Elektrische wagens

Dat is trouwens geen verzinsel van mezelf he. Dat is wat de boekhouder mij heeft verteld om te doen (ik wou gewoon de prijs van een publieke laadpaal gebruiken, maar dat mocht niet).

Voor de stijgende energieprijzen heb ik onderstaande vraag gesteld aan mijn boekhoudkantoor (BakerTilly):

“Is het toegelaten om i.p.v. de gangbare 0,25euro/kWh een hogere 0,35 of 0,40 euro (prijzen openbare laadpaal) te gebruiken? Op deze manier kan ook nog iets extra uit de vennootschap halen.”

Hun antwoord was als volgt:

“Als je exact weet wat je verbruik voor de wagen is, zou ik werken o.b.v. werkelijk gebruik, en niet o.b.v. een forfait, dit laatste kan alleen maar zorgen voor discussie… Wat tarief betreft, de controleur zal zich alleszins baseren op de gemiddelde prijzen. Als je liever meer vraagt, is dat uiteraard jouw goed recht, maar weet dan dat dit bij controle niet of zeer moeilijk verdedigbaar is.”

Voor de stijgende energieprijzen heb ik onderstaande vraag gesteld aan mijn boekhoudkantoor (BakerTilly):

“Is het toegelaten om i.p.v. de gangbare 0,25euro/kWh een hogere 0,35 of 0,40 euro (prijzen openbare laadpaal) te gebruiken? Op deze manier kan ook nog iets extra uit de vennootschap halen.”
Reken jij dan nu gewoon vast 25 cent ongeacht van uw tarief? Je kan ook maandelijks uitbetalen op basis van een vast tarief en bij uw afrekening van elektriciteit nog een correctie uitvoeren. Dan kun je die stijgende energieprijzen doorrekenen.

Prijs per kWh zal momenteel met de huidige nieuw afgesloten elektriciteitscontracten eerder op 0,35 tot zelfs 0,45 euro liggen met alle kosten in verrekend. :oink:

Kunt als particulier zijnde op den duur aan die tarieven al even goed verder gaan diesel kachelen.

“Als je exact weet wat je verbruik voor de wagen is, zou ik werken o.b.v. werkelijk gebruik, en niet o.b.v. een forfait, dit laatste kan alleen maar zorgen voor discussie… Wat tarief betreft, de controleur zal zich alleszins baseren op de gemiddelde prijzen. Als je liever meer vraagt, is dat uiteraard jouw goed recht, maar weet dan dat dit bij controle niet of zeer moeilijk verdedigbaar is.”

Eigenlijk was het antwoord: neem een hoger bedrag als je weinig controle krijgt :ROFLMAO:

Zoals ik reeds schreef, die vraag was gesteld vóór dat de energieprijzen zo fel begonnen te stijgen. Bij mijn uitbetaling dit jaar heb ik afgeklopt op 0,40c. Om het toch wat redelijk te houden

Ik reken door aan 26c. Volgend jaar wel paar cent verhogen.

Zou zeker niet meer rekenen dan de doorsnee gemiddelde prijzen. Voor zo een kleine zaken hou je beter de fiscus te vriend imo. Als er discussie begint te ontstaan draait dat toch uit op betalen.

Al genoeg controle gehad, ben dat al geleerd. Idem met privé gebruik tel, pc,.. gewoon betalen en klaar.

Ik zou deze starre redenering nog durven volgen, maar kan mag je enkel die 100kWh op de factuur aanrekenen. Want enkel die 100kWh is aan die prijs. Die andere 2000kWh heb je geen wettelijk bewijsstuk voor dat die zoveel heeft gekost (want het is immers niet zo). Dus dan moet je ofwel bewijzen dat je effectief 2100kWh hebt gekocht aan 84c/kWh (kan je niet) ofwel met een realistisch forfait (30c/kWh) werken.

Het basisprincipe van fiscaliteit is eigenlijk heel eenvoudig : ofwel bewijs je de werkelijke kosten en betaal je die terug, ofwel werk je met een forfait dat aanvaard wordt door de fiscus. Hier mix je 2 systemen via een absurde redenering naar eigen goeddunken, dit gaat gewoon niet passeren.

Waarop dan stoppen bij 84c/kWh, je kan zo ook €10/kWh nemen hé :rofl:

Als je een teller hebt voor je laadpaal dan kan je perfect aantonen hoeveel energie je in je wagen steekt, je hebt kilometerstand van je wagen dus kan je mooi opmaken hoeveel kilometers je kan rijden met 1kWh.
Op die teller staat niet op hoeveel je verbruikt hebt van netstroom of zonnestroom.
Natuurlijk als jij een factuur krijgt van 5000kWh en je wilt de 25.0000kWh terugtrekken dan zal er wel een belletje gaan rinkelen.

Weet er iemand bij welke andere laadpalen de laadpas van BlueCorner gebruikt kan worden?
De (erg triestige) app van BlueCorner kan blijkbaar deze palen niet meer tonen...

Op hun site wordt gesproken over "laden aan alle laadpunten van andere merken", zonder vermelding van welke merken effectief gaan. Lijkt me een straf statement, maar heb een vermoeden dat dit niet gaat kloppen.

Weet er iemand bij welke andere laadpalen de laadpas van BlueCorner gebruikt kan worden?
De (erg triestige) app van BlueCorner kan blijkbaar deze palen niet meer tonen...

Op hun site wordt gesproken over "laden aan alle laadpunten van andere merken", zonder vermelding van welke merken effectief gaan. Lijkt me een straf statement, maar heb een vermoeden dat dit niet gaat kloppen.

