Elektrische wagens

Een Espace V Initiale Paris. Toch wel een paar niveaukes hoger dan een scenic hoor qua afwerking, vermogen en baanvastheid.
Dat is bijna hetzelfde eh :P
Een espace is het grote broertje :P

Die 200pk zegt ook weinig natuurlijk want dat is een wagen die 8,6s erover doet om naar de 100 te sprinten. 260Nm koppel voor zo een zware wagen is ook niet dat je daar bij normaal rijden de stenen mee uit de straat trekt, eerder zelfs vrij loom die 1,7ton in gang te trekken.

Dat klopt.

Met een kleine sidenote dat je dan wel snel moet kunnen laden en geen file hebt aan de laadpalen. Bij trage laders en/of file is dat weer het tegenovergestelde
Absoluut. Ik wou alleen de idee ontkrachten dat rijden aan 90 km/h sneller was dan rijden aan 120 km/h

Dat is bijna hetzelfde eh :p
Een espace is het grote broertje :p

Die 200pk zegt ook weinig natuurlijk want dat is een wagen die 8,6s erover doet om naar de 100 te sprinten. 260Nm koppel voor zo een zware wagen is ook niet dat je daar bij normaal rijden de stenen mee uit de straat trekt, eerder zelfs vrij loom die 1,7ton in gang te trekken.
Ik vind dat een vrij vinnige auto. En ik kom van een 330d en 325i.

'tis hier een serieuze non discussie.
Ben je uitzonderlijk en rij je 4 keer per jaar naar de alpen? blijf dan nog enkele jaren bij ICE.

Over een paar jaar ben je vrijwel verplicht om EV te rijden, zijn er genoeg laadpalen, en is de discussie afgesloten.

Van mij uit kwam die vraag aangezien de schoonthuis 300km (98% snelweg) ver woont en dat dus relatief vaak afgelegd gaat moeten worden. Als dit comfortabel kan zonder te zitten prutsen of hopen op een vrij laadpaal onderweg ben ik zeker geïnteresseerd in een elektrische wagen.

Mijn auto word niet jonger en benzine niet goedkoper en ik weet graag mijn mogelijkheden op voorhand.

Sarcastische opmerking zeker?
Waarom zou dat in godsnaam onveilig zijn.
Omdat ge dan als een paljas het verkeer achter u ophoudt en accordeonfiles veroorzaakt op 2 vaks snelwegen.

Wel mooi om te zien dat met de ix3 150kmh de snelste snelheid is, lekker.

Wil dit dan zeggen dat al die Hollanders in die sukkelgroepjes fout zijn?

Van mij uit kwam die vraag aangezien de schoonthuis 300km (98% snelweg) ver woont en dat dus relatief vaak afgelegd gaat moeten worden. Als dit comfortabel kan zonder te zitten prutsen of hopen op een vrij laadpaal onderweg ben ik zeker geïnteresseerd in een elektrische wagen.

Mijn auto word niet jonger en benzine niet goedkoper en ik weet graag mijn mogelijkheden op voorhand.
300 km autostrade is geen probleem voor Model 3 LR en waarschijnlijk BMW i4 , tenzij bij extreem gure weersomstandigheden
Met de EV's met SUV-architectuur gaat het aan 120 km/h heel nipt lukken in de zomer maar in de winter of bij slecht weer niet
Model 3 en i4 zijn wel erg dure wagens, met heel veel vermogen. Volgend jaar komen er een aantal andere alternatieven op de markt die waarschijnlijk wat goedkoper gaan zijn (Hyundai Ioniq6 en VW passat in elektrische vorm) en ook dezelfde afstand zullen kunnen afleggen
Omdat ge dan als een paljas het verkeer achter u ophoudt en accordeonfiles veroorzaakt op 2 vaks snelwegen.

Wel mooi om te zien dat met de ix3 150kmh de snelste snelheid is, lekker.

Wil dit dan zeggen dat al die Hollanders in die sukkelgroepjes fout zijn?
Neen. Wanneer je nog een half uur moet wachten voor iedere laadbeurt wordt trager rijden interessanter. Of wanneer je door Noord-Frankrijk moet, een regio die een beetje vergeten is door Ionity et alii.

Neen. Wanneer je nog een half uur moet wachten voor iedere laadbeurt wordt trager rijden interessanter. Of wanneer je door Noord-Frankrijk moet, een regio die een beetje vergeten is door Ionity et alii.
Allemaal problemen die snel opgelost zullen worden. In Frankrijk zal tegen 2023 alle snelwegparkings voorzien zijn van snelladers van minimum 100KW. Vandaag is dat al 50%.

