Elektrische wagens

daarvoor heb je loadbalancing hé...
En wat heb je dan aan uw 7kW laadpaal?
Wil je onder de 2,5kW blijven dan zullen uw zonnepanelen dus gedurende de hele laadcyclus 5,5kW moeten leveren.
Ik weet niet hoe vaak jij uw opwekgrafiek al bekeken hebt, maar die is niet heel vaak constant, deze is niet vaak maximaal en deze is zeker niet na 6 uur constant en maximaal.

Dus ja ik veel gevallen is een EV met capaciteit een afstraffing.

En wat heb je dan aan uw 7kW laadpaal?
Wil je onder de 2,5kW blijven dan zullen uw zonnepanelen dus gedurende de hele laadcyclus 5,5kW moeten leveren.
Of je laadt gewoon aan een lager vermogen. De meeste mensen leggen minder dan 100 km af per dag en moeten dus 20-25 kWh laden. Die wagen staat 10-12u voor de deur. Dus laden bij 2-3 kW is voldoende.
Dan moet je wel een 1-fasige laadpaal hebben, want op 3F heb je meestal minimaal 4-5 kW vermogen nodig.

Indien die kost echt te groot zou worden laad ik voortaan enkel op het werk en publiek op.
In elk geval heb ik toch een laadpaal die ik mag houden, waarvan ik de kost bruto heb moeten betalen en waarbij ik deze ook privé kan gebruiken.

Win win dus

Wanneer komt dat capaciteitstarief er eigenlijk? Kwestie dat ik de boostfunctie van de inductieplaat wat minder misbruik tegen dan :unsure:
Origineel was 2022 gepland. Maar Demir heeft gemerkt dat er veel mensen het niet konden appreciëren hoe het gelopen is met de zonnepanelen en zou nu dat capaciteitstarief willen uitstellen. Ik hoop dat het haar lukt.

Vermits er geen topic is voor plug in hybrides, stel ik mijn vraag hier maar.
Heb vorige week bedrijfswagen gekregen (Volvo XC 60) en die stond reeds enige tijd in de garage bij mijn werkgever waardoor de batterij volledig plat is. Ik heb deze ondertussen nog niet kunnen opladen omdat we pas verhuisd zijn en onze garage nog vol dozen staat.

Is dat schadelijk voor de batterij? Of kan dat op zich niet zo'n kwaad?

Zonder specifieke ervaring met hybride wagens, maar wel met magazijnmateriaal met lithium batterijen: die zijn niet graag sterk ontladen.

Kan je de batterij niet opladen tijdens het rijden?

Vermits er geen topic is voor plug in hybrides, stel ik mijn vraag hier maar.
Heb vorige week bedrijfswagen gekregen (Volvo XC 60) en die stond reeds enige tijd in de garage bij mijn werkgever waardoor de batterij volledig plat is. Ik heb deze ondertussen nog niet kunnen opladen omdat we pas verhuisd zijn en onze garage nog vol dozen staat.

Is dat schadelijk voor de batterij? Of kan dat op zich niet zo'n kwaad?
Uw batterij laad toch bij als je rijdt?
Daarbij kan je die nooit echt diep ontladen, daar zit een beveiliging op.

Best opvallend hoe in de facebookgroepen rond de iX3 heel vaak "performance" naar boven komt als positief punt. Hij is natuurlijk niet traag he, en sneller dan de gemiddelde auto. Maar hij is wel (een pak) trager dan alle directe concurrenten. Dat doet er totaal niet toe voor het type wagen, maar noem het dan ook niet als positief punt he.

Dat gebeurt dan toch niet automatisch, want die blijft toch precies op volledig plat staan.

Soit, ik zal misschien eens in de user manual moeten kijken:p
Je moet gewoon de modus “charge” activeren en eens wat rijden :p
Deze kan je activeren op uw infotainment.

Maar een verlengkabel vanuit uw garage naar de wagen is geen optie? Of eender welk stopcontact? :P

Je moet gewoon de modus “charge” activeren en eens wat rijden :p
Deze kan je activeren op uw infotainment.

Maar een verlengkabel vanuit uw garage naar de wagen is geen optie? Of eender welk stopcontact? :p
Als het moet , wel ja. Maar als het geen kwaad kan, wacht ik liever gewoon tot hij binnen staat.

Gewoon thuis in het stopcontact is echt doenbaar, ik zou niet weten waarom ik zo'n paal zou moeten plaatsen.
Ik kom thuis en steek de kabel in, via de VW app start ik voor het slapen het laden. Altijd nachttarief en mijn net is niet extra belast tijdens de avond. Laden gaat aan 14km/u dus zeker voldoende voor de volgende dag.

