Elektrische wagens

Ik heb een 320e Touring besteld, en dan lees je in reviews dat je toch serieus wat moet inboeten aan vermogen tov een 330e, en dat de wagen niet presteert zoals verwacht kan worden van een BMW enz enz ...

Een auto die het sprintje naar 100 doet in 7.5 seconden, en met een topsnelheid van 225 km/u.
Ok, als je het vergelijkt met de huidige EV cars is dat 'wat minnetjes', maar om dat nu beroerde prestaties te vinden?
Ondertussen heb ik de 320e Touring in mijn bezit sinds een viertal weken (jaja, die levering ging snel ;-)).
Wat betreft het e - rijbereik ben ik wat ontgoocheld en blijft het voorlopig beperkt tot ca. 30km. Hopelijk stijgt dit recht evenredig met de lente temperaturen.
Verder probeer ik wel de wagen dagelijks op te laden, zodat ik vrij veel kilometers elektrisch rijd.

Wat betreft de prestaties ben ik wel tevreden, maar dat is waarschijnlijk ook normaal wetende dat de vorige een 318d was.
De Sport stand vind ik wel wat overbodig (in de 318d was deze helemaal nutteloos), want die geeft weinig meerwaarde.
Ik vind de acceleratie vlotter en spontaner verlopen in de hybride stand, waar het wat meer kunstmatig is in sport modus.

Dit is nu toch wel de duurste die ik al ben tegengekomen, miljaar zeg.
Aan tankstation in Nazareth.

4-BFAE5-AE-FC15-4062-BA58-265-E3-B358-E80.jpg

Dit is nu toch wel de duurste die ik al ben tegengekomen, miljaar zeg.
Aan tankstation in Nazareth.

4-BFAE5-AE-FC15-4062-BA58-265-E3-B358-E80.jpg
Niet onlogisch natuurlijk… waar we thuis gemiddeld aan 20ct konden laden is het CREG tarief nu ook al 33ct

Maar idd.. bakje vol kost bij een iX3 dan ongeveer 80 euro, en daarmee doe je max 400km.

Vergeleken met een x3 diesel die 8L doet (16 euro/100km) is dat al serieus duurder op die manier.

Tot zover goedkoper rijden met een elektrische wagen...
Minstens 40k voor een deftige elektrieke bak.
Duur om op te laden aan ne publieke laadpaal. (op veel plaatsen mag je trouwens maar 2u lang opladen)
En straks door het capaciteitstarief mag je thuis aan je privé laadpaal 30 uur lang liggen opladen of je betaalt je blauw.

Echter vanaf 2029 ga je bij de nieuwe wagens alleen nog maar elektrische wagens vinden .. haha ..

Jan Modaal zal dan terug met de fiets moeten rijden. Aan de sportievelingen onder ons, véél fietsgenot! ;)

Minstens 40k voor een deftige elektrieke bak.
Duur om op te laden aan ne publieke laadpaal. (op veel plaatsen mag je trouwens maar 2u lang opladen)
En straks door het capaciteitstarief mag je thuis aan je privé laadpaal 30 uur lang liggen opladen of je betaalt je blauw.

Echter vanaf 2029 ga je bij de nieuwe wagens alleen nog maar elektrische wagens vinden .. haha ..

Jan Modaal zal dan terug met de fiets moeten rijden. Aan de sportievelingen onder ons, véél fietsgenot! ;)

Als je zo traag laadt heb je zoveel laadverliezen dat je beter kunt kiezen voor het capaciteitstarief.

Het blijft natuurlijk wel een pak goedkoper als je thuis laadt natuurlijk.

Aan mijn (binnenkort aflopende) huidige contract laad ik thuis aan 21ct. Da’s 15,5 euro voor 400km, ofte €3,89/100km.

De eerste diesel die minder dan 2l verbruikt (met 285pk) moet nog gebouwd worden (en zal nooit gebouwd worden :))

En als je zonnepanelen hebt is het nog veel goedkoper…

Ik heb ondertussen 25000 km gereden met mijn EV.
Gemiddeld verbruik is nu 160 Wh/km. Reken nog 20% laadverliezen en preheating erbij (wat ik eigenlijk niet zo heel vaak gebruik), en ik kom op 192 Wh/km.

Superchargen bij Tesla
  • 0.192 kWh/km* 0.49 €/kWh= 0.094 €/km =9.41 €/100 km*
Thuis laden aan CREG tarief
  • 0.192 kWh/km* 0.32 €/kWh= 0.061 €/km =6.14 €/100 km
  • voor een dieselwagen 5.5 l/100 km * 1.779 €/l = 9.8 €/100 km (en vanaf morgen nog duurder)
Nog wat verder in detail: Op jaarbasis verbruik iets minder dan 4000 kWh (voor 20 000km)
  • Ik heb ongeveer 500 kWh opgeladen aan een supercharger vorig jaar, daar kost de elektriciteit me nu 0.49 €/kWh
  • Ik laad ongeveer 2000 kWh zonne-energie in de accu van mijn wagen, die kost mij nu 0.19 €/kWh (injectietarief)
  • Voor de overige 1500 kWh kost mijn energie me 0.32 €/kWh
Dus mijn gewogen gemiddelde kost is 0.276 EUR/kWh, en ik kom dus op jaarbasis eerder aan 5.3 €/100 km uit.
Indien ik geen zonnepanelen zou hebben gehad, zou die kost uitkomen op 6.6 €/km.

