Elektrische wagens

Eigenlijk had die koffer een liftback moeten zijn. Maar ik vermoed dat de model Y dan een pak slechter zou verkopen.
Ik denk dat weinig model Y eigenaren die auto echt mooi vinden, maar dat het praktische aspect te hard overheerst om de auto niet te nemen.
Eigenlijk is de model Y gewoon een model 3 met 5de deur en wat hoger op zijn poten.
En aangezien heel wat mensen voor een SUV kiezen denk ik dat de model Y nog altijd goed zou verkopen naast een model 3 met 5de deur ipv kleine kofferklep.

Eigenlijk is de model Y gewoon een model 3 met 5de deur en wat hoger op zijn poten.
En aangezien heel wat mensen voor een SUV kiezen denk ik dat de model Y nog altijd goed zou verkopen naast een model 3 met 5de deur ipv kleine kofferklep.
Ik weet niet waarom, maar IRL heb ik eerder de indruk dat de Model Y een "gekrompen Model X" is dan een "hoge Model 3"
Vandaag staan hier op de parking de model X en Y naast elkaar, zal kijken of ik er straks een foto van kan nemen. Maar die lijken écht best hard op elkaar.

Klopt (daarom ook dat ik de huidige prijs neem, en niet de prijs waaraan ik hem verkocht heb). De prijs van wijkopenauto's is nu 1000€ hoger dan een jaar geleden...

Had hem beter kunnen bijhouden :), maarja, wie kan dat voorspellen he...
1000 euro is wel peanuts in vergelijking met de 7000 tot 10000 die ik extra zou kunnen krijgen in vergelijking met vorig jaar.
Maar wijkopenauto's zijn altijd wel afzetters geweest, op enkele uitzonderingen na waar een verkoper wel al eens een goede zaak doet.

Wij. Komende woensdag normaal een testrit mee. Zal wellicht rwd zijn als we bestellen. 4/11 testen we model 3 en Y.

Polestar vond ik te klein voor een gezin. 2 kids hier.
Daarnet tel gekregen dat bij de naburige dealer een GT-line in de showroom staat nu.

Ik ben met de Model 3 LR gaan rijden, maar vond dat interieur maar meh en de koffer, dan vooral de toegang ertoe veel te klein. Ik rij nu een 3 touring en gebruik die ruimte best vaak... De Model Y vind ik echt lelijk, maar die zou in theorie praktischer moeten zijn.

Als er nu eens een i340 touring was he...
Tot dan lijkt de EV6 misschien de beste kandidaat, want ook trekhaak tot 1600kg.

Als je een Polestar (ik ga er dan vanuit polestar 2) te klein vindt, dan is een model 3 zeker te klein. Toch zeker wat betreft kofferruimte.
Vanbinnen is een Model 3 best ruim, maar die koffer is echt klein.

Waar ga je die KIA testrijden? (mag ook in PM)
Was een Polestar 2 ja.
Vrienden in Zwitserland hebben een Model 3 en ook 2 kids. Dit lukt wel. Er is het grote vak onder de koffer vloer dat helpt. De Frunk kan ook wel iets in. Toegankelijk is de koffer minder ja.
We testen in Mechelen.

Model Y is toch stukje duurder al de 3. Model 3 zou er eventueel het idee zijn om een jonge 2dehands aan te schaffen.
In Frankrijk staan die behoorlijk kwa prijs.

Ik ben vooral benieuwd naar verbruik en range.

Model 3 zou er eventueel het idee zijn om een jonge 2dehands aan te schaffen.
In Frankrijk staan die behoorlijk kwa prijs.

Ik ben vooral benieuwd naar verbruik en range.
Zorg dan vooral dat je ScanMyTesma installeert en de juiste kabel aanschaft om connectie te maken met de wagen, dan kan je die Tesla helemaal scannen en een idee krijgen van hoeveel keer de eerste eigenaars aan de supercharger hebben gehangen.

Al eentje in het echt gezien? Dat is echt geen typische SUV en het is overduidelijk een ander model dan de model 3.

Al eentje in het echt gezien? Dat is echt geen typische SUV en het is overduidelijk een ander model dan de model 3.

Ik snap sowieso niet waarom een Model X en Y 'SUV' worden genoemd. Ik zie bvb in zo'n Model X een grotere gelijkenis met een Ford S-Max (en dus MPV) dan met pakweg een BMW X5.

Maar 'MPV' klinkt niet meer sexy genoeg, neem ik aan...

Ik snap sowieso niet waarom een Model X en Y 'SUV' worden genoemd. Ik zie bvb in zo'n Model X een grotere gelijkenis met een Ford S-Max (en dus MPV) dan met pakweg een BMW X5.

Maar 'MPV' klinkt niet meer sexy genoeg, neem ik aan...
Model X en Model Y zijn een eigenlijk CUV's, en delen samen met alle andere wagens in het segment (x4/X6/...) dat ze fugly als hell zijn.

Maar model X heeft wel een vering die toelaat om een redelijke bodemvrijheid te bekomen, iets wat je met zo'n MPV niet kan.

En uiteindelijk worden die meeste SUV/CUV vooral gebruikt om op de stoep te parkeren voor de school, en daar hebben ze ook voldoende bodemvrijheid voor.

