Auto Elektrische wagens

Als je zonnestroom hebt kan je overdag meer dan 16A gebruiken met een 16A aansluiting, dus plug em dan maar overdag in. :p
Dat is wat ik hoe. Opladen aan 7kWh terwijl er 7kWh binnenkomen van de paneeltjes. Ik heb een monofase kaadpaal wat maakt dat ik max aan 7,6 kW kan laden. Met een monofase laadpaal kan je al laden vanaf 1,5 kW vermogen, met een 3F laadpaal heb je 4kW nodig, daarom ben ik blij met de 1F laadpaal. Met een 3F laadpaal zou ik aan 11 kW kunnen laden maar dat heb ik echt niet nodig.
 
Vanmiddag met de Audi e-tron 55 Sportback gereden, ik kan maar echt goed vergelijken met de VW ID4 maar hij voelt veel zwaarder en logger aan, +/- 300kg nog eens erbij (dacht ik) dus het lijkt me wel normaal.
Het viel me direct op dat de draaicirkel een stuk groter was en het cabine lawaai luider was. Ik vond het eigenlijk niet zo aangenaam maar dat went waarschijnlijk wel.
Een bom geld voor maar 410km op een volle batterij te kunnen rijden...ik zou het niet doen.
 
Als je zonnestroom hebt kan je overdag meer dan 16A gebruiken met een 16A aansluiting, dus plug em dan maar overdag in. :p

tenor.gif
 
Iemand hier eigen ervaringen met de polestar 2? Vind er bijzonder weinig over terug hier op het forum.
Polestar 2 heb ik indertijd ook bekeken, maar ruimte achterin was vrij beperkt (twee volwassen kinderen hier). Bij de lancering waren er ook wat problemen met de elektronica, maar die zijn opgelost heb ik begrepen.
Zijn hoog gewicht en zijn niet zo aerodynamisch design maken zijn verbruik wel relatief hoog voor een berline , en de range wat beperkter dan de Model 3 en (waarschijnlijk) ook de BMW i-4 (en eerder vergelijkbaar met de SUV's).
Maar dat maakt het zeker geen slechte EV, integendeel.
Indien de wagen je interesseert, zou ik gewoon een testrit aanvragen.
 
Vanmiddag met de Audi e-tron 55 Sportback gereden, ik kan maar echt goed vergelijken met de VW ID4 maar hij voelt veel zwaarder en logger aan, +/- 300kg nog eens erbij (dacht ik) dus het lijkt me wel normaal.
Het viel me direct op dat de draaicirkel een stuk groter was en het cabine lawaai luider was. Ik vond het eigenlijk niet zo aangenaam maar dat went waarschijnlijk wel.
Een bom geld voor maar 410km op een volle batterij te kunnen rijden...ik zou het niet doen.
Raar dat je het cabine lawaai luider vindt, de Audi scoort daar normaal zeer goed op.
En voor 410km te halen ga je toch wel je best mogen doen. Al is het zeker haalbaar als je niet te veel hoge snelheden rijdt.
 
Toevallig deze ochtend een discussie hier op kantoor over onze leasing auto's waar de collega's mij uitlachten dat ik een EV had besteld. Eigenlijk komt het toch vooral neer op range anxiety bij iedereen in hun argumenten. Zal toch nog veel aan de perceptie moeten veranderen lijkt me, of eerder aan de infrastructuur om de perceptie te verbeteren.
Ben ook geen fan van EV’s op dit moment. De range, de infrastructuur, geen mogelijkheid om thuis te laden, niet direct een laadstation in de buurt, jaarlijks ga ik meestal met de wagen op reis (1500km enkele rit) ik zie het niet zitten om een route te plannen waar er laadstations staan + nog is elke keer zoveel wachten tot dat ding opgeladen is.

stel dat ik morgen een nieuwe wagen ga kopen dan zou ik nog altijd een benzine versie nemen.
 
Ben ook geen fan van EV’s op dit moment. De range, de infrastructuur, geen mogelijkheid om thuis te laden, niet direct een laadstation in de buurt, jaarlijks ga ik meestal met de wagen op reis (1500km enkele rit) ik zie het niet zitten om een route te plannen waar er laadstations staan + nog is elke keer zoveel wachten tot dat ding opgeladen is.

stel dat ik morgen een nieuwe wagen ga kopen dan zou ik nog altijd een benzine versie nemen.
Als je geen laadpaal thuis kan zetten moet je er niet aan beginnen natuurlijk.
 
