Elektrische wagens

Ik verschiet er toch altijd van wat voor een impact het weer kan hebben op je radius.

Gisteren 37km autostrade gereden en 50km kwijt, op de terugweg 80km kwijt.
Het was tijdens code oranje, tegenwind + volop regen + overvloedig nat wegdek met meer rolweerstand, constant 120km/u.
Eigenlijk moet ik bij slecht weer gewoon 1:2 rekenen.

Bij een ICE zal dat ook wel meer zijn maar daar heb ik vroeger nooit rekening mee gehouden.

Er zijn toch ook geen tankstations van automerken? En Europa laat in deze de vrije markt helemaal niet spelen.

1) EV's veel minder belasten dan ICE's
2) Elektriciteit veel minder belasten dan benzine/diesel
Draai de boel nu niet om heh. Jij gaf aan dat de EU ZELF moest investeren in een laadnetwerk. Dat doen ze, door de een correctie te doen op de vrije markt met subsidies, niet door zelf laadpalen te zetten zoals je daarnet zelf suggereerde. Jij gaf aan dat de EU dat laadnetwerk moest uitbouwen.

Daarnaast wil Tesla bvb hun laadpalen wel openstellen, op voorwaarde dat ze Europese subsidies krijgen.
Neen, je draait weer het verhaal om, en Tesla wordt er ook politiek toe verplicht (onder meer in Duitsland is er politiek druk van de minister van milieu)
Net zoals ze een gesubsidieerde fabriek neerpoten in Europa.
En BMW, VW en Mercedes krijgen volgens jou geen subsidies van de EU?
Ik vraag me trouwens wel af wat Tesla-gebruikers zouden zeggen moesten plots alle andere concerns zeggen "ahnee, Tesla's die mogen hier niet laden."
Indien dat een met EU-subsidies opgezet netwerk was, moord en brand schreeuwen. Zo niet? Who cares.

In ieder geval blijf ik bij mijn punt: de Europese automobielsector heeft er een potje van gemaakt met Ionity. Zelfs met riante Europese subsidies slagen ze er niet in om hun klanten in staat te stellen min of meer normaal op reis te gaan. Het is nochtans eenvoudig : x wagens verkopen = y snellaadpalen bijplaatsen.
Maar jij vindt het relaas van DSK waarschijnlijk normaal?

Ik verschiet er toch altijd van wat voor een impact het weer kan hebben op je radius.

Gisteren 37km autostrade gereden en 50km kwijt, op de terugweg 80km kwijt.
Het was tijdens code oranje, tegenwind + volop regen + overvloedig nat wegdek met meer rolweerstand, constant 120km/u.
Eigenlijk moet ik bij slecht weer gewoon 1:2 rekenen.

Bij een ICE zal dat ook wel meer zijn maar daar heb ik vroeger nooit rekening mee gehouden.
Ik weet niet met wat voor wagen je rijdt, bij mij was er gisteren ook een verschil maar lang niet zo groot.
Ik heb gisteren 50 km teruggereden tegen de wind in, waarvan 35 km autosnelweg aan 120 km/h en had een verbruik van 171Wh/km.
In de heenrit was dat 153 Wh/km

Ja, ik was aan het denken "die kan toch niks doen". Blijkbaar wel dus...
Wat nu l*l moet ge nu zijn om zoiets te doen. Denkt ge nu echt dat em daarmee sneller gaat vertrekken?

Wss gehoopt dat de andere partij ging vertrekken.

Hij dacht waarschijnlijk dat ik het niet ging kunnen oplossen en ging vertrekken maar de boodschap (in het Frans) op het schermpje was best duidelijk.
Maar in het algemeen vind ik het vreemd dat je bij veel laadpalen gewoon het laden kunt stoppen zonder pas of andere beveiliging. Bij Ionity kan je gewoon op het schermpje op stop drukken. Als je jouw wagen alleen laat heb je dus ook kans dat dit voorvalt. Gewoon als pest/vandalenstreek of inderdaad in een poging om te zelf te laden.

