Elektrische wagens

10 minuten op 12 uur reistijd, lijkt me ook niet een spectaculair, statistisch relevant verschil om nu te zeggen dat het sneller is. Maar wel een interessante praktijktest die aantoont dat je met een EV niet echt tijd wint door sneller te rijden, omdat je dat weer verliest aan extra laadtijd. Alternatieve conclusie: pauzeer je liever om de 2 uur, kan je beter doorrijden; pauzeer je liever maar om de 3 uur om bij te laden, kan je beter aan 100 km/u rijden :smile:

En inderdaad dure snelladers, qua kostprijs per km komt dat duurder uit dan de meeste diesels en benzines, zelfs aan de huidige brandstofprijzen...

iemand die dit artikel kan lezen,

Weer een tekstje van een zeer bedenkelijk allooi.

De MG5 die gebruikt wordt in deze test is qua snelladen één van de traagst ladende wagens op markt, max 87 kW DC.
Bovendien zijn ze duidelijk niet met een volle accu gestart, want de snelste wagen stond de eerste keer al na 83 km stil voor 28 min laden. Wie vertrekt er nu op reis zonder eerst vol te laden?

Voor heel wat andere wagens ligt de optimale snelheid boven de wettelijk toegelaten snelheid. Bjorn Nyland heeft de test ooit gedaan voor een Model 3 en een Model X, bij de Model 3 was de (theoretisch) optimale snelheid 190 km/h. Ook bij de Model X was die toen 150 km/h

Ook de laatste regel is pure onzin
Ook met een benzine- of dieselwagen verbruik je trouwens minder als je trager rijdt. Maar dat is een verschil van 10 procent, bij de elektrische wagens ging het om 40 procent verschil.”
Een wagen die 130 km/h rijdt verbruikt veel meer dan 10% extra tov van eentje die 100 km/h. De meeste EV's zijn trouwens gestroomlijnder dan bezine-wagens of dieselwagens, en dus minder onderhevig aan de luchtweerstand....

Laatst bewerkt:
Sowieso klopt hun math al niet. De snelle auto verbruikt 25% meer, maar is ineens wel 35% duurder in laadkosten...?! Maar ook: de enige manier waarop je bij het laden meer tijd verliest dan dat je gewonnen hebt door te rijden is wanneer je minder km/u laadt dan dat je km/u rijdt, dus dan zouden ze geladen hebben aan minder dan 120km/u, wat ook totaal geen steek houdt aan snelladers (zelfs niet aan slechts 87kW, want volgens EV Database haal je dan met deze wagen nog altijd 320km/u).

Dat verschil ga je zeker merken in dagelijks gebruik. Dat snel optrekken, hoe vaak doe je dat eigenlijk. Ik doe dat bvb zelden, meestal is het ook maar tot 50 of 70km/h en dat is alles behalve volgas. Als ik een inschatting moet maken is dat rond de 15s effectief naar 100 km/h ofzo.

Het niet terugschakelen, geen turbo die moet opspinnen en geen verlies op de aandrijflijn, maar wel instant max koppel zijn de dingen die je wel degelijk merkt. Ook in normaal verkeer, nadat je een straat bent ingeslagen, eens iemand voorbij wil etc. Daar rijdt een EV gewoon vele malen aangenamer. Die 4-500pk kan eens leuk zijn, maar imo niet nodig voor een daily ride.
Voila, dat is ook exact mijn ervaring na een half jaar Model 3.
Sprintjes trekken: in het begin was dat een schitterend gevoel, nu voelt dat helemaal niet meer speciaal of snel aan, dat went. Ook omdat dat eigenlijk nutteloos is.
Die vlotte acceleratie en hernemingen echter, daar heb je continu deugd van en dat blijft handig.

Ik ben van een model 3 LR gegaan naar een EV die trager naar de 100 gaat. Maar ik mis dat toch ook helemaal niet.
Van een EV die 4,5s doet naar 4,8s dan ofzo? :P
Zelfs trage EV’s zijn sneller dan menig ICE wagen, laat staan wat voorheen de leasekarren waren. Weet je nog de tijd van de 318d? Die 9s naar de 100 in maximale acceleratie? Dat waren nog eens tijden!

Mijn vrouw heeft vandaag beslist een fiets te huren op bestemming in Zuid-Frankrijk. Dan moet alleen mijn racefiets mee met de wagen, en die geraakt in de koffer van de model 3 (weliswaar met de wielen gedemonteerd).
Dit geeft wel een groot verschil in reistijd, verbruik gaat van 200Wh/km bij 110 km/h naar 145 Wh/km. Over de totale afstand is dat exact één uur minder laden.
Volgens ABRP zou ik met drie korte stops (9/19/14 min) op mijn bestemming moeten geraken - 933 km.