Raar dat je het cabine lawaai luider vindt, de Audi scoort daar normaal zeer goed op.
En voor 410km te halen ga je toch wel je best mogen doen. Al is het zeker haalbaar als je niet te veel hoge snelheden rijdt.
Ik had het ook niet verwacht maar het verschil was te groot, er zitten natuurlijk wel 2 krachtigere elektromotoren in waar ik maar 1 minder krachtige heb.
Precies of er een demping tekort was :unsure:

edit: ondertussen hebben we het idee van een 2de EV maar achterwege gelaten en gaan we nu eens kijken naar een 5 touring, een e of d.
Teveel keuze is eigenlijk ook niet goed é.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren naar Zuid Frankrijk gereden met de iX3. Had ongeveer 850km te doen. Zoals verwacht was het druk op de weg. Wel duidelijk dat er toch nog veel werk voor de boeg is...

Gereden via: Lille - Reims - Troyes - Dojon - Lyon - Valence.

De bovenkant van Frankrijk is dunbezaaid met snelladers en hier had ik het meeste schrik voor. Na ~140km gestopt aan een 50kW snellader. Slechts één aansluitpunt maar gelukkig beschikbaar. Deze was trouwens wel gratis. Hier ongeveer een uur moeten laden om mijn tweede geplande lader te halen. (~35 kWh geladen volgens de app) Niet echt een probleem want rustig ontbijt genomen, koffietje gedronken... Twee keer stoppen voor kortere tijd had ook gekund maar telkens slechts één laadpunt 50kW dus als die bezet zijn heb je een probleem. Op Chargemap stond de lader die ik heb gebruikt als defect maar werkte terug volgens de comments. De eventuele tweede 50kW die ik in gedachten had (zonder de autoroute te verlaten) bleek sinds een paar dagen wel echt buiten gebruik. Snellere laders (Ionity) waren op ~50km omweg dus dan beter wat langer aan deze tragere lader.

Tweede geplande lader was 320km verder. Rustig aan 120km/u naartoe gereden en aangekomen met 7%, batterij over. Ik moest hier dus echt wel laden. Ook weer nagekeken op Chargemap en er waren slechts 2 van de 5 Ionity laders werkend (4x350kW en 1x50kW). Bij het aankomen stonden twee wagens te laden en inderdaad, alle andere punten waren HS (hors service). Praatje geslaan en na 5 minuten vertrok één van de twee en kon ik laden. Hier in ~35 min naar 85% geladen. (~55kWh volgens app)
Bij het vertrekken stonden 4 wagens te wachten. Dus precies wel geluk gehad.

Volgende stop was gepland op ~170km verder dus hier aan 130km/u naartoe gereden zonder problemen. 4 Ionity laders die allemaal bezet waren en twee auto's aan het wachten. Na een 20 min kon ik starten met laden. Hier 30min gfeladen (~43kWh volgens app). Bij het wegrijden stond ook weer iemand te wachten.

Daarna tot de bestemming gereden met nog 100km over (30%). Laatste stuk veel file maar omrijden was geen optie. Hier ook best wel veel tijd door verloren. Voelt gewoon stom om bewust naar een file te rijden omdat je geen andere optie meer hebt of zou moeten aan de kant gaan staan om je alternatief nauwkeurig te plannen (hoe ver kan ik? , waar zou ik eventueel kunnen bijladen? en werken de laders wel? ).

Het werkt dus wel maar we zijn 4u uur later aangkomen dan onze vrienden die hetzelfde uur zijn vertrokken. Wij gingen sowieso iets meer en langer gestopt zijn als hen maar zo lang nu ook telkens niet. En ook de file hadden we kunnen vermijden en 2u gewonnen alweer.

Als er volgend jaar zoveel extra full EV op de weg zullen zijn, dan overweeg ik dergelijke trip niet eens meer of er moet veel veranderen aan de infrastructuur.

