Elektrische wagens

84c per kWh betaal je terug aan de privé? Hoe verantwoord jij dat? 🙂de boekhouding zei tegen mij dat alles boven het gemiddelde (neem nu bv 45c) als inkomen kan worden gezien.

Anders had ik op die manier ook nog graag wat euro’s uit de zaak gehaald 🙂
Op mijn afrekening staat letterlijk dat mijn elektriciteit zoveel per kWh kost (veel zonnepanelen)

Onze teller is (bvb) pakweg 100kw omhoog gegaan. De totale kost is procumententarief+taksen+effectief verbruik. Die verhouding zorgt natuurlijk voor een hoge gemiddelde prijs
Maar met die redenatie ga je dan ook maar max 100kWh factureren? Nuja als de fiscus het zo accepteert. Ik heb geen idee in hoeverre ze zulke berekeningen aanvaarden.

Nee, je factureert uiteindelijk gewoon de kost van uw zonnepanelen door he.
Mja, zonnepanelen kosten toch geen 84c per kWh. Waarom zou je ze dan leggen als je stroom kan afnemen aan minder dan de helft.

Ik snap uw berekening, maar een duurder tarief aanrekenen dan een Ionity zonder abo, dat lijkt me toch lastig te verantwoorden. Als je 5kWp hebt liggen die u (ongeveer) 5000 kWh/jaar oplevert en je gaat (om makkelijk te tellen) ook zoveel opladen is dat €4200/jaar? Voor pakweg €500 prosumententarief per jaar en een installatie van uw zonnepanelen (neem €6000 voor 5 kWp wat toch makkelijk een 10 jaar meegaat?) is dat toch iets meer dan de kost van uw zonnepanelen doorrekenen 😅 😅

Ik snap dat je prijs vooral door de vaste component is, maar als je volgend jaar ipv 100 kWh omhoog gaat met je teller je slechts 10 kWh omhoog gaat, ga je dan €8.4/kWh aanrekenen?

Enfin, ik ben geen fiscalist. Laat het weten als je eens controle hebt of het erdoor raakt :giggle:

Mijn boekhouder zei dat rond de €0.30/kWh typisch is (was voor de zotte huidige prijzen wel). Ikzelf zit bij Ecopower die een vaste prijs publiceren (da's energieprijs + taksen (geen prosumententarief)) en ik reken die prijs gewoon aan.

Maar met die redenatie ga je dan ook maar max 100kWh factureren? Nuja als de fiscus het zo accepteert. Ik heb geen idee in hoeverre ze zulke berekeningen aanvaarden.
Lijkt me nochtans de enige correcte manier om dat te berekenen.
Wat dat is effectief wat die energie kost. Die taksen zijn inherent deel van de prijs per kWh

Ioniq 5 en Kia EV6 zijn gebaseerd op dezelfde architectuur en technologie. De EV6 is wat sportiever en heeft een beetje betere range, de Ioniq 5 wat ruimer maar daardoor minder bereik. Vermogen hangt af van RWD of 4WD, voor beide modellen.
De Ioniq heeft ook nog een kleinere batterij dan de EV6, het is ook vooral die kleinere batterij die voor het minder bereik zorgt.

Laatst bewerkt:
De Ioniq heeft ook nog een kleinere batterij dan de EV6, het is ook voral die kleinere batterij die voor het minder bereik zorgt.
De Ioniq 5 had een kleinere accu, maar dat zou ondertussen verleden tijd zijn. In de VS is de Ioniq5 alvast met de 77.4 kWh accu aangekondigd voor de release begin 2022.

De Ioniq 5 had een kleinere accu, maar dat zou ondertussen verleden tijd zijn. In de VS is de Ioniq5 alvast met de 77.4 kWh accu aangekondigd voor de release begin 2022.

Het is niet omdat dat in de VS zo is dat die bij ons ook met dat grotere accupakket geleverd zal worden.
Dat zou kunnen, maar dat is helemaal niet zeker.

Dat rammelt toch langs alle kanten. Je voelt gewoon dat dit niet realistisch is. De stroom is opeens duurder geworden omdat je zonnepanelen hebt

Wat dat is effectief wat die energie kost. Die taksen zijn inherent deel van de prijs per kWh
Ik zou deze starre redenering nog durven volgen, maar kan mag je enkel die 100kWh op de factuur aanrekenen. Want enkel die 100kWh is aan die prijs. Die andere 2000kWh heb je geen wettelijk bewijsstuk voor dat die zoveel heeft gekost (want het is immers niet zo). Dus dan moet je ofwel bewijzen dat je effectief 2100kWh hebt gekocht aan 84c/kWh (kan je niet) ofwel met een realistisch forfait (30c/kWh) werken.

