Elektrische wagens

Veel mensen laden op zijn minst een deel van hun energie op via zonnepanelen.
juni 2020 : 131 kWh consumptie van het net - 227 kWh autoconsumptie zonne-energie
juni 2021 : 178 kWh consumptie van het net - 414 kWh autoconsumptie zonne-energie - 214 kWh vebruikt door laden wagen

Met andere woorden : ik heb 214 kWh geladen met de wagen en daar minder dan 50 kWh voor van 't net gehaald (in juni 2020 werkten zowel ik als mijn vrouw thuis, in juni 2021 ikzelf 50% van de tijd, mijn vrouw was terug voltijds op kantoor).

De kost van mijn elektriciteit in juni was dus 50/214*0.25 €/kWh = 0.06 €/kWh

En wanneer ik dezelfde oefening doe voor S1 2021, dan zie ik
S1 2021 : 2177 kWh verbruik - 2063 autoconsumptie zonne-energie - 1554 kWh wagen
Ik heb mijn wagen voor meer dan de helft opgeladen via zonne-energie (zeer sterke stijging autoconsumptie zonder/met wagen)
En ik heb de wagen amper elders opgeladen (gaat geen 100 kWh zijn).

Gelieve deze winter in februrari ook eens de cijfers te posten vd laatste 4maand.

Gelieve deze winter in februrari ook eens de cijfers te posten vd laatste 4maand.
Ik geef het resultaat van januari tot juni, dat bevat twee van de slechtste maanden van het jaar. Het tweede semester zou dus even goed moeten zijn als het eerste semester. Dat er van november tot februari vier slechtere maanden zijn doet er niet toe. Ik spreek over het gemiddelde van een periode van 6 maanden, inclusief twee heel slechte maanden.
Ik kan er mee leven dat mijn elektriciteitskost in januari en februari hoger is (bijna 25 ct), als dat gecompenseerd wordt een prijs ver onder de 10 cent/kWh in april, mei en juni.
En ik heb geen terugdraaiende teller...

Wie zegt dat het er veel zijn? Zijn daar statistieken van?

Wanneer zou de i4 bij de dealers zijn? Zou wel eens een testrit willen doen.

In Nederland heeft 78% van de EV bezitters een laadpaal thuis. 41% kan slim laden en 75% van de mensen met een thuislaadpaal hebben zonnepanelen thuis.
Ik zie niet in waarom dat in B zo anders zou zijn. Ik vermoed zelfs dat in B mensen veel vaker een laadpaal thuis hebben (gezien de ruimtelijke ordening)

Wanneer ik bij mijn vrienden , collega's en buren kijk, zijn die zonnepanelen zowat een constante, op twee uitzonderingen na (iemand met een huurhuis en iemand die geen digitale teller wil).
En ik spreek niet over 2 of 3 mensen, ik ken minstens 20 mensen met een EV.

Ik had graag wel eens cijfers gezien van het aantal kWh er rechtreeks van PV in EV vloeit. En mss in uw situatie is dit hoger dan gemiddeld,maar dat wil niet zeggen dat dit represenatatief is he.

In Nederland heeft 78% van de EV bezitters een laadpaal thuis. 41% kan slim laden en 75% van de mensen met een thuislaadpaal hebben zonnepanelen thuis.
Ik zie niet in waarom dat in B zo anders zou zijn. Ik vermoed zelfs dat in B mensen veel vaker een laadpaal thuis hebben (gezien de ruimtelijke ordening)

Wanneer ik bij mijn vrienden , collega's en buren kijk, zijn die zonnepanelen zowat een constante, op twee uitzonderingen na (iemand met een huurhuis en iemand die geen digitale teller wil).
En ik spreek niet over 2 of 3 mensen, ik ken minstens 20 mensen met een EV.
Zal er ook maar vanaf hangen van de mensen die je kent en de buurt dat je woont. De mensen die ik ken met een EV of PHEV hebben nagenoeg allemaal geen zonnepanelen. Ik ken er ook die zelfs geen laadpaal hebben of zelfs praktisch nooit opladen.

Ik had graag wel eens cijfers gezien van het aantal kWh er rechtreeks van PV in EV vloeit. En mss in uw situatie is dit hoger dan gemiddeld,maar dat wil niet zeggen dat dit represenatatief is he.

Ook nog. Veel mensen panelen naar het zuiden en laadpalen die ook niet slim laden met opbrengst van zonnepanelen. De laadpalen die je als werknemer krijgt zijn toch vaak de minder geavanceerden.