Gisteren terug naar België gereden. Zoals bij het doorgaan had ik ook nu drie stops gepland. Rond 7u vertrokken (regio Valence).
- 1e lader na ~165km: Ionity met 4x350kW en 1x50kW. Hier was enkel de 50kW vrij maar gezien de batterij nog redelijk vol was, maakte dat niet zoveel verschil. ~25 min geladen (55%->83% - 21kWh) (had minder gepland maar vooraleer de kindjes naar het toilet zijn geweest en we allemaal iets klein hadden gegeten en gedronken...). Bij het vertrekken waren wel terug twee 350kW vrij.
- 2e lader was gepland na ~360km. Opnieuw Ionity met 4x350kW en 1x50kW. Hier was alles volzet bij aankomst en waren nog drie wachtenden voor mij :( Na een ~30min wachten kon ik inpluggen. Hier geladen 22%->92% - 55kWh in 42min. Bij het vertrekken stond nog één iemand te wachten.
- 3e lader, weer Ionity, had ik gepland tussen Reims en Parijs (Gueux), dit is ~50km omweg maar het bovenste deel van Frankrijk is echt een probleem (zie quote/vorige post).
Toch beslist om net voor Reims te stoppen bij een 50kW lader met één aansluiting. Dit was na ~585km. Deze was als bij wonder ook nog eens vrij. Hier ingeplugd en begonnen met laden. Al snel kwam er een Nederlander bij die niet echt tevreden was met het antwoord dat ik toch makkelijk 40min ging moeten laden. Winkeltje binnen gegaan en ik kreeg een melding dat het laden was gestopt. Paal gaf aan 0A aan het laden en wagen gaf een DC oplaadfout. De boze Nederlander zei dat de paal waarschijnlijk defect was. Opnieuw geprobeerd en de paal ging in noodstand. Bleek dus dat de noodknop was ingeduwd... Lekker is dat. Even naar de Nederlandse vriend gekeken en gemeld dat er "iemand" per ongelijk waarschijnlijk tegen de noodknop had gezeten... Terug gestart en in de buurt gebleven. Nederlander was onmiddellijk weg. Uiteindelijk hier van 41% -> 74% geladen - 31kWh in 46min en de resterende ~250km gereden. Bij het wegrijden stond ondertussen al een ~30min een Belg met een Polestar 2 te wachten die echt hier moest laden.

Eerste stuk gewoon 130km/h gereden.
Tweede stuk 120km/h (en sommige stukken 110km/h door de regen). Bedoeling was om pas na ~660km te laden (300km na 2e laadbeurt tot 92%) dus ik mocht niet te zot doen.
Laatste stuk echt opgelet en stukken aan 110km/h en 120km/h gedaan. Dit omdat de laadpaal aangaf dat ik voor ~82% geladen was maar dat bleek maar 74% te zijn. Ook weer iets bijgeleerd dus.
Thuisgekomen met ~10% over en 34km range...

Al bij al lukt he wel. In totaal ~2h20min stilgestaan op deze rit. Anders zouden we ook wel drie keer gestopt zijn maar dan misschien 3x15min. Door het voorzichtig rijden waarschijnlijk ook wel makkelijk een 15-tal minuten langer gereden.
Dus een extra reistijd van ~1h45min door de elektrische wagen.
Het viel me wel op dat bijna alle elektrische wagens bij de laadpalen een Nederlandse plaat hebben. De enige Belg die ik het gezien was die Polestar 2 op de terugweg. En misschien twee Fransen op de heenweg.

Qua laadpas had ik enkele opties beschikbaar maar ik kon overal uit de voeten met de BMW charging pas. (hier heb ik tijdelijk een mooie korting voor bij Ionity).

Ter plaatse was wel gewoon gemakkelijk. Ik kon/mocht gewoon inpluggen bij onze accommodatie in het stopcontact aan 10A. Dus nergens zorgen om moeten maken.

Rijden met de iX3 in de bergen/gorges was trouwens zalig. Het constant beschikbare koppel en geen schakelgat was echt prettig. Je kan volledig focussen op het sturen. En in tegenstelling tot wat hier wordt gezegd over SUVs durf ik te zeggen dat ik vlotter door de bochten kon gaan dan menig break. De wegligging is echt goed. In ieder geval overtuigd vlotter en strakker dan met mijn vorige 5-reeks.

Of ik het volgend jaar opnieuw zou doen? Niet zeker. Aan het tempo dat er elektrische wagens bijkomen op de weg, zal de infrastructuur echt wel moeten uitbreiden om het doenbaar te houden.
 
Laatst bewerkt:
Toch knap hoe die grote Europese autoconcerns ermee weg komen om met Europese subsidies alsnog alles in het werk te stellen om het rijden met een EV onmogelijk te maken. Ionity is gewoon too little too late.
 