Volgens deze site dus niet
Maar misschien is die niet up to date.
Er zijn iig heel wat laadpassen die werken op alle publieke laadpalen in B

Bon, hier net de boodschap gekregen dat gelet op de leverproblemen van auto's momenteel ik nu al mag beginnen kijken voor een nieuwe auto in november. Afgaand op het budget zal het de Q4 e-tron of de Enyaq worden. Veel andere keuze heb ik niet (behalve die ID.4/5, maar dat vind ik echt lelijke auto's :p ).
Iemand tips met betrekking tot accessoire's oid die ik zeker moet nemen bij elektrische wagens? Ik ben al blij dat de zwaarste batterij in het budget past, dus zal de 80 versie worden bij de Enyaq of de 40 bij de Q4.
Nog nooit met achterwielaandrijving gereden, dus hier wel wat aan het twijfelen of ik de 4wiel aandrijving zou pakken of toch iets meer opties met achterwielaandrijving.
Binnenkort eens wat afspraken maken, heel erg benieuwd naar het rijgedrag/de ruimte in die auto's. Nu heb ik de gewone Superb waar ik ongelofelijk tevreden van ben, gaat toch pieken als die weg is.

De waterpomp mag je normaalgezien achterwege laten bij de VAG wagens, het stelt amper iets voor en je houdt er een mooi optiebudget aan over als je deze niet neemt.
En tenzij je echt heel veel budget hebt voor opties op de Q4, zou ik gewoon voor de Enyaq gaan. Een kale Audi is ook maar een kale Audi.
En waarom schrik voor RWD? Mijn oma rijdt ook gewoon in een Mercedes met RWD en dat loopt ook allemaal goed hoor :p

Achterwielaandrijving voelt een stuk dynamischer dan FWD omdat je door de bocht geduwd wordt i.p.v. erdoor getrokken. Ik vind dat veel fijner. In de sneeuw, op ijs of op nat wegdek als je veel gas geeft kan je achteras uitbreken. Als dat gecontroleerd gebeurd is dat fijn, als je dat niet verwacht kan het wat spannend zijn... Als je deftige winter of all season banden legt, is dat probleem al voor een groot stuk opgelost...

4WD is sneller vanuit stilstand en is stabieler (meer grip), maar dat voelt vaak wat minder dynamisch bij een 4WD systeem dat niet specifiek ontworpen is om dynamisch te rijden zoals op sportieve audi's en BMW's het geval is...

Bon, hier net de boodschap gekregen dat gelet op de leverproblemen van auto's momenteel ik nu al mag beginnen kijken voor een nieuwe auto in november. Afgaand op het budget zal het de Q4 e-tron of de Enyaq worden. Veel andere keuze heb ik niet (behalve die ID.4/5, maar dat vind ik echt lelijke auto's :p ).
Iemand tips met betrekking tot accessoire's oid die ik zeker moet nemen bij elektrische wagens? Ik ben al blij dat de zwaarste batterij in het budget past, dus zal de 80 versie worden bij de Enyaq of de 40 bij de Q4.
Nog nooit met achterwielaandrijving gereden, dus hier wel wat aan het twijfelen of ik de 4wiel aandrijving zou pakken of toch iets meer opties met achterwielaandrijving.
Achterwielaangedreven versie gaat een pak meer bereik hebben...
We spreken hier over een EV. Tractiebeheersing is daar echt wel zeer goed, ik zou me daar geen zorgen over maken wanneer je winterbanden in je budget hebt.

Achterwielaandrijving voelt een stuk dynamischer dan FWD omdat je door de bocht geduwd wordt i.p.v. erdoor getrokken. Ik vind dat veel fijner. In de sneeuw, op ijs of op nat wegdek als je veel gas geeft kan je achteras uitbreken. Als dat gecontroleerd gebeurd is dat fijn, als je dat niet verwacht kan het wat spannend zijn... Als je deftige winter of all season banden legt, is dat probleem al voor een groot stuk opgelost...

4WD is sneller vanuit stilstand en is stabieler (meer grip), maar dat voelt vaak wat minder dynamisch bij een 4WD systeem dat niet specifiek ontworpen is om dynamisch te rijden zoals op sportieve audi's en BMW's het geval is...
Het is wel wat genuanceerder dan dit hoor. Een FWD met sperdifferentieel voelt bvb een pak dynamischer aan dan bvb een E-klasse.
Bij EV's maakt het sowieso al vrij weinig uit.

Het is wel wat genuanceerder dan dit hoor. Een FWD met sperdifferentieel voelt bvb een pak dynamischer aan dan bvb een E-klasse.
Bij EV's maakt het sowieso al vrij weinig uit.
Je hebt zeker gelijk, maar we spraken over een EV met RWD vs EV met 4WD en niet over een Megane RS, of een andere zeer zeldzame exoot met een sper op de vooras een 300+ pk want die kan je bijna op 1 hand tellen...

Een Enyaq of Q4 geleverd krijgen in 2022 zal een hele uitdaging zijn vrees ik.
Heb de Enyaq 2 dagen gehad, de Q4 is de gigantische meerprijs niet waard in mijn ogen.
Je moet al veel optiebudget hebben om er een leuke wagen van te maken.

Van RWD moet je geen schrik hebben, een EV is zwaar en heeft perfecte tractiecontrole.

Alle slots zitten vol voor 2022 van de Enyaq (zei de VW dealer)
Collega heeft Q4 in december doorgegeven en ze zitten op levering 02/23 voor die config (kleinste batterij, s line met niet veel extta erbij)

Alle slots zitten vol voor 2022 van de Enyaq (zei de VW dealer)
Collega heeft Q4 in december doorgegeven en ze zitten op levering 02/23 voor die config (kleinste batterij, s line met niet veel extta erbij)
dat kan wel zijn dat zijn slots volzitten, en dat een andere garage wel nog plek heeft.

Terug
Bovenaan