Elektrische wagens

Neen, ik bedoelde kW hoor. Capaciteitstarief gaat over pieken en dus vermogen, geen energie.
Er zal uitgelezen worden wat jouw 'maximale' piek zal zijn en dat wordt gemeten in kW. Per kW extra betaal je een tarief afhankelijk van je regionale distributienetbeheerder.
Ah ik dacht dat je sprak over de kost van energieverlies, niet over capaciteitstarief.

Weet er iemand dan wat je ongeveer verliest aan energie bij 11kW tov 7kW?

Ah ik dacht dat je sprak over de kost van energieverlies, niet over capaciteitstarief.

Weet er iemand dan wat je ongeveer verliest aan energie bij 11kW tov 7kW?

Ligt echt aan de auto (de omvormer).
Als je laadt aan 7kW heb je verlies over 1 fase, op 11kWh heb je verlies over 3 fasen.
Dus 11kW laden is dubbel nadelig want je hebt hoger capaciteitstarief + meer verliezen...
De verliezen zijn meer uitgesproken als je bvb traag gaat laden op 3 fasen, maar exacte cijfers heeft hier wss niemand.

Ligt echt aan de auto (de omvormer).
Als je laadt aan 7kW heb je verlies over 1 fase, op 11kWh heb je verlies over 3 fasen.
Dus 11kW laden is dubbel nadelig want je hebt hoger capaciteitstarief + meer verliezen...
De verliezen zijn meer uitgesproken als je bvb traag gaat laden op 3 fasen, maar exacte cijfers heeft hier wss niemand.
Dat van die verliezen ga je toch eens moeten uitleggen.
Dus laden op 3 fases zorgt voor meer verlies, waar zit dat verlies dan in?

AC naar DC omzetting.
Heb je daar iets van onderbouwing voor? Intuïtief zou ik denken dat je minder verlies hebt bij 11kW 3F omdat je de stroom verdeelt over u 3 fasen. Minder stroom -> kleinere spanningsval etc... hoewel dat voor de meeste mensen maar over 2-3 meter kabel gaat dus veel zal het niet uitmaken.

Heb je daar iets van onderbouwing voor? Intuïtief zou ik denken dat je minder verlies hebt bij 11kW 3F omdat je de stroom verdeelt over u 3 fasen. Minder stroom -> kleinere spanningsval etc... hoewel dat voor de meeste mensen maar over 2-3 meter kabel gaat dus veel zal het niet uitmaken.

Helaas, ol andere fora gelezen.
Heb enkel uit mijn opleiding geleerd dat transfo’s ed efficienter worden naargelang je die meer belast.
Volgens mij geeft een thuislaadpaal gewoon AC aan de auto hoor en zet de auto het om naar DC, dus de verliezen in de kabel zijn sowieso beperkter dan op DC.

Helaas, ol andere fora gelezen.
Heb enkel uit mijn opleiding geleerd dat transfo’s ed efficienter worden naargelang je die meer belast.
Volgens mij geeft een thuislaadpaal gewoon AC aan de auto hoor en zet de auto het om naar DC, dus de verliezen in de kabel zijn sowieso beperkter dan op DC.
Ja maar bij een monofasige aansturing gebruik je gewoon maar een deel van de gelijkrichterbrug. Standaard is deze voorzien voor 3fasen, sluit je deze maar monofasig aan dan gebruik je dus een deel van die gelijkrichterbrug niet.
En het is nu eenmaal zo dat een meerfasige gelijkrichterbrug, ook wel een B6C genaamd efficiënter is dan een B2C. Ook is uw rimpel gewoon een stuk kleiner.

Men gaat zelfs verder in de industrie door 12puls gelijkrichters te plaatsen die voornamelijk bedoeld zijn om harmonische distortie te verminderen. Maar ook een positieve impact hebben op de efficiëntie en zuiverheid van de DC voor de afvlakking.

Ik weet niet hoe het circuit in elke wagen er precies uit ziet. Maar het komt altijd op hetzelfde principe neer. Eerst van AC DC maken en dan via een buck-converter DC naar DC.

Ik heb het hier al eens eerder gepost, maar bij Tesla lijkt het erop dat de laadverliezen hoger zijn naarmate de laadstroom laag is. En 3F laden is aan lagere laadstroom dan 1F laden.
Bjorn Nyland heeft daar wat testen van gedaan, ik zelf ook enkele occasionele cijfers die in die richting wijzen door wat gegevens op te schrijven, maar mijn resultaten zijn niet 'ceteris paribus', er kunnen dus nog andere effecten spelen.

En dan misschien een domme vraag maar soit: wat registreert de laadpaal? Voor de verliezen?

De meeste thuislaadstations werken op eenfasige wisselstroom en leveren 3,7 kW of 7,4 kW vermogen. Daarnaast bestaan er – voor wie over een driefasige aansluiting beschikt - ook thuisladers met hogere vermogens. Onderzoek van de UGent wees uit dat wie traag laadt aan een laadpaal tot 3,7 kW, ongeveer 100 euro aan netkosten kan besparen. Bij een vermogen van 7,4 kW blijft het nadeel beperkt, maar bij laders met een vermogen van 11 kW lopen de extra netkosten op tot 241 euro

Iemand ervaring met de Alfen Single Pro Line wallbox?
In hoeverre is het mogelijk om enkel met zonne-energie te laden?
Kan de laadsnelheid worden ingesteld op de lader of is dit iets die sowieso moet gebeuren in de auto zelf? (Mercedes EQB)

Ik wil voornamelijk vermijden om hoger capaciteitstarief te betalen. Kan ik vb. een 1 fasige laadpaal (7,4kwh) installeren op 3-fasige elektriciteit? Wij gaan renoveren met warmtepomp, zonnepannelen, enzv.. dus 3 fasige elektriciteit zal 99% zeker wel nodig zijn.

