Elektrische wagens

Ik zou nu privé toch absoluut nog niet investeren in EV. De evolutie van die wagens blijft zo snel gaan en het lijkt pas begonnen nu de grote merken er zich met moeien. Prijzen gaan snel dalen richting ICE de komende jaren.

Je kiest er toch zelf voor om die auto op de zaak te kopen ipv privé omdat het net voordelen heeft. Niemand houdt u tegen om toch privé die m3 te kopen zonder minder vrijheden...
Natuurlijk kan ik dat.

Echter als ik een wagen gebruik voor mijn werk gerelateerde verplaatsingen heb ik ook liefst dat mijn 'werk' (firma) dat betaalt. Alsook brandstof, onderhoud,.. En dan wordt dat een pak lastiger als die wagen prive staat. Moet je al beginnen verhuren, maar dat is allemaal niet de manier.

Dus ik heb liefst een bedrijfswagen voor mijn bedrijf.

En bijkomend kan ik ook geen m3 rijden naar de klant want er zijn veel mensen zoals chauffagist en dan ben ik al een gangster op voorhand

Ik zou nu privé toch absoluut nog niet investeren in EV. De evolutie van die wagens blijft zo snel gaan en het lijkt pas begonnen nu de grote merken er zich met moeien. Prijzen gaan snel dalen richting ICE de komende jaren.

In de zaak ga ik het ook nog niet doen hoor, fiscaal levert dat ook maar een peulschil op, zelfs aan 100% aftrek. Grootste winnaars zijn de éénmanszaken. Die mogen nu 100% van beroepsgebruik inbrengen in de personenbelasting. Daar kan je wel de helft van de auto terugwinnen op die manier. Vennootschappen blijven aan 20% voordeel hangen.

Dat was ook mijn gedacht. Ik ben echt niet van plan om naar een EV over te schakelen. Een hybride heeft voor mij echt het beste van beide werelden.
Ik ga de EV boot zo lang mogelijk afhouden.
Grootste probleem daar gaat restwaarde worden denk ik. Ik verwacht dat die gaat kelderen zodat ze duurder gaan worden in lease. Daarnaast begint de aftrekbaarheid te zakken vanaf inschrijving 01/07/2023. Dus voor je werkgever betekent dat duurdere lease aan lagere aftrekbaarheid = gevoelig hogere TCO = weinig tot geen deftige keuze meer.

Dan krijg je keuzes als een A3 TFSIe VS een iX3 of i4 of iets dergelijks. Wat niet meteen een probleem hoeft te zijn, maar voor velen zal dat toch zo zijn denk ik.

Ergens vrees ik dat de hogere instapprijs die nu van toepassing is gewoon de nieuwe standaard zal worden. Alles zal weer net iets duurder worden.

Ook een deftige 2dehands markt vanaf 2029-2030 blijft mij nog een raadsel, wat zal dat allemaal geven naar status/slijtage van batterijen en staat van de elektro motoren...

Grootste probleem daar gaat restwaarde worden denk ik. Ik verwacht dat die gaat kelderen zodat ze duurder gaan worden in lease. Daarnaast begint de aftrekbaarheid te zakken vanaf inschrijving 01/07/2023. Dus voor je werkgever betekent dat duurdere lease aan lagere aftrekbaarheid = gevoelig hogere TCO = weinig tot geen deftige keuze meer.

Dan krijg je keuzes als een A3 TFSIe VS een iX3 of i4 of iets dergelijks. Wat niet meteen een probleem hoeft te zijn, maar voor velen zal dat toch zo zijn denk ik.
Restwaarde is enkel maar positief want dan ik ze goedkoper kopen ;)
Ik kan niks aftrekken (allez toch niet in die context :unsure:)

Ik zou er trouwens niet van schrikken dat er een correctie komt op de EV’s hoor.
Ik neem nu dit als voorbeeld.

Hoe krijg ik het verantwoord om een iX3 te kopen in deze situatie? En dan zwijg ik nog over hoe die 330’s dan nog fijner uitgerust zijn.
Ik stel mij luidop de vraag wat de vraagprijs gaat zijn voor die iX3’s die nu allemaal aangekocht worden als ze opgeruimd worden. Wie heeft er interesse in een iX3 van 4j oud met 80k km en al slijtage op de batterij die rechtstreeks impact heeft op een groot stuk van uw ervaring, zijnde minder range. En als hier al vraag naar is hoe groot is deze? En bijkomend wie gaat er daar nog pakweg 45k voor neertellen? Zijn dat bedragen die een particulier daar voor geeft?

