Elektrische wagens

Ik vind wel maar 1 ding jammer aan dat platform. Van de ID3 tot en met de enyaq. Dat dwaze displayke op uw stuur. VW had zo een pracht van een active info display als tellerpartij met gps kaart op en alle nuttige info. En nu krijg je een klokradio voor je neus.

Huh? De born is 231 pk en een stukje sneller dan 9 sec
2 versies (net zoals van de ID3). Je hebt de 45 met 150PK en een 0-100 in 9s en de 58 met 204PK en een 0-100 van 7.3s.

Om dat te vergelijken met andere merken:
Die eerste is bijna een seconde trager dan een e-208
Die 2e is even snel als de standaard i3 (en er is dus nog een i3S)

Dat heeft echt niks te maken met een performance merk.

En de 231pk versie waar reeds over gesproken werd? Die duikt onder de 7 sec en mag je toch wel al sportief noemen nee?

En de 231pk versie waar reeds over gesproken werd? Die duikt onder de 7 sec en mag je toch wel al sportief noemen nee?
Die staat nog niet op hun website, maar die doet het in 6.6s. Wat redelijk meevalt. Maar dat is +- even snel als de iX3, en dat is een grote, lompe SUV die aanzien wordt als 1 van de tragere EV's...

Het is niet dat de Born geen goeie auto is he, maar het merk Cupra slaat de bal gewoon stevig mis met de motorisaties die ze momenteel aanbieden. Ik krijg gewoon niet uitgelegd waarom dat geen Seat Born is...

Die staat nog niet op hun website, maar die doet het in 6.6s. Wat redelijk meevalt. Maar dat is +- even snel als de iX3, en dat is een grote, lompe SUV die aanzien wordt als 1 van de tragere EV's...

Het is niet dat de Born geen goeie auto is he, maar het merk Cupra slaat de bal gewoon stevig mis met de motorisaties die ze momenteel aanbieden. Ik krijg gewoon niet uitgelegd waarom dat geen Seat Born is...
Cupra is nu ook meer het premium merk van Seat. Wat DS is voor Citroën. Je ziet duidelijk dat de Born wat fijner is afgewerkt, dus een Seat is het niet.

Ik kan niet zeggen dat ik het een super goed idee vindt om 150pk cupra’s te bouwen. Maar 231pk in zo een Born is toch niet slecht?
6,6s is toch niet slecht? Dat is 0,1s sneller dan een Octavia RS en 0,2s trager dan een golf GTI. Toch ook niet bepaald trage wagens. Natuurlijk in de wereld van de EV’s waar een i4 M50 de leaseslet wordt is dat niet super snel. Maar goed zo een i4 M50 was enkele jaren geleden bloedsnel voor de meeste, nu zouden ze daar elke dag mee naar de bureau tuffen.

Cupra is nu ook meer het premium merk van Seat. Wat DS is voor Citroën. Je ziet duidelijk dat de Born wat fijner is afgewerkt, dus een Seat is het niet.

Ik kan niet zeggen dat ik het een super goed idee vindt om 150pk cupra’s te bouwen. Maar 231pk in zo een Born is toch niet slecht?
6,6s is toch niet slecht? Dat is 0,1s sneller dan een Octavia RS en 0,2s trager dan een golf GTI. Toch ook niet bepaald trage wagens. Natuurlijk in de wereld van de EV’s waar een i4 M50 de leaseslet wordt is dat niet super snel. Maar goed zo een i4 M50 was enkele jaren geleden bloedsnel voor de meeste, nu zouden ze daar elke dag mee naar de bureau tuffen.
Cupra profileert zich toch als performance merk? Zoals anders zegt is het vergeleken met andere EVs alles behalve snel.

Welja, nu is dat nog "snel", maar er komen zoveel concurrenten die een pak sneller zijn (ook wel vaak duurder, maar ook ruimer). Dat is op zich geen probleem, maar als uw merk afstamt van het "sportief merk", dan is dat lastig.
Dat zou imo hetzelfde zijn als BMW die van de iX3 ook een M-wagen hadden gemaakt omdat hij toch ook "redelijk snel" is...

En een markt voor een meer premium merk van Seat... dat is VW he.

Welja, nu is dat nog "snel", maar er komen zoveel concurrenten die een pak sneller zijn (ook wel vaak duurder, maar ook ruimer). Dat is op zich geen probleem, maar als uw merk afstamt van het "sportief merk", dan is dat lastig.
Dat zou imo hetzelfde zijn als BMW die van de iX3 ook een M-wagen hadden gemaakt omdat hij toch ook "redelijk snel" is...

En een markt voor een meer premium merk van Seat... dat is VW he.

Maar goed is dat wat de mensen effectief willen? Want een veel gehoord argument is dat zo een snelle EV tof is voor even, maar vrij misselijkmakend voor constant zo te rijden.

