Elektrische wagens

ik denk gewoon dat het heel duidelijk is dat uw situatie gewoon niet te vergelijken valt met de doorsnee persoon.
Uw EV heeft in 2021 meer op uw oprit gestaan overdag dan elders. Ja goed dan kan je wel wat zelf consumeren. Maar als jij om 7u den hof afrijdt en pas om 18u er terug opdraait dan zal die zelfconsumptie al ineens een heel pak lager zijn.

ik neem nu een mooie dag, om 18u zou ik alvast geen drol meer kunnen laden.

Zelfs om 16u is het al geen vette meer.
In praktijk laad ik mijn wagen niet meer thuis op. Ik steek hem hier op het werk 2x/week in de laadpaal en dan is hij volgeladen. Dat is allemaal groene energie. Ik geloof ook echt dat dat de toekomst is, ipv thuis te laden (toch zeker voor bedrijfswagens).

Mensen vergeten ook wel het feit dat een wagen geen uren aan die laadpalen moeten hangen om de dagelijkse rit te coveren. Meestal zal die op een uurtje (of 2) al terug volgeladen zijn.

Ik zit de laatste maanden ook op kantoor hoor. En toch lukt dat nog. Bijvoorbeeld in het week-end of op die ene thuiswerkerdag.
Mijn pv installatie is daar ook op ontworpen. Ik produceerde op 20 juni 53kWh ondanks wat bewolking.
Verder laat ik de wagen op mooie dagen thuis staan en leg ik twee keer 55 km met de speedpedelec af zodat de wagen thuis kan opladen. Ik zeg niet dat ik daar geen inspanningen voor doe. Het zou voor mij veel goedkoper zijn om iedere dag met de firmawagen naar het werk te rijden(kost me niets). Die speedpedelec km betaal ik volledig zelf.
Heel wat mensen werken nu nog altijd 1-2 dagen thuis. Of kunnen op het werk laden. Niet iedereen kan dat. Maar een beetje creativiteit kan wonderen doen voor heel wat mensen.

Dan heb jij iets van een 7,5kWp liggen op een omvormer van 6kVA?

Nu goed je moet uw uitleg nog eens opnieuw lezen, je snapt toch zelf ook dat dit een beetje krom is natuurlijk.
Voor uw wagen dus vol te laden met eigen zonnestroom laat je hem dus thuis op de oprit staan, geweldige zelfconsumptie. Ja uiteraard maar je snapt zelf ook dat dit geen normaal gebruikspatroon is.
Natuurlijk is zo je zelfconsumptie heel hoog, ala ik een hele maand met de fiets ga werken dan is mijn maandelijks benzineverbruik ook super laag.
Uw auto niet gebruiken is niet creatief zijn eh. Voor veel mensen is dat gewoon geen optie (of in theorie wel een optie maar hebben er geen zin in).
Ik zeg het uw situatie is uitzonderlijk en weerspiegelt niet de realiteit.

Daarbij uw speedpedelec kost u geld? Waarschijnlijk lease je deze en krijg je er ook nog gewoon kilometervergoeding voor. Dan kost u dat niks eh, dan levert u dat geld op :P

In praktijk laad ik mijn wagen niet meer thuis op. Ik steek hem hier op het werk 2x/week in de laadpaal en dan is hij volgeladen. Dat is allemaal groene energie. Ik geloof ook echt dat dat de toekomst is, ipv thuis te laden (toch zeker voor bedrijfswagens).

Mensen vergeten ook wel het feit dat een wagen geen uren aan die laadpalen moeten hangen om de dagelijkse rit te coveren. Meestal zal die op een uurtje (of 2) al terug volgeladen zijn.
Natuurlijk laad je het gros van de tijd op het werk of in het weekend. Lijkt me ook gewoon logisch want daar staat de wagen het langste stil tijdens dat de zon schijnt, in normale omstandigheden toch alvast.

Maar op dat moment wekken uw zonnepanelen thuis wel op en steken zij waarschijnlijk veel terug op het net. Dit lijkt me net niet de toekomst te zijn aangezien we nu al kampen met veel problemen doordat we te weinig zelf consumeren en te veel injecteren op het net.
Op vlak van EV laadgemak geef ik u 100% gelijk wel.

Zal er ook wel van afhangen uw traject is natuurlijk. Als jij op een dag 150km moet afleggen dan zit je al snel aan 39kWh dat je moet bijladen. Met het capaciteitstarief dat eraan komt moet je rekenen dat je misschien best maar met 4kW laad dus dan zit je al snel aan bijna 10u aan de stekker.

