Elektrische wagens

Beter of slechter, zal heel hard afhangen van de rate of adoption van EV's vs de rate waarin nieuwe infra wordt bijgeplaatst. In ons landje zal er zeker qua bedrijfswagens nu een heel snelle doorgedreven electrificatie zijn. Valt af te wachten hoe dat in andere landen loopt en hoeveel laadpunten er overal gaan bijkomen.
Ik durf niet zeggen wat er het hardst zal gaan :)

Beetje jammer dit, nee? Het is toch goed dat er hier discussie over kan zijn? Wie EV rijdt kan vanuit eigen ervaringen spreken, wie dat nog niet doet kan inschatten of en in welke mate dat voor hen zou werken. Ik denk dat dat in deze thread doorgaans heel goed werkt.

Op piekmomenten gaat dat wat minder makkelijk zijn. Als iedereen op dezelfde dag naar het zuiden trekt.. Dan heb je 2u file aan de tunnel en ga je 2u op je laadpaal moeten wachten. Kan je dan incalculeren. Of een dag of 2 later vertrekken en dat wat vermijden.

Maar ik weet zeker ook dat 'op reis gaan' iets minder evident is. Maar persoonlijk laat ik daar mijn auto keuze niet van afhangen. Het is niet dat wij grote reizigers zijn en als je dan al de helft met een vliegtuig doet.. Of het jaar nadien eens een camper huren of whatever. Dat zie ik dan wel. Eens een weekje een rs6 bemachtigen om naar het zuiden te rijden..?
Deze zin vat letterlijk alles samen:

De Tesla voor de BAAS. De gewone man mag hiervoor al heel wat maandlonen sparen.

De wereld is niet eerlijk he. Met bepaalde statuten geboren worden en je leven al bepaald hebben... Of wacht..? #acv

Even out of curiousity, is het dan niet goedkoper een wagen te huren voor die 1 keer dat men de wagen neemt om te reizen?
Of hoe vaak zou men al moeten reizen met de wagen om goedkoper uit te komen dan huurwagens?

Wel, er moet sowieso stilaan een nieuwe tweede wagen in het gezin komen, we hebben die nodig. Dan denk ik dat ik liever, nu toch nog, een ICE neem (al dan niet PHEV) om maximale flexibiliteit te houden.

Alternatief is dat mijn volgende bedrijfswagen nog 1 keer een PHEV wordt, die dan nadien doorschuift naar privé. Dan schrijf ik die eerste helft van 2023 in, loopt die tot pakweg 2027-2028 en kan die daarna nog tot 2033 ofzo dienst doen als tweede wagen. En tegen dan ben ik 51 en heb ik misschien geen zin meer om nog met de wagen op reis te gaan :)

Op piekmomenten gaat dat wat minder makkelijk zijn. Als iedereen op dezelfde dag naar het zuiden trekt.. Dan heb je 2u file aan de tunnel en ga je 2u op je laadpaal moeten wachten. Kan je dan incalculeren. Of een dag of 2 later vertrekken en dat wat vermijden.

Ja zeker, ik vertrek nu sowieso ook al niet op de typische zwarte zaterdagochtenden... Volgende week vertrekken we ook weer op woensdagavond om op vrijdag op locatie te zijn. File is sowieso niet fijn. :)

Maar ik weet zeker ook dat 'op reis gaan' iets minder evident is. Maar persoonlijk laat ik daar mijn auto keuze niet van afhangen. Het is niet dat wij grote reizigers zijn en als je dan al de helft met een vliegtuig doet.. Of het jaar nadien eens een camper huren of whatever. Dat zie ik dan wel. Eens een weekje een rs6 bemachtigen om naar het zuiden te rijden..?

Ja, er zijn altijd wel oplossingen. Ik wil ook puur om 1 keer per jaar op grote zomerreis te gaan niet categoriek een wagen laten staan. Ik zie me als volgende ook gerust een EV te nemen, hangt er gewoon vanaf hoe we het inrichten voor de bedrijfswagen en de tweede wagen.

Bij onze VW garage had je de optie, indien lease via hen, om je ID3/4 daar op de parking te zetten en gratis een gelijkaardig ICE alternatief mee te krijgen om op reis te gaan en dat voor maximum 3 weken per jaar.

Hoe vaak ik al niet in de gietende regen stond, laadkabel uitpluggen en vervolgens die natte vuile kabel in men wagen moest steken (bij zeikweer gooi je die meestal snel in je koffer ipv mooi in de voorziene ruimte). Dan zijn je handen EN alles wat in de koffer ligt vuil.
Mijn laadpaal heeft een vaste kabel. De laadkabel in de wagen is vorige week voor 't eerst gebruikt, op 't werk (hij zat zelf nog in de krimpfolie ingepakt).
Dit zijn toch geen "echte" problemen? Allez, de laatste keren dat ik een pomp vastnam die vol hing met diesel of dat ik in een natte plas diesel stond, ik kan het me eerlijk gezegd niet herinneren. Kan me echt niet voor de geest halen dat ik de laatste 10 jaar ook maar iets gemerkt heb van stinkende handen of schoenen.
Dat viel mij dus wel op wanneer ik met een ICE meerijdt die gaat tanken.