Laatst bewerkt:
Zal er ook maar vanaf hangen van de mensen die je kent en de buurt dat je woont. De mensen die ik ken met een EV of PHEV hebben nagenoeg allemaal geen zonnepanelen. Ik ken er ook die zelfs geen laadpaal hebben of zelfs praktisch nooit opladen.
Mijn buurt is echt geen sjieke buurt. Van frietkot over bordeel tot een kasteel waar een notaris in woont. En aangezien bij ons op 't werk iedereen een bedrijfswagen kan nemen, ken ik ook mensen die arbeider / bediende zijn en een EV hebben.
Ook nog. Veel mensen panelen naar het zuiden en laadpalen die ook niet slim laden met opbrengst van zonnepanelen. De laadpalen die je als werknemer krijgt zijn toch vaak de minder geavanceerden.
Dat was zo tot een jaar geleden, ondertussen kun je bij ons op 't werk upgraden naar een slimme paal.
Nogmaals; kijk naar de statistieken in NL. 41% van de mensen met een EV hebben een slimme laadpaal. Ga er maar van uit dat die allemaal heel wat kWh naar hun wagen laten vloeien.
En wat de gemiddelde mens doet interesseert me niet zo. Het is gewoon perfect mogelijk om dat resultaat te bekomen met wat inspanningen. Dus als je dat niet doet en meer betaalt voor je elektriciteit: goed zo; maar dat is voor heel wat mensen hun eigen keuze.
Ik denk dat onder ander @anders. ook heel wat laadt op zonne-energie. En die startte met aan te geven dat de prijs van elektriciteit een pak goedkoper kan dan de prijs die hierboven in de berekening gebruikt werd.
Mijn antwoord bewees dat dat kan.

Niks regeneratie. Als de benzine draait wordt uw batterij sowieso bijgeladen. En dat stijgt snel. Onlangs met een Megane phev gereden die 10km range had. En toen ik in brussel toekwam via de snelweg (25km) stond ie op 25km range bijna.
Ja. Als je in een modus staat waarbij je bijlaadt. En laat dat nu een heel inefficiënte stand zijn.

Ik heb een 225e (ofzoiets) meegekregen als vervangwagen. Als je daar 120km/u mee reed op de snelweg verbruikte die ongeveer 6l, maar dan dan kreeg je 0 elektrische range extra. Als je hem dan in de “bijladen” modus zette ging dat snel naar 8.5L.

Nothing comes for free hé, als je wil bijladen terwijl je rijdt verbruik je meer energie. En die stand gebruik je normaal enkel omdat je weet dat je richting een stad/emissievrije zone rijdt, om er daar van te profiteren.

Dus, nee, jouw verhaal raakt kant noch wal.

Ja. Als je in een modus staat waarbij je bijlaadt. En laat dat nu een heel inefficiënte stand zijn.

Ik heb een 225e (ofzoiets) meegekregen als vervangwagen. Als je daar 120km/u mee reed op de snelweg verbruikte die ongeveer 6l, maar dan dan kreeg je 0 elektrische range extra. Als je hem dan in de “bijladen” modus zette ging dat snel naar 8.5L.

Nothing comes for free hé, als je wil bijladen terwijl je rijdt verbruik je meer energie. En die stand gebruik je normaal enkel omdat je weet dat je richting een stad/emissievrije zone rijdt, om er daar van te profiteren.

Je kan die wel in een stand zetten dat die alleen regeneert wanneer je afremt. Op de autostrade heeft dat nougatbollen zin, maar op gewone wegen dus wel.
Elektriciteit genereren op basis van je benzine of dieselmotor heeft idd vanuit energetisch standpunt geen zin. OP één uitzondering na: de bmw i3 met range extender : daar was de motor gewoon een generator. En zo vermeed BMW een dure/complexe overbrenging voor de benzinemotor. En de range van die i3 was ook al >> 100 km zonder die range extender (onder meer dankzij de gewichtsbesparingen en de eenvoudige overbrenging)

Ik heb die statistieken eens opgezocht waarover jij het hebt. Maar daar staat toch niets specifiek over laden met zonnepanelen energie? Laadpas wordt daar ook al als slim laden gezien. Als je kijkt naar het tijdstip laden de meesten ook in de avond tot de ochtend en in de dag dus heel weinig. En dat is dan met 93% EV rijders dus zegt ook weinig over PHEV.

Je komt dat veel tegen, dat je dan elektrisch een stad in kan rijden. Doet iemand dat doelbewust?

Bestaan er zo’n emissievrije zones?

Mijn cla250e werkt het beste met de ingebouwde mbux navigatie. Gebruik sindsdien amper nog Waze. Dankzij hoogte data en verkeersborden weet de wagen waar hij kan regenereren.

Met de flippers aan het stuur kan ik van D naar D- en D - - gaan om bijna 1 pedal driving te hebben.

Een setting om al rijdend op te laden is er niet. Wel een battery-hold voor in emissie vrije zones.

Verder haal ik vanaf 17-18graden continu 65 tot 68km op 1 lading. Nu ik dat zo gewoon ben zou ik nog liever de nieuwe C300e hebben met 100km bereik om dan pas naar full ev te gaan.