Naar welke EV ben je overgestapt? En wat is je ervaring van je nieuwe wagen tov Tesla?
Ik ben naar een EV gegaan in een totaal andere prijs categorie dus eigenlijk niet echt te vergelijken qua comfort en luxe. Ik mis wel autopilot soms want dat werkte toch een stuk beter dan nu. Ook qua software is Tesla zoveel beter. Ik gebruik nu wel voornamelijk Android auto maar in die korte periode dat ik de auto heb is dat infotainment systeem al enkele keren gewoon uitgevallen.

Ik ben naar een EV gegaan in een totaal andere prijs categorie dus eigenlijk niet echt te vergelijken qua comfort en luxe. Ik mis wel autopilot soms want dat werkte toch een stuk beter dan nu. Ook qua software is Tesla zoveel beter. Ik gebruik nu wel voornamelijk Android auto maar in die korte periode dat ik de auto heb is dat infotainment systeem al enkele keren gewoon uitgevallen.
dit is een betere cliffhanger dan alle seizoensfinales van thuis samen...

En algemeen gezien, zou je eerder naar Tesla neigen? Of is de grote voorsprong van Tesla tegenwoordig wat naar de achtergrond verdwenen tov de klassieke merken?
Bv als je mocht kiezen tussen een Tesla M3 vs BMW i4/iX3 of VAG Enyaq/ID.4/Q4 (los van het praktische aspect dat je bij de SUV's hebt).

Volgens mij rij je nu een Twingo EV of een Fiat 500

De schaamte lijkt gewoon te groot.

Nieuw hill climb record op Goodwood, met een EV :
. Precies of je naar een versneld filmpje zit te kijken :oops: . Met die record run van die Porsche 919 hybrid op de Nordschleife had ik ook al zo een gevoel.

Ik weet niet welke laadpas jij hebt, maar de laadpas die ik van de leasemaatschappij heb gekregen werkt in theorie bij elke laadpaal in België. Niet bij privélaadpalen van restaurants, vakantiewoningen, .etc natuurlijk.
Ik krijg hier op 300 m afstand een snellaadpaal ter beschikking trouwens. Is in opbouw, twee laadplekken van 90 kW vermogen indien ik het goed begrepen had
Ik had het dus niet goed begrepen. De snellader is nu operationeel, en heeft een max laadvermogen van 360 kW

:clap: :clap: :clap:

En algemeen gezien, zou je eerder naar Tesla neigen? Of is de grote voorsprong van Tesla tegenwoordig wat naar de achtergrond verdwenen tov de klassieke merken?
Bv als je mocht kiezen tussen een Tesla M3 vs BMW i4/iX3 of VAG Enyaq/ID.4/Q4 (los van het praktische aspect dat je bij de SUV's hebt).
Dat is moeilijk om te zeggen want hoewel ik de Model 3 geen echt lelijke wagen vind bestaan er zeker knappere auto's en dat speelt toch ook een rol voor mij. Er zijn wel niet veel auto's op de markt nu waarvoor ik het de moeite zou vinden om de model 3 terug te verkopen. Het wordt gewoon tijd dat de klassieke automerken ook grote stappen zetten qua software. Als ik bijvoorbeeld bij Tesla de auto open met de app is dat quasi instant. Maar met de nieuwe duurt dat relatief lang. Ook gewoon nieuwe features, verbeteringen, bug fixes... Dat is toch iets waar Tesla beter in is ook. En windgeruis is toch iets wat ik nu helemaal niet meer mis, dat was toch wel een minpunt van de model 3.

Dat is moeilijk om te zeggen want hoewel ik de Model 3 geen echt lelijke wagen vind bestaan er zeker knappere auto's en dat speelt toch ook een rol voor mij. Er zijn wel niet veel auto's op de markt nu waarvoor ik het de moeite zou vinden om de model 3 terug te verkopen. Het wordt gewoon tijd dat de klassieke automerken ook grote stappen zetten qua software. Als ik bijvoorbeeld bij Tesla de auto open met de app is dat quasi instant. Maar met de nieuwe duurt dat relatief lang. Ook gewoon nieuwe features, verbeteringen, bug fixes... Dat is toch iets waar Tesla beter in is ook. En windgeruis is toch iets wat ik nu helemaal niet meer mis, dat was toch wel een minpunt van de model 3.
Die software blijf ik wel gek vinden. Bij BMW is die "phone as key" functionaliteit waardeloos aangezien ge uw telefoon tegen de deur moet duwen. De app zelf is ook echt gelimiteerd (je kan bvb laaddoel niet aanpassen via app). Daar blijf ik toch het gevoel hebben dat de grote merken precies niet snappen hoe belangrijk dat is voor user experience.
Ik weet niet hoe goed die android automotive draait bij Polestar, maar daar had ik wel goeie hoop in.

Ik zag gisteren nog een test van de Kia Niro EV, die krijgt zowat overal lovende kritiek over heel de lijn.

Terug
Bovenaan