Natuurlijk laad je het gros van de tijd op het werk of in het weekend. Lijkt me ook gewoon logisch want daar staat de wagen het langste stil tijdens dat de zon schijnt, in normale omstandigheden toch alvast.

Maar op dat moment wekken uw zonnepanelen thuis wel op en steken zij waarschijnlijk veel terug op het net. Dit lijkt me net niet de toekomst te zijn aangezien we nu al kampen met veel problemen doordat we te weinig zelf consumeren en te veel injecteren op het net.
Op vlak van EV laadgemak geef ik u 100% gelijk wel.

Zal er ook wel van afhangen uw traject is natuurlijk. Als jij op een dag 150km moet afleggen dan zit je al snel aan 39kWh dat je moet bijladen. Met het capaciteitstarief dat eraan komt moet je rekenen dat je misschien best maar met 4kW laad dus dan zit je al snel aan bijna 10u aan de stekker.
Ja, maar onze zonnepanelen waren zelfs niet specifiek voorzien op een auto he. Die hoeveelheid was voorzien om de warmtepomp te counteren (in de tijd dat er nog geen sprake was van digitale tellers). Moest ik dat nu opnieuw moeten doen, zou ik waarschijnlijk ook naar andere opties kijken.

Maar het komt erop neer dat je eigenlijk thuis niet zou moeten voorzien om uw wagen volledig op zonne-energie op te laden. Want (buiten het thuiswerk) is dat effectief iets dat eigenlijk weinig voorvalt dat je die thuis op zonne-energie kan laden.

Ik heb een digitale meter. Daarom tel ik alleen de effectie zone-energie die ik laad. Anders zou die elektriciteit gewoon gratis zijn (op de investering in zonnepanelen na).
Je betaald voor de 50kWh die je van het net haalt en die verdeel je over de 214kWh die je effectief geladen hebt om de gemiddelde prijs van een kWh te bepalen toch? Maar volgens mij vergeet je in je berekening op te nemen dat je voor de 164kWh die je van je zonnepanelen in je auto pompt je nu geen injectievergoeding krijgt (die je wél zou krijgen als je ze op het net had gestoken). Ik weet dat dit een habbekrats is in de eindafrekening maar toch... je gemiddelde prijs/kWh is dus geen €0,06.

Ik ben niet goe wakker dus misschien kijk ik iets over het hoofd maar bon :unsure:

Die zonnepanelen vervuilen gewoon gans de discussie. Een kWh verbruiken kost meer dan 20 cent. In het optimale scenario met een eigen laadpaal en veel zonnepanelen en slimme sturing en veel thuiswerk kan je goedkoop laden ja. Maar zonnepalen zijn ook niet gratis, gans die set-up is niet de standaard.

Die zonnepanelen vervuilen gewoon gans de discussie. Een kWh verbruiken kost meer dan 20 cent. In het optimale scenario met een eigen laadpaal en veel zonnepanelen en slimme sturing en veel thuiswerk kan je goedkoop laden ja. Maar zonnepalen zijn ook niet gratis, gans die set-up is niet de standaard.
20 cent is toch gewoon uit onderzoek gebleken als de gemiddelde energieprijs in België? Zal ondertussen waarschijnlijk iets hoger liggen.
Die 6c is "vervuilde data" door zonnepanelen, maar die 20c is gewoon een algemeen gemiddelde.

20 cent is toch gewoon uit onderzoek gebleken als de gemiddelde energieprijs in België? Zal ondertussen waarschijnlijk iets hoger liggen.
Die 6c is "vervuilde data" door zonnepanelen, maar die 20c is gewoon een algemeen gemiddelde.
Als je kijkt naar de prijzen op de site van de vreg (dit zijn de gemiddelde prijzen van mensen met een verbruik van 3500kwh) zit je nu op 32cent/kwh. 20cent/kwh dat is al ettelijke jaren geleden hoor. In 2014 is er in elektriciteit eens een mooie daling geweest en zat je ongeveer aan 20cent gemiddeld op een jaar. Maar loop van dat jaar is dat weer serieus gestegen, in 2015 zat je daar dan ook weer een stuk boven. Je moet dan al terug gaan naar 2008 wanneer je nog eens aan 20 cent zat.