Toch knap hoe die grote Europese autoconcerns ermee weg komen om met Europese subsidies alsnog alles in het werk te stellen om het rijden met een EV onmogelijk te maken. Ionity is gewoon too little too late.
De grote vraag is waarom autoconcerns in godsnaam zoiets als Ionity moeten oprichten... Die merken hebben dat moeten doen, voordat hun elektrische modellen op de markt waren. Bijgevolg dus een enorme investering, waar jarenlang amper rendement op zit. Ge kunt ze misschien ook nog laten betalen voor een nieuwe kerncentrale...

Dat is iets dat uit de EU had moeten komen en had nooit in handen van de constructeurs mogen zijn.
 
De grote vraag is waarom autoconcerns in godsnaam zoiets als Ionity moeten oprichten... Die merken hebben dat moeten doen, voordat hun elektrische modellen op de markt waren. Bijgevolg dus een enorme investering, waar jarenlang amper rendement op zit. Ge kunt ze misschien ook nog laten betalen voor een nieuwe kerncentrale...

Dat is iets dat uit de EU had moeten komen en had nooit in handen van de constructeurs mogen zijn.
Neen, de EU moet de vrije markt laten spelen. Die autoproducenten laten jullie in de kou staan, en je gaat ze nog verdedigen? Ze hadden perfect met andere partners kunnen samenwerken (bvb Fastned of Totalenergies, maar er zijn nog een heleboel andere netwerken) en die de boel laten uitrollen.
 
Al snel kwam er een Nederlander bij die niet echt tevreden was met het antwoord dat ik toch makkelijk 40min ging moeten laden. Winkeltje binnen gegaan en ik kreeg een melding dat het laden was gestopt. Paal gaf aan 0A aan het laden en wagen gaf een DC oplaadfout. De boze Nederlander zei dat de paal waarschijnlijk defect was. Opnieuw geprobeerd en de paal ging in noodstand. Bleek dus dat de noodknop was ingeduwd... Lekker is dat. Even naar de Nederlandse vriend gekeken en gemeld dat er "iemand" per ongelijk waarschijnlijk tegen de noodknop had gezeten... Terug gestart en in de buurt gebleven. Nederlander was onmiddellijk weg. Uiteindelijk hier van 41% -> 74% geladen - 31kWh in 46min en de resterende ~250km gereden. Bij het wegrijden stond ondertussen al een ~30min een Belg met een Polestar 2 te wachten die echt hier moest laden.
Lol. Er komt nog een dag ze iemand van g4s aan de laadpalen moeten zetten of het is daar enkel nog maar de wet van de sterkste.
 
Neen, de EU moet de vrije markt laten spelen. Die autoproducenten laten jullie in de kou staan, en je gaat ze nog verdedigen? Ze hadden perfect met andere partners kunnen samenwerken (bvb Fastned of Totalenergies, maar er zijn nog een heleboel andere netwerken) en die de boel laten uitrollen.
Er zijn toch ook geen tankstations van automerken? En Europa laat in deze de vrije markt helemaal niet spelen.
1) EV's veel minder belasten dan ICE's
2) Elektriciteit veel minder belasten dan benzine/diesel

Dat is dus niet vrije markt, maar een push door de EU.

Daarnaast wil Tesla bvb hun laadpalen wel openstellen, op voorwaarde dat ze Europese subsidies krijgen. Net zoals ze een gesubsidieerde fabriek neerpoten in Europa.

Ik vraag me trouwens wel af wat Tesla-gebruikers zouden zeggen moesten plots alle andere concerns zeggen "ahnee, Tesla's die mogen hier niet laden."
 
Ik vraag me trouwens wel af wat Tesla-gebruikers zouden zeggen moesten plots alle andere concerns zeggen "ahnee, Tesla's die mogen hier niet laden."
Dan zouden ze moord en brand schreeuwen.
Maar laat ons eerlijk zijn, welk concern zal Tesla’s weren? Het is een merk dat een groot marktaandeel heeft.
 
Subsidies krijg je nu eenmaal niet als je uw laadpalen niet openzet voor anderen. Daarom dat Tesla dit ook zal doen omdat ze superchargers willen plaatsen met subsidies. Je moet dat verhaal niet omdraaien eh.