Niet elke zelfstandige koopt een nieuwe wagen. Voor tweedehandse EV's zullen er wel genoeg zelfstandigen zijn met interesse om te kopen.

tweedehands zijn wel minder gewild want je wordt op de nieuwprijs afgerekend als het op VAA aankomt. Momenteel nog geen issue wegens absoluut minimum maar dat zal de komende jaren zwaar veranderen.

tweedehands zijn wel minder gewild want je wordt op de nieuwprijs afgerekend als het op VAA aankomt. Momenteel nog geen issue wegens absoluut minimum maar dat zal de komende jaren zwaar veranderen.
Goh ja, de afschrijving die je daardoor niet meer hebt maakt al veel goed voor die VAA natuurlijk. En als je dan nog eens een laag inkomen hebt, kost die VAA ook niet eens zo veel :p

Niet elke zelfstandige koopt een nieuwe wagen. Voor tweedehandse EV's zullen er wel genoeg zelfstandigen zijn met interesse om te kopen.

Goh ja, de afschrijving die je daardoor niet meer hebt maakt al veel goed voor die VAA natuurlijk. En als je dan nog eens een laag inkomen hebt, kost die VAA ook niet eens zo veel :p
Nee dat klopt. Maar hoeveel kopen een wagen van 4 jaar oud? Je kan dat in theorie sneller afschrijven, maar dat zal niet altijd pakken.
En al zeker als je een laag inkomen hebt.

Daarbij hangt het ook af of je een vennootschap of een eenmanszaak hebt.

Restwaarde is enkel maar positief want dan ik ze goedkoper kopen ;)
Ik kan niks aftrekken (allez toch niet in die context :unsure:)

Ik zou er trouwens niet van schrikken dat er een correctie komt op de EV’s hoor.
Ik neem nu dit als voorbeeld.

Hoe krijg ik het verantwoord om een iX3 te kopen in deze situatie? En dan zwijg ik nog over hoe die 330’s dan nog fijner uitgerust zijn.
Ik stel mij luidop de vraag wat de vraagprijs gaat zijn voor die iX3’s die nu allemaal aangekocht worden als ze opgeruimd worden. Wie heeft er interesse in een iX3 van 4j oud met 80k km en al slijtage op de batterij die rechtstreeks impact heeft op een groot stuk van uw ervaring, zijnde minder range. En als hier al vraag naar is hoe groot is deze? En bijkomend wie gaat er daar nog pakweg 45k voor neertellen? Zijn dat bedragen die een particulier daar voor geeft?
Ik zie wel niet hoe die 330e beter uitgerust is?

Wat bedoel je met gebruik van maken?

Ik had een bmw m3 en heb die verkocht omdat ze me pluimen en dan een Tesla gekocht omdat die wel in te brengen was (btw aftrekbaar wegens bedrijfswagen. Ik ben btw plichtig in beide richtingen dus niks abnormaals denk ik?)

Ik had liever m'n m3 gehouden hoor. Ook al was die btw maar deels aftrekbaar.

Snap je punt niet echt. Integendeel. Iets minder vrijheden dan privé imo.

Beter goede payroll krijgen hoor
Ik denk dat je met uw tesla ook niet low profile bent hoor. Zelfs mijn oma van 85 kent tesla's en denkt "das er een van 100.000€...." Als je had gewild kon je gewoon uw m3 houden en er 5000km prive mee rijden per jaar en nog een auto voor op de zaak. Tis nu niet dat tax en verzekering zo hoog zijn van een f80 m3.

Ik zie wel niet hoe die 330e beter uitgerust is?
Ik zei niet perse beter, wel fijner.
gewoon om te beginnen al een fijner interieur, M-sport uitvoering, adaptief M chassis en laserlights bijvoorbeeld.

Zo een iX3 heeft al heel veel kit mee natuurlijk. Dus je koopt dat nooit kaal. Maar sommige opties die hij dan heeft die maken mij weinig uit, terwijl andere die hij niet heeft ik dan wel waarde aan hecht.

Laat ons dan nog zeggen dat ze gelijk zijn uitgerust, dan nog kijk ik naar een opleg van 8k. Dat is nu ook weer niet niks natuurlijk.

Ik zei niet perse beter, wel fijner.
gewoon om te beginnen al een fijner interieur, M-sport uitvoering, adaptief M chassis en laserlights bijvoorbeeld.

Zo een iX3 heeft al heel veel kit mee natuurlijk. Dus je koopt dat nooit kaal. Maar sommige opties die hij dan heeft die maken mij weinig uit, terwijl andere die hij niet heeft ik dan wel waarde aan hecht.

Laat ons dan nog zeggen dat ze gelijk zijn uitgerust, dan nog kijk ik naar een opleg van 8k. Dat is nu ook weer niet niks natuurlijk.
Dat prijsverschil is minder dan het prijsverschil tussen een kale 318d en een kale X3 18d...
Dus zo onlogisch lijkt me dat niet?