Voor mensen zonder eigen laadpaal kan het idd duur worden... En de aankoopprijs ligt natuurlijk wel hoger.

Maar na 25.000 km met die wagen te rijden heb ik ondertussen 0 EUR aan onderhoudskosten gespendeerd.

* Wanneer ik aan de supercharger stop, heb ik autostrade gereden, en heb ik gemiddeld gezien een verbruik dat hoger is. Maar dat geldt ook voor een dieselwagen...

Loop hier maar eens door, veel merken hebben 25000 of 30000 km. Ga maar naar de officiele website van het merk als je het niet gelooft.

Heb jij geen remblokken en schijven? Remmen op de elektromotor wil niet zeggen dat remschijven helemaal niet verslijten.
Dat is hetzelfde als dat je zegt dat een EV meer banden verslijt door de hogere PK en het gewicht.

Distributieriemen gaan vaak al veel langer mee. Ik heb een ketting, dus ken dat probleem zelfs niet.

edit
ik kan die intervallen van mijn vorige en huidige wagens bevestigen.
Mijn Audi ging elke 30000 km op onderhoud. Mijn BMW ook. Mijn Mercedes nu is elke 25000 km.

Wat die i4 in bestelling zal zijn qua intervallen weet ik nog niet.

Laatst bewerkt:
Loop hier maar eens door, veel merken hebben 25000 of 30000 km. Ga maar naar de officiele website van het merk als je het niet gelooft.

Heb jij geen remblokken en schijven? Remmen op de elektromotor wil niet zeggen dat remschijven helemaal niet verslijten.
Ik gebruik mijn rempedaal amper, of zelfs niet eigenlijk.
Dat is hetzelfde als dat je zegt dat een EV meer banden verslijt door de hogere PK en het gewicht.
Dat blijkt toch mee te vallen. Zeker niet meer dan een wagen met ICE aandrijving en hetzelfde vermogen. Tractie is gewoon beter.
Distributieriemen gaan vaak al veel langer mee. Ik heb een ketting, dus ken dat probleem zelfs niet.

edit
ik kan die intervallen van mijn vorige en huidige wagens bevestigen.
Mijn Audi ging elke 30000 km op onderhoud. Mijn BMW ook. Mijn Mercedes nu is elke 25000 km.
Volgens mij is dit niet correct. Alvast bij BMW moet je volgens mij iedere 2 jaar binnen.
Wat die i4 in bestelling zal zijn qua intervallen weet ik nog niet.
Tesla raadt voor mij aan
- 2 jaarlijks test van de remolie, indien nodig vervangen
- 2 jaarlijks vervangen luchtfilter van interieur
- 6 jaarlijks onderhoud van de AC.

Onderhoud is logischerwijs veel minder op een EV.
Enkel bandenslijtage door het hogere gewicht is een feit. Maar er is meer dan dat alleen natuurlijk.

De prijs per 100km aan brandstof is sterk afhankelijk van hoe en waar je hem oplaadt. Maar het is niet abnormaal dat sommige mensen amper goedkoper uitkomen tegenover diesel/ benzine. Dat moet je gewoon durven inzien.
En dat sommige mensen waar de wagen zuiver op PV-stroom bolt en waar de wagen een hele week op de oprit blijft staan goedkoop rijden verandert daar niks aan.

En de volgende 25 000 km ook?
En dan volgen de remblokken, remschijven, distributieriem, ...
Ik heb mijn 116d reeds 210k km en enkel het verplicht onderhoud gehad. Remblokken -en schijven nog niet vervangen (volgens boordcomputer binnen 30k km), distributieriem nog niet vervangen, koppeling voelt nog aan zoals in het begin enz.
Ik rij wel hoofdzakelijk snelweg kilometers en rem amper.

Telkens complimenten van de dealer gekregen. Niets speciaal aan dus. Hangt af van je rijprofiel, inzicht en rijtechniek. De wagen moet ook wel degelijk in elkaar zitten natuurlijk, wat bij bmw meestal wel het geval is.

* Wanneer ik aan de supercharger stop, heb ik autostrade gereden, en heb ik gemiddeld gezien een verbruik dat hoger is. Maar dat geldt ook voor een dieselwagen...

Mijn auto is op de autosnelweg juist heel zuinig, laag toerental en nooit optrekken.

Terug
Bovenaan