Elektrische wagens

Is wat in dezelfde goesting als de grill van de Q4, dus vermoedelijk zullen de komende modellen er ook van hebben.
Met shadow look scheelt het wel wat.

De gril van de Q4 en deze A6 e-tron zijn inderdaad wel jammer.
Maar voor de rest echt een supermooie wagen.
Eigenlijk hadden ze beter deze eerst uitgebracht ipv de GT e-tron. Ging veel beter verkopen.
De GT e-tron zie ik amper rondrijden, terwijl ik nochtans in een gebied woon waar vaak de nieuwste wagens (die mooi zijn natuurlijk) gespot kunnen worden.
Of zou de GT e-tron enorme leveringsproblemen hebben?

Eigenlijk hadden ze beter deze eerst uitgebracht ipv de GT e-tron. Ging veel beter verkopen.

Dat ging niet denk ik. De GT is samen met de Taycan ontwikkeld op een specifiek platform (J1). De A6 e-tron komt op een nieuw platform (PPE), gericht op iets hogere volume modellen, en dat ook met veel hogere range komt etc.

De GT e-tron zie ik amper rondrijden, terwijl ik nochtans in een gebied woon waar vaak de nieuwste wagens (die mooi zijn natuurlijk) gespot kunnen worden.
Of zou de GT e-tron enorme leveringsproblemen hebben?

Probleem is vermoedelijk dat die in het vaarwater zit van de Taycan en dat velen dan voor de Taycan gaan. Maar daarnaast is de GT ook veel later dan de Taycan gelanceerd, toen de chiptekorten er al zwaar in begonnen te hakken. Kijk naar de i4, indien je die nu bestelt krijg je hem in maart 2023.
Dat terzijde, ik denk dat de GT altijd wel minder zal verkopen dan de Taycan.

Voor de rest ivm de A6 e-tron concept, ik zie eigenlijk niets mis met de grille. Voor mij klopt die wagen helemaal.

Dat ging niet denk ik. De GT is samen met de Taycan ontwikkeld op een specifiek platform (J1). De A6 e-tron komt op een nieuw platform (PPE), gericht op iets hogere volume modellen, en dat ook met veel hogere range komt etc.

Probleem is vermoedelijk dat die in het vaarwater zit van de Taycan en dat velen dan voor de Taycan gaan. Maar daarnaast is de GT ook veel later dan de Taycan gelanceerd, toen de chiptekorten er al zwaar in begonnen te hakken. Kijk naar de i4, indien je die nu bestelt krijg je hem in maart 2023.
Dat terzijde, ik denk dat de GT altijd wel minder zal verkopen dan de Taycan.

Voor de rest ivm de A6 e-tron concept, ik zie eigenlijk niets mis met de grille. Voor mij klopt die wagen helemaal.
Ze hebben bij VAG de fout gemaakt om de RWD Taycan te lanceren voor de e-tron quattro. Hierdoor is die Taycan plots goedkoper dan de Audi en dan is de keuze voor de meesten snel gemaakt. Iedereen die +- in die budgetklasse ging zoeken, heeft al lang een Taycan besteld.

Ik passeer ondertussen elke dag zowel een Taycan als een e-tron, en ik moet zeggen dat ik eigenlijk heel weinig verschil zie. Ik zou zelf ook voor de Porsche gaan (restwaarde + een mooier interieur)...

De Audi e-tron GT wordt ook op een andere plaats gemaakt, indien ik het goed begrepen heb is de productiecapaciteit daar ook wat kleiner.

Mijn vrouw heeft haar eerste zeer slechte ervaring met elektrisch rijden. Onze e-Tron vanochtend volledig opgeladen om naar Disneyland te vertrekken (310km), maar in de helft werd al snel duidelijk dat ze er niet ging geraken. Even de app nagekeken en daar stond een verbruik van 31kWh/100km gemiddeld tot dan terwijl ze 110km/u reed. Vermoedelijk is de voorverwarming volledig van de batterij gekomen en niet van de laadpaal.

De A1 richting Parijs is blijkbaar ook schandalig qua laadpalen: een Total met 1 50kW CCS (bezet uiteraard) en nabij Longeuil 2 350kW laders die stuk waren. Laden aan de type 2 ook onmogelijk.
Vlakbij heeft ze dan anderhalf uur aan een 11kW lader geladen om met 50km range in Disneyland aan te komen. En daar is het al even belachelijk: 4 laders op de parking en nog een handvol aan NY hotel (waar ze niet mag laden).
Dat wordt nog een avontuur om terug te keren. Gelukkig aan de overkant van de A1 wel enkele 175kW laders van Total, hopelijk voor haar werken deze straks wel.

Ik weet weer waarom we zo graag bij Ionity gaan...

Mijn vrouw heeft haar eerste zeer slechte ervaring met elektrisch rijden. Onze e-Tron vanochtend volledig opgeladen om naar Disneyland te vertrekken (310km), maar in de helft werd al snel duidelijk dat ze er niet ging geraken. Even de app nagekeken en daar stond een verbruik van 31kWh/100km gemiddeld tot dan terwijl ze 110km/u reed. Vermoedelijk is de voorverwarming volledig van de batterij gekomen en niet van de laadpaal.

