Goh, dat in Peutie begrijp ik wel, dit was een bestaande parking zonder faciliteiten, vooral gebruikt door vrachtwagens (rusttijden).Edit: en dan gisteren langs die Fastned in Peutie gereden, wat een armzalig parkingske is me dat. Afval overal, geen toiletten, amper schaduw of bedekking voor het weer, geen eetgelegenheid of winkeltje.
Ipv die parking heraanteleggen met een winkel en toiletten, zelfs een klein restaurant.
Nee, gewoon 4 Fastned laders met wat beschutting die Fastned zelf voorziet en klaar. Iemand een idee hoe dat zit met de uitbating van snelwegparkings? Beslist AWV op eigen houtje hoe en wat of werken ze met tenders die dan zelf de keuze krijgen welke infra ze neerpoten?
Mijn hoop is alvast gevestigd op de klassieke brandstofbedrijven. Die hebben de infra al en kunnen gemakkelijk laadpalen toevoegen aan hun stations die alle voorzieningen hebben. Als je ziet hoe Total dat heeft gedaan in Frankrijk, kunnen alle andere laadbedrijven nog wel van leren.
Je moet het maar doen, gaan laden en er een uur verspelen met kinderen in de wagen zonder dat er eetmogelijkheden zijn en je moet kakken en pissen in de bossen.
Vermoedelijk is dat voor Fastned een goedkopere optie naar huurprijzen toe om hun laders neer te poten, en men kan moeilijk van hen gaan eisen dat ze bij hun laders gelijk ook een heleboel faciliteiten gaan voorzien.
Ik zou denken dat voor de eigenaars van elektrische wagens die op een lange trip zijn, ze het toch nog net leuker vinden van te kunnen laden zonder de faciliteiten ter plaatse, dan helemaal niet te kunnen laden.
De kortstbijzijnde parkings mét faciliteiten zijn die van waarloos (+- 25km richting Antwerpen) waar voor zover ik weet geen laders staan, en dan Ruisbroek, helemaal aan de andere kant van Brussel (wel laders).
Wat betreft de klassieke brandstofbedrijven of uitbaters van tankstations, daar zie ik inderdaad veel potentieel, het is een beetje vreemd dat je daar eigenlijk helemaal geen investeringen ziet gebeuren.
Dit hoeft zelfs niet eens op autostrades te zijn, de meeste tankstations met een winkel aan (b.v. genre Lukoil en deze met de Delhaize shop & go winkels) hebben meestal buiten de pompen om wel extra parkeerplaatsen, deze kunnen toch mits de juiste investering in extra omzet resulteren.
Zowel de laadbeurt als de bijna gegarandeerde bijhorende aankoop in de shop ter plaatse. Deze laatste levert zelfs meestal meer winst op dan de laadbeurt (of tankbeurt).
En er zijn er voldoende die kort bij op/afritten liggen, indien deze mee op de kaart apps met laadpalen staan kunnen deze perfect door mensen op een lange trip mee gebruikt worden.