Elektrische wagens

Mensen hier die een Tesla Model 3 normal range hebben? Is dit voldoende of niet ? En hoeveel km haal je daar effectief mee ?
Hoeveel range heb je nodig om voldoende te hebben? Voor realistisch bereik kan je best te rade gaan op ev-database en TeslaBjorn zijn datasheets en zo een beetje kijken naar jouw situatie (autostrade/stadsverkeer maakt veel verschil) om zo een ruwe schatting te maken van wat je bereik ongeveer is.
Doet Tesla iets van korting in de showroom of is de prijs zoals deze staat op internet ?
Ben tweedehands zo wat aan het afschuimen, alleen weet ik niet goed wat de addertjes zijn of waarop te letten. Kan je het aantal ontladingen zien van de batterij of iets hoe de batterijconditie is?
Tesla doet niet aan kortingen, what you see is what you get.
Voor de batterij conditie, als koper is dat wat moeilijk te zien denk ik. Ik dacht dat je daarvoor externe apps nodig hebt die de ritten en batterij ladingen bijhoudt en zo kan berekenen hoe goed de batterij nog is.
Maar over het algemeen doet Tesla het zeer goed qua degradatie van batterijen. Naar welk bouwjaar ben je aan het kijken?

Mensen hier die een Tesla Model 3 normal range hebben? Is dit voldoende of niet ? En hoeveel km haal je daar effectief mee ?

Doet Tesla iets van korting in de showroom of is de prijs zoals deze staat op internet ?
Ben tweedehands zo wat aan het afschuimen, alleen weet ik niet goed wat de addertjes zijn of waarop te letten. Kan je het aantal ontladingen zien van de batterij of iets hoe de batterijconditie is?
Met een dongle en scanmytesla kan je de volledige wagen uitlezen; zien hoeveel kWh de accu nog resteert en zien hoe vaak de wagen aan de snellader hing. Vooral dat laatste is belangrijk, Tesla verlaagt de laadsnelheid voor wagens eens ze een bepaalde treshhold aan snelladingen hebben gehad.
Ik zou bij de Standard Range altijd uitkijken naar een made in china model met LFP accu: minder degradatie tenzij je van plan bent met die wagen op wintersportvakantie te gaan, want bij koude presteert die LFP accu veel minder goed (lage laadsnelheid).

Ik doe iedere dag 70 km waarvan 66 km autosnelweg. Opladen op het werk is geen probleem. Dus op zich maakt range niet uit. Als we eens een langere trip willen doen zullen we wel moeten kijken.

De Model 3 SR begint tweedehands zo rond de 40k van bouwjaar 2019-2020. Misschien kan je hem in
Duitsland nog goedkoper vinden. De Model S kan je ook al voor onder de 40k vinden met vaak nog een nieuwe batterij die dan nog eens 8 jaar garantie heeft. Dan heb je wel een grote wagen met vermogen en gratis supercharge… Wel bouwjaar 2014-2015.

Zelf stel ik mezelf de vraag of het nu als particulier nuttig en interessant is om zo een investering te doen. Enerzijds weten we niet goed wat de devaluatie brengt maar anderzijds lijkt het mij dat Tesla wel degelijke techniek heeft en het dus wel een goede waarde zal behouden. Met de huidige evolutie van de prijzen is het toch iets om over na te denken.

In Hasselt zag ik aan een laadpaald dit bord staan, ik vraag me af hoe jullie dit lezen.

Op dat witte bord staat "Tarief 40€/4u, Uitgezonderd Opladend voertuig".

40 euro parkeertarief indien geen EV.
Neen uitgezonderd EV die aan 't opladen is.
Dat zijn dus borden die toelaten om EV's die misbruik maken van een laadplaats (door er zich te parkeren zonder te laden) te bestraffen. Indien je wagen volgeladen is moet je hem dus ook verzetten.
En je moet er als EV ook een ticket nemen en betalen voor de parkeerplaats , zo kunnen ze ook zien hoe lang je er al staat

Neen uitgezonderd EV die aan 't opladen is.
Dat zijn dus borden die toelaten om EV's die misbruik maken van een laadplaats (door er zich te parkeren zonder te laden) te bestraffen. Indien je wagen volgeladen is moet je hem dus ook verzetten.
En je moet er als EV ook een ticket nemen en betalen voor de parkeerplaats , zo kunnen ze ook zien hoe lang je er al staat
Wel ja, dat bedoelde ik, een ingeplugde ev

Wel ja, dat bedoelde ik, een ingeplugde ev
Neen, ingeplugd is dan ook niet voldoende, hij moet laden. Dat is het misbruik van EV -laadplaatsen dat je vaak ziet, gewoon inpluggen, maar geen laadsessie starten. Het is perfect te zien op een laadpaal of die gebruikt wordt om te laden of niet...

