Elektrische wagens

Maar in praktijk rij je ook héél zelden meer dan 300km op een dag, en al helemaal niet aan 120km/u gemiddeld.

Klopt, maar ik zie bv vaak in dat Enyaq fb groepje dat ze naar het zuiden van frankrijk kachelen aan 90 per uur. Ik zou dat dus aan 130 per uur doen, en dan zal ik wss elke 200km aan de lader moeten gaan hangen voor een half uurke.

Het zou een leuke test zijn om met 2 auto's naar het zuiden van Frankrijk te rijden: de ene aan 90 km/h en de andere aan 130 km/h. Hoeveel sneller komt de tweede auto uiteindelijk aan, gegeven dat hij wel vaker en langer moet laden?
Stel dat trager rijden 1 uur extra vergt, maar dat je daardoor wel voor €50 minder hebt moeten opladen, dan kan dat het wel waard zijn.

En je redt er het klimaat mee!

Die gemiddeldes worden ook altijd gruwelijk overschat. Ik heb een paar weken geleden het traject BE - ITA en ITA - BE moeten ondergaan in een Tiguan. Beide ritten geen enkele minuut file. Totaal aantal km’s 2000. Lokaal niet meer dan 100km gedaan. Op de autosnelweg altijd het maximum toegelaten gereden.

eindverbruik: 5.9l/100km (1.5 tsi 130pk manueel)
Gemiddelde snelheid: 74

Klopt, maar ik zie bv vaak in dat Enyaq fb groepje dat ze naar het zuiden van frankrijk kachelen aan 90 per uur. Ik zou dat dus aan 130 per uur doen, en dan zal ik wss elke 200km aan de lader moeten gaan hangen voor een half uurke.
Skoda Enyaq NL, is dat de groep?

Dat komt ook omdat daar niemand komt posten "vandaag weer zonder problemen naar het werk kunnen rijden!" natuurlijk.

Het zou een leuke test zijn om met 2 auto's naar het zuiden van Frankrijk te rijden: de ene aan 90 km/h en de andere aan 130 km/h. Hoeveel sneller komt de tweede auto uiteindelijk aan, gegeven dat hij wel vaker en langer moet laden?
Stel dat trager rijden 1 uur extra vergt, maar dat je daardoor wel voor €50 minder hebt moeten opladen, dan kan dat het wel waard zijn.

En je redt er het klimaat mee!

Punt is wss de sweet spot vinden.

Nee, maar mij kan dat niet schelen aangezien ik op minder dan 5min weer volgetankt ben.
Wat mij betreft is dat een serieuze inlevering van luxe.
Maar hoe vaak moet je nou bijladen dan? Ik vind het een grotere luxe om thuis te kunnen laden dan onderweg te moeten tanken.

Voor die 4x per jaar, ga je dat dan effectief ervaren als heel ambetant?

Ik snap uw punt. Maar dat lijkt mij toch niet onoverkomelijk.
Ach, er zijn mensen die absoluut geen EV moeten omdat ze anders 1x in 2jaar niet naar 'het zuiden' kunnen.
Die discussies heb ik opgegeven :)
In Tomski zijn geval is 4x per jaar al zeker het overwegen waard vind ik.

Punt is wss de sweet spot vinden.
135km/h klinkt toch al zoetjes hier.
EV, benzine, diesel, kolen,... No way dat ik als een slak 90 ga rijden.

Gaspedaal indrukken en af en toe wat flitsboetes betalen is part of the game.

Liever 120 per uur en langer moeten stoppen dan 90 per uur en kortere pauzes.

135km/h klinkt toch al zoetjes hier.
EV, benzine, diesel, kolen,... No way dat ik als een slak 90 ga rijden.

Gaspedaal indrukken en af en toe wat flitsboetes betalen is part of the game.

Liever 120 per uur en langer moeten stoppen dan 90 per uur en kortere pauzes.
Hangt er toch wat vanaf hoor.

Ik moest bv van de kust (Koksijde) naar huis (st niklaas) en kwam net toe door 105-110 te rijden (in praktijk heb ik mijn acc op 107 gezet).

Andere optie was even gaan snelladen in Brugge of lokeren. Maar dan was ik pakweg 20min kwijt (5 min omrijden etc en 15min laden). In rijden scheelt dat mssch 5 min uiteindelijk he

Hangt er toch wat vanaf hoor.