Dan ruik je aan de handen en voeten van de persoon die tankt om te weten of de dieselgeur van hem komt of daar gewoon in het tankstation hangt?

Also, als het effectief van hem komt: beetje knullig :)

Als ze op dit tempo laders bij plaatsen en als Tesla hun netwerk ter beschikking stelt (zal overigens van 'moeten' zijn denk ik) is dat absoluut geen probleem meer.
Men gaat er van uit dat Tesla meer geld wilt halen uit de verkoop van elektriciteit (laadpalen), nu de inkomsten van CO2 compensaties wat terugvallen omdat steeds meer merken veel EV beginnen te verkopen. Dat gaat er sowieso komen, ook zonder politieke druk.
In Duitsland is er wel echt politieke druk om snelladers vrij te maken. Dat zal wel het eerste land zijn waar Tesla zijn laadpalen gaat vrijgeven. Maar dat gaat een serieuze logistieke operatie worden, omdat al die laadpalen technisch aangepast moeten worden. Het zou me verbazen dat dit einde dit jaar afgerond is. Misschien wel volgens de Elon-planning, maar we weten hoe realistisch die zijn.
Toen ik mijn ev had was dat allemaal nog een pak minder en ik heb toch nooit naar touring ofzo moeten bellen om mij te slepen. Meer dan 100k km verder ondertussen. Dus valt allemaal wel mee. Even aanpassen in manier van rijden
En als je op de autosnelweg ziet dat je de volgende paal niet lijkt te halen, kan je nog altijd een beetje vaart minderen. Van 130 km/h naar 120 km/h maakt echt wel 10% verschil in verbruik en dus range. Ik heb tijdens mijn eerste reis ook ondervonden dat de manier van laden is die je het snelst vooruithelpt: net voldoende om theoretisch met 5% aan te komen in het volgende laadstation, en dan snelheid moduleren om met 5-10% dat laadstation te bereiken.

De wereld is niet eerlijk he. Met bepaalde statuten geboren worden en je leven al bepaald hebben... Of wacht..? #acv

Een weekje een rs6 huren voor op reis te gaan...
Even googlen : dagprijs 160€ + 3000km x0,35€ (prijs per gereden kilometer) + 300l benzine x 2€/liter = 2770€

:-)

Tesla biedt vooral aan op private parkings van hotels. Als je weet dat parking een gegeerd is, dan kan ik me ook voorstellen dat bv van der Valk geen 10 Tesla laadpunten zal hebben, 10x ionity, 10x blue corner,... Ze willen vooral een service naar hun klanten. En door dat de andere merken zo snel bijbenen gaan die ook serieus wat wagens uitrollen en gaan ze bij van der Valk wel de keuze stellen aan Tesla.. Ofwel laadt iedereen er (win win voor alle partijen uiteindelijk), ofwel boel opkramen.

Bij onze VW garage had je de optie, indien lease via hen, om je ID3/4 daar op de parking te zetten en gratis een gelijkaardig ICE alternatief mee te krijgen om op reis te gaan en dat voor maximum 3 weken per jaar.
Hebben die optie ook via de leasing op het werk. Gaat wel pijn doen als je van een full option ev komt en dan een manuele diesel krijgt met juist een corporate pack op.

Tesla biedt vooral aan op private parkings van hotels. Als je weet dat parking een gegeerd is, dan kan ik me ook voorstellen dat bv van der Valk geen 10 Tesla laadpunten zal hebben, 10x ionity, 10x blue corner,... Ze willen vooral een service naar hun klanten. En door dat de andere merken zo snel bijbenen gaan die ook serieus wat wagens uitrollen en gaan ze bij van der Valk wel de keuze stellen aan Tesla.. Ofwel laadt iedereen er (win win voor alle partijen uiteindelijk), ofwel boel opkramen.
Hier zijn er 4 laadpunten /parkings op het vakantiedomein, met zo een Tesla logo en kabel.

Ken jij die contracten die getekend zijn? Ik weet uit zeer goede bron dat die laadpalen enorme cashcows zijn voor die hotels, wie gaat er daar een laadpaal zetten en vergelijkbare trafiek verzekeren? Ionity en Fastned volgen een ander model, laadpalen op autosnelwegparkings ....
En de discussie doet er ook niet echt toe. Tesla heeft al bevestigd dat alle snelladers worden vrijgeven voor andere merken, dat gaat gewoon nog even duren. En dat gebeurt onder politieke druk vanuit Duitsland én druk om extra inkomstbronnen te vinden, niet zozeer onder druk van die hotelketens.
Ik vermoed dat ze naast de technisch noodzakelijke aanpassingen ook nog proberen subsidies van de EU los te weken (zoals die andere spelers al een tijdje doen).
Maar ik zou er nog geen geld op inzetten dat je volgend jaar al overal met een niet-Tesla terecht zal kunnen aan al die laadpalen. Het aanpassen naar de CCS adapter heeft ook heel wat voeten in de aarde gehad, en dat was volgens mij technisch nog een simpeler probleem.