De A1 richting Parijs is blijkbaar ook schandalig qua laadpalen: een Total met 1 50kW CCS (bezet uiteraard) en nabij Longeuil 2 350kW laders die stuk waren. Laden aan de type 2 ook onmogelijk.
Vlakbij heeft ze dan anderhalf uur aan een 11kW lader geladen om met 50km range in Disneyland aan te komen. En daar is het al even belachelijk: 4 laders op de parking en nog een handvol aan NY hotel (waar ze niet mag laden).
Dat wordt nog een avontuur om terug te keren. Gelukkig aan de overkant van de A1 wel enkele 175kW laders van Total, hopelijk voor haar werken deze straks wel.

Ik weet weer waarom we zo graag bij Ionity gaan...
Aan welke snelheid was dat? Bij zo’n lange ritten moet ik al moeite doen om boven de 30kWh/100km te geraken. En dat is dan waarschijnlijk aan snelheden van meer dan 120km/h. Als je 20 km bereik te kort komt kan je ook 10 à 20 km/h minder hard rijden op de stukken waar je 120 mag. Je verliest dan wat tijd, maar mogelijk spaar je de stop uit.

Abonnement €13/maand en dan betaal je dezelfde prijs als Tesla-rijder.
Anders €0,33/kWh bovenop diezelfde prijs.

Dit zou wel eens voor problemen kunnen zorgen bij de superchargers. De laadkabels bij Tesla SUC zijn erg kort, en eigenlijk alleen bruikbaar voor mensen met een laadpoort helemaal links achteraan of links vooraan de wagen.
Iemand met een e-tron of een Taycan gaat niet kunnen laden op een aantal superchargers, maar je mag er natuurlijk zeker van zijn dat er mensen met een e-tron of een Taycan gaan zijn die zich gewoon dwars gaan zetten over twee laadplekken om alsnog te kunnen laden.
En ook een id.3 en id.4, i4 of iX3 gaan daar niet kunnen laden zonder andere stalls te bezetten (laadpoort aan de verkeerde kant).

Laatst bewerkt:
Dit zou wel eens voor problemen kunnen zorgen bij de superchargers. De laadkabels bij Tesla SUC zijn erg kort, en eigenlijk alleen bruikbaar voor mensen met een laadpoort helemaal links achteraan of links vooraan de wagen.
Iemand met een e-tron of een Taycan gaat niet kunnen laden op een aantal superchargers, maar je mag er natuurlijk zeker van zijn dat er mensen met een e-tron of een Taycan gaan zijn die zich gewoon dwars gaan zetten over twee laadplekken om alsnog te kunnen laden.
En ook een id.3 en id.4, i4 of iX3 gaan daar niet kunnen laden zonder andere stalls te bezetten (laadpoort aan de verkeerde kant).
Staan die laders niet centraal over de 2 plaatsen dan? Ik heb er nog nooit op gelet.
Dus met mijn id4 rechtsachter moet ik al niet afkomen?

Staan die laders niet centraal over de 2 plaatsen dan? Ik heb er nog nooit op gelet.
Dus met mijn id4 rechtsachter moet ik al niet afkomen?
Je kan natuurlijk de laadkabel van de SUC naast jou nemen, maar dan neem je twee superchargers in beslag.
Ik denk echt dat dit flink wat discussies met zich gaat meebrengen...

Heb je sowieso geen adapter. Om de Tesla charger op een andere Ev in te pluggen ? Dan koop je toch een met 2-3m kabel aan ?
Of zie ik het te simpel ?
Voor de duidelijkheid nog geen Ev hier.
Komt er wel aan normaal als we kunnen beslissen tussen Ev6 en model 3.

Heb je sowieso geen adapter. Om de Tesla charger op een andere Ev in te pluggen ? Dan koop je toch een met 2-3m kabel aan ?
Of zie ik het te simpel ?
Dat zie je wat te simpel. Misschien kan Tesla die laadkabels verlengen, maar je kan daar echt geen verlengstuk tussen plaatsen. Sommige snelladers hebben watergekoelde laadkabels, met een reden.
Voor de duidelijkheid nog geen Ev hier.
Komt er wel aan normaal als we kunnen beslissen tussen Ev6 en model 3.
EV6 gaat ook een probleem geven aan de superchargers, laadpoort rechts achteraan...

Maar wel achteraan, niet op de zijflank, misschien dat dat nog net kan lukken?
Neen. Die kabels zijn echt te kort volgens mij.
De oudere superchargers zijn meestal zo opgesteld
Tesla-Supercharger-07.jpg

Nu zijn er wat nieuwere superchargers waar de laadpaal tussen de wagens staat, daar is laden misschien wel mogelijk zonder meerder stalls in te nemen, maar ik denk toch dat de kabel te kort is
Tesla-Supercharger-Nebbenes-Norway.jpeg

Tesla maakt ook duidelijk dat ze hun superchargers openstelt om extra subisidies te vangen, het zou dus kunnen dat ze voor nieuwe superchargers één en ander aanpassen.

Terug
Bovenaan