Gisteren terug naar België gereden. Zoals bij het doorgaan had ik ook nu drie stops gepland. Rond 7u vertrokken (regio Valence).
- 1e lader na ~165km: Ionity met 4x350kW en 1x50kW. Hier was enkel de 50kW vrij maar gezien de batterij nog redelijk vol was, maakte dat niet zoveel verschil. ~25 min geladen (55%->83% - 21kWh) (had minder gepland maar vooraleer de kindjes naar het toilet zijn geweest en we allemaal iets klein hadden gegeten en gedronken...). Bij het vertrekken waren wel terug twee 350kW vrij.
- 2e lader was gepland na ~360km. Opnieuw Ionity met 4x350kW en 1x50kW. Hier was alles volzet bij aankomst en waren nog drie wachtenden voor mij :( Na een ~30min wachten kon ik inpluggen. Hier geladen 22%->92% - 55kWh in 42min. Bij het vertrekken stond nog één iemand te wachten.
- 3e lader, weer Ionity, had ik gepland tussen Reims en Parijs (Gueux), dit is ~50km omweg maar het bovenste deel van Frankrijk is echt een probleem (zie quote/vorige post).
Toch beslist om net voor Reims te stoppen bij een 50kW lader met één aansluiting. Dit was na ~585km. Deze was als bij wonder ook nog eens vrij. Hier ingeplugd en begonnen met laden. Al snel kwam er een Nederlander bij die niet echt tevreden was met het antwoord dat ik toch makkelijk 40min ging moeten laden. Winkeltje binnen gegaan en ik kreeg een melding dat het laden was gestopt. Paal gaf aan 0A aan het laden en wagen gaf een DC oplaadfout. De boze Nederlander zei dat de paal waarschijnlijk defect was. Opnieuw geprobeerd en de paal ging in noodstand. Bleek dus dat de noodknop was ingeduwd... Lekker is dat. Even naar de Nederlandse vriend gekeken en gemeld dat er "iemand" per ongelijk waarschijnlijk tegen de noodknop had gezeten... Terug gestart en in de buurt gebleven. Nederlander was onmiddellijk weg. Uiteindelijk hier van 41% -> 74% geladen - 31kWh in 46min en de resterende ~250km gereden. Bij het wegrijden stond ondertussen al een ~30min een Belg met een Polestar 2 te wachten die echt hier moest laden.

Eerste stuk gewoon 130km/h gereden.
Tweede stuk 120km/h (en sommige stukken 110km/h door de regen). Bedoeling was om pas na ~660km te laden (300km na 2e laadbeurt tot 92%) dus ik mocht niet te zot doen.
Laatste stuk echt opgelet en stukken aan 110km/h en 120km/h gedaan. Dit omdat de laadpaal aangaf dat ik voor ~82% geladen was maar dat bleek maar 74% te zijn. Ook weer iets bijgeleerd dus.
Thuisgekomen met ~10% over en 34km range...

Al bij al lukt he wel. In totaal ~2h20min stilgestaan op deze rit. Anders zouden we ook wel drie keer gestopt zijn maar dan misschien 3x15min. Door het voorzichtig rijden waarschijnlijk ook wel makkelijk een 15-tal minuten langer gereden.
Dus een extra reistijd van ~1h45min door de elektrische wagen.
Het viel me wel op dat bijna alle elektrische wagens bij de laadpalen een Nederlandse plaat hebben. De enige Belg die ik het gezien was die Polestar 2 op de terugweg. En misschien twee Fransen op de heenweg.

Qua laadpas had ik enkele opties beschikbaar maar ik kon overal uit de voeten met de BMW charging pas. (hier heb ik tijdelijk een mooie korting voor bij Ionity).

Ter plaatse was wel gewoon gemakkelijk. Ik kon/mocht gewoon inpluggen bij onze accommodatie in het stopcontact aan 10A. Dus nergens zorgen om moeten maken.

Rijden met de iX3 in de bergen/gorges was trouwens zalig. Het constant beschikbare koppel en geen schakelgat was echt prettig. Je kan volledig focussen op het sturen. En in tegenstelling tot wat hier wordt gezegd over SUVs durf ik te zeggen dat ik vlotter door de bochten kon gaan dan menig break. De wegligging is echt goed. In ieder geval overtuigd vlotter en strakker dan met mijn vorige 5-reeks.

Of ik het volgend jaar opnieuw zou doen? Niet zeker. Aan het tempo dat er elektrische wagens bijkomen op de weg, zal de infrastructuur echt wel moeten uitbreiden om het doenbaar te houden.

Waarom ook laden bij 40-55%? Is dat omdat er geen goede opties waren om dit steeds bij een lagere SOC te doen?
 
Terug
Bovenaan