Dit lijkt me puur op specificaties gebaseerd echt wel een uitzonderlijke EV te worden. Zou beschikbaar worden met drie grote accu's (75 kWh - 100 kW/h en 150 kWh - die laatste solid state, maar dat wil ik eerst nog zien).
Wagen heeft een drag van 0.21 Cd, dus gaat vrij weinig verbruiken, ik vermoed dat we voor die drie accu's spreken over een range van 550 - 750 - 1000 km.
Maar ik vind vooral dat het design, zowel binnen als buiten, er gewoon zeer, maar dan ook zeer goed uitziet. Beter als eender welke andere EV op de markt.
En de eerste Nio die Björn testte (ES8, grote SUV) bleek ook super stil te zijn. Het autonoom rijden was in die wagen was een ramp, maar dat heb ik niet nodig, ik kan zelf wel sturen en remmen.

Neen, ingeplugd is dan ook niet voldoende, hij moet laden. Dat is het misbruik van EV -laadplaatsen dat je vaak ziet, gewoon inpluggen, maar geen laadsessie starten. Het is perfect te zien op een laadpaal of die gebruikt wordt om te laden of niet...
Lijkt me niet meer dan logisch. Niks zo asociaal als de paal onnodig bezet houden.

Ik doe iedere dag 70 km waarvan 66 km autosnelweg. Opladen op het werk is geen probleem. Dus op zich maakt range niet uit. Als we eens een langere trip willen doen zullen we wel moeten kijken.

De Model 3 SR begint tweedehands zo rond de 40k van bouwjaar 2019-2020. Misschien kan je hem in
Duitsland nog goedkoper vinden. De Model S kan je ook al voor onder de 40k vinden met vaak nog een nieuwe batterij die dan nog eens 8 jaar garantie heeft. Dan heb je wel een grote wagen met vermogen en gratis supercharge… Wel bouwjaar 2014-2015.

Zelf stel ik mezelf de vraag of het nu als particulier nuttig en interessant is om zo een investering te doen. Enerzijds weten we niet goed wat de devaluatie brengt maar anderzijds lijkt het mij dat Tesla wel degelijke techniek heeft en het dus wel een goede waarde zal behouden. Met de huidige evolutie van de prijzen is het toch iets om over na te denken.
Indien je toch zou kiezen voor een oude S klasse. Misschien enkele aandachtspunten :
-Is de 12v batterij al vervangen
-Zijn er al deurklinken vervangen
-Koplampen vervangen?
-heeft deze overdraagbare supercharger. Dit kan je vragen aan de eigenaar om in te loggen op het tesla account en de foto te kopieren , in het url staat dan alles wat de auto heeft.
-Gele boord rondom touchscreen ( puur estetisch )
-recall actie van 8 naar 64 gig emmc al uitgevoerd
-mcu1 of mcu2
- best de koffer , zonnedak eens testen op kraken.
- kijken naar de achterzetels of ze niet allemaal dezelfde hoogte hebben , indien niet zijn de zetels gen 2 ipv 1.
- kijken welk model je koopt want sommige batterijen zijn door een over the air update verlaagd in oplaadsnelheid aan de supercharger. Een s85 staat bv 1 uur aan de supercharger om te laden. Zelf moet je uitmaken of die 15 a 20 minuten langer laden iets uitmaakt voor jou ( het is wel gratis )
- eventueel free premium connectivity , air suspension handig :)
- is er al iets gebeurd aan de draagarm constructie , bij vele al vervangen wegens krakende geluiden
- hou er rekening mee dat indien je de batterij boven de 80 procent laadt er continue een geluid aanwezig zal zijn van fans denk ik.

Indien je ongeveer 140 km dagelijks doet zal je ongeveer een 40 a 45 procent van je batterij kwijt zijn met bv een s85. Deze laad je dan ook meestal thuis. Volledig opladen doe je enkel bij een zeer lange rit zoals vakantie. Een gemiddeld verbruik van ongeveer 225 Wh/km.
Ik zou aanraden om gewoon een gen3 wall connector van 530 euro te installeren thuis indien geen bedrijfswagen. Opletten wel indien je een 3x220v net hebt. Kan je veel minder snel mee laden als een 3x400v bij bv 16a. Best eens kijken welk vermogen er toe komt anders kan het zijn dat je gaat mogen verzwaren indien je wat snel wil laden.

