Elektrische wagens

Een minuut kwijt om te laden? Nog geen 10 s. Ik heb de discussie nogal gehad. Maar het is echt niet meer dan 10s.
En de app moet je echt niet in de gaten houden. Indien er iets mis loopt tijdens het laden, stuurt de wagen mij een boodschap op mijn GSM

Dat zou ik dan ook online zien indien die laders niet werken, want mijn scherm geeft dat gewoon aan. Ik moet wel zeggen, ik rijd met een Tesla, ik kom dus niet aan op een Ionity station met 3 of 4 laders waarvan er mogelijk één defect is en de rest bezet, dus dan is die situatie misschien lichtjes anders.

Ik ben al thuis gekomen met 1% SOC. Ik zie echt niet in wat de stress daarvan is. Dat is nog 5 km, en indien ik op 0% val, kan ik nog altijd 10-20 km rijden aan vertraagde snelheid.

10% is bij mij 40 km op de autostrade. Laden voorbij de 80% duurt echt veel te lang( of toch bij mijn wagen).

Met een laadpaal thuis geef je met een EV echt niet veel vrijheid op. Alleen tijdens echt lange ritten moet je wel bijladen onderweg. Ik heb dit jaar nog maar één keer moeten laden onderweg, een rit naar Luxemburg en terug in de winter, en één keer mijn wagen aan een laadpaal op bestemming moeten hangen (en dus tot aan die laadpaal moeten rijden), aan zee, in de winter.
Ik ben ondertussen al twee keer in Nederland geweest (één van beide ritten was 400 km) en gewoon niet moeten laden onderweg. Ik vertrek morgen naar Zuid-frankrijk, en zal drie keer +-20m moeten stoppen, maar dat zou ik anders ook doen. Alleen zal ik dit jaar niet stoppen op ellendige airs met vuile WC's, maar gewoon aan hotels en commerciële centra waar mijn laadstations staan. En ik zal daar onderweg wel wat mee bezig zijn, maar ondertussen ken ik mijn auto en moet ik me daar echt niet zoveel zorgen meer over te maken. Ik kan op ieder ogenblik zien of ik meer verbruik dan verwacht of niet, en me aanpassen door ofwel vroeger te stoppen om te laden, ofwel wat trager te rijden).

Let wel, je moet compromissen maken. Ik heb dit jaar een fiets gehuurd op vakantie; omdat de fietsen achterop op de trekhaak zouden zorgen voor teveel laadstops. Maar ik zou echt nooit meer terug willen naar een wagen met brandstofmotor, en al mijn collega's die met een EV rijden zeggen dat ook.
Ik ga volledig akkoord met je verhaal, maar je mag niet vergeten dat jij wel een Tesla M3 LR hebt. Die auto geeft sowieso al superveel range op overschot voor de gemiddelde automobilist.
Terwijl er niet zo veel gaan zijn die een Tesla M3 LR zullen rijden.
Zelf had ik die auto ook zeer graag gehad omwille van het bereik, want ik doe met momenten zeer lange afstanden waar er geen laadpalen op eindbestemmingen zijn.
Maar in de lease is die auto jammer genoeg even duur als een BMW 5.

Goh een paar seconden, leuk dat dat bij jullie zo is maar zó snel ben ik nu ook weer niet hoor.
Bv bij het vertrekken:
  • Laadkaart pakken op dashboard. Ik heb die niet continu bij want zo ben ik al enkele keren weg geweest zonder laadkaart
  • Badgen en kabel uittrekken. Normaal ontgrendelt de laadpoort van de wagen dan ook meteen maar op kantoor heb ik van die ellendige EV-boxen waarbij dat vaker niet dan wel lukt. Ik moet dus nog de telefoon er bij nemen, app openen en zo de poort ontgrendelen.
  • Kabel oprapen, oprollen en onder de koffer steken. Vaak zit er gerief in mijn koffer dus eerst nog een beetje kijken hoe vlot ik de laadvloer omhoog krijg
Ik heb gewoon 2x het nadeel dat ik ook thuis én een losse kabel heb én moet badgen. Als je beiden niet hebt is dat inderdaad letterlijk 2s werk.

