Gisteren terug naar België gereden. Zoals bij het doorgaan had ik ook nu drie stops gepland. Rond 7u vertrokken (regio Valence).
- 1e lader na ~165km: Ionity met 4x350kW en 1x50kW. Hier was enkel de 50kW vrij maar gezien de batterij nog redelijk vol was, maakte dat niet zoveel verschil. ~25 min geladen (55%->83% - 21kWh) (had minder gepland maar vooraleer de kindjes naar het toilet zijn geweest en we allemaal iets klein hadden gegeten en gedronken...). Bij het vertrekken waren wel terug twee 350kW vrij.
- 2e lader was gepland na ~360km. Opnieuw Ionity met 4x350kW en 1x50kW. Hier was alles volzet bij aankomst en waren nog drie wachtenden voor mij
Na een ~30min wachten kon ik inpluggen. Hier geladen 22%->92% - 55kWh in 42min. Bij het vertrekken stond nog één iemand te wachten.
- 3e lader, weer Ionity, had ik gepland tussen Reims en Parijs (Gueux), dit is ~50km omweg maar het bovenste deel van Frankrijk is echt een probleem (zie quote/vorige post).
Toch beslist om net voor Reims te stoppen bij een 50kW lader met één aansluiting. Dit was na ~585km. Deze was als bij wonder ook nog eens vrij. Hier ingeplugd en begonnen met laden. Al snel kwam er een Nederlander bij die niet echt tevreden was met het antwoord dat ik toch makkelijk 40min ging moeten laden. Winkeltje binnen gegaan en ik kreeg een melding dat het laden was gestopt. Paal gaf aan 0A aan het laden en wagen gaf een DC oplaadfout. De boze Nederlander zei dat de paal waarschijnlijk defect was. Opnieuw geprobeerd en de paal ging in noodstand. Bleek dus dat de noodknop was ingeduwd... Lekker is dat. Even naar de Nederlandse vriend gekeken en gemeld dat er "iemand" per ongelijk waarschijnlijk tegen de noodknop had gezeten... Terug gestart en in de buurt gebleven. Nederlander was onmiddellijk weg. Uiteindelijk hier van 41% -> 74% geladen - 31kWh in 46min en de resterende ~250km gereden. Bij het wegrijden stond ondertussen al een ~30min een Belg met een Polestar 2 te wachten die echt hier moest laden.
Eerste stuk gewoon 130km/h gereden.
Tweede stuk 120km/h (en sommige stukken 110km/h door de regen). Bedoeling was om pas na ~660km te laden (300km na 2e laadbeurt tot 92%) dus ik mocht niet te zot doen.
Laatste stuk echt opgelet en stukken aan 110km/h en 120km/h gedaan. Dit omdat de laadpaal aangaf dat ik voor ~82% geladen was maar dat bleek maar 74% te zijn. Ook weer iets bijgeleerd dus.
Thuisgekomen met ~10% over en 34km range...
Al bij al lukt he wel. In totaal ~2h20min stilgestaan op deze rit. Anders zouden we ook wel drie keer gestopt zijn maar dan misschien 3x15min. Door het voorzichtig rijden waarschijnlijk ook wel makkelijk een 15-tal minuten langer gereden.
Dus een extra reistijd van ~1h45min door de elektrische wagen.
Het viel me wel op dat bijna alle elektrische wagens bij de laadpalen een Nederlandse plaat hebben. De enige Belg die ik het gezien was die Polestar 2 op de terugweg. En misschien twee Fransen op de heenweg.
Qua laadpas had ik enkele opties beschikbaar maar ik kon overal uit de voeten met de BMW charging pas. (hier heb ik tijdelijk een mooie korting voor bij Ionity).
Ter plaatse was wel gewoon gemakkelijk. Ik kon/mocht gewoon inpluggen bij onze accommodatie in het stopcontact aan 10A. Dus nergens zorgen om moeten maken.
Rijden met de iX3 in de bergen/gorges was trouwens zalig. Het constant beschikbare koppel en geen schakelgat was echt prettig. Je kan volledig focussen op het sturen. En in tegenstelling tot wat hier wordt gezegd over SUVs durf ik te zeggen dat ik vlotter door de bochten kon gaan dan menig break. De wegligging is echt goed. In ieder geval overtuigd vlotter en strakker dan met mijn vorige 5-reeks.
Of ik het volgend jaar opnieuw zou doen? Niet zeker. Aan het tempo dat er elektrische wagens bijkomen op de weg, zal de infrastructuur echt wel moeten uitbreiden om het doenbaar te houden.