Elektrische wagens

Iets doet me vermoeden dat de fabrikanten hier wel schrik van hebben. :unsure:
https://electrek.co/2021/09/13/tesla-battery-pack-replacement-repair/
Probleem is natuurlijk wel dat je 1 jaar later opnieuw 5k kunt gaan betalen, en 1 jaar later weeral. Omdat er iets scheelt met het volgende setje/module batterijen in het pack (indien je niet die volledige pack vervangt).

En dan wordt het uiteindelijk evengoed pokkeduur.

In het voordeel dat je had gelinkt spreken we over een tesla van 2013 waar het vervangen van de batterij, omdat hij er anders maar 80km meer mee kon rijden, hem 22k zou kosten.
We spreken hier over 9 jaar na datum. Beeld u maar in dat je een tweedehandse elektrische wagen koopt, want laat ons eerlijk zijn dat is de intentie om nu zo in te zetten op elektrische wagens dat er voor mensen die het niet zo breed hebben in 2027 er keuze is... veel geluk met die keuze wanneer ze die tesla die destijds 70k kostte (ik zeg maar iets) na 5 jaar leasing eindelijk kunnen op te kop tikken voor 20k. Om dan 4 jaar later tot de constatatie te komen dat ze opnieuw 20k mogen zoeken om die wagen nog eens 9 jaar te laten rijden.

Dat zet voor mij de goedkope prijs van het onderhoud toch wel serieus in perspectief. Niet ?

Probleem is natuurlijk wel dat je 1 jaar later opnieuw 5k kunt gaan betalen, en 1 jaar later weeral. Omdat er iets scheelt met het volgende setje/module batterijen in het pack (indien je niet die volledige pack vervangt).

En dan wordt het uiteindelijk evengoed pokkeduur.

In het voordeel dat je had gelinkt spreken we over een tesla van 2013 waar het vervangen van de batterij, omdat hij er anders maar 80km meer mee kon rijden, hem 22k zou kosten.
We spreken hier over 9 jaar na datum. Beeld u maar in dat je een tweedehandse elektrische wagen koopt, want laat ons eerlijk zijn dat is de intentie om nu zo in te zetten op elektrische wagens dat er voor mensen die het niet zo breed hebben in 2027 er keuze is... veel geluk met die keuze wanneer ze die tesla die destijds 70k kostte (ik zeg maar iets) na 5 jaar leasing eindelijk kunnen op te kop tikken voor 20k. Om dan 4 jaar later tot de constatatie te komen dat ze opnieuw 20k mogen zoeken om die wagen nog eens 9 jaar te laten rijden.

Dat zet voor mij de goedkope prijs van het onderhoud toch wel serieus in perspectief. Niet ?
Dat kan ik alleen maar beamen.

Als ik de tweedehands prijzen zie, zal een Tesla na 5 jaar nog steeds veel kosten. Ze zakken echt niet in prijs zoals de benzine modellen.

Als ik de tweedehands prijzen zie, zal een Tesla na 5 jaar nog steeds veel kosten. Ze zakken echt niet in prijs zoals de benzine modellen.
Hoe zit het eigenlijk met de degradatie van de batterijen na 5 jaar? De batterij van een doorsnee telefoon is na zo'n tijd niet veel meer waard. Of is de technologie niet vergelijkbaar?

Waar laten doen? Het onderhoud voor onze e-tron bij Jennes te Boortmeerbeek op 30 000km was €600. Komende van een Model 3 vond ik dat er serieus over.
Parfum bijvullen was wel al €154. :unsure:
Leuven.
Ik kan ook eens navragen bij twee collega’s die hun wagen in Genk laten onderhouden

Hoe zit het eigenlijk met de degradatie van de batterijen na 5 jaar? De batterij van een doorsnee telefoon is na zo'n tijd niet veel meer waard. Of is de technologie niet vergelijkbaar?

Al is dit niet bij alle auto's. Bij Tesla zou het zo'n 1-2% per jaar achteruit gaan. Bij andere gelijkaardig, minder of zelfs meer.

Al is dit niet bij alle auto's. Bij Tesla zou het zo'n 1-2% per jaar achteruit gaan. Bij andere gelijkaardig, minder of zelfs meer.
Eigenlijk is het heel simpel. De accu van de Nissan Leaf degradeert enorm snel, omdat ze een gedegen thermisch management mist. Bij andere merken hangt het af van het gebruik.

Hier een grafiek met resultaten van model S/X gebruikers. Gemiddeld lijkt het er dus op dat je wel 250 000 km kan doen met 10% degradatie, en ondertussen staat de techniek alweer wat verder, en dit is een steekproef onder voornamelijk Nederlandse Tesla-rijders, die gratis konden superchargen, en dus misschien wel wat te veel snelgeladen hebben. Ik verwacht dat je vergelijkbare cijfers van alle andere merken mag verwachten.