Ik zeg het 6,6s en 235pk was tot twee jaar geleden een respectabele tijd en vermogen, dan zat je los in het hothatch segment. Men hanteerde andere normen voor dat type wagens. BMW hanteerde andere normen voor een wagen een M te geven. Dat zijn ook al heel zijn leven een ander soort wagen geweest. Een GTI is ook al heel zijn leven een pak minder dan een M3, nochtans beide hebben een benzinemotor en beide zijn al heel hun leven sportieve wagens.

En als je kijkt dan is cupra toch echt wel niet te vergelijken met een VW hoor.
Allez met alle respect maar een cupra is binnenin toch net wat toffer qua look en gebruik van materialen. Veel meer emotion zit er in een cupra. Kwalitatief van materialen zal dat misschien niet ver van elkaar liggen, en je kan op een golf ook alcantara zetels nemen en een R-line pakket erop zetten. Maar bij een cupra is dat standaard, dat is toch al ineens al anders qua gevoel.

En als je kijkt dan is cupra toch echt wel niet te vergelijken met een VW hoor.
Allez met alle respect maar een cupra is binnenin toch net wat toffer qua look en gebruik van materialen. Veel meer emotion zit er in een cupra.

Eerlijke vraag: denk je echt dat zo'n Born overloopt van de emotie?

Ik weet het niet, ik ken die wagen niet, maar ik denk spontaan aan heel andere wagens als ik het over "emotie" heb...

Cupra profileert zich toch als performance merk? Zoals anders zegt is het vergeleken met andere EVs alles behalve snel.
Cupra profileerde zich tot nu toe...

Het is mogelijk dat de VW groep iets anders probeert toch? Skoda is ondertussen bv ook al lang geen budget merk meer... de tijd dat Skoda een VW was met stevige korting ligt toch ook al even achter ons. Eigenlijk is Seat nu het budget merk van de VW groep met veelal ontwerpen die de gemiddelde mens Siberisch koud laten (enfin, smaken/kleuren...). Dan is het ergens wel te begrijpen dat men de Born niet onder dat merk wil lanceren (wat origineel overigens wel het plan was van wat ik gelezen heb)?

Of dat de goeie keuze is daar ga ik mij niet over uitspreken maar er zijn wel andere keuzes bij VW waar ik mij veel grotere vragen bij stel. De Enyaq blijkt gigantisch populair. Dan zou je verwachten dat ze bij Skoda toch werk maken van een MEB tegenhanger van hun Karoq om nog een groter deel van de markt te bezetten... nope, hun volgende elektrisch model komt pas medio 2026 (de Enyaq Coupé tel ik even niet mee). Ik snap ook dat ze niet op 2 jaar van tekentafel naar volle productie kunnen maar 2026...

Eerlijke vraag: denk je echt dat zo'n Born overloopt van de emotie?

Ik weet het niet, ik ken die wagen niet, maar ik denk spontaan aan heel andere wagens als ik het over "emotie" heb...

Pas op volledig interieur in alcantara, sportstoelen met geïntegreerde kopsteun en dat inlegstuk maken hem wel wat leuker natuurlijk.

Een saaie grijze muis is het alvast niet.
Cupra profileerde zich tot nu toe...

Het is mogelijk dat de VW groep iets anders probeert toch? Skoda is ondertussen bv ook al lang geen budget merk meer... de tijd dat Skoda een VW was met stevige korting ligt toch ook al even achter ons. Eigenlijk is Seat nu het budget merk van de VW groep met veelal ontwerpen die de gemiddelde mens Siberisch koud laten (enfin, smaken/kleuren...). Dan is het ergens wel te begrijpen dat men de Born niet onder dat merk wil lanceren (wat origineel overigens wel het plan was van wat ik gelezen heb)?

Of dat de goeie keuze is daar ga ik mij niet over uitspreken maar er zijn wel andere keuzes bij VW waar ik mij veel grotere vragen bij stel. De Enyaq blijkt gigantisch populair. Dan zou je verwachten dat ze bij Skoda toch werk maken van een MEB tegenhanger van hun Karoq om nog een groter deel van de markt te bezetten... nope, hun volgende elektrisch model komt pas medio 2026 (de Enyaq Coupé tel ik even niet mee). Ik snap ook dat ze niet op 2 jaar van tekentafel naar volle productie kunnen maar 2026...

Pas op ik moet nu zeggen dat Seat in mijn ogen toch de wagen produceren die er het leukst uitzien van het drietal.
Maar qua prijs zijn ze inderdaad de laagste. Het verschil is wel immens ook natuurlijk. Als je kijkt wat een Octavia combi nu kost, dat is slikken hoor. 28k voor de active met de 1.0tsi met 110pk. Terwijl bij Seat je voor de Leon combi style 27k neerlegt.

Neem je de Octavia combi clever met 1.5tsi 150pk dan leg je zo maar even 37k op de toonbank. Dat is waanzinnig veel geld. Zeker als je weet dat een golf variant R-line 1.5eTSI (dus en hybride en ook automaat, de Octavia is gewoon benzine en manueel) aan 33k zit. Oké goed je moet daar dan nog opties op gooien, maar als je 4K aan opties erop gooit dan heb je toch ook al wat. En voor 37k heb je dan bij de golf meer wagen.