Ik denk dat je met uw tesla ook niet low profile bent hoor. Zelfs mijn oma van 85 kent tesla's en denkt "das er een van 100.000€...." Als je had gewild kon je gewoon uw m3 houden en er 5000km prive mee rijden per jaar en nog een auto voor op de zaak. Tis nu niet dat tax en verzekering zo hoog zijn van een f80 m3.
Daar zou je nog van verschieten.
Met een Tesla kom je vrij goed weg.
Sportwagen van die prijsklasse krijg je bij veel mensen al een stempel hoor. Belachelijk, maar het is zo. Zal ook niet voor alle sectoren zijn (bv it consulent zal hier beter mee weg komen) maar in de bouw, zeker rond de kerktoren, is dat minder evident.
Ik heb nog een jeep en andere voertuigen, en ik gebruik trouwens mijn jeep voor naar klanten te rijden. Zelfs al bol ik met de Tesla, dan rij ik naar huis om te wisselen... Kan me een zwembad kosten

De m3 dan nog bijhouden om in het weekend eens buiten te komen.. En heb nog andere hobby's die ik in het weekend moet doen. +2 kleine kindjes. Het is alles samen waardoor die weg is hoor.

Ik snap uw punt wel hoor. Heb je dan zoveel slechte reacties gekregen als je ergens met uw m3 toekwam? Ik durf te wedden als je hem stijlvol besteld zonder al te veel carbon opsmuk (+debadgen) en niet al te opvallende velgen dat 80% vd bevolking niet eens doorgeeft met wat jij wel rondrijd. Ik heb toch al meer horen negatief praten door particulieren op EV en hun aftrekbaarheid dan over iets anders. Tegen dat de gewone particulier zich een EV kan aanschaffen zullen alle gunstmaatregelen reeds weer afgeschaft zijn. Dat stoot de particulieren tegen de borst.

Ik snap uw punt wel hoor. Heb je dan zoveel slechte reacties gekregen als je ergens met uw m3 toekwam? Ik durf te wedden als je hem stijlvol besteld zonder al te veel carbon opsmuk (+debadgen) en niet al te opvallende velgen dat 80% vd bevolking niet eens doorgeeft met wat jij wel rondrijd. Ik heb toch al meer horen negatief praten door particulieren op EV en hun aftrekbaarheid dan over iets anders. Tegen dat de gewone particulier zich een EV kan aanschaffen zullen alle gunstmaatregelen reeds weer afgeschaft zijn. Dat stoot de particulieren tegen de borst.

Buur bij ons ma heeft ook een porsche of 3 staan en wat dikke oldtimers en die rijdt dagelijks naar klanten met een Toyota 4runner van 1992.

Dat gebeurt zeker hoor. Ik heb een collega gehad met een i8 en een TVR Tuscan. Beide wagens zijn eigenlijk niet zo duur (beide 2e hands) maar hij kreeg daar wel commentaar op. Zijn "interne" collega's op hetzelfde niveau reden echter allemaal met een X5 45e, die een heel pak duurder zijn...

Ik kreeg ook vaak de vraag hoe ik een i30N als bedrijfswagen kon hebben, terwijl de reden was dat dit de leukste goedkope wagen is die ik kon kopen en snel kon hebben. Ik denk zelfs dat hij waarschijnlijk mijn goedkoopste bedrijfswagen ooit was.

Dat prijsverschil is minder dan het prijsverschil tussen een kale 318d en een kale X3 18d...
Dus zo onlogisch lijkt me dat niet?
Ja maar goed dat is geen antwoord op mijn vraag natuurlijk :P
En die 330e is ook aan de dure kant hoor. Beter neem je dan die 330i maar goed.

Mijn punt is dus. Wat zou mij moeten overtuigen om voor de iX3 te gaan? Ik krijg een wagen die niet beter is uitgerust, ik krijg een wagen met een iets ouder interieur (niet echt een direct of groot probleem maar ik vernoem het voor de volledigheid), ik krijg een wagen die mij niet perse veel minder kost qua brandstof, ik krijg een wagen die mij in sommige gevallen meer kopzorgen met het laden bezorgt, ik moet in een hoger prijssegment gaan shoppen dan ik misschien wil of kan en ik moet dan ook nog eens meer betalen voor die wagen.
Persoonlijk zie ik voor mij als particuliere koper niet waarom ik die stap nu zou zetten. Het is niet voldoende interessant, dat zal het pas zijn als het financieel ook interessant wordt. Wanneer ik zoiets heb van “ja het is wel wat meer regelen en zoeken, maar financieel zit het wel snor!”, in feite hetgeen een zelfstandige of iemand in lease nu heeft.

Terug
Bovenaan