lost dat op, en dat is een beperkte kost voor wat extra comfort.

In wagens zoals de Sono Sion hebben die zonnepanelen echt wel hun nut, bvb voor mensen die hun wagen niet thuis kunnen laden.
Kosten / Baten analyse? Sion lijkt in ieder geval in staat om een wagen tegen een competitieve prijs op de markt te brengen...

Ik wil eerst zien wat de sterkte en betrouwbaarheid van in koetswerk geïntegreerde zonnepanelen is en wat de kostprijs is om te vervangen.

Iemand die met zijn portier een put in je plaatwerk slaat is zuur bij elke auto, maar misschien ook nog duur bij een auto met zonnepanelen aan de zijkanten.

Vooral een beetje theoretisch geneuzel. En er is niemand die een echt jubelverhaal vertelt en aangeeft dat je geen stekker meer nodig hebt...

Zelfs een beperkt zonnepaneel op het dak van je wagen heeft nut (zoals bij de Ioniq 5). Heel wat EV's hebben last van 'vampire drain', het verliezen van lading bij langdurige stilstand. Zo'n zonnepaneel lost dat op, en dat is een beperkte kost voor wat extra comfort.

In wagens zoals de Sono Sion hebben die zonnepanelen echt wel hun nut, bvb voor mensen die hun wagen niet thuis kunnen laden.
Kosten / Baten analyse? Sion lijkt in ieder geval in staat om een wagen tegen een competitieve prijs op de markt te brengen...
De mensen die niet thuis kunnen laden, zullen veelal mensen zijn die ergens in een rijhuisje in de stad wonen. Hun auto is dan meestal geparkeerd in de straat met aan beide zijden huizen of appartementen, hoeveel zonlicht zou er dan op die panelen nog vallen?

Zolang er geen effectief in gebruik zijn, is alles theoretisch geneuzel ;)

Ik ben vooral benieuwd wat die batterijen na 6 jaar nog gaan waard zijn.
En mss de eerste huisbranden er gaan komen na de nieuwe trend.
Met nog een auto 20 jaar doen zit er niet meer in.

Ik ben vooral benieuwd wat die batterijen na 6 jaar nog gaan waard zijn.
En mss de eerste huisbranden er gaan komen na de nieuwe trend.
Met nog een auto 20 jaar doen zit er niet meer in.
Ik zou de onderzoeken daarrond eens lezen ;)
"Uit een Nederlands onderzoek bij Tesla-rijders blijkt dat vrijwel alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90% van hun originele capaciteit hebben. "
Dat blijkt dus helemaal geen probleem te zijn.
Ik vind die huisbranden ook zo'n rare logica, waarom zou dat stijgen?

"Uit een Nederlands onderzoek bij Tesla-rijders blijkt dat vrijwel alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90% van hun originele capaciteit hebben. "

Precies of ICE auto's kunnen niet in brand vliegen.

Die branden is mss wat overdreven maar levensduur batterijen? Tijd zal raad geven.
Media en onderzoeken ? Welk onderzoek?? Een onafhangkelijk onderzoek niet gesponsord door de EV-lobby?
Feit is, ik haat iets opgedrongen te worden en dat is nu net wat ze doen met de EV.
We kennen ondertussen al genoeg voorbeelden v d eu en onze eigen regering en uiteindelijk komen we er na een tijd allemaal bedrogen uit

Vandaag gaan eten met luxemburgse collega. Heeft de EQA250 van mercedes.

'Ah ik laad altijd op tot 100%'....
Echt hoeveel mensen dat hun handleiding niet lezen en tot 100% constant laden is toch frappant veel.
Allezins mij zie je de eerste/tweede generatie niet shoppen op de tweedehandsmarkt tot EV gebruik wat beter ingeburgerd is.

Die branden is mss wat overdreven maar levensduur batterijen? Tijd zal raad geven.
Een elektrische wagen zal over 20 jaar mits wat geluk nog wel rondrijden.
Maar als uw actieradius 300km is, dan zal die over 20 jaar misschien nog 30km zijn hé.

Maar voor bijvoorbeeld een gepensioneerd iemand is dat nog steeds voldoende om op en af naar de winkel te gaan akkoord?

Gaat die dan speciaal terug ne andere wagen kopen omdat de batterij nog amper 30km meegaat? Ook al moet hij daarvoor de batterij meer en langer opladen (en meer elektriciteit betalen)? Het antwoord gaat meestal neen zijn hoor.

Ik ken veel oudere mensen en velen redeneren gewoon: Ne nieuwe wagen? Tegen ben ik er 80! En de mijne bolt toch nog? :rofl:

Omdat je de wagen oplaad thuis. Stroom in een batterij proppen is altijd een risico, zowel bij uw smartphone, laptop als uw wagen.
Uw wagen is een extra risico door de hoge stroom/ spanning.

Terug
Bovenaan