Ja. Als je in een modus staat waarbij je bijlaadt. En laat dat nu een heel inefficiënte stand zijn.

Ik heb een 225e (ofzoiets) meegekregen als vervangwagen. Als je daar 120km/u mee reed op de snelweg verbruikte die ongeveer 6l, maar dan dan kreeg je 0 elektrische range extra. Als je hem dan in de “bijladen” modus zette ging dat snel naar 8.5L.

Nothing comes for free hé, als je wil bijladen terwijl je rijdt verbruik je meer energie. En die stand gebruik je normaal enkel omdat je weet dat je richting een stad/emissievrije zone rijdt, om er daar van te profiteren.

Dus, nee, jouw verhaal raakt kant noch wal.
Correct, zelfde ervaring met een 330e.
Wat wel wezenlijk bijdraagt zijn echter hoogteverschillen. Deze zomer op vakantie met volle batterij vertrokken (55km) en uiteindelijk zonder laden 230km van de 2.200km elektrisch gereden, steeds in hybrid (pro) en 2.000km autosnelweg.
Laad dan hoofdzakelijk downhill nadat je op de ICE bergop bent gereden, ook op autosnelweg met noemenswaardige hellingen. Frappantste vb was de Mt Ventoux, met 0% batterij 25km klimmen op ICE en dan electrisch naar beneden. Beneden terug +30km elektrische range.

Maar hier in Belgie zal je op autosnelweg inderdaad enkel in een (extra verbruikende) modus kunnen bijladen, maar het is uiteraard mogelijk dat bepaalde merken of (oudere?) modellen enkel zo'n modus hebben en geen efficiente(re) zonder te genereren.

IVerder laat ik de wagen op mooie dagen thuis staan en leg ik twee keer 55 km met de speedpedelec af zodat de wagen thuis kan opladen. Ik zeg niet dat ik daar geen inspanningen voor doe. Het zou voor mij veel goedkoper zijn om iedere dag met de firmawagen naar het werk te rijden(kost me niets). Die speedpedelec km betaal ik volledig zelf.
Nee, nog een fietsvergoeding er bovenop zelfs.

Onlangs eens met iemand over zitten 'filosoferen':
De oprit van mijn huis zou toelaten dat er daar zich een auto kan plaatsen, zonder dat ik er last van heb.
Zou het activeren van particuliere openbare laadpalen, waar ik dan een vergoeding voor krijg (per afgenomen kwh) , niet zorgen voor het faciliteren van het laad-netwerk?
Ik heb zonnepanelen met opbrengsten die ik niet kan verwerken, dus als dat kan & dat is lucratief, zou ik daar durven over nadenken bvb.

sidenote: ik ken absoluut niks van wat er nu op de markt is , van reglementering, van EV's oid ...

edit: nvm, was nog wat aan het googlen en ben erop gebotst: Plugsurfing / chargie

Laatst bewerkt:
Nee, nog een fietsvergoeding er bovenop zelfs.
Ik heb en wil GEEN fietsvergoeding. Ik zou dat gewoon decadent vinden in mijn situatie. Ik weiger die dus aan te vragen.
Dus die speedpedelec kost mij alleen geld. Een 400-500 € onderhoud per jaar zonder herstellingen in te rekenen ( dus alleen banden, kettingen, cassettes). Ik heb die ook zelf aangekocht (7200 €).
Dus stop gewoon met mijn rekening te maken.

Ik heb en wil GEEN fietsvergoeding. Ik zou dat gewoon decadent vinden in mijn situatie. Ik weiger die dus aan te vragen.
Dus die speedpedelec kost mij alleen geld. Een 400-500 € onderhoud per jaar zonder herstellingen in te rekenen ( dus alleen banden, kettingen, cassettes). Ik heb die ook zelf aangekocht (7200 €).
Dus stop gewoon met mijn rekening te maken.
Stop jij dan ook gewoon met hier feiten te lozen over opladen via zonnepanelen enzoverder die met niets gestaafd kunnen worden? Jij doet alsof elke EV rijder aan uw voorbeeld gespiegeld kan worden.