Nyland heeft ook zijn eerste model S teruggekocht om degradatietesten uit te voeren, en die had nog 89% van de accu over na 350 000 km en 8 jaar. Maar het belangrijkste dat je leert uit die tests, is dat die oudere wagens vooral lang niet zo snel meer opladen (max laadsnelheid wordt uit veiligheidsoverwegingen flink gereduceerd). Als lange afstandsvervoer is zo'n wagen dus niet zo interessant meer.

tesla-battery-degradation-data-points-chart.jpg

Laatst bewerkt:
Waar laten doen? Het onderhoud voor onze e-tron bij Jennes te Boortmeerbeek op 30 000km was €600. Komende van een Model 3 vond ik dat er serieus over.
Parfum bijvullen was wel al €154. :unsure:
Beter een stervensduur onderhoudscontract afgesloten als je ‘t mij vraagt!

Beter een stervensduur onderhoudscontract afgesloten als je ‘t mij vraagt!
Nog altijd goedkoper dan dat BMW contract (43 * 18 maanden= 774 EUR), en 't kan voor de helft van de prijs, bij Audi Ceulemans, 10 km verderop. En dat bijvullen van 't parfum zal waarschijnlijk geen eens in 't contract zitten, BMW kennende (heb enkele BMW's gehad)

Ik vind het wel straf dat dat bij Audi niet aan gestandaardiseerde prijzen gebeurt, ik ben benieuwd naar de prijs in Genk, die ken ik straks.

Nog altijd goedkoper dan dat BMW contract (43 * 18 maanden= 774 EUR), en 't kan voor de helft van de prijs, bij Audi Ceulemans, 10 km verderop. En dat bijvullen van 't parfum zal waarschijnlijk geen eens in 't contract zitten, BMW kennende (heb enkele BMW's gehad)

Ik vind het wel straf dat dat bij Audi niet aan gestandaardiseerde prijzen gebeurt, ik ben benieuwd naar de prijs in Genk, die ken ik straks.
Ik vind het echt belachelijk om hierover te moeten discussiëren, het gaat over een paar honderd euro per jaar voor een wagen van 80K. En de bijhorende ontzorging, maar bon, jij begint erover.

Het is €33/maand, geen €43 - iets met een slok en een borrel.
En wie zegt dat je geen 60K kilometer op een jaar kan doen? Dan zit je bij @Zorba aan €1200/jaar, met een stervensduur OH-contract €396.

Moord! Brand!

Zo'n onderhoudscontract wordt toch berekend op het aantal kms per jaar? Als je zegt ik doe 10k km dan zal het lager liggen dan bij 60k km.

Ik vind het echt belachelijk om hierover te moeten discussiëren, het gaat over een paar honderd euro per jaar voor een wagen van 80K. En de bijhorende ontzorging, maar bon, jij begint erover.

Het is €33/maand, geen €43 - iets met een slok en een borrel.
En wie zegt dat je geen 60K kilometer op een jaar kan doen? Dan zit je bij @Zorba aan €1200/jaar, met een stervensduur OH-contract €396.
Goed we stoppen de discussie. Die BMW verkoper was duidelijk een professional, en ik noteer ook dat door de energierecuperatie van de IX er extra remslijtage is.
Niets aan de hand dus.

Moord! Brand!

Maar het belangrijkste dat je leert uit die tests, is dat die oudere wagens vooral lang niet zo snel meer opladen (max laadsnelheid wordt uit veiligheidsoverwegingen flink gereduceerd). Als lange afstandsvervoer is zo'n wagen dus niet zo interessant meer.
Hier was ik nog niet van op de hoogte. Hopelijk zal dit beter meevallen met batterijen van de huidge generatie.

Net wel, want daarom was zijn onderhoudscontract van €33 per maand zo interessant. Omdat ik zonder zo’n contract al snel mijn remmen moest vervangen en dat dat veel zou kosten.
Bizar, ik zou dat melden aan de garage. Daar zijn ze bij BMW echt niet mee gediend.

dilemma dilemma.
Met de elektrische wagen op skivakantie of niet.
Wat houdt me tegen.
1- laadpas werk laadt niet in het buitenland. (oplossing. een EDI kaart aangevraagd
2- wat als er een defect is aan de paal, veel volk is of de pas werkt niet. U are fubar
Probleem opgelost!

mijne conge is niet goedgekeurd....
:headshake:

Terug
Bovenaan