Ik heb die statistieken eens opgezocht waarover jij het hebt. Maar daar staat toch niets specifiek over laden met zonnepanelen energie? Laadpas wordt daar ook al als slim laden gezien. Als je kijkt naar het tijdstip laden de meesten ook in de avond tot de ochtend en in de dag dus heel weinig. En dat is dan met 93% EV rijders dus zegt ook weinig over PHEV.
lk had ze zelf maar met een half oog bekeken. Dan kan ik die statistiek niet gebruiken. In Nederland gaat men ook de terugdraaiende teller afschaffen dacht ik, gedrag zal wel volgen.

lk had ze zelf maar met een half oog bekeken. Dan kan ik die statistiek niet gebruiken. In Nederland gaat men ook de terugdraaiende teller afschaffen dacht ik, gedrag zal wel volgen.
ik denk gewoon dat het heel duidelijk is dat uw situatie gewoon niet te vergelijken valt met de doorsnee persoon.
Uw EV heeft in 2021 meer op uw oprit gestaan overdag dan elders. Ja goed dan kan je wel wat zelf consumeren. Maar als jij om 7u den hof afrijdt en pas om 18u er terug opdraait dan zal die zelfconsumptie al ineens een heel pak lager zijn.

ik neem nu een mooie dag, om 18u zou ik alvast geen drol meer kunnen laden.

Zelfs om 16u is het al geen vette meer.

De kost van mijn elektriciteit in juni was dus 50/214*0.25 €/kWh = 0.06 €/kWh
Die berekening is toch enkel correct als je nog een analoge meter hebt EN als je op een jaar meer injectie dan verbruik hebt? (Ie als je teller elk jaar terug draait dus).

Je rekent die 164kWh nu als zuiver 'gratis' elektriciteit. Dat je de kost van de installatie niet in rekening neemt snap ik maar als je meer verbruik dan afname hebt betaal je op het einde van de rit wel gewoon de volle pot voor je 164kWh, en als je een digitale meter hebt moet je de gemiste injectie meerekenen...

Ok, het blijft voordelig, zeker met een digitale meter maar echt geen 6c/kWh.

Die berekening is toch enkel correct als je nog een analoge meter hebt EN als je op een jaar meer injectie dan verbruik hebt? (Ie als je teller elk jaar terug draait dus).

Je rekent die 164kWh nu als zuiver 'gratis' elektriciteit. Dat je de kost van de installatie niet in rekening neemt snap ik maar als je meer verbruik dan afname hebt betaal je op het einde van de rit wel gewoon de volle pot voor je 164kWh, en als je een digitale meter hebt moet je de gemiste injectie meerekenen...

Ok, het blijft voordelig, zeker met een digitale meter maar echt geen 6c/kWh.
Ik heb een digitale meter. Daarom tel ik alleen de effectie zone-energie die ik laad. Anders zou die elektriciteit gewoon gratis zijn (op de investering in zonnepanelen na).

ik denk gewoon dat het heel duidelijk is dat uw situatie gewoon niet te vergelijken valt met de doorsnee persoon.
Uw EV heeft in 2021 meer op uw oprit gestaan overdag dan elders. Ja goed dan kan je wel wat zelf consumeren. Maar als jij om 7u den hof afrijdt en pas om 18u er terug opdraait dan zal die zelfconsumptie al ineens een heel pak lager zijn.

ik neem nu een mooie dag, om 18u zou ik alvast geen drol meer kunnen laden.

Zelfs om 16u is het al geen vette meer.
Ik zit de laatste maanden ook op kantoor hoor. En toch lukt dat nog. Bijvoorbeeld in het week-end of op die ene thuiswerkerdag.
Mijn pv installatie is daar ook op ontworpen. Ik produceerde op 20 juni 53kWh ondanks wat bewolking.
Verder laat ik de wagen op mooie dagen thuis staan en leg ik twee keer 55 km met de speedpedelec af zodat de wagen thuis kan opladen. Ik zeg niet dat ik daar geen inspanningen voor doe. Het zou voor mij veel goedkoper zijn om iedere dag met de firmawagen naar het werk te rijden(kost me niets). Die speedpedelec km betaal ik volledig zelf.
Heel wat mensen werken nu nog altijd 1-2 dagen thuis. Of kunnen op het werk laden. Niet iedereen kan dat. Maar een beetje creativiteit kan wonderen doen voor heel wat mensen.

Je kan die wel in een stand zetten dat die alleen regeneert wanneer je afremt. Op de autostrade heeft dat nougatbollen zin, maar op gewone wegen dus wel.
Een hybride heeft ook wel niet het regeneratie vermogen zoals je bij een EV hebt. Dus dan duurt het ook allemaal wel een stuk langer tegen je weer deftig bereik hebt om elektrisch te rijden.

Terug
Bovenaan