Elektrische wagens

Als je die aantallen ziet is dat toch zeer laag. 1300 auto's per dag, maar verdeeld over 6 modellen en voor Skoda 1000 per week voor de enyaq/enyaq coupe.
Als je dan leest dat die ook naar de Amerikaanse markt gaan, dan stel ik mij vragen bij die lage capaciteit.
Lijkt me eerder net voldoende voor de benelux met mss wat buurlanden ofzo.

Als je die aantallen ziet is dat toch zeer laag. 1300 auto's per dag, maar verdeeld over 6 modellen en voor Skoda 1000 per week voor de enyaq/enyaq coupe.
Als je dan leest dat die ook naar de Amerikaanse markt gaan, dan stel ik mij vragen bij die lage capaciteit.
Lijkt me eerder net voldoende voor de benelux met mss wat buurlanden ofzo.
Q1 2022 waren er 103k wagens verkocht in België, daarvan waren er 8.030 volkswagens.

Als we die VW aantallen 1 op 1 extrapoleren naar Europa cijfers (wat me zeer straf zou lijken) zouden er in Q1 521.950 Volkswagens verkocht worden.

Als daarna die 1300 BEV's/dag gedeeld worden door 2 (3 VW modellen, 2 Audi, 1 Cupra) dan zouden in die fabriek alleen 40.950 BEV's per kwartaal worden geproduceerd als er geen weekendshiften zijn, dat is 7,8% van hun gehele Europese verkoop.

Dat lijkt me iets meer dan net voldoende voor de Benelux met mss wat buurlanden ;)

Dan valt het wel mee idd. Dacht dat er meer wagens verkocht werden in Belgie, met levertijden van 1-2 jaar ook niet onlogisch dat je dat denkt :).

Bij ons op het werk betalen ze terug op basis van het "CREG-tarief", lijkt me zowat de standaard te zijn?
Welk tarief is dat dan exact? Ben hier eens op een boordtabel van het CREG aan het kijken, daar maak ik uit op dat de vergoeding per kWh in Vlaanderen voor de maand mei 0,39euro zou moeten zijn, kan dit kloppen? Of interpreteer ik het document fout?
Dat tarief zou op continue basis moeten kunnen veranderen geloof ik? Maar toch is dat online niet zo eenduidig terug te vinden?
Ook wat vervelend dat je terwijl je die maand aan het verbruiken bent, eigenlijk het terugbetaal tarief van die maand nog niet weet?
Het schommelt best wel hard, 0,38euro voor maart, 0,44euro voor april en 0,39euro voor mei?

Het variabele tarief van Engie op dit moment bijvoorbeeld lijkt wel onder dat CREG tarief te liggen, klopt dit?
Of moet ik toch niet op een volledige terugbetaling van mijn energieverbruik rekenen?

Ben dit wat aan het afwegen aangezien wij zelf onze laadpaal moeten aanschaffen en dit dus al een investering is (2000euro zonder significante extra werken), dan zou ik toch absoluut niet nog eens willen bijbetalen per kWh 😀.

Laatst bewerkt:
Bij ons op het werk betalen ze terug op basis van het "CREG-tarief", lijkt me zowat de standaard te zijn?
Welk tarief is dat dan exact? Ben hier eens op een boordtabel van het CREG aan het kijken, daar maak ik uit op dat de vergoeding per kWh in Vlaanderen voor de maand mei 0,39euro zou moeten zijn, kan dit kloppen? Of interpreteer ik het document fout?
Dat tarief zou op continue basis moeten kunnen veranderen geloof ik? Maar toch is dat online niet zo eenduidig terug te vinden?
Ook wat vervelend dat je terwijl je die maand aan het verbruiken bent, eigenlijk het terugbetaal tarief van die maand nog niet weet?
Het schommelt best wel hard, 0,38euro voor maart, 0,44euro voor april en 0,39euro voor mei?

Het variabele tarief van Engie op dit moment bijvoorbeeld lijkt wel onder dat CREG tarief te liggen, klopt dit?
Of moet ik toch niet op een volledige terugbetaling van mijn energieverbruik rekenen?

Ben dit wat aan het afwegen aangezien wij zelf onze laadpaal moeten aanschaffen en dit dus al een investering is (2000euro zonder significante extra werken), dan zou ik toch absoluut niet nog eens willen bijbetalen per kWh 😀.

