Elektrische wagens

Afschrijving is er ook voor particulieren hoor. Je auto wordt elk jaar iets minder waard. Maar bovenstaand voorbeeld is idd de boekhoudkundige voorstelling voor zelfstandigen. En ook die moeten rekening houden met de meerwaarde bij verkoop. Boekhoudkundig mss 0 euro waard maar niemand geeft die auto dan gratis weg op de tweedehandsmarkt.

Polestar zou hier de eerste zijn die afvalt voor mij. Daarna zou ik concept kiezen los van de wagen: wil je full EV of hybride?

En dan heb je in het slechtste geval nog maar tussen 2 auto's te kiezen 🙂
En dan zal het heel cru gezegd op de prijs aankomen he. De KIA gaat u een heel stuk minder kosten dan de BMW.

Ook in lease? Een polestar 2 is bij ons duurder dan een Mercedes EQC 400 business solution AMG. En dan is de keuze toch snel gemaakt...
Dat zal nog met de "oude" Polestar prijzen zijn waarschijnlijk. En dan nog is dat al wel uitzonderlijk (scheelt toch 17000€ zonder kortingen).

Het zou kunnen dat in leasing de KIA en BMW voorlopig nog dicht bij elkaar komen. Maar ik kan me bijna niet inbeelden dat het premium-segment het nog lang gaat volhouden als de "middenklasse" op zo'n niveau EV's gaan blijven lanceren. Mercedes zit redelijk goed omdat heel hun gamma ondertussen elektrisch beschikbaar is (maar wel duur), maar zowel BMW als Audi zitten voorlopig nog met "enkele modellen" die slechts op een paar puntjes een voordeel hebben tov bvb de EV6 en Ioniq 5 (en er zullen er nog komen).

Ook in lease? Een polestar 2 is bij ons duurder dan een Mercedes EQC 400 business solution AMG. En dan is de keuze toch snel gemaakt...
Serieus? Van Mercedes heb ik nu geen vergelijking gemaakt, maar ik heb hier gekeken naar Audi Q4, Polestar 2, VW ID4, Tesla Model 3 en Y, BMW iX3, Volvo XC40 en nog wat, en de Polestar kwam daar ook in lease steeds als één van de goedkoopste uit.
Dus ofwel schat ik de EQC te duur in, of leasing blijft een gek beestje 😛

Dat zal nog met de "oude" Polestar prijzen zijn waarschijnlijk. En dan nog is dat al wel uitzonderlijk (scheelt toch 17000€ zonder kortingen).

Het zou kunnen dat in leasing de KIA en BMW voorlopig nog dicht bij elkaar komen. Maar ik kan me bijna niet inbeelden dat het premium-segment het nog lang gaat volhouden als de "middenklasse" op zo'n niveau EV's gaan blijven lanceren. Mercedes zit redelijk goed omdat heel hun gamma ondertussen elektrisch beschikbaar is (maar wel duur), maar zowel BMW als Audi zitten voorlopig nog met "enkele modellen" die slechts op een paar puntjes een voordeel hebben tov bvb de EV6 en Ioniq 5 (en er zullen er nog komen).

Wat is oud? Mijn info is een maand oud ongeveer.

Serieus? Van Mercedes heb ik nu geen vergelijking gemaakt, maar ik heb hier gekeken naar Audi Q4, Polestar 2, VW ID4, Tesla Model 3 en Y, BMW iX3, Volvo XC40 en nog wat, en de Polestar kwam daar ook in lease steeds als één van de goedkoopste uit.
Dus ofwel schat ik de EQC te duur in, of leasing blijft een gek beestje 😛

Vermoed dat we wel goede voorwaarden hebben bij Mercedes (gezien het aantal leasewagens) en niet met polestar.
Naar wat ik begrijp is vooral de EQC400 en BMW iX3 populair bij ons. Polestar 2 kunnen we wel de dual motor nemen, maar niet beide packs.

De Polestar en I4 met packs en opties naar wens zijn al bevestigd door de fleetmanager en zijn mogelijk om te kiezen. Ik heb nu gevraagd voor de C300e en EV6.

De EQC, Q4 en iX3 staan te hoog en vallen af.

Ev6 is hier in Mechelen wel pas test te rijden vanaf half oktober zeiden ze me gisteren.
Levertijd geen idee van.

De I4 is pas testbaar vanaf november volgens de verdeler. De C is te testen maar niet de hybride.

Daarnet een testrit gedaan met de IONIQ 5. Als ik dat bekijk als een machine om een job te doen doet het dat eigenlijk heel goed. Ik ben zeker een fan van het uiterlijk aan de buitenkant en de binnenkant valt nog wel mee. Toch in de uitvoering waar ik mee gereden heb. Parkeer hulp functie werkte goed. Rijdt heel comfortabel en is meer dan vinnig genoeg voor mij. Die zij camera's wanneer je uw pinkers gebruikt word je snel gewoon.

