Elektrische wagens

Niet iedereen was gecharmeerd door de ID.3 (vond ik best wel OK) en de ID.4/ID.5 (SUV, dus wat mij betreft 🤮). Ook bij de ID.Buzz waren erveel mensen niet helemaal overtuigd (ik dus wel), zelf vind ik deze ID.aero wel mooi, maar het blijft een concept, benieuwd wat er van overblijft in de productieversie.

DB2022AU00358_web_804.jpg
Langs opzij is dat toch ook weinig spannend.

Langs opzij is dat toch ook weinig spannend.
Ik blijf vooral de ET5 van Nio geweldig vinden (een mooie Model 3).

De nieuwe Hyundai Ioniq 6 is ook bijna een feit, er zijn enkele teasers vrijgegeven.

Ik denk dat dit ook een erg mooie slee wordt.
Eindelijk wat meer EV - berlines
Morgen reveal, als ik het correct begrijp.

Ik blijf vooral de ET5 van Nio geweldig vinden (een mooie Model 3).

De nieuwe Hyundai Ioniq 6 is ook bijna een feit, er zijn enkele teasers vrijgegeven.

Ik denk dat dit ook een erg mooie slee wordt.
Eindelijk wat meer EV - berlines
Morgen reveal, als ik het correct begrijp.
Nio ET5 is prachtig idd.
Hyundai is ook goed bezig. De Ioniq 5 is de 1ste Hyundai waar ik mijn hoofd voor draaide. De Ioniq 6 ziet er ook veelbelovend uit.

Hier ook aan het informeren voor de volgende bedrijfswagen, 9 kansen op 10 wordt het een elektrische wagen.
Het enige wat ik mij oprecht afvraag is welke actieradius ik nodig heb. Kies ik best voor een zo groot mogelijke actieradius of heb ik voldoende met iets minder?

Rijdersprofiel:
Woon-werk (max 150km/dag)
Privé ook geen al te grote afstanden, buiten de reis met de wagen in de zomer natuurlijk.

Hier ook aan het informeren voor de volgende bedrijfswagen, 9 kansen op 10 wordt het een elektrische wagen.
Het enige wat ik mij oprecht afvraag is welke actieradius ik nodig heb. Kies ik best voor een zo groot mogelijke actieradius of heb ik voldoende met iets minder?

Rijdersprofiel:
Woon-werk (max 150km/dag)
Privé ook geen al te grote afstanden, buiten de reis met de wagen in de zomer natuurlijk.
Wat zoek je? Een SUV of is een berline ook OK?
Welk budget heb je ter beschikking?

De actieradius is al bij al niet zo heel belangrijk indien je weinig lange afstanden doet. Ik vind het zelf bji mijn wagen wel een plus dat ik redelijk ver kan rijden op één lading, ik moet morgen naar Düsseldorf (400 km heen en terug), en ik kan zonder zorgen heen en terug rijden naar mijn bestemming, zonder te moeten laden. Maar an sich is even stoppen aan een snellader ook geen drama, zolang er plek vrij is aan die snelladers natuurlijk.

Mijn budget is net met 50€ verhoogd + de laadpaalinstallatie wordt éénmalig uit het budget gehaald.

Ik heb gezegd dat ze de bestelling die al geplaatst is, mogen laten doorgaan.
De prijzen zijn ondertussen weer opnieuw gestegen dus zoveel extra ruimte op het budget ga ik nu ook weer niet hebben als ik nog ne andere wagen ga bestellen. Plus de levertijden zijn weer wat langer geworden.

Ik ga dan wel een wachtbuis laten trekken, dat is niet standaard, maar dat steek ik dan in mijn budget.
En ik weet niet of Blue Corner / Shell load balancing kunnen toepassen op een analoge meter?

Indien niet, dan ga ik over twee jaar als Fluvius gratis de digitale meter komen plaatsen, Bluecorner / Shell nog eens extra laten langskomen, en dan steek ik dat ook in mijn nog resterende budget. (Ik ben dat overeengekomen met de werkgever, dat mag)

Moet je nu eigenlijk betalen als je je auto elektrisch laadt in een betaalzone?
De politie van Gent is een beetje onduidelijk.

In Antwerpen moet je betalen, in Gent is er dan blijkbaar een vrijstelling voor elektrische voertuigen (mits ze effectief aan het opladen zijn).

Wat zoek je? Een SUV of is een berline ook OK?
Welk budget heb je ter beschikking?

De actieradius is al bij al niet zo heel belangrijk indien je weinig lange afstanden doet. Ik vind het zelf bji mijn wagen wel een plus dat ik redelijk ver kan rijden op één lading, ik moet morgen naar Düsseldorf (400 km heen en terug), en ik kan zonder zorgen heen en terug rijden naar mijn bestemming, zonder te moeten laden. Maar an sich is even stoppen aan een snellader ook geen drama, zolang er plek vrij is aan die snelladers natuurlijk.
Ik rij nu met een Mercedes CLA en wil toch graag iets groters. Momenteel 1 peuter van 2 jaar en een 2de onderweg, de CLA zal wat aan de krappe kant zijn. Dus dan gaat mijn voorkeur eerder richting een SUV, kofferruimte wordt toch wel belangrijk.
Budget ter beschikking is ongeveer 780 EUR TCO.

