Elektrische wagens

Zelfs in Noorwegen is het aanschuiven als je een tocht gaat doen in de zomer als je geen Tesla hebt.
Dat is vervelend omdat je moet wachten, maar om u daar nu zorgen voor te maken.
Maar als er nu veel mensen een tesla nemen dan ga je dit fenomeen ook gewoon zien aan de tesla palen hoor.

Dat is vervelend omdat je moet wachten, maar om u daar nu zorgen voor te maken.
Maar als er nu veel mensen een tesla nemen dan ga je dit fenomeen ook gewoon zien aan de tesla palen hoor.
Dat en de Tesla chargers werken ook gewoon altijd, dat in tegenstelling tot de random merken.

Akkoord hoor, maar een merk gaan verdedigen tot in het onnozele toe is puur fanboy gedrag en belachelijk.
Dat doe ik niet. Je moet eens leren niet selectief lezen.
Ik heb al meerdere keren aangegeven dat mijn wagen heel wat tekortkomingen heeft.
- filtering op slecht wegdek is ondermaats
- geluidsisolatie kan echt beter
- draaicirkel is voor zo'n compacte wagen gewoon niet acceptabel
- ook een deel van de software is zozo (onder meer het navigatiesysteem is qua functionaliteiten echt beperkt en ik heb ook wat issues met het gelauwerde autopilotsysteem)

Ik heb ook al aangegeven dat mijn volgende wagen waarschijnlijk geen Tesla meer gaat zijn, in de hoop dat over 4 jaar de rest van de merken wat bijgebeend zijn. Omdat ik de commerciële politiek van Tesla niet kan smaken, het zijn gewoon cowboys, die in tegenstelling tot alle andere automerken amper specificaties opgeven van hun wagens. En dus gewoon alles naar hartelust kunnen veranderen, zonder rekenschap te moeten afleggen aan hun klanten.

En ik vind de wagen ook niet echt mooi, maar er zijn er op dit ogenblik erg weinig die ik wel mooi vind. Maar het interieur - in zijn nieuwe vorm - stoort me niet. Maar ik vind het gebrek aan agressieve designelementen wel een verademing. Al die diffusors, luchtinlaten, vierkante knalpotten,... ik moet ze echt niet.

Ughur zit hier al een hele poos Teslas te verdedigen alsof dat de beste wagens ooit zijn, zover dat hij zelfs de gebrekkige spraakbediening gaat verdedigen over fysieke knoppen.
Neen, ik spreek gewoon jouw kinderachtige standpunten tegen. Je spreekt hier altijd over het gebrek aan kwaliteit van het interieur, maar ik vind in dit interieur alvast geen goedkope harde plastics die ik in het individual interieur van mijn BMW wel had (dat individual interieur was een optie van 4200 EUR).
Geen enkele van mijn vorige wagens had een ventilatiesysteem dat zo goed werkte.
De standaard geluidsinstallatie van deze wagen steekt met koppen en schouders boven de optionele hifi-installatie die ik mijn twee vorige BMW's had zitten.
En dat scherm, daar leer je mee werken. Ik mis die knoppen absoluut niet meer . Het enige wat ik mis is een head-up display..
Dat zijn imo belachelijke uitspraken die getuigen van fanboyism over een wagen die letterlijk in niets nog uitblinkt en waar geen enkele autoliefhebber warm van loopt.
Harry Metcalff, de oprichter van EVO is ook geen autoliefhebber dan? Net zoals Matt Watson van carwow? Want die zijn allebei dus wel in de wolken van dat interieur en de bediening.