Kunnen we eindelijk dat linkervak claimen en de gas induwen. Of hoe noemt die pedaal bij een EV? :unsure:

Ook belangrijk, heel de range is uiteindelijk erg flexibel. Wanneer je in de wagen zit heb je die range anxiety eigenlijk niet
1. De beschikbare capaciteit wordt echt erg nauwkeurig weergegeven. Dus wanneer de accu nog 10% capaciteit heeft volgens het dashboard, dan mag je er ook vanuit gaan dat dat zo is. En de meeste producenten hebben, wanneer je de 0% bereikt, nog wat extra reserve (dat gaat bij sommige merken tot > 20 km)
2. In mijn wagen is de schatting van het verbruik vrij correct maar toch enigszins conservatief. Wanneer de auto zegt dat ik 20% ga verbruiken, zijn dat er in 't echt 18% of 19% . Wanneer de auto merkt dat je toch teveel gebruikt om je doel te bereiken, komt er een waarschuwing op het scherm, en geeft de wagen aan welke snelheid je mag aanhouden om alsnog op bestemming te geraken (of een alternatieve route met een extra laadpaal).
3. Wanneer ik Frankrijk tegen 130 km/h reed, en door omstandigheden mijn route wijzigde, gaf de wagen aan dat ik net aan de supercharger van Vienne zou geraken. Dan rijdt je gewoon een stuk aan 110-120km/h om wat reserve op te bouwen, en zie je het resterend % vrij snel terug stijgen. Van op 't ogenblik dat dat tot 10% is gestegen, versnel je terug. Ik heb me eigenlijk alleen zorgen gemaakt of er wel plek was aan de superchargers*, maar dat geeft mijn wagen (maar ook veel andere auto's gewoon aan) .

*eerder of er wel > 50% van de laadplekken vrij waren, zodat ik aan vol vermogen kon laden.

300 km autostrade is geen probleem voor Model 3 LR en waarschijnlijk BMW i4 , tenzij bij extreem gure weersomstandigheden
Met de EV's met SUV-architectuur gaat het aan 120 km/h heel nipt lukken in de zomer maar in de winter of bij slecht weer niet
Model 3 en i4 zijn wel erg dure wagens, met heel veel vermogen. Volgend jaar komen er een aantal andere alternatieven op de markt die waarschijnlijk wat goedkoper gaan zijn (Hyundai Ioniq6 en VW passat in elektrische vorm) en ook dezelfde afstand zullen kunnen afleggen
Model 3 vind ik geen mooie wagen (interieur en exterieur) en geen fan van Tesla, de niet SUV modellen van VAG hoop ik inderdaad op mooie modellen. De id5 in camo die ik al gezien heb is al stukken beter dan de huidige id4.

Kunt ge ginder ergens aan een degelijke snelheid laden? En blijft ge daar soms maar voor enkele uren?

Want hoewel de laadduur meestal geen probleem is kan dat voor zo’n situaties wel eens in de weg gaan zitten.

Goh, dat is zo'n lastige. Hoe vaak is "relatief vaak", elke week, 1x maand, 3x per jaar, ...?

Als je dat echt regelmatig doet, dan is een EV waarschijnlijk nog niks voor jou. Is die 300km trouwens enkele rit, of heen en terug, want indien enkel dan wordt het helemaal moeilijk.

Met een Tesla M3 long range zou dat eigenlijk perfect haalbaar moeten zijn.
Zeker met die laatste batterijen die je altijd 100% mag gebruiken.

Kunt ge ginder ergens aan een degelijke snelheid laden? En blijft ge daar soms maar voor enkele uren?

Want hoewel de laadduur meestal geen probleem is kan dat voor zo’n situaties wel eens in de weg gaan zitten.

Goh, dat is zo'n lastige. Hoe vaak is "relatief vaak", elke week, 1x maand, 3x per jaar, ...?

Als je dat echt regelmatig doet, dan is een EV waarschijnlijk nog niks voor jou. Is die 300km trouwens enkele rit, of heen en terug, want indien enkel dan wordt het helemaal moeilijk.

Is 300km enkel maar als we naar daar gaan is het meestal tijdens een schoolvakantie/lang weekend dus tragere laadtijd vormt geen echt probleem eenmaal ter plaatse.

Nu met de huidige corona problemen zijn we er dit jaar nog maar 2 keer geweest maar in een normaal jaar zal dit terug vaker zijn.

Is 300km enkel maar als we naar daar gaan is het meestal tijdens een schoolvakantie/lang weekend dus tragere laadtijd vormt geen echt probleem eenmaal ter plaatse.

Nu met de huidige corona problemen zijn we er dit jaar nog maar 2 keer geweest maar in een normaal jaar zal dit terug vaker zijn.
Als je die 300km dan rijdt aan 100km/u ipv 120km/u doe je er een half uur langer over, maar kom je sowieso wel aan met de meeste EV's waarover hier sprake.

Als je die 300km dan rijdt aan 100km/u ipv 120km/u doe je er een half uur langer over, maar kom je sowieso wel aan met de meeste EV's waarover hier sprake.
Dat klopt wel, maar als je dat echt vaak moet doen (waar ik wel kan inkomen voor schoonfamilie), dan is het wel ergerlijk dat je niet "zonder zorgen" kan rijden. Ook al haal je het wel, echt aangenaam rijden is het ook niet als je continu met 1 oog de range int oog moet houden.

Terug
Bovenaan