Waarom ook laden bij 40-55%? Is dat omdat er geen goede opties waren om dit steeds bij een lagere SOC te doen?
Veel keuze is er niet echt. Er was 360km tussen vertrek en volgende snelle lader langs de snelweg. Dat haal ik niet.
Dus vandaar eerste stop om aan dat tweede punt te raken.
Op het tweede punt moest ik, volgens mijn originele planning, rond de 300km ver raken. Dus dan heb ik ook ~90% nodig.
Laatste laadbeurt was gewoon om voldoende te hebben tot thuis. Tussen Reims en Lille (of zelfs Kortrijk) is er voor zover ik weet nog 1 laadpaal van 50kW langs de snelweg. Andere opties moet je de autoroute voor verlaten of omrijden.

Gemiddeld verbruik (met de snelheden zoals aangegeven) op de route was 209 Wh/km. Op de heenweg was het vergelijkbaar.
Dit is volledig geladen, twee volwassenen en twee kinderen.

Ik weet niet met wat voor wagen je rijdt, bij mij was er gisteren ook een verschil maar lang niet zo groot.
Ik heb gisteren 50 km teruggereden tegen de wind in, waarvan 35 km autosnelweg aan 120 km/h en had een verbruik van 171Wh/km.
In de heenrit was dat 153 Wh/km
VW ID.4
2 volwassenen + 2 kids met ongeladen koffer.

Ik dacht 21.1kwh/100km te hebben gezien, maar ik heb er niet op gelet of dit sinds de trip (terugrit alleen) of sinds start (heen en terug) was.
Op zich veel maar gezien de omstandigheden misschien nog te verklaren.

edit: welke wagen heb jij?

Laatst bewerkt:
Hij dacht waarschijnlijk dat ik het niet ging kunnen oplossen en ging vertrekken maar de boodschap (in het Frans) op het schermpje was best duidelijk.
Maar in het algemeen vind ik het vreemd dat je bij veel laadpalen gewoon het laden kunt stoppen zonder pas of andere beveiliging. Bij Ionity kan je gewoon op het schermpje op stop drukken. Als je jouw wagen alleen laat heb je dus ook kans dat dit voorvalt. Gewoon als pest/vandalenstreek of inderdaad in een poging om te zelf te laden.
Toch niet onlogisch als veiligheidsmaatregel dat iedereen ten alle tijde het laden kan onderbreken?
Zeker omdat er mensen zijn die hun wagen laten laden en er niet bij blijven. Stel er gebeurt iets dan wil je het laden laten stoppen natuurlijk.

Gisteren de e-tron van 100% volledig leeg gereden, wel over verschillende ritten. Voorlopig nog geen enkele keer meer dan 400km gehaald, gisteren ook op 396 uitgekomen en op de terugweg 100km/u gereden (wilde niet stoppen in Wetteren om te laden), uiteindelijk met 14km range thuis gekomen. De stevige tegenwind was ook geen voordeel natuurlijk.

Toch niet onlogisch als veiligheidsmaatregel dat iedereen ten alle tijde het laden kan onderbreken?
Zeker omdat er mensen zijn die hun wagen laten laden en er niet bij blijven. Stel er gebeurt iets dan wil je het laden laten stoppen natuurlijk.
Ik zie niet in hoe je het laden gaat onderbreken (enfin, ik heb alleen ervaring met Tesla superchargers)
Die laadsessie kan je als derde gewoon niet onderbreken, je kan ook de laadkabel niet verwijderen zonder dat de sleutel (GSM) in de buurt is (en dat is BT, dus echt maar enkele meters), want die laadkabel zit vergrendeld in de laadpoort (en dat is volgens mij niet alleen zo bij Tesla, ook op zijn minst bij VW en Audi ).

