Elektrische wagens

Ja maar goed dat is geen antwoord op mijn vraag natuurlijk :p
En die 330e is ook aan de dure kant hoor. Beter neem je dan die 330i maar goed.

Mijn punt is dus. Wat zou mij moeten overtuigen om voor de iX3 te gaan? Ik krijg een wagen die niet beter is uitgerust, ik krijg een wagen met een iets ouder interieur (niet echt een direct of groot probleem maar ik vernoem het voor de volledigheid), ik krijg een wagen die mij niet perse veel minder kost qua brandstof, ik krijg een wagen die mij in sommige gevallen meer kopzorgen met het laden bezorgt, ik moet in een hoger prijssegment gaan shoppen dan ik misschien wil of kan en ik moet dan ook nog eens meer betalen voor die wagen.
Persoonlijk zie ik voor mij als particuliere koper niet waarom ik die stap nu zou zetten. Het is niet voldoende interessant, dat zal het pas zijn als het financieel ook interessant wordt. Wanneer ik zoiets heb van “ja het is wel wat meer regelen en zoeken, maar financieel zit het wel snor!”, in feite hetgeen een zelfstandige of iemand in lease nu heeft.
Momenteel als particulier: absoluut.
Maar voor particulieren zal binnenkort ook wel BIV en VB voor phev's erbij komen. En de belastingen op ICE's zal ook wel de hoogte in gaan (ofwel op de wagen zelf, ofwel op de brandstof).
Pas op, die voor EV's ook hoor, maar dat gaat later zijn.

En in een puur theoretisch scenario kom je op termijn in de situatie dat er minder tankstations zijn dan laadpalen. En dan verschuiven al die voor en nadelen nogal. Maar dat gaat niet binnen 5 jaar zo zijn he...

Momenteel als particulier: absoluut.
Maar voor particulieren zal binnenkort ook wel BIV en VB voor phev's erbij komen. En de belastingen op ICE's zal ook wel de hoogte in gaan (ofwel op de wagen zelf, ofwel op de brandstof).
Pas op, die voor EV's ook hoor, maar dat gaat later zijn.

En in een puur theoretisch scenario kom je op termijn in de situatie dat er minder tankstations zijn dan laadpalen. En dan verschuiven al die voor en nadelen nogal. Maar dat gaat niet binnen 5 jaar zo zijn he...
Ik ben daar zelfs vrij zeker van hoor :P
Dat is ook mijn punt, ik heb niks tegen een EV. Allesbehalve zelfs ik zou daar mijn verplaatsingen wel mee kunnen doen, dat plannen is ook geen gigantisch struikelblok. Maar zolang ik financieel niet gestimuleerd wordt zal ik de stap niet zetten.

Nee dat klopt. Maar hoeveel kopen een wagen van 4 jaar oud? Je kan dat in theorie sneller afschrijven, maar dat zal niet altijd pakken.
En al zeker als je een laag inkomen hebt.

Daarbij hangt het ook af of je een vennootschap of een eenmanszaak hebt.
Het gaat niet om het sneller afschrijven, het gaat er om dat de afschrijving minder kostelijk is. Een auto van 4j is een fractie waard van de originele prijs.

En ik bedoel laag inkomen op papier. Je hoeft jezelf niet per se een hoog inkomen te geven als zelfstandige.

Vaak wordt dat argument aangehaald om als het ware een aankoop te verantwoorden. Alsof "hard werken" enkel beloond moet worden voor zaakvoerders. Er zijn echt wel nog mensen in loondienst die ook hard werken, de verantwoordelijkheid dragen van een zaakvoerder en geen fiscale constructie kunnen toepassen.

Wij zitten ook aan 12K per jaar, dus gekozen voor turbo-benzine . Het goedkoopst is je Mazda oprijden...

Had jij geen bedrijfswagen?
Goedkoopste zal zijn cx5 op rijden. Is een benzine. Voor mij speelt het milieu aspect en het fijn rijden met een Ev een grote rol.

Als ik zo rond zie heeft de cx5 nog goed zijn waarde behouden. Ik zie ze rond de 22000€ te koop staan. Het was er geen 30 nieuw.
Ik ben benieuwd wat de waarde zal zijn binnen 3-4j er bij.
Hoe staat de benzine prijs dan en de prijs voor een Ev.
De laadpalen waren in ieder geval onderweg in Frankrijk vrij vandaag.
Wellicht in de loop van het jaar wat gaan testrijden en we zien wel. De Kia Ev6 spreekt ons wel aan.

Restwaarde is enkel maar positief want dan ik ze goedkoper kopen ;)
Ik kan niks aftrekken (allez toch niet in die context :unsure:)

Ik zou er trouwens niet van schrikken dat er een correctie komt op de EV’s hoor.
Ik neem nu dit als voorbeeld.

