Elektrische wagens

Mijne collega heeft ne Mercedes PHEV, ik denk ne C-klasse. Hij geraakt alvast niet op den bureau (32km) op batterij alleen. :tongue:

En aangezien we geen laadpalen hebben op het werk, ondanks dat ze graag zich willen profileren als leader in ZeroCarbon transitie, is het aantal elektrische kilometers tamelijk bedroevend.
Bij de meeste PHEV's is het ook niet de bedoeling dat je een volledig rit op batterij doet. Ondertussen is hun bereik voldoende dat het kan, maar hun bedoeling is om beide energiebronnen zo efficiënt mogelijk te gebruiken en zo het verbruik naar beneden te krijgen he.

De 2 schermen zijn voor mij ook voldoende en is al 1 scherm meer dan in een Model 3 ;)

Ik zie het nut van dat derde scherm voor de passagier ook niet als ik 95% van de tijd alleen in de auto zit.
Het is zelfs ronduit belachelijk en zelfs niet eens mooi :P

Op zich is de brandstofbesparing bij PHEV's wel zeer reëel, afhankelijk van rijpatroon natuurlijk. Collega met z'n V60 T8 zit op een gemiddelde van 3.7l/100km. Zonder het hybride gedeelte zit je met zo'n motor denk ik gemakkelijk aan 9-10 liter, dus het doet best wel wat.

Op zich is de brandstofbesparing bij PHEV's wel zeer reëel, afhankelijk van rijpatroon natuurlijk. Collega met z'n V60 T8 zit op een gemiddelde van 3.7l/100km. Zonder het hybride gedeelte zit je met zo'n motor denk ik gemakkelijk aan 9-10 liter, dus het doet best wel wat.

Ik heb een collega met een phev die nooit plugt, hij zit aan 13 liter met zijn fiscaal aftrekbare Cayenne (toen nog, nu gedaan denk ik wegens fake hybrid) :laugh:

"adde de naft ni kunt betoalen moede gene porsche ridden!" :laugh:

Inderdaad, onderstaande foto is mijn verbruik sinds aflevering cla op 31/12/20.

AdZkqOh.jpg

Moet binnen 1.200 km op onderhoud. Vraag mij af of ze in de garage rekening houden met de +15.000 elektrische kilometers.

In verhouding met een gewone ICE wagen wordt mijn motor belange zoveel niet belast dus lijkt het mij onnodig om bijvoorbeeld een oliewissel te doen.

Veel hangt uiteraard af van gebruik, ik heb in januari nog voor diesel gekozen omdat ik vrij veel autosnelwegkilometers doe met beperkte mogelijkheden om te laden. Mijn gemiddelde snelheid ligt op 80km/u met 45-55k km op een jaar, veelal lange ritten.

Fiscaal had ik beter een hybride genomen, op vlak van effectief verbruik denk ik dat mijn huidig verbruik van 4,7l/100km moeilijk te evenaren zou zijn geweest met een PHEV.

Veel hangt uiteraard af van gebruik, ik heb in januari nog voor diesel gekozen omdat ik vrij veel autosnelwegkilometers doe met beperkte mogelijkheden om te laden. Mijn gemiddelde snelheid ligt op 80km/u met 45-55k km op een jaar, veelal lange ritten.

Fiscaal had ik beter een hybride genomen, op vlak van effectief verbruik denk ik dat mijn huidig verbruik van 4,7l/100km moeilijk te evenaren zou zijn geweest met een PHEV.
Uw verbruik in liter misschien wel, uw verbruik in euro's daarentegen...

Maar dat is dus 4.92+2.32=7.24€/100km
Of een equivalent van 4.4l benzine of 4.3l diesel.

En dus nog steeds een heel stuk zuiniger.
Maar met het profiel van @langun kan je nooit in die verhouding rijden hé. Als je elke dag 200km rijdt, en je batterij telt maar voor 35km, dan zal je gemiddelde verbruik ook een pak hoger liggen dan dat van @TheBelgianStone die de helft van de tijd elektrisch kan rijden.

Maar met het profiel van @langun kan je nooit in die verhouding rijden hé. Als je elke dag 200km rijdt, en je batterij telt maar voor 35km, dan zal je gemiddelde verbruik ook een pak hoger liggen dan dat van @TheBelgianStone die de helft van de tijd elektrisch kan rijden.
Ja klopt hoor, Het geval van @langun kan het zijn dat diesel goedkoper uitkomt. Maar gezien de plotse enorme stijging in prijs (kan bij elektriciteit ook voorvallen natuurlijk) is dat plots al een stuk onzekerder. Maar bij de mensen die veel lange ritten doen, zie ik toch nog vaak dat PHEV's echt aanzienlijk zuiniger zijn.

Elek en benzine voor een hybride zijn ook niet gratis. Leuk om te zeggen dat je maar 3l/100km verbruikt, maar het is 3l + 116kWh /100km
Het blijven wel mooie cijfers voor een plug - in hybride
Mijn EV verbruikte gedurende het eerste jaar 161 Wh/ km, inclusief een rit van 2000 km (op een totaal van 16000 gereden km) met twee fietsen op de trekhaak aan 130 km/h (dat was toen 235 Wh/km).

Maar dat is een sedan, vergelijk dat met een EQA en dan ga je volgens mij toch in de buurt van de 200 Wh/km zitten.

Ja, maar zo drastisch zal het niet zijn, gedurende die 165 km op benzinemotor zal je batterij ook 2x volgeladen worden.

dus 35 op stroom, +-80 op benzin, terug 35 op stroom, en dan zou je nog die laatste 50 nog es 30 op benzine en 20 op de bijgeladen km doen.