Genoeg volk hier met een suv inderdaad, maar daar is de keuze bijna altijd gemaakt op de gemakkelijkheid. Ik heb hier nog niemand zien zeggen dat zijn suv gekozen is voor het sportieve rijgedrag en dat dit beter is dan de sedan versie.
Wat ik vaak zie terugkomen bij Tesla eigenaars, of mensen die er eentje via het werk kiezen,is een soort misplaatst élitisme dat echt nergens op slaagt en nergens voor nodig is. Want als we die wagens objectief bekijken zijn die goed, maar kan je voor dat geld vaak kwalitatief betere wagens krijgen.
Neen, een wagen is een middel om mobiel mee te zijn. Op dit ogenblik is er geen enkele andere elektrische wagen die dezelfde mobiliteit heeft, vooral in de winter is het verschil enorm groot.
Wanneer ik het relaas van DSK met zijn iX3 vergelijk met mijn tocht naar het zuiden naar Frankrijk, dan zie ik toch een groot verschil. Krek hetzelfde verhaal bij twee van mijn collega's die met een e-tron en een ID.4 op reis zijn geweest: heel veel problemen gehad en lang moeten (wachten om te) laden.
Daar had ik geen zin. En in een wagen met verbrandingsmotor nog minder.

Uiteindelijk kiest iedereen welke wagen hij goed vindt en is daar niks mis mee, maar de argumenten moeten wel serieus blijven :laugh:
Die zijn dus absoluut serieus. Ik vind deze wagen gewoon even fijn om mee te rijden dan mijn vorige (een BMW 4 met de optionele adaptieve ophanging). In het begin was ik over dat rijgedrag niet echt positief, maar wagen reageert door hoge gewicht en laag zwaartepunt anders, en dat vraagt wat gewenning. En het vermogen maar vooral de tractie zijn fenomenaal.

Leer nu gewoon begrijpen dat niet iedereen hetzelfde bekrompen idee heeft van hoe een wagen eruit moet zien. Twee van mijn medewerkers rijden met een BMW 6- serie, een van mijn medewerkers in mijn vorige functie een Volvo XC70 T8. Ik had dus echt wel met iets anders kunnen rijden als ik dat wenste. Maar dat wenste ik dus niet. Niet omdat ik een nerd ben, maar wel omdat ik een elektrische wagen wenste die me qua mobiliteit niets deed inboeten aan mijn vorige.

Laatst bewerkt:
Veel EV’s bieden dat je zonder zorgen kan rondrijden qua laden. Ja het aanbod is duurder en iets kleiner. Maar bon dat maakt niet dat je ineens zorgen hebt.
Kijk eens naar het relaas van de DSK? Helemaal zonder zorgen op reis gaan op drukke dagen kan je niet hoor. Maar ik vermoed volgend jaar ook niet meer met een Tesla... Ik hoop écht dat ik me vergis
Ik denk niet dat @ugar hier Tesla altijd zit op te hemelen hoor. Lijkt me gewoon dat op het moment dat hij moest kiezen dat de beste wagen was die bij zijn visie paste. (ecologisch aspect, etc.)
En dat hij het op zijn heupen krijgt van argumenten die geen steek houden en gewoon gevoed worden door een bekrompen visie op wat een wagen moet zijn.

Het enige voordeel aan tesla is dat zij koploper zijn qua batterijtechnologie.
Ik ben er niet zeker van dat ze zo veel voorop lopen qua batterij technologie. Waar ik wel vrij zeker van ben dat ze voorsprong hebben
- de manier waarop je die accu integreert in de wagen
- de optimalisatie van de warmtepomp
- de integratie van het laden in de wagen (geen gedoe met druppels of kaarten en codes).
- de OTA updates waarmee wagens voortdurende veranderen
Zij zaten als één van de eerste op de kar, en zij bieden gratis laden aan.
Neen, dat doen ze niet (meer). Ze verkopen hun elektriciteit wel aan redelijke prijzen (in België meer dan twee keer goedkoper dan Ionity)
Maar voor de rest krijg je maar een middelmatige wagen die er allesbehalve strak uitziet.
En dat is net het punt dat je over het hoofd ziet. Dat design van de wagen is een gevolg van de wens om een zo laag mogelijke Cd en een zo laag mogelijk gewicht te bekomen.
Een Model 3 weegt 300 kg lichter dan een Polestar 2, en heeft een Cd van 0.23 ipv 0.27. Het is vooral daar dat de extra autonomie uit voortvloeit.
Je ziet trouwens dat Mercedes met de EQS dezelfde keuzes maakt, en dat die wagen er ook twijfelachtig uitziet qua exterieur. Maar dat design zorgt wel voor minder luchtweerstand (en dus lager verbruik/groter bereik) en voor minder windgeruis (dat bij een EV meer stoort vanwege afwezigheid van motorgeluiden bij hoge snelheden).