De prijzen/tarieven veranderen inderdaad maandelijks.
Voor de maand Mei is het tarief 39.53, April was ruim 5 cent hoger.
Doorgaans maak je geen verlies per kWh maar je controleert best eens uw eigen contract daarvoor om zeker te zijn natuurlijk.

Vind dat eigenlijk ook best vervelend dat die Creg tabel achterop hinkt. Dus je weet inderdaad niet wat je moet betalen voor de huidige maand.
Meestal draait dat wel positief uit, behalve bij zeer sterk stijgende prijzen.
Op dit moment betaal ik nog geen 20 cent/kWh (tot eind 2022. Dus zou per kWh laden bijna 1 kWh gratis krijgen, echter heb ik mijn EV nog niet.
Vermoed dat het op jaarbasis wel uitbalanceerd.

Vaak wordt het tarief dat terugbetaald wordt semestrieel aangepast. Dan wordt het nieuwe tarief vastgelegd op 1juli obv het gemiddelde CREG van jan tem juni.

Nederlandse gemeenten mogen vanaf 2023 lagere parkeertarieven hanteren bij auto’s die geen uitlaatgassen uitstoten zoals elektrische auto’s en auto’s op waterstof. Dat heeft staatssecretaris Heijnen bekendgemaakt. Auto’s met een verlaagde uitstoot komen niet in aanmerking.

Er is toch niets zaliger dan met zo'n zonnige dagen uw EV leasewagen aan de stekker zien hangen en weten dat je een veel betere vergoeding voor uw opgewekte stroom krijgt :shutup:. In combinatie met de hoge energieprijzen gaan mijn panelen in no time terugbetaald zijn.

Vind dat eigenlijk ook best vervelend dat die Creg tabel achterop hinkt. Dus je weet inderdaad niet wat je moet betalen voor de huidige maand.
Meestal draait dat wel positief uit, behalve bij zeer sterk stijgende prijzen.

Die CREG tabel hinkt toch helemaal niet achterop ? Je kan nu al de gemiddelde kleinhandelsprijs voor mei zien. Voor juni kun je nog niet zien, want er zijn ook leveranciers die de prijs maar vastleggen na de maand (omdat die afhangt van parameters tijdens de maand). De vraag is echter ook nog welke maand bekeken wordt voor de terugbetaling. Bij ons kijken ze naar maand-2, wat pas stom is. Dus voor je verbruik van mei, kijken ze naar de CREG rate van maart. Geen idee waarom ze dat zo doen, want terugbetaling gebeurt in de 3de week van de maand, dus voor mei zou dat deze week geweest zijn, terwijl de rate van mei dus al gekend is.

Op dit moment betaal ik nog geen 20 cent/kWh (tot eind 2022. Dus zou per kWh laden bijna 1 kWh gratis krijgen, echter heb ik mijn EV nog niet.
Vermoed dat het op jaarbasis wel uitbalanceerd.

Je krijgt geen 1kWh gratis, want je betaalt in principe sowieso al niet voor je elektriciteit want hij wordt terugbetaald. Het is nog veel leuker: je krijgt per kWh netto 20c. Ik zit ook nog in zo'n situatie met een vast tarief van 18c in nachttarief tot sept 2023. Ik kan dan ook niet wachten tot ik mijn EV en laadpaal heb, want da's dan al snel €4 netto winst per 100km die ik rijd. Nu ook serieus zonnepanelen overwegen, want ik werk heel vaak van thuis dus de wagen laten laden via je zonnepanelen en er dan voor terugbetaald worden met CREG tarieven, komt eigenlijk neer op een terugdraaiende teller. EDIT: wat @Cerv.Be hierboven dus ook schrijft.

'nieuwe' (2e hands) kar sinds een kleine maand... nog geen seconde spijt van

283661982_10228629595035509_6001202082745436607_n.jpg
283658790_10228629594995508_6587241080790343832_n.jpg

Ik heb in de week mijn EV al mogen laten wegslepen, had hem 5 dagen 😝.

(Geen nood, geen EV probleem maar een gescheurde band)

IMG20220615200158__01.jpg

Ondertussen levertermijn voor i4 meer dan 2 jaar.
En het komt niet door chiptekorten of kabelboomproblemen, maar door het feit dat fabrikanten van batterijen niet kunnen volgen. En dat komt dan weer doordat ontginning van Kobalt in Marokko niet kan volgen. (De "ethische" ontginning, itt Congo...)

Ziet er dus niet naar uit dat dat opgelost gaat geraken, ze waren gewoon niet voorbereid op zo'n snelle wereldwijde overstap...

Terug
Bovenaan