Laatst bewerkt:
Kan de laadsnelheid worden ingesteld op de lader of is dit iets die sowieso moet gebeuren in de auto zelf? (Mercedes EQB)
Volgens wat ik hierboven gelezen heb kan je de laadsnelheid niet aanpassen bij de Alfen Single Pro Line.
Maar als je zeker wil zijn, kan je dit best navragen.

Maar ondertss heb ik nog wat gegoogled en blijkbaar is dit met "sommige" andere type laadpalen wel mogelijk
Bij oa Lanova en Easee Home laadpalen is dit blijkbaar wel mogelijk (of zo adverteren ze dit toch?)

laadvermogen aanpassen Lanova
"Zelf het laadvermogen beheren via de app"

laadvermogen aanpassen Easee Home
"Je kunt de status van de lader controleren, het laadvermogen aanpassen, laadsessies inplannen, en nog veel meer"

En dan misschien een domme vraag maar soit: wat registreert de laadpaal? Voor de verliezen?
Voor de verliezen :P
Maar uiteindelijk heb je bij alle toestellen die je thuis insteekt verliezen. Maar bij een wagen is dit natuurlijk duidelijker omdat dit een groot vermogen is ineens, en je uw wagen vaak oplaadt.

Voor de verliezen :p
Maar uiteindelijk heb je bij alle toestellen die je thuis insteekt verliezen. Maar bij een wagen is dit natuurlijk duidelijker omdat dit een groot vermogen is ineens, en je uw wagen vaak oplaadt.
De auto geeft hier aan hoeveel er opgeladen is. Wel niet met de beste resolutie (afgerond per kWh), met een dongle en scanmytesla app zou ik een veel preciezer beeld hebben. Maar ik zie toch verliezen van +-10%. Vandaag 37kWh opgeladen volgens wagen, ik ben er zeker van dat dit volgens de laadpaal minstens 40 kWh gaat zijn.

Niet mogelijk om enkel met zonne-energie te laden. Laadsnelheid kan aangepast worden vanop afstand door installateur vd laadpaal.

Ik wil voornamelijk vermijden om hoger capaciteitstarief te betalen. Kan ik vb. een 1 fasige laadpaal (7,4kwh) installeren op 3-fasige elektriciteit? Wij gaan renoveren met warmtepomp, zonnepannelen, enzv.. dus 3 fasige elektriciteit zal 99% zeker wel nodig zijn.

Als je een warmtepomp gaat plaatsen val je hoogstwaarschijnlijk sowieso in een hoger capaciteitstarief "schaal" aangezien die veel zal verbruiken.
De truc is dan om je wagen niet op te laden wanneer warmtepomp "vollenbak" aan het draaien is, dat zou je moeten kunnen doen dmv load balancing (als je laadpaal dit kan) .
Die hogere "schaal" kan trouwens voordeliger zijn grootverbruikers (in context van consumenten wel te verstaan)

Als je een warmtepomp gaat plaatsen val je hoogstwaarschijnlijk sowieso in een hoger capaciteitstarief "schaal" aangezien die veel zal verbruiken.
De truc is dan om je wagen niet op te laden wanneer warmtepomp "vollenbak" aan het draaien is, dat zou je moeten kunnen doen dmv load balancing (als je laadpaal dit kan) .
Die hogere "schaal" kan trouwens voordeliger zijn grootverbruikers (in context van consumenten wel te verstaan)
Loadbalancing bij een alfen laadpaal gaat dit probleem niet verhelpen. Stel hoofdzekering 40A, laadpaal 32A, warmtepomp 10A. Als warmtepomp 10A vraagt gaat laadpaal verlagen naar 30A. De enige manier om een lager capaciteitstarief te bekomen bij een alfen laadpaal, is de laadpaal zelf begrenzen.

Capaciteitstarief zal onder politieke druk wel uitgesteld worden.
Om daar nog even op terug te komen: er is vorige week een parlementaire vraag gesteld aan Demir omtrent uitstel van het capaciteitstarief.
Haar antwoord was dat VREG nog steeds niet gereageerd heeft op de vraag tot uitstel.
Tot nader order blijft het dus 1/7/2022 en het is onbekend wat het standpunt van de VREG is. Speciaal...

De auto geeft hier aan hoeveel er opgeladen is. Wel niet met de beste resolutie (afgerond per kWh), met een dongle en scanmytesla app zou ik een veel preciezer beeld hebben. Maar ik zie toch verliezen van +-10%. Vandaag 37kWh opgeladen volgens wagen, ik ben er zeker van dat dit volgens de laadpaal minstens 40 kWh gaat zijn.
Zou kunnen dat de verliezen 10% bedragen hoor. Maar bijvoorbeeld de lader van uw laptop heeft ook geen super goed rendement. Daar mag je toch ook rekenen op een waarde van 10% verlies, soms zelfs meer. Maar er is wel een gigantisch verschil tussen 40Wh en 60kWh opladen natuurlijk :P

Terug
Bovenaan