Uw verbruik in liter misschien wel, uw verbruik in euro's daarentegen...

Met de lange autosnelwegritten aan hoge (legale) snelheid geloof ik niet dat ik aan een equivalent van 4,4l benzine kom.

Ik werk bij een transportfirma, waarbij we kijken naar effectieve duurzaamheid ipv greenwashing. Dan was in mijn specifiek geval diesel duurzamer dan PHEV, ook al is het duurder. Daarnaast kopen wij onze diesel ook wel iets goedkoper, 200 vrachtwagens bieden op dat vlak wel een schaalvoordeel.

Elektrisch wilden de eigenaars helaas niet in meestappen door de hogere investeringskost, ondanks mijn pleidooi voor een interessante TCO.

Voor elek reken je aan 20 cent per kWh wat een absoluut bodemtarief is. Voor diesel reken je aan 1.68 euro, en dat is de hoogste prijs van de laatste 5 jaar. Dan heb ik al weinig zin om nog te discussiëren als je je punt enkel kan maken door langs beide kanten te foefelen.
Ik zit aan 4.9l/100 km op 50k km met een V60, een T8 zou zeker niet minder verbruiken (maar leuker zijn rechtdoor aan een rood licht)

Voor elek reken je aan 20 cent per kWh wat een absoluut bodemtarief is. Voor diesel reken je aan 1.68 euro, en dat is de hoogste prijs van de laatste 5 jaar. Dan heb ik al weinig zin om nog te discussiëren als je je punt enkel kan maken door langs beide kanten te foefelen.
20c is wat je het kost om thuis op te laden (wat de standaard is met een PHEV). De benzineprijs is wat ik vond door te googlen naar "benzineprijs belgië vandaag". Dat klopt natuurlijk dat er momenteel een piek is in de benzineprijs, maar dat is nu eenmaal het prijsverschil in verbruik (vandaag) tussen een bezine-wagen en een PHEV he...

Ja, maar zo drastisch zal het niet zijn, gedurende die 165 km op benzinemotor zal je batterij ook 2x volgeladen worden.

dus 35 op stroom, +-80 op benzin, terug 35 op stroom, en dan zou je nog die laatste 50 nog es 30 op benzine en 20 op de bijgeladen km doen.
Whut? Als je actief gaat bijladen tijdens het rijden zoals in jouw voorbeeld kom je er helemaal niet. Dat is een extreem onzuinige manier om met een hybride te rijden. En als je denkt dat je 35km gaat bijladen door regeneratie, dan word je best nu wakker. Dat zal eerder 3-5km zijn.

Als je tijdens een werkdag 200km aflegt, kan je ervoor kiezen om die 35km batterijcapaciteit mooi te spreiden, voor bv file of stadverkeer, maar 35km blijft 35km.

Als je tijdens die werkdag ook kan bijladen verandert dat natuurlijk, maar dan moet je ook die stroom rekenen.

Whut? Als je actief gaat bijladen tijdens het rijden zoals in jouw voorbeeld kom je er helemaal niet. Dat is een extreem onzuinige manier om met een hybride te rijden. En als je denkt dat je 35km gaat bijladen door regeneratie, dan word je best nu wakker. Dat zal eerder 3-5km zijn.

Als je tijdens een werkdag 200km aflegt, kan je ervoor kiezen om die 35km batterijcapaciteit mooi te spreiden, voor bv file of stadverkeer, maar 35km blijft 35km.

Als je tijdens die werkdag ook kan bijladen verandert dat natuurlijk, maar dan moet je ook die stroom rekenen.
Hybrides laden (volgens mij) ook bij als uw motor "idle" draait he. Dus als je geen vermogen vraagt. Als je op cruise control 120 rijdt, zal uw motor sowieso ergens rond 1500rpm draaien (om niet stil te vallen) terwijl hij niet continu dat vermogen nodig heeft om op die snelheid te blijven. Volgens mij wordt op die moment de energie evengoed naar batterij gestuurd?
Of is dat nog altijd puur verloren energie?

Niks regeneratie. Als de benzine draait wordt uw batterij sowieso bijgeladen. En dat stijgt snel. Onlangs met een Megane phev gereden die 10km range had. En toen ik in brussel toekwam via de snelweg (25km) stond ie op 25km range bijna.

Ik zit aan 4.9l/100 km op 50k km met een V60, een T8 zou zeker niet minder verbruiken (maar leuker zijn rechtdoor aan een rood licht)
Veel mensen laden op zijn minst een deel van hun energie op via zonnepanelen.
juni 2020 : 131 kWh consumptie van het net - 227 kWh autoconsumptie zonne-energie
juni 2021 : 178 kWh consumptie van het net - 414 kWh autoconsumptie zonne-energie - 214 kWh vebruikt door laden wagen

Met andere woorden : ik heb 214 kWh geladen met de wagen en daar minder dan 50 kWh voor van 't net gehaald (in juni 2020 werkten zowel ik als mijn vrouw thuis, in juni 2021 ikzelf 50% van de tijd, mijn vrouw was terug voltijds op kantoor).

De kost van mijn elektriciteit in juni was dus 50/214*0.25 €/kWh = 0.06 €/kWh

En wanneer ik dezelfde oefening doe voor S1 2021, dan zie ik
S1 2021 : 2177 kWh verbruik - 2063 autoconsumptie zonne-energie - 1554 kWh wagen
Ik heb mijn wagen voor meer dan de helft opgeladen via zonne-energie (zeer sterke stijging autoconsumptie zonder/met wagen)
En ik heb de wagen amper elders opgeladen (gaat geen 100 kWh zijn).

Terug
Bovenaan