Pas op, dat zijn allemaal details en absoluut geen argumenten tegen EV. In tegendeel, ik had werkelijk meer last van tanken dan laden, want om een of andere reden kwam dat tanken altijd ongelegen bij mij 😛
Geen kabel gekregen bij de laadpaal?
Die badge om thuis te laden is wel iets waar ik nog niet bij stilgestaan heb, ik ga dan nog een handeling moeten aankweken waarbij ik die badge elke keer bij heb dan.

Die badge om thuis te laden is wel iets waar ik nog niet bij stilgestaan heb, ik ga dan nog een handeling moeten aankweken waarbij ik die badge elke keer bij heb dan.
Nee, ik heb een dubbele laadpaal en die komen spijtig genoeg zonder vaste kabel. Zou ook maar een nest zijn met twee vaste kabels natuurlijk.

En die laadkaart ja, dat is vooral hoe je zelf bent denk ik. Bij mij was het typisch zo dat ik die dan in mijn achterzak ofzo stak, tegen dat ik in de dressing kwam was ik dat vergeten en ging de broek met kaart en al de kast in. Om dat dan pas de volgende dag bij het aankomen op bestemming te merken 😛 dus ik verplicht mezelf nu om die altijd op het dashboard te leggen.

Bij ons werken we met EDI. Je kon daar kiezen tussen een laadkaart of badge als sleutelhanger.
Super handig imo, je sleutels heb je tenslotte altijd bij.

Ik ga volledig akkoord met je verhaal, maar je mag niet vergeten dat jij wel een Tesla M3 LR hebt. Die auto geeft sowieso al superveel range op overschot voor de gemiddelde automobilist.
Terwijl er niet zo veel gaan zijn die een Tesla M3 LR zullen rijden.
Zelf had ik die auto ook zeer graag gehad omwille van het bereik, want ik doe met momenten zeer lange afstanden waar er geen laadpalen op eindbestemmingen zijn.
Maar in de lease is die auto jammer genoeg even duur als een BMW 5.

Die range van de M3 LR is toch niet zo heel speciaal?

Da's bij mij thuis zo een gewoonte om die kabel in te steken dat ik vaak twijfel of ik het nu gedaan heb of niet. Duurt idd 5sec ofzo. Ik moet wel niet badgen.

Bij ons werken we met EDI. Je kon daar kiezen tussen een laadkaart of badge als sleutelhanger.
Super handig imo, je sleutels heb je tenslotte altijd bij.
Wie heeft er tegenwoordig nog sleutels?
Autosleutels bestaan niet meer en thuis rij je de garage binnen (afstandsbediening van de poort) of word er met een code gewerkt.

Ale, ik ken verschillende mensen die dat zo hebben, ik heb wel nog een gewone sleutel voor de voordeur.

EQE 350+, en die is in lease goedkoper.
Maar nog steeds een dure wagen. Ik denk dat de goedkoopste concurrentie de BMW i4 is.
En anders zit je al snel richting wagens te kijken die hooguit 380-400km realistisch bereik hebben.
In de lagere prijsklasse (waar de grootste groep leasers in zitten) ga je rap richting 300km bereik. En dan wordt dat verhaal van @ugar anders.

Niet full-electric, maar deze week heb ik na 3 maanden eindelijk mijn laadpas voor mijn XC40 PHEV gekregen en zijn de laadpalen die al anderhalve maand fysiek geïnstalleerd waren ook geconfigureerd!

Ook al is de elektrische range beperkt moet ik toegeven dat het wel aangenaam rijden is. Ik geraak net niet elektrisch op het werk (38km waarvan 6 een baan waar je 90km/u mag en 30km autostrade) maar puur woon/werk zou ik 4500km ver geraken zonder te tanken. Laden op het werk en laden aan de publieke laadpaal op 50m van mijn deur 😁

Wie heeft er tegenwoordig nog sleutels?
Autosleutels bestaan niet meer en thuis rij je de garage binnen (afstandsbediening van de poort) of word er met een code gewerkt.

Ale, ik ken verschillende mensen die dat zo hebben, ik heb wel nog een gewone sleutel voor de voordeur.
Autosleutels bestaan niet meer?