De Kia EV6 vind ik echt de #1 qua prijs-kwaliteit van wat er momenteel op de markt is qua EV's. Alleen jammer dat het een Kia is, en ik mij daar mentaal erg moeilijk zou kunnen overzetten

KijA6CY.png

Ja, het is wennen aan het idee... Ik vind dat ding op het stuur na er ook onverwacht goed uitzien... Ik ben een 2022 Model 3 LR gaan testrijden maar die is klein voor mijn qua laadruimte, en de Model Y vind ik echt spuuglelijk. Audi's zijn nooit mijn ding geweest en van het design van de Enyaq en ID4 ben ik oo niet wild, alhoewel ik lang VW en Skoda heb gereden.

Ik dacht dat Kia/Hyundai een senior ingenieur bij BMW hadden weggekaapt voor hun onderstellen. Als ik het zo hoor is het erg goed gedaan, ik ga eens kijken of ik er mee kan gaan testrijden. Ik had een 330e touring op't oog maar ik denk dat ik deze als eerste full EV toch ga overwegen... Idealiter de GT-Line met AWD / 325pk. De specs van de GT zijn wel aanlokkelijk maar ik vond de Model 3 LR al aan de misselijke kant qua vermogen dus ik ben niet zeker dat dat nog een meerwaarde is boven de 325pk versie.

Ja, het is wennen aan het idee... Ik vind dat ding op het stuur na er ook onverwacht goed uitzien... Ik ben een 2022 Model 3 LR gaan testrijden maar die is klein voor mijn qua laadruimte, en de Model Y vind ik echt spuuglelijk. Audi's zijn nooit mijn ding geweest en van het design van de Enyaq en ID4 ben ik oo niet wild, alhoewel ik lang VW en Skoda heb gereden.

Ik dacht dat Kia/Hyundai een senior ingenieur bij BMW hadden weggekaapt voor hun onderstellen. Als ik het zo hoor is het erg goed gedaan, ik ga eens kijken of ik er mee kan gaan testrijden. Ik had een 330e touring op't oog maar ik denk dat ik deze als eerste full EV toch ga overwegen... Idealiter de GT-Line met AWD / 325pk. De specs van de GT zijn wel aanlokkelijk maar ik vond de Model 3 LR al aan de misselijke kant qua vermogen dus ik ben niet zeker dat dat nog een meerwaarde is boven de 325pk versie.
Senior engineer is wat understated. Ze hebben de vice-president van de m en individual afdelingen binnengehaald (en die werkte al sinds jaren '80 bij BMW.

Als KIA/Hyundai op dit elan verder gaan in de EV markt, kunnen ze daar best een grote naam worden.

Ik moet in augustus mijn huidige dieselwagen binnen geven; rij nu CLA 200d manueel. Ik rij graag laag en sportief.

Gaan testen met Tesla model 3 en Polestar. Tesla is radicaal iets anders, maar vond ik niet slecht rijden. De Polestar binnen klassieker, niet verkeerd (jammer alleen van die plastiek in de middenconsole) - maar vond ik minder leuk sturen. Je voelt dat deze gebouwd is op platform XC40. Voor mij te log en te "hoog" - indirect.

Rest mij nog de Q4; maar ben geen SUV-man. Ik rij daarvoor veel te sportief.

Daarom begin ik meer en meer te neigen naar BMW i4. Ik dacht dat er hier zijn die deze in bestelling hebben staan? @anders. @GADGET @Raa @Musk ?
Weet iemand of er al dealers deze hebben staan in de showroom? Testrijden zal wss al helemaal niet mogelijk zijn?

Ik zou kunnen de e40 nemen met bv. M-pakket. Hoe zou de i4 rijden vergeleken met Polestar 2 / Tesla model 3? (Tesla Model 3 LR zou ik kunnen nemen, de 470pk zijn wel aanlokkelijk.) Maar de i4 kan ik 8k€ meer uitrusten voor zelfde leasingbedrag als een Tesla model 3. Dus de BMW i4 doet het in leasing wel heel goed.

Laatste vraag: wordt er korting gegeven op de i4? (polestar en tesla geen korting)

Ik heb die inderdaad in bestelling maar kan daar niet veel nuttigs over vertellen. Zelf geen testrit of dergelijke kunnen doen dusja...

Beetje door eliminatie bij de i4 terecht gekomen. En dat zal naar alle waarschijnlijkheid wel voldoen wat rij eigenschappen betreft.

Alle Japanse varianten zijn gewoonweg mijn ding niet. Polestar is echt lelijk (zeker langs achter). Tesla is te summier en imo ook kwalitatief niet mee.

Edit: er was korting op de i4, maar was wel niet zo hoog. Voor een x5 45e kreeg ik meteen wel wat meer korting.

Terug
Bovenaan