Hoe krijg ik het verantwoord om een iX3 te kopen in deze situatie? En dan zwijg ik nog over hoe die 330’s dan nog fijner uitgerust zijn.
Ik stel mij luidop de vraag wat de vraagprijs gaat zijn voor die iX3’s die nu allemaal aangekocht worden als ze opgeruimd worden. Wie heeft er interesse in een iX3 van 4j oud met 80k km en al slijtage op de batterij die rechtstreeks impact heeft op een groot stuk van uw ervaring, zijnde minder range. En als hier al vraag naar is hoe groot is deze? En bijkomend wie gaat er daar nog pakweg 45k voor neertellen? Zijn dat bedragen die een particulier daar voor geeft?
Ik denk dat ik dan voor deze ga ipv 67k voor die Ix3
https://bmwpremiumselection.be/nl/voertuig/bmw-serie-x-x5_37726.html

Ja maar goed dat is geen antwoord op mijn vraag natuurlijk :p
En die 330e is ook aan de dure kant hoor. Beter neem je dan die 330i maar goed.

Mijn punt is dus. Wat zou mij moeten overtuigen om voor de iX3 te gaan? Ik krijg een wagen die niet beter is uitgerust, ik krijg een wagen met een iets ouder interieur (niet echt een direct of groot probleem maar ik vernoem het voor de volledigheid), ik krijg een wagen die mij niet perse veel minder kost qua brandstof, ik krijg een wagen die mij in sommige gevallen meer kopzorgen met het laden bezorgt, ik moet in een hoger prijssegment gaan shoppen dan ik misschien wil of kan en ik moet dan ook nog eens meer betalen voor die wagen.
Persoonlijk zie ik voor mij als particuliere koper niet waarom ik die stap nu zou zetten. Het is niet voldoende interessant, dat zal het pas zijn als het financieel ook interessant wordt. Wanneer ik zoiets heb van “ja het is wel wat meer regelen en zoeken, maar financieel zit het wel snor!”, in feite hetgeen een zelfstandige of iemand in lease nu heeft.
Waarom is een Q5 met stip de best verkochte Audi terwijl je voor dat geld uw A4 veel completer kan uitrusten? Staat zelfs los van EV/ICE/Hybrid.

Waarom is een Q5 met stip de best verkochte Audi terwijl je voor dat geld uw A4 veel completer kan uitrusten? Staat zelfs los van EV/ICE/Hybrid.
Daar kan ik alvast een goeie voorzet voor geven.
1) hoger cijfer dus gepercipieerd beter
2) duidelijker zichtbaar want hoger op zijn poten, dus gepercipieerd beter
3) hoger instap dus minder moeite om in- en uit te stappen
4) iedereen rijdt SUV, dus Klaas van achter den hoek kan niet achter blijven. En als Klaas een SUV heeft dan kan Martijn niet achter blijven. En als Martijn een SUV heeft, ja wie is Pieter dan om er geen te hebben?
5) makkelijker om boodschappen in en uit te laden want de koffer komt hoger.
6) SOCCERMOMS!!!!

Tesla model S plaid in 0-100 in 2.1 sec. :wtf:

Ik heb ne collega met nen S (niet de plaid, maar toen was het wel het topmodel) en hij zei dat hij het niet meer aankon (en zijn vrouw zaagt als ie het doet) om telkens zo snel op te trekken. Hij werd er ongezond van.

Ik heb ne collega met nen S (niet de plaid, maar toen was het wel het topmodel) en hij zei dat hij het niet meer aankon (en zijn vrouw zaagt als ie het doet) om telkens zo snel op te trekken. Hij werd er ongezond van.

Snap ik. Ik had overlaatst op een testrit met een Model 3 LR ook al dat gevoel waarbij je denkt "dit is niet om elk stoplicht te doen of ik ga ziek worden". Ik ben vrij veel vermogen gewend in mij daily, maar de manier waarop een krachtige EV aanvoelt als je die launched is toch wel heel anders en ruig voor het lichaam. Zo'n high end Model S en zeker die plaid zijn nog een stuk sneller dan een 3 LR...

Snap ik. Ik had overlaatst op een testrit met een Model 3 LR ook al dat gevoel waarbij je denkt "dit is niet om elk stoplicht te doen of ik ga ziek worden". Ik ben vrij veel vermogen gewend in mij daily, maar de manier waarop een krachtige EV aanvoelt als je die launched is toch wel heel anders en ruig voor het lichaam. Zo'n high end Model S en zeker die plaid zijn nog een stuk sneller dan een 3 LR...
Het grote verschil zit in da manier waarop die wagen zijn koppel aan de baan afgeeft, dat is vrij rechtlijnig en vanaf 0 toeren al vrijwel maximaal.
X7RVCdV.png

Als je dan gaat kijken naar hoe een versnelling juist werkt dan snap je dat een constant koppel met een stijgend toerental een lineaire versnelling veroorzaakt.
Iets wat je in een ICE niet hebt, dat is niet lineair. Ook gewoon dat de tesla dat kan op een vrij constant en vrij normale basis draagt niet bij.