Mooi, eindelijk terug on topic. Ik moet ugur meer uit zijn kot lokken blijkbaar :unsure:

Die cd en extra range bijgevolg zijn imo te beperkt om zulke lelijke auto's te aanvaarden, maar das mijn persoonlijke mening.

Ik ben ook geen fan van het tabletinterieur dat vele evs hebben, waarbij de middenconsole uit 1 grote tablet bestaat zonder enige moeite om dat in het interieur te verwerken.

En dat hij het op zijn heupen krijgt van argumenten die geen steek houden en gewoon gevoed worden door een bekrompen visie op wat een wagen moet zijn.

Ik denk dat dit wel de essentie is. Voor iedereen is het doel en de verwachtingen van een wagen anders. Maar dat wilt niet zeggen dat er geen kritiek mag zijn, dat is niet bekrompen allesbehalve zelfs.

Ik kan u wel deels volgen in uw relaas hoor. En een tesla heeft zoals je zegt zeker zijn troeven. Maar er zijn toch enkele grote nadelen, en die troeven wegen toch zeker niet op tegenover de nadelen.
En enkele van die troeven zijn dan nog eens heel afhankelijk van de nabije toekomst. Stel dat tesla hun netwerk openstelt en er nog meer EV’s de baan op komen dan neem je de grootste troef al weg, en zit je in hetzelfde schuitje als die andere EV’s.

Ik vind Tesla's trouwens ook weer niet zo lelijk hoor. De Model S is vrij knap, de model X is een relatief knappe monovolume (in vergelijking met alle andere monovolumes). Alleen de Model 3 is wat raar door die lage motorkap en dan hoge cabine waardoor je zo'n visbokaal krijgt.

Ik denk dat dit wel de essentie is. Voor iedereen is het doel en de verwachtingen van een wagen anders. Maar dat wilt niet zeggen dat er geen kritiek mag zijn, dat is niet bekrompen allesbehalve zelfs.

Ik kan u wel deels volgen in uw relaas hoor. En een tesla heeft zoals je zegt zeker zijn troeven. Maar er zijn toch enkele grote nadelen, en die troeven wegen toch zeker niet op tegenover de nadelen.
En enkele van die troeven zijn dan nog eens heel afhankelijk van de nabije toekomst. Stel dat tesla hun netwerk openstelt en er nog meer EV’s de baan op komen dan neem je de grootste troef al weg, en zit je in hetzelfde schuitje als die andere EV’s.
Voor jou. En dat mag, maar je laat je mening veelal overkomen als absolute waarheid, en dan klopt het weer niet 😉

Mooi, eindelijk terug on topic. Ik moet ugur meer uit zijn kot lokken blijkbaar :unsure:

Die cd en extra range bijgevolg zijn imo te beperkt om zulke lelijke auto's te aanvaarden, maar das mijn persoonlijke mening.
Ik vind het altijd grappig wanneer mensen die vaak met het argument komen dat EV's nog niet echt bruikbaar zijn dan ook aangeven dat die 10 of 15% voordeel die een model 3 geeft niet de moeite zijn. De volledige integratie van de laadpalen in de wagen (waarbij in het laadmodel ook rekening gehouden wordt met het aantal wagens dat onderweg is) draagt ook bij tot dat comfort.