Ik weet niet waarom, maar IRL heb ik eerder de indruk dat de Model Y een "gekrompen Model X" is dan een "hoge Model 3"
Vandaag staan hier op de parking de model X en Y naast elkaar, zal kijken of ik er straks een foto van kan nemen. Maar die lijken écht best hard op elkaar.
Bij Tesla zelf noemen de Model Y een hoge versie van de Model 3, ze delen ook een serieus aantal onderdelen (zo'n 75 %).
Ook in artikels word altijd de vergelijking tussen de twee gemaakt.
Uiteraard word er ook altijd over de Model X gesproken.
De Model X is de "SUV" versie van de Model S en de Model Y is de "SUV" versie van de Model 3, maar er zijn meer gelijkenissen tussen de Y en de 3 dan tussen de X en de S.
En ja uiteraard zie je in profiel ook dat de X en de Y heel erg op elkaar lijken, het is immers hetzelfde type voertuig. Zo kan je ook verschillende niet verwante automodellen vinden die ook op deze twee lijken.
Nee, maar wel al meer dan genoeg foto's en filmpjes.

Nee, maar wel al meer dan genoeg foto's en filmpjes.
Wacht maar tot je eentje in het echt ziet, ik had echt vurig gehoopt dat de Tesla Model Y in budget zou vallen en twijfelde om te wachten tot deze hier bestelbaar ging zijn.
Ik heb ook enorm veel foto's en filmpjes gezien en ik dacht dat die Model Y wel nog relatief 'mooi' ging zijn.
Maar de eerste die ik zag (al direct een witte, die auto kan die kleur echt niet hebben imo) was toch echt wel een schok van hoe lelijk die auto was.

De gelijkenissen met de 3 is er wel degelijk, maar toch zie je in 1 oogopslag dat het een andere wagen betreft. Het trekt echt meer richting Model X dan de model 3 van achteren.

Wacht maar tot je eentje in het echt ziet, ik had echt vurig gehoopt dat de Tesla Model Y in budget zou vallen en twijfelde om te wachten tot deze hier bestelbaar ging zijn.
Ik heb ook enorm veel foto's en filmpjes gezien en ik dacht dat die Model Y wel nog relatief 'mooi' ging zijn.
Maar de eerste die ik zag (al direct een witte, die auto kan die kleur echt niet hebben imo) was toch echt wel een schok van hoe lelijk die auto was.

De gelijkenissen met de 3 is er wel degelijk, maar toch zie je in 1 oogopslag dat het een andere wagen betreft. Het trekt echt meer richting Model X dan de model 3 van achteren.
Om dat te benadrukken, bij ons staan dus zowel een Model S, X, 3 en Y in dezelfde kleur. En ik heb aan de klinken moeten zien of het nu een Model Y of een Model X was... Het was een andere bumper natuurlijk, maar ik wist nu niet zeker of dat gewoon een facelift of de Model X was of niet.

update over het verbruik van de iX3

3307 km gereden
62,5km/u gemiddeld
18,8kWh/100km

Inclusief 450km met een fiets op het dak (Treefrog zuignappensysteem) waarbij het op zondagochtend bij terugreis serieus aan het vriezen was. Dit zorgde voor een toename van 18,5 => 18,8.

Ik vermoed dat de impact van fietsen bij een iX3 kleiner is dan bij de Model 3 van pakweg @ugar omdat de BMW zijn efficiëntie helemaal niet haalt uit zijn aerodynamica, maar uit zijn aandrijflijn.

IMG-3679.jpg

Manman, ik ben niet echt een SUV man, maar als ik nu mocht kiezen werd het toch de Q4 e-tron, vind dat echt een heel mooie wagen (en 520km (op papier) lijkt mij wel dik OK).

Ik vermoed dat de impact van fietsen bij een iX3 kleiner is dan bij de Model 3 van pakweg @ugar omdat de BMW zijn efficiëntie helemaal niet haalt uit zijn aerodynamica, maar uit zijn aandrijflijn.

Je maakt de auto wel nog minder aerodynamisch, dus impact zal dat altijd wel hebben.
Procentueel zal dat volgens mij niet veel schelen hoor.

Je maakt de auto wel nog minder aerodynamisch, dus impact zal dat altijd wel hebben.
Procentueel zal dat volgens mij niet veel schelen hoor.
Ik volgde de redenering zoals je met gewicht ook hebt bij acceleratietijden.

Een Alfa 4C en een BMW M3 gaan “ongeveer” even snel naar 100, maar de Alfa doet dat door het lage gewicht en de M3 door het hoge vermogen.

Als je nu bij beide 500 kilo op het dak zou binden zou de Alfa gigantisch ingeblikt worden door de M3. De pk/gewichtverhouding verandert namelijk extreem hard.

Als een Tesla (of eender welke gestroomlijnde wagen) dan een fiets op het dak krijgt, is het specifieke voordeel dat die wagen heeft naar de vaantjes. Een Cw van 0,22 naar 0,32 zeg maar (45% extra). Terwijl een iX3 toch al een sneue stroomlijn heeft, dan gaat die fiets niet zo’n groot verschil maken. 0,32 naar 0,42 (30% extra). Allebei voor 0.1 verschil.

(Voorbeeldcijfertjes in de praktijk gebracht, geen zin om veel op te zoeken 🤓)

Toch?

Terug
Bovenaan