Elektrische wagens

Ik blijf mezelf de vraag stellen of de sector de onderzoeksmiddelen in de juiste richting stuurt. Men probeert de laadsnelheiden te verhogen, maar dat zal altijd gepaard gaan met grote verliezen.
Eerlijk gezegd hoop ik op een doorbraak in de richting van hogere energie-densiteit.

Ik kan nu bij 120 km/h een eerste traject van bijna 400 km afleggen, en moet dan 20-25 min laden om nog eens 300 km af te leggen.
Wanneer het laden 10 keer sneller lukt zou ik dus 2-3 minuten moeten laden, iedere 300 km. Bij die hoge laadvermogens gaat dat gepaard met gigantische laadverliezen.
Ik verkies een oplossing waarbij ik (zonder extra gewicht/volume) 1000 km kan rijden op één lading. Van mijn part mag het dan gerust twee uur duren om die wagen opnieuw op te laden (want dan laad ik nog steeds 500 km op een uur), en meer dan 1500 km op een dag, met in totaal een pauze van 1 uur, meer zie ik me toch niet rijden.
Verspilling van middelen, zo'n grote accu? Ik zie dan ook niet in waarom een wagen niet modulair zou kunnen opgebouwd worden, waarbij je extra accu-capaciteit huurt om op reis te gaan.
Volgens mij moeten ze gewoon middelen steken in het huidige snelladen goedkoper en handiger te krijgen... Met de huidige 350kW laders zit je met 10 minuten laden echt al een heel stuk verder. Maar dan moeten er veel meer van die laders komen, en dat moet een stuk goedkoper worden...

Snelladers hebben natuurlijk een hele grote (negatieve) impact op het in evenwicht houden van het elektriciteitsnet en productie en afname. Vanuit dat oogpunt is een grote accu die traag kan geladen worden wanneer het past, veel wenselijker dan af en toe punten waar 350kW wordt afgenomen. Dat de impact van 50 huishoudens.

Puur hypothetisch, zou onderstaande ooit haalbaar zijn?

Auto's worden verkocht excl batterij, de batterij krijg je in een soort abonnementsvorm.

Is je batterij leeg stop je aan een wisselstation, dat is eigenlijk een gigantische lader die de batterijen op een verantwoorde manier oplaadt (bv traag, groen, ...)

Je rijdt binnen, batterij wordt aan onderkant uitgehaald en een nieuwe geplaatst, en je bent weer de baan op.

Thuis kan/mag je ook laden maar dan enkel op relatief lage snelheid.

Zou dan natuurlijk een universele aansluiting moeten zijn etc dus allemaal zeer utopisch neem ik aan?

Laatst bewerkt:

Auto's worden verkocht excl batterij, de batterij krijg je in een soort abonnementsvorm.

Is je batterij leeg stop je aan een wisselstation, dat is eigenlijk een gigantische lader die de batterijen op een verantwoorde manier oplaadt (bv traag)

Je rijdt binnen, batterij wordt aan onderkant uitgehaald en een nieuwe geplaatst, en je bent weer de baan op.

Zou dan natuurlijk een universele aansluiting moeten zijn etc dus allemaal zeer utopisch neem ik aan?

Zou het dan niet logischer zijn dat iedereen gewoon 2 batterijen heeft en dat ge die zelf vlot kunt wisselen?

Is je batterij leeg stop je aan een wisselstation, dat is eigenlijk een gigantische lader die de batterijen op een verantwoorde manier oplaadt (bv traag)

Zoek op youtube eens het USP van Nio op.
Zij doen aan BaaS (battery as a service).

Op verschillende plaatsen in China hebben zij swapping stations. Indrukwekkend om te zien.

Zou het dan niet logischer zijn dat iedereen gewoon 2 batterijen heeft en dat ge die zelf vlot kunt wisselen?
Dan heb je:
1. thuis al een serieuze infrastructuur nodig om dat beestje van honderden kilo's over te zetten
2. ben je er nog geen hol mee voor lange verplaatsingen, want uw reservebatterij ligt... thuis

Dus nee, dat is alleszins niet logischer, integendeel :)

Dan heb je:
1. thuis al een serieuze infrastructuur nodig om dat beestje van honderden kilo's over te zetten
2. ben je er nog geen hol mee voor lange verplaatsingen, want uw reservebatterij ligt... thuis

Dus nee, dat is alleszins niet logischer, integendeel :)
Musk had het over 'ooit' haalbaar zijn. Ik kan me inbeelden dat binnen 20 jaar bv. de batterijen een pak compacter en minder zwaar zullen zijn. En dat mijn concept dan dus wel haalbaar zal zijn.

Voorlopig is dat uiteraard nog niet aan de orde.

Is je batterij leeg stop je aan een wisselstation, dat is eigenlijk een gigantische lader die de batterijen op een verantwoorde manier oplaadt (bv traag, groen, ...)