Ik heb geen probleem met kritiek, ik reageer gewoon op de nonsens die hier geschreven staat, "een Tesla koop je uit blind elitisme", "een wagen die letterlijk in niets uitblinkt", "het interieur van de model 3 is niet kwalitatief omdat er geen knoppen in zitten". Zoals al gezegd, die knoppen hoef ik écht niet meer terug hoor. En de model 3 is zonder twijfel een pak 'duurzamer' dan de alternatieven die ik had toen ik moest beslissen.
Ik zie dus niet zoveel grote nadelen. Nogmaals, wanneer je geregeld verre afstanden moet rijden zie je gewoon die nadelen niet.
Dan blijft er nog altijd het verschil in efficiëntie.
Om 100 km af te leggen aan 120 km/h heeft mijn wagen 18 kWh nodig, de Polestar 2 23 kWh. Een iX3 , iD4, Ioniq 5,... 23,5-25,0 kWh. Ik heb nog geen echt betrouwbare test van de Model Y gezien, maar ik verwacht dat die met 20,5 kWh toekomt.
De Lightyear One, die de aerodynamica nog een stap verder doortrekt, gaat volgens mij minder dan 15 kWh nodig hebben voor

Met wat efficiëntere en aerodynamische wagens zouden we dus ook met veel minder laadpalen toekomen.
En ik kan met twee laadsessies van 10-80% tegen de max toegelaten snelheid 120-130 km/h naar pakweg Avignon rijden. Dan zit je met de meeste andere wagens amper voorbij Lyon.
Ik vind Tesla's trouwens ook weer niet zo lelijk hoor. De Model S is vrij knap, de model X is een relatief knappe monovolume (in vergelijking met alle andere monovolumes). Alleen de Model 3 is wat raar door die lage motorkap en dan hoge cabine waardoor je zo'n visbokaal krijgt.
En dat design van de model 3 heeft door die lage motorkap nog een voordeel, erg goed zicht vooruit en rondom.

Gezien ik een paar keer vermeld ben nav. mijn reisverhaal wil ik wel ff verduidelijken dat dit probleem zich stelt voor 1-2x per jaar. En dan spreken we over een "last" van enkele uren langer onderweg zijn. We zijn nog steeds comfortabel op onze bestemming geraakt. Trouwens op een goedkopere (mocht dat een rol spelen) manier dan met een ICE. Een horrorverhaal zou ik dit toch helemaal niet noemen...

De rest van het jaar heb ik wel het comfort van een leuke, comfortabele elektrische wagen en heb ik geen zorgen. Zelfs al moet ik >350km op een dag doen (wat misschien 5 keer het geval is geweest ondertussen) kan ik in België altijd wel een snellader vinden die werkt zonder probleem.

Ik heb nu 10.000km met de iX3 en ben nog steeds tevreden van mijn beslissing.

Een model 3 was ook een optie en ik kan ook heel goed begrijpen dat iemand die kiest. De extra range en de superchargers alleen zijn voldoende argumenten denk ik. Het is een keuze die je moet maken, voor mij dan tussen rijcomfort en laadcomfort die voor iedereen anders is of andere prioriteit heeft.

Dan blijft er nog altijd het verschil in efficiëntie.
Om 100 km af te leggen aan 120 km/h heeft mijn wagen 18 kWh nodig, de Polestar 2 23 kWh. Een iX3 , iD4, Ioniq 5,... 23,5-25,0 kWh. Ik heb nog geen echt betrouwbare test van de Model Y gezien, maar ik verwacht dat die met 20,5 kWh toekomt.
In de praktijk is mijn verbruik op de snelweg (rij meestal 124km/h op CC) rond de 21-22kWh/100km en ik let niet echt op en doe wel eens zot dus daar kan wss nog iets af :)

Misschien nog het belangrijkste is dat ik vind dat er teveel commentaar en feiten/meningen als waarheden komen van de mensen aan de zijlijn.

Zowel over elektrisch rijden als met een SUV rijden. Een SUV, zeker de iX3, rijdt echt zo slecht niet als men hier laat uitschijnen. BMW weet wel waar ze mee bezig zijn. Vergeet hier ook niet het extra comfort. Voor kinderen bijvoorbeeld (in mijn 5-reeks pasten de voeten niet achter mijn zetel en de achterbank met een zitje om maar iets te noemen). Die kinderen zijn ook onderdeel van het gezin en hun comfort is mij ook iets waard. En een elektrische wagen en zijn range is ook niet zo beperkend als men (en ik was er vroeger ook bij) denkt voor 99% van de dagen. De rest is gewoon plannen en wat extra reiatijd nemen.

