Elektrische wagens

En ik vermoed dat de verkoper u heeft verteld dat de remmen net niet snel slijten omdat hij energie opwekt.
Net wel, want daarom was zijn onderhoudscontract van €33 per maand zo interessant. Omdat ik zonder zo’n contract al snel mijn remmen moest vervangen en dat dat veel zou kosten.

Niet om te schofferen maar maak je niet beter een topic aan in het Economie subforum, genre Capex en opex, wie zijn ze, wat doen ze, en hebben ze scherpe tanden?

Hij zei dat die schijven of blokken zeer snel verslijten (en een zeer grote kost waren) omdat tijdens het remmen deze energie opwekken waardoor de batterij terug oplaadt.

Allé ik had blijkbaar een super leuke verkoper 😒
Indien die kerel dat echt heeft gezegd, is er toch écht wel iets mis met die kerel.

Indien die kerel dat echt heeft gezegd, is er toch écht wel iets mis met die kerel.
Wie weet heeft bmw zo een systeem waar de warmte van de schijfremmen dmv een sterling motor weer omgezet wordt in elektrische energie. :unsure:
Een electromotor als generator gebruiken is dan ook zo 2021

Bij leasing is de restwaarde max 16%, bij renting min 16%.
En renting is off-balance.
Is renting niet wat de opvolger van operational leasing? Vroeger was het simpel: operational leasing off B/S en financial leasing on B/S.

Maar ik denk dat je best eens uw boekhouder om uitleg vraagt.
²
Ik snap dat in het begin verwarrend kan lijken, maar een klein beetje basiskennis van een leasingformule moet je imo toch zelf bezitten vooraleer je aan een aankoop/huur beslissing begint.

€33 per maand voor onderhoudscontract is goedkoop trouwens. Vraag is natuurlijk hoeveel onderhoud een EV nodig heeft...

€33 per maand voor onderhoudscontract is goedkoop trouwens. Vraag is natuurlijk hoeveel onderhoud een EV nodig heeft...
Waanzinnig duur zou ik dat noemen.
Onderhoudskost van twee andere elektrische wagens:

Onderhoud e-tron na 30 000 km : 190EUR​
Onderhoudskost Renault Zoe na 30 000 km : 45 EUR​
Ik heb met mijn model 3 nu 22.500 km gereden. Onderhoudskost : 0 EUR
Aangeraden wordt om de twee jaar nieuwe luchtfilter, om de twee jaar nieuwe remolie (+ inspectie remschijven), om de 10 000 km controle van de uitlijning en slijtage banden (maar dat is dus standaard door zomer/winter bandenwissel) en om de zes jaar onderhoud van de AC.

Onderhoud e-tron na 30 000 km : 190EUR​
Ik heb met mijn model 3 nu 22.500 km gereden. Onderhoudskost : 0 EUR
Aangeraden wordt om de twee jaar nieuwe luchtfilter, om de twee jaar nieuwe remolie (+ inspectie remschijven), om de 10 000 km controle van de uitlijning en slijtage banden (maar dat is dus standaard door zomer/winter bandenwissel) en om de zes jaar onderhoud van de AC.
Bon, vandaar mijn disclaimer over EV's dus.

Daar zitten natuurlijk ook wel de prutskosten in zoals vloeistoffen, ruitenwissers etc in. Niet dat dat het grote verschil maakt.

Waanzinnig duur zou ik dat noemen

Gij kunt toch ook een trapke overdrijven ze maat. €400/jaar/all-in. Da’s 200 meer dan uw E-Tronvoorbeeld.

Als die na 6 jaar zijn remblokken eens moet vervangen (en dat zal wel, ook voor een EV, met 180K) samen met wat vloeistoffen, aircofilters en algemeen nazicht, zal die €1200-kloof snel gedicht zijn.

En dat is dan uw voorbeeld om aan te geven dat het bij BMW extreem duur is.

Gij kunt toch ook een trapke overdrijven ze maat. €400/jaar/all-in. Da’s 200 meer dan uw E-Tronvoorbeeld.