Ik heb het hier al eens eerder gezegd, die acceleratie is een beetje over de top. Ik heb een model 3LR en wanneer er andere mensen in de wagen zitten klagen die wanneer ik het vol vermogen gebruik. Als bestuurder is het nog net te doen maar het heeft ook geen zin om een kruispunt als een zot weg te rijden.

Die 2,1 seconde van de Model S plaid is gewoon totaal onzinnig. En wat mij betreft mag die race naar snellere acceleraties ook gewoon stoppen.

Ik heb het hier al eens eerder gezegd, die acceleratie is een beetje over de top. Ik heb een model 3LR en wanneer er andere mensen in de wagen zitten klagen die wanneer ik het vol vermogen gebruik. Als bestuurder is het nog net te doen maar het heeft ook geen zin om een kruispunt als een zot weg te rijden.

Die 2,1 seconde van de Model S plaid is gewoon totaal onzinnig. En wat mij betreft mag die race naar snellere acceleraties ook gewoon stoppen.
Als ik het goed voor heb is dat iets van een 4,6sec tot 100? Dat is bloedsnel maar toch zeker niet over the top?

Maar goed, in een EV zal het inderdaad anders aanvoelen door het lineaire koppel en dan klotsen uw hersenen misschien wat naarachter en dat kan ambtetant zijn :unsure:

2,1 naar 100 is natuurlijk bonkers.

Zelfs bij de iX3 is dat al zo. Niet zo fel van stilstand, maar van 50-90 in sportstand, dan vinden de meeste passagiers dat ook niet zo leuk.
Alle, leuk voor een paar keer, maar als je altijd zo zou rijden is het wel heel vermoeiend...

Zelfs bij de iX3 is dat al zo. Niet zo fel van stilstand, maar van 50-90 in sportstand, dan vinden de meeste passagiers dat ook niet zo leuk.
Alle, leuk voor een paar keer, maar als je altijd zo zou rijden is het wel heel vermoeiend...
Maar dat doe je toch ook niet met een ICE :D als ik hele tijd kickdown zou doen van 50-90 is er ook weinig leuk aan

Maar dat doe je toch ook niet met een ICE :D als ik hele tijd kickdown zou doen van 50-90 is er ook weinig leuk aan
Ja, klopt natuurlijk, maar bij de i30 is die acceleratie eerst trager en wordt dan sneller. Bij EV's is dat eerder andersom en dat voelt echt wat onwennig aan. En dat gaat dan over een veel tragere wagen dan de Tesla's he...

Als ik het goed voor heb is dat iets van een 4,6sec tot 100? Dat is bloedsnel maar toch zeker niet over the top?

Maar goed, in een EV zal het inderdaad anders aanvoelen door het lineaire koppel en dan klotsen uw hersenen misschien wat naarachter en dat kan ambtetant zijn :unsure:

De Tesla Model S Plaid heeft drie motoren. Gezamenlijk leveren die 1.100 pk. De 0-100 km/u sprint moet gedaan zijn in 2,1 seconden en de topsnelheid is 322 km/u.

Dat is geflipt snel.
Wij zaten ooit in de Ferrari roller coaster in Abu Dhabi. Die gaat ook van 0-100 in 2seconden. Nie normaal hoe snel dat is

Die trekt ook nog lekker door tot 240km/u in 4,9seconden :crazy:

Ja, klopt natuurlijk, maar bij de i30 is die acceleratie eerst trager en wordt dan sneller. Bij EV's is dat eerder andersom en dat voelt echt wat onwennig aan. En dat gaat dan over een veel tragere wagen dan de Tesla's he...
Jaja sowieso, met zo'n tesla is dat inderdaad zotte boel. En zoals ugar zegt is er weinig reden om zo'n plaid in 2.1 naar de 100 te laten vliegen, buiten dan dat het misschien bijdraagt aan het overtuigen van puristen dat EV's gewoon performanter zijn. En op quasi alle vlakken ook beter zullen worden dan een ICE. (buiten beleving misschien..)

Ik denk dat iets sneller is. Maakt niet uit. Die auto blijft trekken, daar zitten geen kleine 'pauzes' in om op te schakelen
Mijn hersenen kunnen niet klotsen, die zitten muurvast in de voor hun formaat te kleine hersenpan :woohoo:
Dat is gewoon absoluut voor niets nodig

Terug
Bovenaan