Ik zie niet in hoe je het laden gaat onderbreken (enfin, ik heb alleen ervaring met Tesla superchargers)
Die laadsessie kan je als derde gewoon niet onderbreken, je kan ook de laadkabel niet verwijderen zonder dat de sleutel (GSM) in de buurt is (en dat is BT, dus echt maar enkele meters), want die laadkabel zit vergrendeld in de laadpoort (en dat is volgens mij niet alleen zo bij Tesla, ook op zijn minst bij VW en Audi ).
Die noodknop stopt de elektriciteitstoevoer en dus ook het laden. Stel dat er iets begint te smeulen ofzo, dan is het wel logisch dat je dat kan doen natuurlijk. Maar zoals hier aangetoond zou dat wel gelogd moeten worden wie het is, en indien onterecht die mens blokkeren ofzo he

Die noodknop stopt de elektriciteitstoevoer en dus ook het laden. Stel dat er iets begint te smeulen ofzo, dan is het wel logisch dat je dat kan doen natuurlijk. Maar zoals hier aangetoond zou dat wel gelogd moeten worden wie het is, en indien onterecht die mens blokkeren ofzo he
Maar ik veronderstel dat je geen laadpas of dergelijke nodig hebt om de noodknop in te duwen. Hoe ga je dan weten wie het was?

Maar ik veronderstel dat je geen laadpas of dergelijke nodig hebt om de noodknop in te duwen. Hoe ga je dan weten wie het was?
Ja, ben er zelf ook niet echt uit hoe ze dat moeten doen. Maar het is wel duidelijk dat ze iets moeten bedenken, want die praktijk gaat meer en meer voorvallen... Zeker gezien de betrouwbaarheid van laadpalen sowieso te wensen over laat, zullen veel mensen in zo'n geval effectief denken dat de paal stuk is en dus verder rijden...

Bij Ionity kun je gewoon op stop drukken op het schermpje. Er is ook een noodknop elders.
Na het drukken op stop ontgrendeld de laadkabel...

Denk niet dat je de kabel er kan uit trekken. Je kan wel het laden stoppen in nood of om de andere te kloten.
hangt er vanaf. Ik kan bij mijn id4 de optie aanvinken om de kabel te lossen na het laadproces anders blijft die gewoon vast zitten. Mij lijkt dat een noodstop het eind van het laadproces is. :unsure: Goeie tip om te onthouden feitelijk :evil:

Echt? Dus je kan gewoon noodknop induwen, kabel uittrekken en uw eigen auto insteken? Beetje raar toch...
Maar wat blokkeert de kabel, is dat uw wagen of is dat de paal?
Dat je het laden kan onderbreken is vrij logisch. Dat je de kabel ook nog kan uittrekken daar kan ik ook nog wel iets bij bedenken waarom. Maar ik om misbruik te vermijden denk ik niet dat de kabel zomaar ontgrendeld wordt.

Dat je het laden kan onderbreken is vrij logisch. Dat je de kabel ook nog kan uittrekken daar kan ik ook nog wel iets bij bedenken waarom. Maar ik om misbruik te vermijden denk ik niet dat de kabel zomaar ontgrendeld wordt.
Bij mij wordt de kabel geblokkeerd aan de wagen zelf. De meeste publieke laders hebben hoogstwss geen losse aansluiting aan de paal zelf (allez toch nog niet tegengekomen)

Een snellader heeft maar één stekker, die stop je in de wagen; en de wagen blokkeert die stekker
Bij mij wordt de kabel geblokkeerd aan de wagen zelf. De meeste publieke laders hebben hoogstwss geen losse aansluiting aan de paal zelf (allez toch nog niet tegengekomen)
Snelladers hebben vaak watergekoelde kabels, die hebben zoals ik hier boven aangaf maar één stekker, en die moet in de wagen
AC laadpalen hebben meestal ook gewoon een stekker aan de laadpaal, en daar moet je je eigen laadkabel voor meebrengen. Ik heb dat soort palen nog maar amper gebruikt, maar ik denk dat ook daar die laadpalen gelocked worden, om te voorkomen dat vervelend rapalje alle laadkabels lostrekken van wagen die aan 't laden zijn

Terug
Bovenaan