Hier zijn er 4 laadpunten /parkings op het vakantiedomein, met zo een Tesla logo en kabel.
Dat zijn waarschijnlijk destination chargers, dat is iets anders. Daar kan je gratis (traag) laden wanneer je met een Tesla rijdt.

Hebben die optie ook via de leasing op het werk. Gaat wel pijn doen als je van een full option ev komt en dan een manuele diesel krijgt met juist een corporate pack op.
Ocharme, ik krijg medelijden, we zullen een crowdfunding moeten starten zodat deze arme mensen een Q7 automaat kunnen huren om op vakantie te gaan.

Ken jij die contracten die getekend zijn? Ik weet uit zeer goede bron dat die laadpalen enorme cashcows zijn voor die hotels, wie gaat er daar een laadpaal zetten en vergelijkbare trafiek verzekeren? Ionity en Fastned volgen een ander model, laadpalen op autosnelwegparkings ....
En de discussie doet er ook niet echt toe. Tesla heeft al bevestigd dat alle snelladers worden vrijgeven voor andere merken, dat gaat gewoon nog even duren. En dat gebeurt onder politieke druk vanuit Duitsland én druk om extra inkomstbronnen te vinden, niet zozeer onder druk van die hotelketens.
Ik vermoed dat ze naast de technisch noodzakelijke aanpassingen ook nog proberen subsidies van de EU los te weken (zoals die andere spelers al een tijdje doen).
Maar ik zou er nog geen geld op inzetten dat je volgend jaar al overal met een niet-Tesla terecht zal kunnen aan al die laadpalen. Het aanpassen naar de CCS adapter heeft ook heel wat voeten in de aarde gehad, en dat was volgens mij technisch nog een simpeler probleem.

Gewoon organisaties die laadpalen beheren? Niet merk gebonden.

Tuurlijk ken ik die contracten niet, maar ik heb ook geen oogkleppen op. Tesla is terrein aan het verliezen (wat logisch is aangezien ze alleenheerser waren). Binnenkort hebben ze nog een spie van de taart, maar geen volledige taart meer hoor. Waarom zou jij dan als hotel eigenaar geen aanbieder nemen die alle elektrische voertuigen dekt ipv enkel 1 stukje.

Tesla verkoopt geen enkele auto minder door hun netwerk open te stellen. Enkel inkomsten meer. En de hotel eigenaar stelt al z'n (ev) klanten tevreden ipv de Tesla rijders (die meer en meer in aantallen zullen opgaan in de gehele massa ev's).

Lijkt me een zeer simpel vraagstuk.

Als model s eigenaar stap ik in ieder geval over. Zou niet weten waarom je nu nog een model s (of x) zou kopen. Hetzij fanboyisme.

En de 3...daar moet je iig voor zijn en die krijgt nu ook - stevige- concurrentie

Gewoon organisaties die laadpalen beheren? Niet merk gebonden.

Tuurlijk ken ik die contracten niet, maar ik heb ook geen oogkleppen op. Tesla is terrein aan het verliezen (wat logisch is aangezien ze alleenheerser waren). Binnenkort hebben ze nog een spie van de taart, maar geen volledige taart meer hoor. Waarom zou jij dan als hotel eigenaar geen aanbieder nemen die alle elektrische voertuigen dekt ipv enkel 1 stukje.

Tesla verkoopt geen enkele auto minder door hun netwerk open te stellen. Enkel inkomsten meer. En de hotel eigenaar stelt al z'n (ev) klanten tevreden ipv de Tesla rijders (die meer en meer in aantallen zullen opgaan in de gehele massa ev's).

Lijkt me een zeer simpel vraagstuk.
Zoals al aangegeven dat is geen vraagstuk. Musk heeft het aangekondigd voor begin volgend jaar. De vraag zal zijn wanneer, en tegen welke prijs anderen zullen laden.
Als model s eigenaar stap ik in ieder geval over. Zou niet weten waarom je nu nog een model s (of x) zou kopen. Hetzij fanboyisme.

En de 3...daar moet je iig voor zijn en die krijgt nu ook - stevige- concurrentie
Ik heb een Tesla gekocht vanwege het laadnetwerk en omdat alle andere bedrijven alleen SUV's uitbrengen, die ik misschien wel zal overwegen wanneer ik 75 ben of zo. Ik rijd met een berline of een break.

De nieuwe model S lijkt me nog steeds een goed aanbod, maar is in leasing wel heel duur. Voor mij is dat te groot. Heb één keer een 5 Touring genomen, ik vind dat te log, groot en breed.
Polestar 2 was ondermaats en ondersteuning van het commercieel netwerk onbestaande.
Tesla Model 3 reed gewoon zeer aangenaam, en had toen ik moest bestellen gewoon geen concurrentie. Ik kon ook kiezen voor de i-pace, e-tron (maar SUV dus njet) en Polestar. Nu zou ik waarschijnlijk ook een bmw i4 overwegen.

Terug
Bovenaan