Zonder enige ervaring zomaar iets roepen, heeft niemand iets aan.

Gezien ik een paar keer vermeld ben nav. mijn reisverhaal wil ik wel ff verduidelijken dat dit probleem zich stelt voor 1-2x per jaar. En dan spreken we over een "last" van enkele uren langer onderweg zijn. We zijn nog steeds comfortabel op onze bestemming geraakt. Trouwens op een goedkopere (mocht dat een rol spelen) manier dan met een ICE. Een horrorverhaal zou ik dit toch helemaal niet noemen...

De rest van het jaar heb ik wel het comfort van een leuke, comfortabele elektrische wagen en heb ik geen zorgen. Zelfs al moet ik >350km op een dag doen (wat misschien 5 keer het geval is geweest ondertussen) kan ik in België altijd wel een snellader vinden die werkt zonder probleem.

Ik heb nu 10.000km met de iX3 en ben nog steeds tevreden van mijn beslissing.

Een model 3 was ook een optie en ik kan ook heel goed begrijpen dat iemand die kiest. De extra range en de superchargers alleen zijn voldoende argumenten denk ik. Het is een keuze die je moet maken, voor mij dan tussen rijcomfort en laadcomfort die voor iedereen anders is of andere prioriteit heeft.

In de praktijk is mijn verbruik op de snelweg (rij meestal 124km/h op CC) rond de 21-22kWh/100km en ik let niet echt op en doe wel eens zot dus daar kan wss nog iets af :)

Misschien nog het belangrijkste is dat ik vind dat er teveel commentaar en feiten/meningen als waarheden komen van de mensen aan de zijlijn.

Zowel over elektrisch rijden als met een SUV rijden. Een SUV, zeker de iX3, rijdt echt zo slecht niet als men hier laat uitschijnen. BMW weet wel waar ze mee bezig zijn. Vergeet hier ook niet het extra comfort. Voor kinderen bijvoorbeeld (in mijn 5-reeks pasten de voeten niet achter mijn zetel en de achterbank met een zitje om maar iets te noemen). Die kinderen zijn ook onderdeel van het gezin en hun comfort is mij ook iets waard. En een elektrische wagen en zijn range is ook niet zo beperkend als men (en ik was er vroeger ook bij) denkt voor 99% van de dagen. De rest is gewoon plannen en wat extra reiatijd nemen.

Zonder enige ervaring zomaar iets roepen, heeft niemand iets aan.
Dit dus. Ik ben geen grote fan van Tesla, omdat ze nogal vaak dezelfde fout maken ("halfafgewerkte" producten releasen. Bij de Plaid is het weer van dat). Maar als na een test niet was gebleken dat een random buggy niet in de koffer van de Model 3 had gepast, dan hadden we waarschijnlijk nu ook een Model 3 gehad...

En de meeste mensen die tegen een SUV zijn, omdat die zo hard rollen in de bochten etc, hebben er volgens mij ook nog nooit deftig mee gereden. Want dat verschil is imo heel klein. De reden dat ik zelf geen grote SUV-fan ben, is omdat de break-varianten eigenlijk altijd ruimer, handiger en mooier zijn.

Je hebt meer beenruimte in de iX3 dan de 5 of wat zeg je?
Dat heeft dan toch puur te maken met uw positie van uw stoel?
Rechtere zitpositie waardoor uw kinderstoel ook rechter staat en er dus meer plek tussen kinderstoel en zetel is. Er is dus niet meer "cm" maar de manier waarop de kinderstoel staat is anders.