Het basisprincipe van fiscaliteit is eigenlijk heel eenvoudig : ofwel bewijs je de werkelijke kosten en betaal je die terug, ofwel werk je met een forfait dat aanvaard wordt door de fiscus. Hier mix je 2 systemen via een absurde redenering naar eigen goeddunken, dit gaat gewoon niet passeren.

Waarop dan stoppen bij 84c/kWh, je kan zo ook €10/kWh nemen hé :rofl:

@Apelords

Alé, op die manier verdien je geld met autorijden (door de belastingbesparing zakelijk -> privé), als dit zou mogen rij ik ganse dagen naar Arlon en terug.

Laatst bewerkt:

Als je er effectief in slaagt om 0 kWh te verbruiken op het einde van de rit, is je energiekost dan ook oneindig groot en ga je dit zo aanrekenen?

Bij diezelfde redenering zou je zelfs bij 0 kWh nog een paar honderd euro voor prosumententarief en de vaste kost van uw elektrische aansluiting gaan doorrekenen. Is toch duidelijk dat zoiets niet klopt, tenzij er een aparte elektriciteitsaansluiting is op naam van de onderneming en die zonnepanelen exclusief op diezelfde onderneming staan, maar in dat geval spreken we niet meer over het aftrekken van kosten maar het totaal scheiden ervan.

Dat rammelt toch langs alle kanten. Je voelt gewoon dat dit niet realistisch is. De stroom is opeens duurder geworden omdat je zonnepanelen hebt

Ik zou deze starre redenering nog durven volgen, maar kan mag je enkel die 100kWh op de factuur aanrekenen. Want enkel die 100kWh is aan die prijs. Die andere 2000kWh heb je geen wettelijk bewijsstuk voor dat die zoveel heeft gekost (want het is immers niet zo). Dus dan moet je ofwel bewijzen dat je effectief 2100kWh hebt gekocht aan 84c/kWh (kan niet) ofwel met een realistisch forfait (30c/kWh) werken.

Het basisprincipe van fiscaliteit is eigenlijk heel eenvoudig : ofwel bewijs je de werkelijke kosten en betaal je die terug, ofwel werk je met een forfait dat aanvaard wordt door de fiscus. Hier mix je 2 systemen via een absurde redenering naar eigen goeddunken, dit gaat gewoon niet passeren.

Waarop dan stoppen bij 84c/kWh, je kan zo ook €10/kWh nemen hé :rofl:

@Apelords

Alé, op die manier verdien je geld met autorijden (door de belastingbesparing zakelijk -> privé), als dit zou mogen rij ik ganse dagen naar Arlon en terug.
Als je een pakketje heen en weer neemt kan je wel degelijk iets verdienen aan de ritjes!

ik ken er geen kloten van maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat @anders. tegen de lamp gaat lopen

:wallbash:💡
Dan zal de vraag bij de controleur terecht komen welk bedrag ik dan had moeten nemen. Aangezien dat bedrag op de afrekening als enige bedrag van effectieve kost aanzien wordt. Als ze dat niet willen, moeten ze een forfaitair bedrag kiezen, nog beter voor mij aangezien ik quasi altijd gratis oplaadt...

Bij diezelfde redenering zou je zelfs bij 0 kWh nog een paar honderd euro voor prosumententarief en de vaste kost van uw elektrische aansluiting gaan doorrekenen. Is toch duidelijk dat zoiets niet klopt, tenzij er een aparte elektriciteitsaansluiting is op naam van de onderneming en die zonnepanelen exclusief op diezelfde onderneming staan, maar in dat geval spreken we niet meer over het aftrekken van kosten maar het totaal scheiden ervan.
Dat is ook zo, vorig jaar is dit gewoon doorgerekend op basis van een geschat bedrag (aangezien ge met 0kwh verbruik ook geen prijs per kWh hebt).

Als je dat niet mag, dan geef je gratis stroom aan uw vennootschap, ook niet logisch he?

Terug
Bovenaan