Goh een paar seconden, leuk dat dat bij jullie zo is maar zó snel ben ik nu ook weer niet hoor.
Bv bij het vertrekken:
  • Laadkaart pakken op dashboard. Ik heb die niet continu bij want zo ben ik al enkele keren weg geweest zonder laadkaart
  • Badgen en kabel uittrekken. Normaal ontgrendelt de laadpoort van de wagen dan ook meteen maar op kantoor heb ik van die ellendige EV-boxen waarbij dat vaker niet dan wel lukt. Ik moet dus nog de telefoon er bij nemen, app openen en zo de poort ontgrendelen.
  • Kabel oprapen, oprollen en onder de koffer steken. Vaak zit er gerief in mijn koffer dus eerst nog een beetje kijken hoe vlot ik de laadvloer omhoog krijg
Ik heb gewoon 2x het nadeel dat ik ook thuis én een losse kabel heb én moet badgen. Als je beiden niet hebt is dat inderdaad letterlijk 2s werk.

Pas op, dat zijn allemaal details en absoluut geen argumenten tegen EV. In tegendeel, ik had werkelijk meer last van tanken dan laden, want om een of andere reden kwam dat tanken altijd ongelegen bij mij 😛
Mijn laadkaart zit in mijn portefeuille. Die heb ik altijd bij. Gewoon openen en scannen, hoef de kaart er niet uit te halen.
Ontgrendelen van de kabel is bij model 3 automatisch wanneer je portier open staat.
En thuis heb ik een vaste kabel.

Ik ben ondertussen al twee keer in Nederland geweest (één van beide ritten was 400 km) en gewoon niet moeten laden onderweg.
Ik vind een praktische actieradius van 400km was het minimum om een beetje gerust te zijn
Maar echt meer moet dat niet zijn.
Dan kan je al de buurlanden bezoeken zonder veel te laden onderweg.

Sommige goedkopere modellen hebben echter een actieradius van < 200km in praktijk.
Dan geraak je toch wel in de problemen als je eens wat verder rijdt dan voorzien?

Ik vind een praktische actieradius van 400km was het minimum om een beetje gerust te zijn
Maar echt meer moet dat niet zijn.
Dan kan je al de buurlanden bezoeken zonder veel te laden onderweg.

Sommige goedkopere modellen hebben echter een actieradius van < 200km in praktijk.
Dan geraak je toch wel in de problemen als je eens wat verder rijdt dan voorzien?
hoeveel praktische range denk je uit je Seat te halen :D

Gisteren naar Chamberry (840 km )gereden in twee laadstops.
In totaal een 40-45 min geladen. Bij één van de twee laadstops nog eens vastgesteld dat 15-20 min zo voorbij zijn. Even naar het toilet gaan en een koffie drinken, en je wagen heeft al meer geladen dan je voorzIen had. Superchargers waren zo goed als leeg, Ionity stations waren ook gisteren (middag) al redelijk druk bezet.
Vandaag nog tot Orange rijden, maar wagen is nu opnieuw bijna volgeladen, dus geen laadsessies vandaag.

Gisteren naar Chamberry (840 km )gereden in twee laadstops.
In totaal een 40-45 min geladen. Bij één van de twee laadstops nog eens vastgesteld dat 15-20 min zo voorbij zijn. Even naar het toilet gaan en een koffie drinken, en je wagen heeft al meer geladen dan je voorzIen had. Superchargers waren zo goed als leeg, Ionity stations waren ook gisteren (middag) al redelijk druk bezet.
Vandaag nog tot Orange rijden, maar wagen is nu opnieuw bijna volgeladen, dus geen laadsessies vandaag.
En hoeveel € ben je dan ongeveer kwijt? En enige idee hoeveel % goedkoper het zou mocht je ook "gewoon" geladen hebben?

Rioolgazet :rolleyes: ze zoeken geen goeie ervaringen, alleen de problemen. En dan zijn ze verbaasd dat de perceptie van het volk negatief is.

OPROEP. Bent u met de elektrische wagen naar het zuiden gereden (en verliep dat moeizaam)?

Terug
Bovenaan