Dat was het originele plan bij Tesla ook he.

Dat was het originele plan bij Tesla ook he.

En van Better Place, waar Renault heel actief in/aan participeerde en dit als de oplossing zag. Better Place had effectief operationele wisselstations, en de Fluence werkte hiermee.

Had echter weinig succes, Renault trok zich terug in 2013 en weinig later was Better Place failliet.

Ik heb maandag een E-traveller rijklaar gemaakt. 35u (berekening op display) laden met de standaard bijgeleverde lader.
Elke werkdag 8u ingestoken en tegen vrijdag (werkdag 6u) namiddag was hij bijna vol.
We hebben 2 snelladers binnen en buiten (daarop gaf hij 5u laden) maar dan springt alles af en slaagt heel het gebouw zonder stroom als be de spuitcabine ofzo opstarten tijden het laden. :rofl:
Iets met reeds aan de limiet dat bereikt is van buitenaf naar het perceel van de garage.
Laad je die dan op tot 100% Want dat raden ze meestal wel niet aan om een auto full charge een paar dagen te laten staan

Zoek op youtube eens het USP van Nio op.
Zij doen aan BaaS (battery as a service).

Op verschillende plaatsen in China hebben zij swapping stations. Indrukwekkend om te zien.
Tussen de 51k en 60k (als ik omreken naar €)
Weinig geld voor zo'n bakbeest als de ES8 (formaat is X7)

Laad je die dan op tot 100% Want dat raden ze meestal wel niet aan om een auto full charge een paar dagen te laten staan
Voor af te leveren laden we volledig op. Dit volgt altijd wel snel op het rijklaarmaken. Maar vandaag gehoord dat de kbc medewerker hem niet mag komen halen tot er laadpalen staan bij het kbc gebouw en dat zou tussen 2 weken en 5 maanden kunnen duren...:wallbash:
Momenteel staat hij dan maar in de showroom. Denk morgen wat vooruit en achteruit te rijden dat de accu niet meer op max zit.
Nuja, in praktijk is 100% vol op display 80% accucapaciteit irl. Dus een voertuigaccu zal nooit 100% geladen zijn in tegenstelling tot een gsm accu.
Dat doen ze voor de accu gezondheid te garanderen.

Laatst bewerkt:
Voor af te leveren laden we volledig op. Dit volgt altijd wel snel op het rijklaarmaken. Maar vandaag gehoord dat de kbc medewerker hem niet mag komen halen tot er laadpalen staan bij het kbc gebouw en dat zou tussen 2 weken en 5 maanden kunnen duren...:wallbash:
Momenteel staat hij dan maar in de showroom. Denk morgen wat vooruit en achteruit te rijden dat de accu niet meer op max zit.
ja ik merkte da toen ik mijn wagen ophaalde dat die ook op 100% stond. Gezond is dat idd niet voor een batterij. Zet de verwarming op of zo?
Volgende wagens bij aflevering op 80% charge zetten!

ja ik merkte da toen ik mijn wagen ophaalde dat die ook op 100% stond. Gezond is dat idd niet voor een batterij. Zet de verwarming op of zo?
Volgende wagens bij aflevering op 80% charge zetten!
Ik heb mijn oorspronkelijk bericht nog aangepast, je moet maar eens lezen. 100% geladen op display ( bij peugeot) is maar80% geladen accu

En zo een accu op een traveller wil je niet vervangen. 0,5T haal je niet zomaar even uit een pallet en onder de wagen uit..
Ik zal hem spanningsloos maken en dan de stagair roepen. Hou de accu vast eh, ik ga hem loschieten. Zet uw rug er maar onder. :ROFLMAO:

Nuja, in praktijk is 100% vol op display 80% accucapaciteit irl. Dus een voertuigaccu zal nooit 100% geladen zijn in tegenstelling tot een gsm accu.
Dat doen ze voor de accu gezondheid te garanderen.
Bij de gsm is dat ook geen 100% hoor, idem bij de 0% bij zowel auto's als gsm's is dat niet echt 0%.
Maar zelfs ondanks dat ze wat marge hebben bij auto batterijen (zeker geen 20% hoor, dat zou nogal overdreven zijn) wordt het toch bij de meeste merken afgeraden om het op 100% te laten.
De enige uitzondering waarvan ik weet heb is de Tesla Model 3 SR+ (of RWD heet die tegenwoordig) met LFP batterij.

Valt nog mee qua prijs neen?
Een nieuwe witte Tesla voor minder dan 40k
Ik zou voorzichting zijn met die aanbieding. Er staan een heleboel Model 3 SR+ van een jaar oud op 2dehands, allemaal uit het Noorden van Frankrijk, en zo goed als allemaal mensen die geen geschiedenis van verhandelen hebben...

Terug
Bovenaan