Misschien wel belangrijk, laden aan snelladers zit niet in het leasepakket. Die zijn zelf te betalen.

Mijn budget is net met 50€ verhoogd + de laadpaalinstallatie wordt éénmalig uit het budget gehaald.

Ik heb gezegd dat ze de bestelling die al geplaatst is, mogen laten doorgaan.
De prijzen zijn ondertussen weer opnieuw gestegen dus zoveel extra ruimte op het budget ga ik nu ook weer niet hebben als ik nog ne andere wagen ga bestellen. Plus de levertijden zijn weer wat langer geworden.

Ik ga dan wel een wachtbuis laten trekken, dat is niet standaard, maar dat steek ik dan in mijn budget.
En ik weet niet of Blue Corner / Shell load balancing kunnen toepassen op een analoge meter?

Indien niet, dan ga ik over twee jaar als Fluvius gratis de digitale meter komen plaatsen, Bluecorner / Shell nog eens extra laten langskomen, en dan steek ik dat ook in mijn nog resterende budget. (Ik ben dat overeengekomen met de werkgever, dat mag)

Volgens mij kan je loadbalancing doen met de P1 poort op digitale meter of met klemmen die het magnetisch veld van de kabel meten, dat werkt met digitale en analoge meter.

Ik rij nu met een Mercedes CLA en wil toch graag iets groters. Momenteel 1 peuter van 2 jaar en een 2de onderweg, de CLA zal wat aan de krappe kant zijn. Dus dan gaat mijn voorkeur eerder richting een SUV, kofferruimte wordt toch wel belangrijk.
Budget ter beschikking is ongeveer 780 EUR TCO.

Misschien wel belangrijk, laden aan snelladers zit niet in het leasepakket. Die zijn zelf te betalen.
Eh? Koffer ruimte is net de reden waarom ik geen SUV wil, die hebben meestal kleine koffers.

Eh? Koffer ruimte is net de reden waarom ik geen SUV wil, die hebben meestal kleine koffers.
Hangt ervan af hoe je vergelijkt. 3 Touring heeft bvb 500l, X3 heeft 550l (bron, Autogids).
Maar als je binnen hetzelfde budget kijkt ipv binnen dezelfde "klasse", dan zullen breaks meestal wel groter zijn.

Hangt ervan af hoe je vergelijkt. 3 Touring heeft bvb 500l, X3 heeft 550l (bron, Autogids).
Maar als je binnen hetzelfde budget kijkt ipv binnen dezelfde "klasse", dan zullen breaks meestal wel groter zijn.
Plus, de ruimte die niet meegeteld wordt is vaak nog groter bij een SUV.

Vergeleken met de 600+ in mijn focus :p

En uiteraard vergelijk binnen budget, 'klasse' doet er niet toe

Plus, de ruimte die niet meegeteld wordt is vaak nog groter bij een SUV.

Dat is boven de achterste zetels, echt bruikbaar is die ook niet altijd. Mijn koffer is met 565l ook niet klein, maar vanachter is die nog geen halve meter hoog. Ik krijg daar 5 plooiboxen in en dan is er nog plaats voor wat pakken water/frisdrank en een karton melk, zak aardappelen en dan zit die ook wel vol.
We moeten dus zowat elke week naar de supermarkt want voor 2 weken voedsel/drinken krijgen we gewoon niet in de koffer.

Ik voel hier weer een koffervolume discussie aankomen.
Als een break groot genoeg is, maar een suv in dezelfde klasse niet, dan hoor je volgens mij echt tot de uitzonderingen die zo veel volume nodig heeft.

Als een break groot genoeg is, maar een suv in dezelfde klasse niet, dan hoor je volgens mij echt tot de uitzonderingen die zo veel volume nodig heeft.
Dat is daarom geen ruimte discussie, maar gewoon dat je imo met pakweg 30k te spenderen meer uit een break gaat halen dan uit een SUV als kofferruimte een argument is zoals het voor @maarten08 blijkbaar is.

Ik heb een berline eh, bedoel gewoon dat de opbouw van een koffer er veel toe doet en niet het aantal liters.
Een break en SUV hebben vaak een betere koffer (hoekig). Vermoed dat ik in de iX3 meer kan stapelen, en je kan dat rolding makkelijker wegnemen en onder de vloer stoppen.

Aan de andere kant, denk niet dat dit met een iX3 gaat en dat gaat vandaag met mijn berline wel
51895957002_36ffbbf0f2_z.jpg

Terug
Bovenaan