Als die na 6 jaar zijn remblokken eens moet vervangen (en dat zal wel, ook voor een EV, met 180K) samen met wat vloeistoffen, aircofilters en algemeen nazicht, zal die €1200-kloof snel gedicht zijn.

En dat is dan uw voorbeeld om aan te geven dat het bij BMW extreem duur is.
30 000 km e-tron. Dus was na iets meer dan 1.5 jaar. Dus die e-tron is eerder 120 EUR per jaar
En bij mij is het 220 EUR per 2 jaar
Dat is een pak goedkoper dus. Ik vind dat dus extreem duur, en nog eens aangebracht met gewoon foute info. Voldoende reden om daar nooit een wagen te kopen.

En het is een lease contract van minder dan 6 jaar, dus ik ga er van uit geen remblokken, geen remschijven, geen kosten aan de airco (zoals dat ook voor mijn wagen het geval is).

Voorbeeld van een model X : remblokken vervangen na 250k, remschijven na 600k. Dat was dan nog een taxi...
Dus neen, geen kosten aan de remmen in die auto, indien die enigszins correct gebouwd is.

Een vraag. Wat is tegenwoordig een deftig leasebudget voor een electrische wagen? Iemand een idee?
En misschien ook: iemand een idee met welk budget je wat kan uitrichten?
(T'is mss wel lastig omdat je afhankelijk van het aantal collega's, je ook meer of minder 'fleet' korting krijgt)

Laten we voor de gemakkelijkheid de standaard nemen -->
Dwz inclusief CO2 bijdrage/maand (28€ voor een full elec), inclusief niet recupereerbare btw (50%), exclusief kaart voor opladen

Onderhoud e-tron na 30 000 km : 190EUR
Waar laten doen? Het onderhoud voor onze e-tron bij Jennes te Boortmeerbeek op 30 000km was €600. Komende van een Model 3 vond ik dat er serieus over.
Parfum bijvullen was wel al €154. :unsure:

Waar laten doen? Het onderhoud voor onze e-tron bij Jennes te Boortmeerbeek op 30 000km was €600. Komende van een Model 3 vond ik dat er serieus over.
Parfum bijvullen was wel al €154. :unsure:
Ze moeten ergens hun verliezen gaan gaan goedmaken hé.

Al is het enigste waar ik schrik voor heb de batterij. Al kan dat gewoon een vooroordeel zijn gebaseerd op een ander type batterij. Meer bepaald het feit dat ik al aan mijn 3de motobatterij zit waarbij de machine zelf maar 14 jaar is (wel heeft mijn machientje 150k km, al heeft het in de laatste 2-3j maar 6k gereden of zo).

Ze moeten ergens hun verliezen gaan gaan goedmaken hé.

Al is het enigste waar ik schrik voor heb de batterij. Al kan dat gewoon een vooroordeel zijn gebaseerd op een ander type batterij. Meer bepaald het feit dat ik al aan mijn 3de motobatterij zit waarbij de machine zelf maar 14 jaar is (wel heeft mijn machientje 150k km, al heeft het in de laatste 2-3j maar 6k gereden of zo).
Vergeet niet dat een gewone auto /brommer of wat dan ook niks van batterijmanagement heeft gezien de marginale kost tov regulier onderhoud. Een ev heeft als motor een batterij en producenten hechten dan aan die batterij wel wat meer belang dan bij een ice. Appelen met appelen vergelijken natuurlijk.

Ge vraagt u idd af waar ze hun geld vandaan gaan halen. Een benzine en diesel wagen brengt een garagist veel meer op in onderhoud.

Vergeet niet dat een gewone auto /brommer of wat dan ook niks van batterijmanagement heeft gezien de marginale kost tov regulier onderhoud. Een ev heeft als motor een batterij en producenten hechten dan aan die batterij wel wat meer belang dan bij een ice. Appelen met appelen vergelijken natuurlijk.
Dat kan kloppen ja.

Maar als je appelen met peren vergelijkt. Dan moet je als je spreekt over de zwakke en kostelijke kant van de appel, ook spreken over de zwakke en kostelijke kant van de peer. En dat is mijn inziens dan de batterij in het geheel.