Gewoon thuis in het stopcontact is echt doenbaar, ik zou niet weten waarom ik zo'n paal zou moeten plaatsen.
Ik kom thuis en steek de kabel in, via de VW app start ik voor het slapen het laden. Altijd nachttarief en mijn net is niet extra belast tijdens de avond. Laden gaat aan 14km/u dus zeker voldoende voor de volgende dag.
Ik kan aan 13 A laden met mijn thuislader, dat geeft dan 3kW. En dat is dus inderdaad voldoende om op normale dagen de wagen 's nachts terug op te laden. Maar een laadpaal heeft toch ook zijn voordeel qua gebruiksgemak...

Vandaag testrit met de Tesla Model 3 gedaan. Lijkt mij een zeer fijne wagen, ik ben fan 😁 na oa hier wat commentaren te lezen had ik me aan een wafen van inferieure kwaliteit verwacht maar dat was toch helemaal niet mijn gevoel.

Qua performance wel ‘zachter’ dan ik had verwacht. Onlangs ook de XC40 Recharge gereden en die voelde veel explosiever aan.

Vandaag testrit met de Tesla Model 3 gedaan. Lijkt mij een zeer fijne wagen, ik ben fan 😁 na oa hier wat commentaren te lezen had ik me aan een wafen van inferieure kwaliteit verwacht maar dat was toch helemaal niet mijn gevoel.

Qua performance wel ‘zachter’ dan ik had verwacht. Onlangs ook de XC40 Recharge gereden en die voelde veel explosiever aan.
Wanneer moeten jullie de keuze maken trouwens?

Het interieur van de model 3 heeft vorig jaar een upgrade gehad. Het oude interieur was echt niet geweldig, het nieuwe voelt idd vrij goed aan. Wanneer de wagen uit de VS komt, zijn de naden van de carrosserie niet altijd even mooi uitgelijnd, maar ook daar is wel al flink wat verbetering zichtbaar. Bij mijn wagen valt dat nog wel mee.
Zeker dat de testwagen niet in chill-mode stond (mode met verminderd vermogen), of dat je een SR+ hebt getest? Want de XC40 die véél explosiever aanvoelt, dat lijkt me toch gek.

Ik dacht dat je op zoek was naar een wagen met veel ruimte? Dan lijkt de model 3 niet echt aan je criteria te voldoen?

Wanneer moeten jullie de keuze maken trouwens?
Komende weken zal de keuze wel gemaakt worden schat ik. Spannend.
Het interieur van de model 3 heeft vorig jaar een upgrade gehad. Het oude interieur was echt niet geweldig, het nieuwe voelt idd vrij goed aan. Wanneer de wagen uit de VS komt, zijn de naden van de carrosserie niet altijd even mooi uitgelijnd, maar ook daar is wel al flink wat verbetering zichtbaar. Bij mijn wagen valt dat nog wel mee.

Zeker dat de testwagen niet in chill-mode stond (mode met verminderd vermogen), of dat je een SR+ hebt getest? Want de XC40 die véél explosiever aanvoelt, dat lijkt me toch gek.

Ik dacht dat je op zoek was naar een wagen met veel ruimte? Dan lijkt de model 3 niet echt aan je criteria te voldoen?
Hehe ouch, links op het scherm stond inderdaad ‘Chill’ maar we hadden absoluut geen idee wat dat inhield of hoe je dat kon wijzigen. Dat verklaart. Is het verschil groot?
Al maakt dat voor mij weinig uit hoor, zelfs in die modus vond ik ‘m voldoende performant.

We zijn trouwens op zoek naar meerdere modellen, zowel ruimer als kleiner/sportiever (what’s in a name).

Ik heb ook even naar de nieuwe Model Y gekeken. Leuk model ook wel, Tesla maakt daar een slimme zet.

Hehe ouch, links op het scherm stond inderdaad ‘Chill’ maar we hadden absoluut geen idee wat dat inhield of hoe je dat kon wijzigen. Dat verklaart. Is het verschil groot?
Euh. Ja.
In Chill mode duurt 0-60 mph (96.6 km/h) 7.5s. In Normal mode is dat 4.2 s.
Dat is echt een wereld van verschil dus
Al maakt dat voor mij weinig uit hoor, zelfs in die modus vond ik ‘m voldoende performant.
Ik rijd vaak in chill mode, zeker op de autostrade met AP. In Normal mode reageert hij anders te bruut

Terug
Bovenaan