Elektrische wagens

Ik had het over de capaciteit op het moment zelf. Bij 0°C ga je minder ver kunnen rijden met een volle batterij dan bij 20°C.
Dat had ik inderdaad al gelezen en gehoord maar het is niet zo dat veel koud weer de algemene werking van de batterij beïnvloed zodat je in de zomer ook minder capaciteit hebt. Het is enkel de gebruikelijke slijtage aan uw batterij die hiervoor zorgt?

Heeft de koude blijvende gevolgen voor de batterijen of is dit enkel op het moment zelf?
Enkel het moment zelf lijkt me, anders zou de degradatie in de noordelijke landen wel zeer snel gaan en zouden ze quasi verplicht zijn om warmtepomp standaard mee te leveren.

mee gereden me de nonkel e GOLF, volle batterij thuis vertrokken, met 4 volwassen mensen + jas aan, chauffage enzo gaat niet aan. radio dat wel. en ok snelheid af en toe wat cruizen achter camions..

van Haacht naar kanten hoboken, gereden naar een nichtje (baby bezoek) tot zover alles ok.
Op weg naar huis op de E19 (melding ter hoogte van vilvoorde) nog 9 km rijbereik..
iedereen hield zijn adem in om toch haacht te bereiken.. dat is ochotekes iets meer dan 80 km alles samen..

reden -> ja met de kou en autosnelweg gaat het wat rapper leeg die batterij.
Ik heb weer beseft dat ik nog niet klaar ben voor dat type stress en had kou.

Nu ginder laden had een oplossing geweest maar rijhuisjes, amper parkeerplaats, was al blij dat we niet fout gereden waren. en dan een verlengkabeltje uitrollen had ook niet veel geholpen denkek..

Laatst bewerkt:
mee gereden me de nonkel, volle batterij thuis vertrokken, met 4 volwassen mensen + jas aan, chauffage enzo gaat niet aan. radio dat wel. en ok snelheid af en toe wat cruizen achter camions..

van Haacht naar kanten hoboken, gereden naar een nichtje (baby bezoek) tot zover alles ok.
Op weg naar huis op de E19 (melding ter hoogte van vilvoorde) nog 9 km rijbereik..
iedereen hield zijn adem in om toch haacht te bereiken.. dat is ochotekes iets meer dan 80 km alles samen..

Nu ginder laden had een oplossing geweest maar rijhuisjes, amper parkeerplaats, was al blij dat we niet fout gereden waren. en dan een verlengkabeltje uitrollen had ook niet veel geholpen denkek..

80km en de batterij van vol naar leeg?
Wat was dat? een twizy?

Sorry vergeten te melden een E GOLF (eerste editie) de nonkel is ook is woest geworden omdat met een update je 2 of 3 % capaciteit verloor. Nu om lokaal rond te rijden top e,

Net terug van een testrit met de Ford Mach-e in rwd extende range versie.

Plezante wagen, stuurt zeer soepel, rijdt meer dan snel genoeg. Maar ik vond hem wel (zeer) hard afgeveerd en aangezien we hier in de omgeving nog zeer veel betonbanen hebben.
Kleine display aan het stuur is echt handig, groot scherm werkt zeer vlot, maar je moet er jammer genoeg zeer veel met bedienen (net zoals bij de meeste moderne wagens). Was ruimer als gedacht, enkel veel harde plastiek en jammer van sommige afwerkingspunten voor een wagen van dit bedrag.

Heb dan maar een offerte laten maken voor de gt versie met magnetische ophanging. 75k voor de wagen, geen euro korting, lease kwam iets lager uit dan online gemaakte offerte.

Nu nog de i4 en ev6 testen en een keuze maken.

mee gereden me de nonkel e GOLF, volle batterij thuis vertrokken, met 4 volwassen mensen + jas aan, chauffage enzo gaat niet aan. radio dat wel. en ok snelheid af en toe wat cruizen achter camions..

Geen verwarming opzetten gaat er wel over 😀

Ja, maar dat zou dan ook een belachelijke manier zijn om de range te testen... then again, het is natuurlijk wel HLN. :unsure:

Dat gezegd zijn is het wel een goed moment om ranges te testen nu. Temperaturen tegen het vriespunt zijn niet batterijvriendelijk...

Ik had het over de capaciteit op het moment zelf. Bij 0°C ga je minder ver kunnen rijden met een volle batterij dan bij 20°C.
Net zoals met een wagen met brandstofmotor. Want het extra verbruik is niet alleen een gevolg van de accu, de luchtweerstand is gewoon een pak hoger bij 0°C dan bij 21°C.
Mijn 420d verbruikte ook 20-25% meer bij koude.

Je neemt dan ook een e-golf...
Zoals al aangegeven, ik heb deze week 320 km gereden, grotendeels snelweg, met dit weer en 3 volwassen aan boord. Dat is 80% van mijn accu. Indien ik er niet zou geraken moet ik 20 min laden om 70% extra te rijden.

Je neemt dan ook een e-golf...
Zoals al aangegeven, ik heb deze week 320 km gereden, grotendeels snelweg, met dit weer en 3 volwassen aan boord. Dat is 80% van mijn accu. Indien ik er niet zou geraken moet ik 20 min laden om 70% extra te rijden.
Net eens nagedacht, de keren dat ik 320km op 1 dag heb gereden dit jaar zijn... 0 keer. Met de GTI deed ik ook maar een goeie 450km op een tank.. ik vind dat al lang geen argument meer om een EV te vermijden.

Net eens nagedacht, de keren dat ik 320km op 1 dag heb gereden dit jaar zijn... 0 keer. Met de GTI deed ik ook maar een goeie 450km op een tank.. ik vind dat al lang geen argument meer om een EV te vermijden.
Klopt, reizen is nog zo'n typisch argument. Ik ben 33 jaar, heb 15 jaar een auto waar ik geen brandstof voor moet betalen en ik ben exact 0x met mijn auto op reis geweest.

Klopt, reizen is nog zo'n typisch argument. Ik ben 33 jaar, heb 15 jaar een auto waar ik geen brandstof voor moet betalen en ik ben exact 0x met mijn auto op reis geweest.
Ah ja ik ga normaal (niet-corona) wel jaarlijks met de auto op vakantie. Maar meestal nam ik dan die van mijn ouders. Maar dan nog is dat niet onoverkomelijk met een beetje planning en de juiste mindset (u niet willen haasten bijvoorbeeld)

Maar jij verdient dan ook hopen, ik vlieg enkel als het echt niet anders kan want met de auto is altijd goedkoper en praktischer (voor wat ik doe).

Terug
Bovenaan