Elektrische wagens

Dat slim laden komt hoogstwaarschijnlijk door een app op de laadpaal? Meeste mensen hebben natuurlijk geen intelligent systeem/laadpaal en hangen die wagen gewoon aan het stopcontact
Neen dat zijn apps die rechtstreeks connectie maken met je wagen en eventueel je slimme meter. Die werken dus ook met een domme lader, omdat ze het vermogen dat jouw wagen vraagt op ieder ogenblik aanpassen

In de praktijk gaat die slimme sturing van huishoudelijke apparaten er niet komen hoor. Het is gewoon financieel de moeite niet waard. Het verbruik van 1 EV is grootordes groter dan van een wasmachine of diepvriezer. Als gebruiker heb je ook geen last van de slimme sturing van een EV, zolang de batterij maar vol (genoeg) is wanneer je wilt vertrekken. Bij huishoudelijke apparaten heb je er wel (kleine, doch reële) last van, terwijl de energiebesparing veel kleiner is.

(cijfers: wasmachine verbruikt 150kWh/jaar, een EV met 20k km/j verbruikt 4000 kWh/jaar)

Zijn er effectief mensen die een EV kopen zonder een lader te installeren in hun garage ? Lijkt me de standaard te zijn. Die extra kost is "niks" op de totaal kost van de wagen
Al degene met een laadpaal hebben imho een kost gemaakt die niet gaat renderen op termijn. Als het capaciteitstarief er gaat doorkomen gaan ze wss ook allemaal traagladen om geld te besparen, en mss hun oprit gaan verhuren als openbare paal om toch nog wat terug te verdienen.

Al degene met een laadpaal hebben imho een kost gemaakt die niet gaat renderen op termijn. Als het capaciteitstarief er gaat doorkomen gaan ze wss ook allemaal traagladen om geld te besparen, en mss hun oprit gaan verhuren als openbare paal om toch nog wat terug te verdienen.
tenzij de firma betaalt :unsure:
Sommigen kunnen ook geen laadpaal zetten thuis vanwege geen oprit of plaats voor de deur.

Zonder thuisladen had ik nooit een EV gekozen, teveel ICE wagens die zich niets aantrekken van EV only plaatsen en de onbetrouwbaarheid van de infrastructuur.

Ik weet niet of de firma gaat tussenkomen in de pieken aangerekend aan een prive huishouden.
is het een piek als ik dagelijks laad?
Wij worden vergoed via de gemiddelde CREG elektriciteitsprijs. Met het capaciteitstarief zal dit ook wel omhoog gaan zeker?

Wij hebben bewust voor monofasig gekozen, maximaal 7.4kw laden met loadbalancing, maar onze piek zal dus kleiner zijn.

is het een piek als ik dagelijks laad?
Wij worden vergoed via de gemiddelde CREG elektriciteitsprijs. Met het capaciteitstarief zal dit ook wel omhoog gaan zeker?

Wij hebben bewust voor monofasig gekozen, maximaal 7.4kw laden met loadbalancing, maar onze piek zal dus kleiner zijn.
Kwh prijs gaat naar beneden, dus hopelijk krijg je niet minder geld dan nu terugbetaald. De piek "zou" apart gefactureerd worden en niet verwerkt in je totale kwh afgenomen.

De hoogste kwartierpiek van de maand telt. Dus als je tegelijk aan het koken en wassen bent op moment dat je auto aan het laden is...

Mja, de laadpaal zit hier gewoon in de leasing 🤷‍♂️

Kwh prijs gaat naar beneden, dus hopelijk krijg je niet minder geld dan nu terugbetaald. De piek "zou" apart gefactureerd worden en niet verwerkt in je totale kwh afgenomen.

De hoogste kwartierpiek van de maand telt. Dus als je tegelijk aan het koken en wassen bent op moment dat je auto aan het laden is...
daarvoor heb je loadbalancing hé...

Dat is hier al eerder aan bod gekomen maar dat capaciteitstarief is relatief. Wanneer je dubbel zo veel energie verbruikt mag je piek dus ook hoger zijn. Ik heb de voorbije 5 maand een piekverbruik van gemiddeld 4 kWh ondanks BEV.

Wij zijn aan het bouwen en we zijn verplicht om een kabel te voorzien voor die -in de toekomst- verplichte laadpaal..

Wanneer komt dat capaciteitstarief er eigenlijk? Kwestie dat ik de boostfunctie van de inductieplaat wat minder misbruik tegen dan :unsure:

Terug
Bovenaan