Ikzelf rij met een s85 van nov 2014. Ben er best wel tevreden over. Heb hem nu een klein half jaartje.

Wat je kiest moet je persoonlijk zelf even afwegen. De technologie is natuurlijk veel nieuwer in de model 3 en zal veel meer ondersteuning nog krijgen. De oude s is daarentegen reeds meestal zonder de kinderfouten maar heeft zijn gebreken zoals het minder snel superchargen. Hangt ook af hoeveel je wil geven voor de auto :).
Bv 28k voor een oude S en 40k voor een nieuwe m3 is toch al 12k. De s heeft dan wel veel ruimte en grote koffer. Ook zal het aanpassen zijn omdat er geen gewone cruiscontrol op de wagen zit maar TACC.
Persoonlijk zou ik zeker wegblijven van een s60 wegens kleine batterij. Check ook eens het tesla motorclub forum. Staat enorm veel info op.

Dit lijkt me puur op specificaties gebaseerd echt wel een uitzonderlijke EV te worden. Zou beschikbaar worden met drie grote accu's (75 kWh - 100 kW/h en 150 kWh - die laatste solid state, maar dat wil ik eerst nog zien).
Wagen heeft een drag van 0.21 Cd, dus gaat vrij weinig verbruiken, ik vermoed dat we voor die drie accu's spreken over een range van 550 - 750 - 1000 km.
Maar ik vind vooral dat het design, zowel binnen als buiten, er gewoon zeer, maar dan ook zeer goed uitziet. Beter als eender welke andere EV op de markt.
En de eerste Nio die Björn testte (ES8, grote SUV) bleek ook super stil te zijn. Het autonoom rijden was in die wagen was een ramp, maar dat heb ik niet nodig, ik kan zelf wel sturen en remmen.
Amai inderdaad wel een mooie wagen.

Jammer genoeg geen liftback, maar hij ziet er wel echt heel knap uit. Als die afwerking ook kwalitatief is, is dat mogelijks een topwagen.

En toch zal hij hier amper verkopen...

Ben zelf ook grote fan van Nio hun modellen.
Sinds september zijn ze in Noorwegen. Vanaf volgend jaar komen ze ook naar Duitsland.

Jammer genoeg geen liftback, maar hij ziet er wel echt heel knap uit. Als die afwerking ook kwalitatief is, is dat mogelijks een topwagen.

En toch zal hij hier amper verkopen...
Mensen kopen inderdaad premium merken met een goedkoop plastieken interieur. Nu is een Chinees merk voor mij toch ook een issue, vanuit economisch perspectief dan.

Mensen kopen inderdaad premium merken met een goedkoop plastieken interieur. Nu is een Chinees merk voor mij toch ook een issue, vanuit economisch perspectief dan.
Technisch gezien is Polestar ook een Chinees merk. Terwijl dit (door de link met Volvo uiteraard) wel positief ontvangen werd.

Ik ben alvast benieuwd :)

Nu hebben Tesla en de premium merken ook wel gewoon fabrieken in China staan natuurlijk...
Er kan nog een verschil zijn tussen een Chinese fabriek die naar Europese standaarden geleid wordt (met bijhorende kwaliteitscontroles en dergelijke) en een Chinese fabriek die naar Chinese standaarden geleid wordt.

Niet dat ik wil zeggen dat een Chinees bedrijf nooit een goede auto zou kunnen maken (naar onze gewoontes dan), maar ik heb toch mijn zorgen bij zo'n nieuw bedrijf. Eerder dan door een eventueel gebrek aan ervaring bij een bedrijf als Nio. Een auto maken die mooi blinkt is 1 ding, een auto maken die na 5 jaar nog bijna even hard blinkt is al iets anders. En een auto maken zonder veel zorgen opnieuw kan blinken nadat er iets kapot is geweest is nog lastiger.

Met name Tesla heeft nog wel eens een probleem met dat laatste. Zolang er niks kapot gaat is alles prima, maar als er dan toch iets scheelt (wat onvermijdelijk is bij 1 op de zoveel auto's) dan is er plots niemand beschikbaar om het op een redelijke termijn te herstellen, of blijkt dat ze van een bepaald onderdeel veel te weinig reserve hadden liggen. Zulke zaken vergen dikwijls jarenlange ervaring op verschillende niveau's. Dat kan je soms niet zomaar oplossen door ergens één ervaren manager van een ander autobedrijf weg te kopen.

Terug
Bovenaan