Het is dan namelijk 500€/jaar voor een ice en 100€/jaar voor een EV. Maar als je dan na 10 jaar bij de EV 5 - 10k mag dokken om te kunnen doorrijden terwijl dit bij een ICE 1000-2000€ is. Dan schiet je daar nu ook niet zoveel mee op.

Maar zoals gezegd, ik heb daar gewoon weinig zicht op in hoe dat een batterij evolueert in een EV (behalve dat er elk jaar deterioriatie is, maar dat is geweten) en of het dan ook mogelijk is om op voorhand maatregelen te nemen om zo'n batterij niet naar de filistijnen te laten gaan. Door vb zwakke sectoren van de batterij te kunnen vervangen (al gok ik dat het batterijmanagementsysteem dat dan gewoon buiten werking stelt indien er cellen stuk zouden zijn). Zodanig dat je geen sneeuwbaleffect krijgt en je de volledige batterij moet gaan afdanken en zoals al gezegd ineens 5 - 10k of een veelvoud daarvan mag ophoesten. Al gaat dat batterijmanagementsysteem ook zijn limieten hebben daarin natuurlijk.
Maar ik geef ook toe, dat ik het voorlopig niet echt kan inschatten. Maar dat dat mij toch ook een beetje tegenhoudt in de aankoop.

Dat kan kloppen ja.

Maar als je appelen met peren vergelijkt. Dan moet je als je spreekt over de zwakke en kostelijke kant van de appel, ook spreken over de zwakke en kostelijke kant van de peer. En dat is mijn inziens dan de batterij in het geheel.

Het is dan namelijk 500€/jaar voor een ice en 100€/jaar voor een EV. Maar als je dan na 10 jaar bij de EV 5 - 10k mag dokken om te kunnen doorrijden terwijl dit bij een ICE 1000-2000€ is. Dan schiet je daar nu ook niet zoveel mee op.

Maar zoals gezegd, ik heb daar gewoon weinig zicht op in hoe dat een batterij evolueert in een EV (behalve dat er elk jaar deterioriatie is, maar dat is geweten) en of het dan ook mogelijk is om op voorhand maatregelen te nemen om zo'n batterij niet naar de filistijnen te laten gaan. Door vb zwakke sectoren van de batterij te kunnen vervangen (al gok ik dat het batterijmanagementsysteem dat dan gewoon buiten werking stelt indien er cellen stuk zouden zijn). Zodanig dat je geen sneeuwbaleffect krijgt en je de volledige batterij moet gaan afdanken en zoals al gezegd ineens 5 - 10k of een veelvoud daarvan mag ophoesten. Al gaat dat batterijmanagementsysteem ook zijn limieten hebben daarin natuurlijk.
Maar ik geef ook toe, dat ik het voorlopig niet echt kan inschatten. Maar dat dat mij toch ook een beetje tegenhoudt in de aankoop.
Op die manier kan ik je wel volgen. Maar het leek er eerst op alsof je een batterij van een ice 1 op 1 ging vergelijken met een startbatterij.

Dat kan kloppen ja.

Ik vermoed dat er op gebied van batterij technologie er wel nog stappen zullen moeten gezet worden.
Het modulair opbouwen van batterijen waar er snel een defecte cel kan vervangen worden zal hoogstwss wel komen.
Nu is het vaak volledige packs of grotere delen waardoor de kost snel enkele 10.000 euros kan kosten.
Dat of ze vinden eindelijk batterijen uit (solid state) die geen dentrieten opbouwen.

Maar stel u dan eens voor... Je koopt een wagen die geen reductie heeft in capaciteit over de jaren. Hoeveel jaar gaan mensen dan met een auto rijden? 20? 30? Het milieu zal de uitvinder hiervan dankbaar zijn. Autofabrikanten wat minder.

Iets doet me vermoeden dat de fabrikanten hier wel schrik van hebben. :unsure:
https://electrek.co/2021/09/13/tesla-battery-pack-replacement-repair/

Terug
Bovenaan