Elektrische wagens

Dat is 2,5%.
10km gaat toch geen fluit uitmaken, dagdagelijks gebruik je nooit uw range en op vakantie rij je uw tank het liefst niet volledig leeg.
Non-issue dus. Die velgen daarentegen die zie je elke keer als je naar uw wagen stapt.
Volgens Engineering Explained is het verschil tussen 20 en 22 inch velgen al rap 10%, en dat verschil is bijna volledig toe te schrijven aan de betere aerodynamica van de dikkere banden (minder velg). Dan kan ik mij voorstellen dat die velgencovers veel meer uitmaken dan je zou denken.

Maar ik moet ze ook niet hebben :p.

Aan die velgen zou ik mij persoonlijk toch ook niet zo storen.

Even in de groep smijten: keuze tussen Tesla Model 3 (Long Range) of Polestar 2 (Single motor long range).
Jullie voorkeuren/ervaringen?

Even in de groep smijten: keuze tussen Tesla Model 3 (Long Range) of Polestar 2 (Single motor long range).

Geen ervaring met Tesla maar wel met Polestar 2 (dual motor).
De Polestar rijdt niet verkeerd, enkel wat hard afgeveerd maar dat ligt wss aan de 20" velgen. Ik zou de 19" velgen nemen om dat wat te verbeteren.
Voor de rest werkte het voice command systeem niet zo goed, zelfde slechte ervaring met de google home hier. Je moet hiervoor ook een internet connectie hebben, zelfs om een adres in te kunnen spreken.
Zetels zitten goed, ruimte is wel wat karig op de achterbank (1m80 past wel achter 1m80) en ook algeheel. Het panoramisch dak lijkt wel een must om wat ruimtegevoel te creeren. De one pedal drive was geweldig goed, heb 1x de rem moeten gebruiken omdat een andere wagen voor mij inschoot, voor de rest remt die perfect tot stilstand.

Heb enkel de Tesla al kunnen proefrijden, maar heb wel een vrij goed beeld rond de Polestar ook (maar dus geen rijervaring:
De Tesla heeft een betere aandrijflijn, en meer range. Is ook wel een stuk langer dan de Polestar.
De Polestar is mooier afgewerkt en is imo knapper. Heeft itt de Model 3 wel een "hatch" koffer.

Persoonlijk zou ik eerder de vergelijking Polestar 2 vs Model Y bekijken, en dan gaat het vooral over de afwerking bij Polestar vs het hippe bij Tesla.

Bij de model 3 is het verschil op de autosnelweg iets meer dan 4%. Ongeveer 25 km voor mijn wagen, die range vind ik op zich niet zo belangrijk, maar het uitzicht van die velgen zal mij worst wezen.
Grootste voordeel van die plastic discs is dat ik geen velgen moet poetsen. Enfin, niet dat ik de auto vaak was. Ik denk nu twee keer over een periode van 10 maand.
Barbaar

Dan zijn de laadpalen op het werk kapot en laad je thuis. Amper 21 uur laden van 19% naar 80%.... :headshake:
Needless to say.. im working from home today :D

Uiteindelijk is die keuze toch vooral persoonlijk, zeker als je geen nood hebt aan het supercharger netwerk. Ik weet wel niet of de Polestar nog met bepaalde kinderziektes kampt.

Net ontdekt hoe de nieuwe "gear selector" in de Model S eigenlijk werkt.
Dus
1) Hij bepaalt zelf of ge vooruit of achteruit wilt
2) Stel, ge wilt dat overschrijven, dan kan dat via het touchscreen
3) Stel, het touchscreen werkt niet, dan activeert hij knoppen op de middenconsole waarmee ge het kunt overschrijven)

Dus, om de gear-selector te elimineren moeten ze 2 backups inbouwen, waarvan 1 fysieke gear selector? Nuttig...

Net ontdekt hoe de nieuwe "gear selector" in de Model S eigenlijk werkt.
Dus
1) Hij bepaalt zelf of ge vooruit of achteruit wilt
2) Stel, ge wilt dat overschrijven, dan kan dat via het touchscreen
3) Stel, het touchscreen werkt niet, dan activeert hij knoppen op de middenconsole waarmee ge het kunt overschrijven)

Dus, om de gear-selector te elimineren moeten ze 2 backups inbouwen, waarvan 1 fysieke gear selector? Nuttig...
Die knoppen op de middenconsole zijn wellicht knoppen die normaal een andere functie hebben, waardoor ze maar als gear selector functioneert als stap 2 niet mogelijk is.

Die knoppen op de middenconsole zijn wellicht knoppen die normaal een andere functie hebben, waardoor ze maar als gear selector functioneert als stap 2 niet mogelijk is.
Nee, ze worden eigenlijk gewoon gedisabled (en het zijn touchknoppen, dus niet superzichtbaar als het lampje niet brandt)
2021-Tesla-Model-S-Plaid-Offsite-21.jpg

Best raar dat stap 2 er dan nog is, volledig overbodig lijkt me. Tenzij die echt klaarstaat op het scherm en het heel makkelijk te bedienen is.
Ja, is een slider die altijd op het scherm staat en helemaal aan de kant van de bestuurder. Maar dan zou ik precies liever hebben dat ze enkel dat doen (met een fysieke backup) en dat automatisch stuk zo laten. Nu ga je continu naar uw scherm moeten zien om te weten of hij het nu juist heeft gedaan of niet.
Automatisatie is tof als ge er 100% blind op kunt vertrouwen, dat gaat hier zonder twijfel niet het geval zijn.

Ja, is een slider die altijd op het scherm staat en helemaal aan de kant van de bestuurder. Maar dan zou ik precies liever hebben dat ze enkel dat doen (met een fysieke backup) en dat automatisch stuk zo laten. Nu ga je continu naar uw scherm moeten zien om te weten of hij het nu juist heeft gedaan of niet.
Automatisatie is tof als ge er 100% blind op kunt vertrouwen, dat gaat hier zonder twijfel niet het geval zijn.
Dat is toch ook gewoon de meest nutteloze functie ooit? Wie wilt er nu op een touchscreen selecteren of de wagen in D, R of P moet. Laat staan dat dit volledige automatisch laten gaan nuttig zou zijn. zoals je zegt werkt dat nooit 100%, ik zou al verbaasd zijn van 50%.
Dat is toch echt een functie die je wilt bedienen met een knop of een hendeltje, want dan kan je dat blindelings doen.

Dat is toch ook gewoon de meest nutteloze functie ooit? Wie wilt er nu op een touchscreen selecteren of de wagen in D, R of P moet. Laat staan dat dit volledige automatisch laten gaan nuttig zou zijn. zoals je zegt werkt dat nooit 100%, ik zou al verbaasd zijn van 50%.
Dat is toch echt een functie die je wilt bedienen met een knop of een hendeltje, want dan kan je dat blindelings doen.
Dat is voor mij het grootste nadeel van de Tesla's en hun scherm. (alhoewel ik het bij de ID4 ook best wel merk) Een scherm bedienen terwijl je aan het rijden bent is gewoon niet handig. je hebt geen tactile feedback en de putten in de belgische wegen zorgen ervoor dat je meer naast het icoontje drukt dan erop.

Terug
Bovenaan