Je hebt meer beenruimte in de iX3 dan de 5 of wat zeg je?
Dat heeft dan toch puur te maken met uw positie van uw stoel?
In een SUV zit je rechter en hoger waardoor je voor hetzelfde comfort minder plaats horizontaal nodig hebt. Zowel voor bestuurder als passagier en dat maakt een groot verschil. In de positie die goed is voor mij als bestuurder scheelt het makkelijk 10cm die er meer is achter mij nu.

Bij BMW zit je meestal al relatief laag bij de grond waardoor, als je lange benen hebt, je de zetel ver naar achter moet zetten. Zelf 1m88 ter info.

Rechtere zitpositie waardoor uw kinderstoel ook rechter staat en er dus meer plek tussen kinderstoel en zetel is. Er is dus niet meer "cm" maar de manier waarop de kinderstoel staat is anders.

In een SUV zit je rechter en hoger waardoor je voor hetzelfde comfort minder plaats horizontaal nodig hebt. Zowel voor bestuurder als passagier en dat maakt een groot verschil. In de positie die goed is voor mij als bestuurder scheelt het makkelijk 10cm die er meer is achter mij nu.

Bij BMW zit je meestal al relatief laag bij de grond waardoor, als je lange benen hebt, je de zetel ver naar achter moet zetten. Zelf 1m88 ter info.
Ja dat is wat ik dus dacht, door de positie van de bestuurderszetel. Al kan je in een 5 ook hoger en rechter gaan zitten, maar dan verlies je hoofdruimte.
De gemeten aftand stoel tot dan is identiek voor een X3 en een 5, maar de stoel staat op een hoger frame bij de X3.

maar ik heb niet de indruk dat de achterzetels rechter zijn bij een X3 hoor. Naar mijn gevoel zitten die even schuin als alle BMW achterzetels. Kan zijn dat ik mij vergis ook hoor, mijn kennis van de achterbank van een X3 is beperkt. In een 5 heb ik toch al meermaals achteraan gezeten.

Alleen is de kritiek vaak dat je geen autoliefhebber meer kan zijn als je een SUV, EV, ... leuk/mooi vindt. En dat is dan wel enorm bekrompen.

Alleen is de kritiek vaak dat je geen autoliefhebber meer kan zijn als je een SUV, EV, ... leuk/mooi vindt. En dat is dan wel enorm bekrompen.
Dat is ook waar. Momenteel staat hier geen spannende auto voor de deur, klopt. Maar ik durf te zeggen dat ik meer ken/weet van auto's en met meer (leuke) auto's gereden heb dan 90% van de mensen op dit forum. Persoonlijk vind ik een 3-reeks nu ook niet het hoogtepunt van "autoliefhebberij" bvb, maar dat wil niet zeggen dat iemand met een 3-reeks geen autoliefhebber kan zijn. Er zijn wel meerdere redenen waarom mensen voor een saaiere auto kiezen...

Vandaag 4 laadpalen geprobeerd op 2 locaties, geen enkele die werkte. Dan maar thuis aan 2.3kwh in de pries :laugh:
En dan viel het nog maar eens op wat de verschillen in prijs kunnen zijn :crazy: (Allego laadpaal)

Chargemap:
IMG-4378.jpg

WeCharge (Volkswagen)
IMG-4379.jpg

Smoov (Allego)
IMG-4380.jpg
Om hier even op terug te komen. Welke laadkaarten/apps/... gebruiken jullie allemaal? Ik ging ervan uit dat de laadpaal eigenlijk het tarief bepaalt, maar blijkbaar is dat veel harder gebonden aan de "provider".
Mijn idee was om enkel de BMW Charging kaart te gebruiken, maar mogelijk is dat dus niet zo interessant...

De Mercedes EQS begint in België pas vanaf 118k:

Uitgerust hoe ik hem zou willen komt hij op 138k. (om 1 of andere reden zie ik dat groot scherm nergens als keuze?). Dat is +- hetzelfde als een Model S Plaid. Hij gaat een pak trager zijn, maar ik weet toch wel welke ik zou verkiezen om in te moeten vertoeven...
Alleen kan je hem ook weer niet echt knap noemen he

Terug
Bovenaan