Mijn grootste probleem op dit moment is dat al hebben al deze wagens veel meer ruimte waar de passagiers zitten, ik heb nog geen EV alternatief gezien dat qua prijs te overwegen is en dat de koffer van mijn ford focus estate benadert. En we steken die toch een dozijn keer per jaar volledig vol.

Oh well binnenkort de Ev6 testen en de Mach-E. Niet dat die het koffer probleem oplossen, maar auto moet 2 keer binnen en zien of ik iets kan testrijden terwijl ze bezig zijn :p

Daarnet een testrit gedaan met de IONIQ 5. Als ik dat bekijk als een machine om een job te doen doet het dat eigenlijk heel goed. Ik ben zeker een fan van het uiterlijk aan de buitenkant en de binnenkant valt nog wel mee. Toch in de uitvoering waar ik mee gereden heb. Parkeer hulp functie werkte goed. Rijdt heel comfortabel en is meer dan vinnig genoeg voor mij. Die zij camera's wanneer je uw pinkers gebruikt word je snel gewoon.

Mijn grootste probleem op dit moment is dat al hebben al deze wagens veel meer ruimte waar de passagiers zitten, ik heb nog geen EV alternatief gezien dat qua prijs te overwegen is en dat de koffer van mijn ford focus estate benadert. En we steken die toch een dozijn keer per jaar volledig vol.

Oh well binnenkort de Ev6 testen en de Mach-E. Niet dat die het koffer probleem oplossen, maar auto moet 2 keer binnen en zien of ik iets kan testrijden terwijl ze bezig zijn :p
https://business.citroen.be/nl/bedr...n-jumpy/new-citroen-e-jumpy-100-electric.html

Er is ook een e-Berlingo en e-SpaceTourer. Je komt ze wel vrijwel nooit tegen, en daar zal ook wel een reden voor zijn :p

De cijfers geven nochtans aan dat de IONIQ 5 gigantisch veel meer ruimte heeft dan een Ford Focus.
En vergeet niet dat je in de IONIQ 5 normaal de koffer ook kunt vergroten door de achterzetels naar voren te schuiven.

De cijfers geven nochtans aan dat de IONIQ 5 gigantisch veel meer ruimte heeft dan een Ford Focus.
En vergeet niet dat je in de IONIQ 5 normaal de koffer ook kunt vergroten door de achterzetels naar voren te schuiven.
575 liter voor de focus vs 527 liter voor de ioniq5. (en vooral, veel minder hoog) Ik heb dat getest met hoe ik de zetels zou verwachten te staan voor een langere rit met heel de familie en er dan de koffers in te zetten die nu in de focus gaan.

edit: ik zeg niet dat dat een perfecte test is ofzo, maar wel dat dat een twijfelpuntje is voor mij. ( zeker als ik dubbel de prijs ga betalen)

Lijkt me nu toch ook dat daar (veel) meer in moet passen dan in een Focus Clipper? Oké, de grootste winst zit op de achterbank, maar die is verstelbaar. Dus dan moet er toch wel ruimte genoeg zijn in de koffer?

Dat is wel een rare regel al vind ik die niet slecht, van al die SUV's af :D
Geen bedrijfsregel, ik vind SUV meestal niet mooi. Les gouts et les couleurs ;)

Reactie van de fleetmanager dat de C300e nog niet berekend kan worden. De EV6 wel al.

Laatst bewerkt:

Opletten met cijfers wel... Dat wordt niet altijd op dezelfde manier bepaalt waardoor die waarden niet altijd 1:1 te vergelijken vallen.
Plus de vorm van de koffer speelt ook mee. Ik heb veel liever een koffer met grote oppervlakte die misschien wat minder hoog is, dan ene met in absolute termen meer liter maar die veel meer in de hoogte zit.

Dat terzijde: ik zie 608 liter voor de koffer van de Focus, 527 liter voor de Ioniq 5?

Die Focus zou dan qua koffer volgens de pure cijfertjes ook een pak ruimer zijn dan de Mondeo. En zelfs ruimer dan m'n A6. Toch zwaar m'n twijfels bij :)

Die Focus zou dan qua koffer volgens de pure cijfertjes ook een pak ruimer zijn dan de Mondeo. En zelfs ruimer dan m'n A6. Toch zwaar m'n twijfels bij :)

Wat kan ik zeggen ik heb al vaak op het werk of in privé dingen in mijn auto gekregen die niet in andere blijkbaar grotere auto's gingen.

Het is dan ook het enige positieve dat ik er van kan zeggen. Ik denk niet dat ik ooit nog een Ford koop hier na, zelfs al is dat niet rationeel

@Mulan wat die Dacia betreft, ik heb van mijn Renaultdealer wel gehoord dat ze daar wel al heel wat bestellingen van particulieren hebben voor ontvangen.

In het Aalsterse vermoed ik vooral omdat je nergens nog sneller dan 30 mag in het centrum, en erbuiten is het overal trajectcontrole

Terug
Bovenaan