Stop jij dan ook gewoon met hier feiten te lozen over opladen via zonnepanelen enzoverder die met niets gestaafd kunnen worden? Jij doet alsof elke EV rijder aan uw voorbeeld gespiegeld kan worden.
Dat heb ik nergens gezegd, ik heb wel aangegeven dat in Nederland het merendeel van de EV-rijders (60%) zonnepanen heeft. een logisch gevolg van het Mattheus-effect van zo'n subsidies, altijd dezelfde mensen die er van profiteren.
In Nederland heeft 78% van de EV bezitters een laadpaal thuis. 75% van de mensen met een thuislaadpaal hebben zonnepanelen thuis.
En verder heb ik twee keer aangegeven dat het kan, en dat niet iedereen dat kan, en dat er wel wat inspanningen voor nodig zijn. Mijn boodschap is dat de prijs waaraan je laadt lager kan uitvallen dan de gemiddelde elektriciteitsprijs. Door bvb in de Lidl te winkelen en daar gebruik te maken van de gratis (snel)laadpaal.
Mijn antwoord bewees dat dat kan.
Heel wat mensen werken nu nog altijd 1-2 dagen thuis. Of kunnen op het werk laden. Niet iedereen kan dat. Maar een beetje creativiteit kan wonderen doen voor heel wat mensen.
Stop jij gewoon met foute assumpties te maken over mij. En volg een cursus begrijpend lezen.

Als je kijkt naar de prijzen op de site van de vreg (dit zijn de gemiddelde prijzen van mensen met een verbruik van 3500kwh) zit je nu op 32cent/kwh. 20cent/kwh dat is al ettelijke jaren geleden hoor. In 2014 is er in elektriciteit eens een mooie daling geweest en zat je ongeveer aan 20cent gemiddeld op een jaar. Maar loop van dat jaar is dat weer serieus gestegen, in 2015 zat je daar dan ook weer een stuk boven. Je moet dan al terug gaan naar 2008 wanneer je nog eens aan 20 cent zat.
Ik zat de afgelopen 2 jaar (afrekening komt in mei) op 22 cent ongeveer. Maar dat is dan ook met een jaarlijkse wissel van leverancier. 20 cent gaat inderdaad niet de gemiddelde prijs zijn.

Voor de mensen die de Elborn zagen zitten, en ook voor @Tomski een erg positieve review van de Elborn

Ziet er toch veel beter uit als een ID3.

Ik zat de afgelopen 2 jaar (afrekening komt in mei) op 22 cent ongeveer. Maar dat is dan ook met een jaarlijkse wissel van leverancier. 20 cent gaat inderdaad niet de gemiddelde prijs zijn.
Ik wissel ook elk jaar van leverancier. Doe de vergelijk op mijnenergie en aanbieders en pak daar het goedkoopst voor mij.
Contract dat ik in maart 2020 heb afgesloten zit ik op 24 cent/kwh. incl alle kosten. In 2019 was dat iets hoger, omdat toen de prijzen ook hoger lagen. 2020 was dan ook voor energie een goedkoop jaar.

Gemiddelde waardes van de vreg zat het in 2019 op 27c/kwh. In 2020 op 25c/kwh (moeilijk te zien omdat daar een stevige daling en stijging zit). Nu voor september geeft de vreg gemiddelde prijs van 0,32 c/kwh met een enkelvoudige teller.

Gisteren toevallig wat simulatie gedaan (nu niet omdat we er hier over bezig zijn, maar om een andere reden :p )
Vast 1 jaar contract.
1. 9.000kwh gasverbruik en 1.850kwh elektriciteit verbruik + 2.363 injectie = 28,88c/kwh all in voor elektriciteit
2. 3.901kwh elektrisch verbruik + 2063 injectie = 34,76c/kwh all in

Waren toen de goedkoopste contracten gisteren voor mij.

Het is tegenwoordig Born, zonder de EL

Het is echt wel een mooie auto.
Mooi wel, maar compleet verkeerd gezet qua marketing. Cupra is echt een merk dat gedoemd is om te falen met deze strategie...
Het "Sportieve VAG merk" levert een EV met ... 150PK met een 0-100 tijd van 9s.
Ze hebben het klaar gespeeld om een merk te maken dat niet meer is dan een "line" bij andere merken...

Mooi wel, maar compleet verkeerd gezet qua marketing. Cupra is echt een merk dat gedoemd is om te falen met deze strategie...
Het "Sportieve VAG merk" levert een EV met ... 150PK met een 0-100 tijd van 9s.
Ze hebben het klaar gespeeld om een merk te maken dat niet meer is dan een "line" bij andere merken...
Huh? De born is 231 pk en een stukje sneller dan 9 sec

Terug
Bovenaan