Ik doe iedere dag 70 km waarvan 66 km autosnelweg. Opladen op het werk is geen probleem. Dus op zich maakt range niet uit. Als we eens een langere trip willen doen zullen we wel moeten kijken.
De Model 3 SR begint tweedehands zo rond de 40k van bouwjaar 2019-2020. Misschien kan je hem in
Duitsland nog goedkoper vinden. De Model S kan je ook al voor onder de 40k vinden met vaak nog een nieuwe batterij die dan nog eens 8 jaar garantie heeft. Dan heb je wel een grote wagen met vermogen en gratis supercharge… Wel bouwjaar 2014-2015.
Zelf stel ik mezelf de vraag of het nu als particulier nuttig en interessant is om zo een investering te doen. Enerzijds weten we niet goed wat de devaluatie brengt maar anderzijds lijkt het mij dat Tesla wel degelijke techniek heeft en het dus wel een goede waarde zal behouden. Met de huidige evolutie van de prijzen is het toch iets om over na te denken.
Indien je toch zou kiezen voor een oude S klasse. Misschien enkele aandachtspunten :
-Is de 12v batterij al vervangen
-Zijn er al deurklinken vervangen
-Koplampen vervangen?
-heeft deze overdraagbare supercharger. Dit kan je vragen aan de eigenaar om in te loggen op het tesla account en de foto te kopieren , in het url staat dan alles wat de auto heeft.
-Gele boord rondom touchscreen ( puur estetisch )
-recall actie van 8 naar 64 gig emmc al uitgevoerd
-mcu1 of mcu2
- best de koffer , zonnedak eens testen op kraken.
- kijken naar de achterzetels of ze niet allemaal dezelfde hoogte hebben , indien niet zijn de zetels gen 2 ipv 1.
- kijken welk model je koopt want sommige batterijen zijn door een over the air update verlaagd in oplaadsnelheid aan de supercharger. Een s85 staat bv 1 uur aan de supercharger om te laden. Zelf moet je uitmaken of die 15 a 20 minuten langer laden iets uitmaakt voor jou ( het is wel gratis )
- eventueel free premium connectivity , air suspension handig

- is er al iets gebeurd aan de draagarm constructie , bij vele al vervangen wegens krakende geluiden
- hou er rekening mee dat indien je de batterij boven de 80 procent laadt er continue een geluid aanwezig zal zijn van fans denk ik.
Indien je ongeveer 140 km dagelijks doet zal je ongeveer een 40 a 45 procent van je batterij kwijt zijn met bv een s85. Deze laad je dan ook meestal thuis. Volledig opladen doe je enkel bij een zeer lange rit zoals vakantie. Een gemiddeld verbruik van ongeveer 225 Wh/km.
Ik zou aanraden om gewoon een gen3 wall connector van 530 euro te installeren thuis indien geen bedrijfswagen. Opletten wel indien je een 3x220v net hebt. Kan je veel minder snel mee laden als een 3x400v bij bv 16a. Best eens kijken welk vermogen er toe komt anders kan het zijn dat je gaat mogen verzwaren indien je wat snel wil laden.
Ikzelf rij met een s85 van nov 2014. Ben er best wel tevreden over. Heb hem nu een klein half jaartje.
Wat je kiest moet je persoonlijk zelf even afwegen. De technologie is natuurlijk veel nieuwer in de model 3 en zal veel meer ondersteuning nog krijgen. De oude s is daarentegen reeds meestal zonder de kinderfouten maar heeft zijn gebreken zoals het minder snel superchargen. Hangt ook af hoeveel je wil geven voor de auto

.
Bv 28k voor een oude S en 40k voor een nieuwe m3 is toch al 12k. De s heeft dan wel veel ruimte en grote koffer. Ook zal het aanpassen zijn omdat er geen gewone cruiscontrol op de wagen zit maar TACC.
Persoonlijk zou ik zeker wegblijven van een s60 wegens kleine batterij. Check ook eens het tesla motorclub forum. Staat enorm veel info op.