Ik moest bv van de kust (Koksijde) naar huis (st niklaas) en kwam net toe door 105-110 te rijden (in praktijk heb ik mijn acc op 107 gezet).

Andere optie was even gaan snelladen in Brugge of lokeren. Maar dan was ik pakweg 20min kwijt (5 min omrijden etc en 15min laden). In rijden scheelt dat mssch 5 min uiteindelijk he
Wat voor wagen hebt gij? Uw wagen was dan niet volgeladen?

Voor mij is normaal kunnen genieten van het rijden belangrijker dan tijd verliezen aan een tankstation.

Als we allemaal 100 moeten gaan rijden om de range zo ver mogelihk uit te rekken moeten ze maar betere batterijen in die wagens steken of het laden versnellen.

Als er 1 ding is dat de EV voorheeft op de ice in mijn ogen is het net het rijgenot.

Voor mij is normaal kunnen genieten van het rijden belangrijker dan tijd verliezen aan een tankstation.

Als we allemaal 100 moeten gaan rijden om de range zo ver mogelihk uit te rekken moeten ze maar betere batterijen in die wagens steken of het laden versnellen.

Als er 1 ding is dat de EV voorheeft op de ice in mijn ogen is het net het rijgenot.
Is 120 km/u op de autostrade dan zo genieten voor jou?
Ik zou nooit 120 rijden als dat zou betekenen dat ik er langer over doe.
Je hebt enkel maar meer lawaai. Het is niet dat je bij 120 cruise snelheid opeens een veel beter snelheidsgevoel hebt.
Een EV is stukken beter in optrekken dan een ICE, maar bij cruisen op de autosnelweg heb je daar niets aan.

Was zeker opgeladen, maar ik ben ook heen gereden en daar ter plaatse ook nog gereden.

Andere optie was om daar op te laden, maar dat is dan wel betalend.. En dan doe ik liever supercharge (gratis) of tegen 105 naar huis deze keer..

Moest ik nu 90 moeten rijden zou ik het tbh ook niet doen hoor, maar dit was nog net te doen. (had nog 15km range over uiteindelijk, dus had iets rapper kunnen rijden)

Zoals nineshots zegt wat is er zo tof aan 120? Dat is nu niet een snelheid waar ik blij van wordt hoor.
Als ik ver moet rijden rij ik liever lange stukken 105-110. En de reden daarachter is heel simpel, dat rijdt pakken comfortabeler. Je zet u rechts, cruise control op en gewoon cruisen. Tegen 120 heb je altijd wel iemand voor u die trager rijdt, dan moet je naar het middenvak waar ook iemand rijdt die trager rijdt dus moet je naar links. Dan terug middenvak weer iemand die trager rijdt hupla naar links maar daar rijdt nu iemand die ook trager rijdt dus moet je remmen.
Als je zo 1000km moet afleggen dan ben je echt stikkapot en doorgedraaid.

Als 100km/h wilt zeggen meer range, dus minder laden en sneller op locatie dan rij ik met mijn EV onmiddellijk 100 hoor. Zonder twijfel.

Zoals nineshots zegt wat is er zo tof aan 120? Dat is nu niet een snelheid waar ik blij van wordt hoor.
Als ik ver moet rijden rij ik liever lange stukken 105-110. En de reden daarachter is heel simpel, dat rijdt pakken comfortabeler. Je zet u rechts, cruise control op en gewoon cruisen. Tegen 120 heb je altijd wel iemand voor u die trager rijdt, dan moet je naar het middenvak waar ook iemand rijdt die trager rijdt dus moet je naar links. Dan terug middenvak weer iemand die trager rijdt hupla naar links maar daar rijdt nu iemand die ook trager rijdt dus moet je remmen.
Als je zo 1000km moet afleggen dan ben je echt stikkapot en doorgedraaid.

Als 100km/h wilt zeggen meer range, dus minder laden en sneller op locatie dan rij ik met mijn EV onmiddellijk 100 hoor. Zonder twijfel.
Absoluut, voor mij ook de reden waarom ik niet snap dat mensen hun cc boven de "flitssnelheid" zetten. Je wint er geen tijd mee, krijgt boetes en het is niet dat ge plots een enorm snelheidsgevoel krijgt...

Als je sneller ergens geraakt door 100 te rijden, zou ik niet inzien waarom je dat niet zou doen.

Terug
Bovenaan