Dat probleem van die kabel is meestal wel enkel op verplaatsing (bv op je werk of een andere publieke plaats).
Thuis neem je best een laadpaal met vaste kabel imo. Net iets makkelijker
En die kabel kruipt vanzelf in de aansluiting?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat probleem van die kabel is meestal wel enkel op verplaatsing (bv op je werk of een andere publieke plaats).
Thuis neem je best een laadpaal met vaste kabel imo. Net iets makkelijker

Mag wel, zolang deze sterk genoeg gebouwd is.Zo'n pull en hold/release systeem op gaspel mag zeker niet voor de veiligheid/warmte?
Zou ferm gemakkelijk zijn bij mij thuis![]()
In dat geval moet je die enkel aan het handvat vasthouden.En die kabel kruipt vanzelf in de aansluiting?
Neen, maar zo'n kabel is 5-6 m lang maximaal, op mijn laadpaal is er een hangsysteem voorzien voor die kabel, dat is nu echt het minste van mijn zorgen.En die kabel kruipt vanzelf in de aansluiting?
één van de, zeer weinige, functies die ik heb in mij VW app: kiezen om de kabel te vergrendelen of niet na laadtijd.Neen, maar zo'n kabel is 5-6 m lang maximaal, op mijn laadpaal is er een hangsysteem voorzien voor die kabel, dat is nu echt het minste van mijn zorgen.
Mijn 'losse' kabel is pas na 8 maanden uit de verpakking gehaald om de auto op verplaatsing op te laden
Er is nog een extra reden om voor een vaste kabel te gaan, die kabels worden af en toe gestolen.
In theorie wordt die kabel gelocked, maar bij vriestemperaturen doen bepaalde merken dat niet om geen vastgevrozen kabels te hebben (zo is het bvb bij Tesla)
Uitlachen omdat je een EV hebt besteld. Werk jij aan een toog ofzo?Toevallig deze ochtend een discussie hier op kantoor over onze leasing auto's waar de collega's mij uitlachten dat ik een EV had besteld. Eigenlijk komt het toch vooral neer op range anxiety bij iedereen in hun argumenten. Zal toch nog veel aan de perceptie moeten veranderen lijkt me, of eerder aan de infrastructuur om de perceptie te verbeteren.

Die pasta schijnt eerder toepasbaar te zijn voor scooters en dergelijke omdat je daar minder hoge druk voor nodig hebt. Niet voor auto's.
Ik geloof nog altijd niet in waterstof, veel te energieverslindend. Misschien voor zwaar transport, maar niet voor gewoon personenvervoer.
De uitvinder van de waterstof zonnepanelen zegt trouwens zelf dat batterijen beter zijn voor auto's.
De range is één punt, maar dit is inderdaad m.i. enkel de perceptie. De belangrijkste vraag in het EV verhaal vind ik nog altijd waar deze energie vandaan gaat blijft komen. Zeer mooi, een EV zonde (lokale) CO² uitstoot, maar deze energie moet ergens vandaan komen natuurlijk. En wat als we (op termijn) allemaal onze EV gaan inpluggen?Toevallig deze ochtend een discussie hier op kantoor over onze leasing auto's waar de collega's mij uitlachten dat ik een EV had besteld. Eigenlijk komt het toch vooral neer op range anxiety bij iedereen in hun argumenten. Zal toch nog veel aan de perceptie moeten veranderen lijkt me, of eerder aan de infrastructuur om de perceptie te verbeteren.
Uitlachen is wat overdreven hé, maar ze begrepen mijn keuze helemaal niet. Hun argumenten, die altijd overal terugkomen waren range, laadpalen en op reis gaan.Uitlachen omdat je een EV hebt besteld. Werk jij aan een toog ofzo?![]()
Zo denk ik er dus ook exact over ;-)uitleg
Aansluiting sowieso 32A minimum. De kabel voor de laadpaal zelf eventueel voor 16A voorzien.Welke kabels laat je best bij nieuwbouw voorzien met oog op een eventuele laadpaal in de toekomst?
Driefasig 32A?
.Dat is nogal kort door de bocht hoor. Indien je een 3 fasige 3 x 16 A hebt, kan je ook al perfect een auto opladen. Dan gaat dat wel iets trager, maar het is wel perfect mogelijk, zeker wanneer je een slimme laadpaal hebt. Ik laad mijn wagen op aan max 7.6 kW en dat is gewoon meer dan voldoende snel volgens mij (35-50 km/h).Aansluiting sowieso 32A minimum. De kabel voor de laadpaal zelf eventueel voor 16A voorzien.
Als je uw aansluiting al maar 16A maakt, dan mag er niks anders opstaan terwijl je de auto aan het laden bent.
Dat is toch hetzelfde als wat ik zeg? Aansluiting op 32A en de laadpaal op 16A?Dat is nogal kort door de bocht hoor. Indien je een 3 fasige 3 x 16 A hebt, kan je ook al perfect een auto opladen. Dan gaat dat wel iets trager, maar het is wel perfect mogelijk, zeker wanneer je een slimme laadpaal hebt. Ik laad mijn wagen op aan max 7.6 kW en dat is gewoon meer dan voldoende snel volgens mij (35-50 km/h).
Maar ik zou wel sowieso voor een 3x32 A aansluiting gaan, met het oog op de warmtepomp ed.
Niet helemaal. Een 3x16 A aansluiting is an sich voldoende hoor, tenzij je een warmtepomp hebt.Dat is toch hetzelfde als wat ik zeg? Aansluiting op 32A en de laadpaal op 16A?
En vergeet ook niet dat een auto vaak 's nachts staat op te laden, dan is er amper ander energieverbruik.Niet helemaal. Een 3x16 A aansluiting is an sich voldoende hoor, tenzij je een warmtepomp hebt.
Het piekvermogen dat ik hier sinds januari gebruikt heb komt echt niet boven de 7kW (eerlijkheidshalve, mede door de zonnepanelen, maar ook in de winter kom ik maar aan 7kW).
In mijn geval (thuiswerk) probeer ik maximaal overdag te laden. Maar je kan inderdaad ook 's nachts laden, dan krijg je zelfs met 16 A= 3.5 kW 15-25 km bijgeladen per uur, en dat gedurende 10u. Ideaal is dat niet, maar het is niet onmogelijk, zeker voor mensen die 40-50 km per dag doen in theorie voldoende.En vergeet ook niet dat een auto vaak 's nachts staat op te laden, dan is er amper ander energieverbruik.
Ik zou wel load balancing toepassen bij een 16A laadpaal op een 16A aansluiting.
Dan heb je wel niks aan uw zonnestroom natuurlijkEn vergeet ook niet dat een auto vaak 's nachts staat op te laden, dan is er amper ander energieverbruik.
Ik zou wel load balancing toepassen bij een 16A laadpaal op een 16A aansluiting.

Als je zonnestroom hebt kan je overdag meer dan 16A gebruiken met een 16A aansluiting, dus plug em dan maar overdag in.Dan heb je wel niks aan uw zonnestroom natuurlijk![]()